Rozumiem że masz na myśli te Japońskie, bo produkcja to niemal wszystkich miała miejsce w Azjii.

W popularnych tam a nieznanych u nas 8bitowcach, tzn w ich późniejszych wersjach pamięć graficzna miała już ponad 180KB, mieściła po kilka ekranów. Także z wąskimi pikselami w 16 kolorach z palety 4tys co u nas zobaczyliśmy dopiero na 16bitowcach A500 i PC z EGA. Mam tu na myśli firmy NEC, Fujitsu i Sharp, oraz czwarty pod względem popularności w Japonii standard MSX2.
O tych starszych kompach to kiedyś sobie z ciekawości wyszperałem dane o ich trybach graficznych. Głównie na różnojęzycznych Wikipediach. I wklejam poniżej. Mam nadzieje że stosowane skróty myślowe czy literowe będą czytelne. Mniej chaotycznie to wygląda z nieproporcjonalną czcionką na szerokim ekranie niż w kolumnie na forum. Poprawki i uzupełnienia mile widziane.
ZX Spectrum 7KB 256 x 192 2 kolory w każdym polu 8x8 pikseli oba muszą być w tej samej jasności, paleta 8 kolorów plus 7 ściemnionych razem 15. `82
to wygląda jakby kolorowe kwadraciki nałożono na obraz i zmieniają się kolory obiektów przesuwających się na jakimś tle.
Timex 12KB 256 x 192 tak jak w Spectrum ale tu 2 kol w polu 8x1 pikseli co daje możliwość wykorzystania w polu 8x8 wszystkich 15 kolorów. `83
512 x 192 w tej wyższej rozdzielczości tylko 2 kolory, czarny i biały, żółty i niebieski, i jeszcze chyba 2ie kombinacje kol.
SAM Coupe 24KB 256 x 192 16 kolorów lub 512 x 192 w 4 kolorach z palety 128, plus tryb ze Spectrum i ten kolorowy z Timex-a, 1990r.
Amstrad 16KB 640 x 200 2 kolory z palety 27. `84 * w nowszych modelach od 1988r i w PLUS-ach paleta ma 4096 kolorów zamiast 27.
320 x 200 4 kolory z palety 27. \ w PLUS-ach (1990) jest także sprzętowy scrolling o 1 piksel w 8 kierunkach,
160 x 200 16 kolorów z palety 27. \ oraz też tylko w PLUS-ach 16 sprajtów 16x16 w 15 kolorach innych niż na ekranie.
Atari 8KB 320 x 192 2 odcienie jednego z 16 kolorów. * ma 4 sprajty 8x8 i 4 pociski, każda linijka może mieć 1 inny kolor + przezroczysty.
160 x 192 4 odcienie jednego z 16 kol a z trikami 4 kol ze 128 pal a nawet ich zmienianie w każdej linijce bez obciążania procka.
80 x 192 9 kolorów z palety 128, albo 16 kolorów o tej samej jasności, lub 16 odcieni jednego z 16 podstawowych kolorów.
Atari ma jeszcze wiele mieszanych trybów o mniejszej rozdziałce pozwalającej użyć nawet 256 kolorów.
jako jedyny 8bitowiec ma scalaka który pozwala mieszać tryby i palety w różnych linijkach bez obciążania procesora. `81
Commodore 9KB 320 x 200 2 kolory w każdym polu 8x8 pikseli z palety 16 kolorów. * (w modelu Plus/4 paleta ma 121 kol ale nie ma sprajtów 1984r)
160 x 200 4 kolory w każdym polu 4x8 pikseli z palety 16 kolorów. `82
ma 8 sprajtów 24x21 lub 3kolorowe 12x21, z możliwością nakładania ich na siebie, oraz wyświetlania na ramce ekranu.
C64 ma bardziej pastelową paletę niż jaskrawe kolory w ZX czy CPC co ładniej oddaje obrazy z życia wzięte. :)
C128 18KB 640 x 200 * to tryb tylko w C128 daje po 2 kolory w każdym polu 8x8 z 16 kolorowej palety, ale innej niż w trybach z C64. `86
Apple II - 280 x 192 w 6 kolorach (1979) lub wolno działający 560x192 w 15 kol (1983). W praktyce kolory są w mniejszej rozdziałce.
MSX2 53KB - 512 x 212 w 16 z 512, lub 256x212/256 (1986), MSX1 grafika jak w Spectrum (1983), a MSX2+ miał już 65 tys kolorów (1988).
Commodore C65 * - 640 x 200/256 640x400/16 1280x400/4 pal 4096, takie tryby zajmowałyby 128KB więc dostępne z rozszerzeniem RAMu, *prototyp z `90r.
Sinclar QL - 512 x 256 w 4 kolorach lub 256 x 256 w 8 kolorach, 32KB, 1984r.
Acorn Archimedes- 640 x 256/256 640x512/16 1280x1024/2 - różne modele produkowane od 1987 do 1994. Miały RISC-owe procki mocniejsze niż M68k.
NES - 256 x 240 w 25 kol max z pal 53, i 64 sprajty 8x16, po 4bit na piksel ale niektóre jako przezroczystość. 32 KB VRAM.
PSX - 640 x 480 w 16 mln kol. dopalacz 3D, 0,5 mln teksturowanych trójkątów i 1,5 mln cieniowanych. 1 MB VRAM.
Tiki 100 - Norweski CPM z 1984r - 32KB VRAM - 240x256-16kol, 480x256-4kol, 960x256-2kol
Tandy TRS-80 - CoCo - 256x192-2kol, 128x192-4kol -6KB - 6809 Motorola 1980r
Tandy TRS-80 (Z80) - 1.7/2/4MHz, Busines version 80x25 znaki i CPM, 1977r / model 4 `83 640x240
Meritum - Semigrafika I 32/64x16 znaków 128x48 kwadraciki. 2.5/3.5MHz. 16/48/64KB / II 256x192 4szarości, 512x192 mono.
Amstrad PCW - 720 x 256 mono na czarno zielonym monitorze, `85
PcW16 - 640 x 480 mono na czarno białym, `95
PC1512 - 640 x 200 w 16 kolorach, plus tryby z CGA, `86 (8086 8MHz - a PC1640 już EGA i HDD) (EuroPC 8088 9,5MHz Hercules i jak w ST)
Atari ST - 640 x 400 czarno biały tylko na specjalnym monitorze, `85
- 640 x 200 w 4 kol, ma Blitter i sprajty i overscan (704x260),
- 320 x 200 w 16 kol z palety 512 * lub 4096 w modelu STE i lepszy Blitter 1989r,
Falcon - 640 x 480 w 65 tys kolorów, paleta 262 tys, Overscan (768x576). plus tryby z ST.
- 1280 x 960 w 65 tys kolorów, Overscan (1536x1152) `91, na specjalnym monitorze 19` - (TT ma tyle w mono 1990r).
Amiga OCS - 640 x 512 w 16 kol z palety 4096, ma też Blitter i 8 sprajtów 16xDowolna w 4kol, `85 * w ECS (`89) także tryb 1280x512 w 4 kol,
- 320 x 512 w 32 kol z palety 4096, (opcjonalnie dodatkowe 32 ściemnione o połowę czyli razem 64 kol), (704x576 overscan)
- 320 x 512 ze wszystkimi 4096 kolorami w tzw. trybie HAM, ale działa wolno a w HAM czasem wyświetla smugi, *
AGA - 1280 x 512 w 256 kol z palety 16 mln, plus wszystkie tryby ze starszych Amig, (1440x580 Overscan) (1024x768 72Hz PC) `92
- 1280 x 512 w 262 tys kolorów, to tzw. tryb HAM8, ładnie wygląda ale działa wolno a w HAM8 wyświetla smugi, *
wszystkie Amigowe tryby mają też overscan, (NTSC mają 240 lub 480 w pionie a PAL 256 lub 512 i te większe migają na TV),
Macintosh I - 512 x 342 czarno biały, monitor 9 cali, 1984.
LC - 512 x 342 w 65 tys kol, 1992.
- 640 x 480 w 256 kolorach,
PC CGA 1981 - 640 x 200 mono,
- 320 x 200 w 4 kol, starsze miały stałe 4 kolory a nowsze 4 z palety 16,
- 160 x 200 w 16 kol, * ten tryb dostępny dzięki trikom w tych nowszych,
Hercules`82 - 720 x 348 mono oraz emulacja CGA,
EGA 1984 - 720 x 350 monochromatyczny,
- 640 x 350 w 16 kol z palety 64, * niestandardowe 720x540 i 640x400,
VGA 1987 - 640 x 480 w 16 kolorach z palety 262 tys,
- 320 x 200 w 256 kol, * SVGA 800x600 z paletą 24bit (1989r),
Picasso IV (Zorro III) 1024x768 w 24 bitach, 1280x1024 w 16 bitach, 1600x1200 w 8 bit. `1995 ?
BVision i CybervisionPPC 1280x1024 w 24 bitach, 1600x1200 w 16 bitach. `1996.
Karty dźwiękowe: Covox `86, SoundBlaster `89, SB Pro `92, <-(1sza popularna 16 bitowa) SB AWE32 `98.
Kompy popularne w Japonii w latach 80ych i 90ych.
8-bit:
NEC PC-8801 - 1981r, klon Z80 4MHz, 72ROM 64RAM i 48KB graficznej, beeper /// 1988r, 8MHz, 512RAM i 256KB graf, FM Stereo 6 kanałów.
grafa 640x200 w 65tys kol, 640x400 w 256 z 65tys kol, a wygląda coś jak A1000 z dużą stacją.
Fujitsu FM-7 - 1982r, 6809 2MHz, 48ROM 64RAM 48KB graf, 640x200 8kol, /// 1985r, 192RAM 144KB graf z pal 4096, dyski 5.25 potem 2x 3.5, AY3,
2 rzędy funkcyjnych, wielki jak Elwro, wielkie stacje, nowsze czarne jak CDTV, (trochę kompatybilny z TRS-80 CoCo).
Sharp X1 - 1982r, Z80 4MHz, 6ROM 64RAM 4-48KB graf, 640x200 w 16 kol z 4096, 3 kanały dźwięku. wyższe niż A1000 czerwone wbud TV i magn lub 5,25`.
16-bit:
NEC PC-9801 - 1982r, 8086 5-8MHz, 128RAM (max 640), 640x400 w 8 kol, dyski 8`, /// 1986r, 286 10MHz, 1MB RAM, 3.5`, 640x400 w 16 z 4096, ///
1992r, 32bit 386 20MHz, 4MB RAM, HDD 40 MB, CD-ROM, 640x480 w 256 z 16 mln, /// 2000r, Celeron 433MHz, Win95. sprzedano 18 mln.
Fujitsu FM Towns - 1987r, 386SX 16MHz, 2MB RAM (64 max), 640x480 w 16 z 4096, start ze CD-ROM bez HDD, 2x 3.5`, TownsOS potem Win95,
1997r, Pentium 90MHz, 640x480 max 32tys z pal 16mln, 1024 sprajty, 6 FM kanałów echo karaoke.
Sharp X68000 - 1987r, klon 68000 10MHz, 128ROM+768znaki 1MB RAM (max12) 512VRAM, 5.25`, 512x512 w 65tys kol, 1024x1024 w 16 kol,
1993r, 030 25MHz, 4MB RAM, 80MB HDD, GUI SXWin, dostępne turbo z 060, wygląda jak 2 szare lub czarne wieże.
Dane o Japończykach zaczerpnięte stąd:
http://www.hardcoregaming101.net/JPNcomputers/Japanesecomputers2.htm