[#1] [PORÓWNANIE] Chaos Engine vs. Tower 57
Gra Chaos Engine w świecie Amigi została uznana za jedną z najlepszych gier. To chyba można określić jako fakt. Niestety, pierwsza część nie doczekała się nowych poziomów, a część druga (tym razem wyrażam własną opinię) wyszła bardzo miernie... ale chcę skupić się na części pierwszej i porównać ją do gry Tower 57, która ukazała się w 2017.

Chciałbym zadać Wam pytanie, jak oceniacie tą grę, czy to bazując na artykułach lub recenzjach, na filmach znalezionych w sieci lub na własnym doświadczeniu.

Parę słów z mojej strony. Jeżeli chodzi o oryginalną wersję Chaos Engine - doceniam zdecydowanie wydanie wersji AGA, która nie bójmy się słowa wygląda ładniej. Jeżeli chodzi o samą grę, nigdy nie lubiłem grać w duecie, czy to z komputerem czy też z żywym pomocnikiem (opinia bardzo subiektywna). A kiedy próbowałem grać "solo", to obecność komputerowego przeciwnika bardzo mi psuła doznania z gry.

Nie tak dawno zdecydowałem się na wieczór nostalgii i postanowiłem poszukać w sieci informacji na temat Chaosa, czy być może ktoś się tym zainteresował, czy może powstał udany remake i w ten sposób trafiłem na Tower 57. Pozycja jest o tyle interesująca, że wydana jest również w wersji na Amigę - jednak przyznaję, iż gram w wersję na PC. Przyznam, że mnie osobiście owa gra wciągnęła i zainteresowała, a jeżeli była inspirowana Chaosem - w moim odczuciu wzięła z niego co najlepsze. Dodatkowo, co ja oceniam jako plus, jest możliwość grania solo, naprawdę solo - ale też z inną osobą, więc brak przymusu i każdy dostaje to co lubi - wybór ponad wszystko.

Nie uważam siebie za mistrza gier, a Chaosa nigdy sam nie przeszedłem, ale byłem świadkiem jak Amigowiec z krwi i kości przechodził go w mojej obecności, więc z punktu widzenia widza (nie gracza) zapoznałem się dokładnie z zawartością Chaosa.

W przypadku Tower 57 (korzystam ze spolszczonej wersji) jestem bardzo pozytywnie zaskoczony, zarówno pomysłem, realizacją, udźwiękowieniem, jak i również dawką humoru (która być może nie każdemu odpowiada). Nie chciałbym podążać w stronę pisania recenzji, ani też swoją wypowiedzią skierować dyskusję na pożądane przeze mnie tory - ale przede wszystkim proszę Was, abyście wypowiedzieli się na temat Tower 57 porównując tą grę do Chaos Engine.

Każda z Waszych wypowiedzi będzie dla mnie niezwykle cenna i ważna i z góry za nie dziękuję.
[#2] Re: [PORÓWNANIE] Chaos Engine vs. Tower 57

@Nasedo, post #1

Mnie Tower 57 rozczarowało. Kupiłem grę, pograłem może z pół godziny i już nie wróciłem. Gra mnie nie wciągnęła w ogóle mimo iż jest dobrze graficznie wykonana i są różnorodne ciekawostki w rozgrywce.
[wyróżniony] [#3] Re: [PORÓWNANIE] Chaos Engine vs. Tower 57

@Nasedo, post #1

Nie wiem jak z grywalnoscia, bo jeszcze nie mialem okazji zagrac ale graficznie Chaos Engine przy Tower wypada mega nedznie. Te gry dzieli kosmos nie do przebycia.
Tower 57 to najlepszy piksel art w tego typu grze jaki widzialem, niektore rendery wygladaja duzo gorzej niz Tower.
[#4] Re: [PORÓWNANIE] Chaos Engine vs. Tower 57

@Nasedo, post #1

Pierwsze primo - Tower57 nie będzie działać na klasycznych (jak się to określa) Amigach tylko NG pod systemami AmigaOS4x, AROS i MorphOS.
Drugie primo - ta wersja jest jeszcze w developingu, Daytona robi co może by wydać rilejs.
[wyróżniony] [#5] Re: [PORÓWNANIE] Chaos Engine vs. Tower 57

@Nasedo, post #1

Chaos engine byłby perfekcyjny jako twin stick shooter.
Nawet bez tego jest ponadczasowy i fajny dziś tak samo jak podczas premiery.
Nie warto jednak porównywać CE z dzusiejszymi grami. Pixel art nigdy nie miał się lepiej i to co dziś dzięki się osiąga kiedyś było niemożliwym do spełnienia marzeniem twórców.
Tower 57 to interesująca gra ale, ponownie, dziś lepszych twin stick shooterów jest sporo, a choć art design jest śliczny, pixel artowych gier, które znacznie bardziej potrafią zachwycic oprawą, także jest mnóstwo.
Retro jest fajne ale w żadnym razie porównywalne z teraźniejszością.

Ostatnia aktualizacja: 25.02.2018 15:05:55 przez michalmarek77
[#6] Re: [PORÓWNANIE] Chaos Engine vs. Tower 57

@michalmarek77, post #5

Dla mnie lepszy orginal i to z mroczna grafika ECS muzyka szybkosc rozgrywki gameplay
jest wszystko co potrzeba. Odpalalem na Atari ST ale bez muzyki w rozgrywce i slabym scrolowaniu w zaden sposob nie mozna porownac z wersja z Amigi

Tower jakby wyszedl na klasyka to bylo by cos chociaz i tak pierwowzoru nie przebilby
[wyróżniony] [#7] Re: [PORÓWNANIE] Chaos Engine vs. Tower 57

@Nasedo, post #1

Do CE pojawiły się zalążki całkiem grywalnych dodatkowych map. Do pobrania z PPA.
[wyróżniony] [#8] Re: [PORÓWNANIE] Chaos Engine vs. Tower 57

@grxmrx, post #2

Polecam dać grze drugą szansę, wyszło masę patchy zmieniających wiele aspektów gry, usuwających mankamenty, jak również zmieniających poziomy. Z patcha na patch gra jest coraz lepsza, chociaż puryści od CE pewnie i tak jej szansy żadnej nie dadzą.

Ostatnia aktualizacja: 25.02.2018 18:14:15 przez Mandi
[#9] Re: [PORÓWNANIE] Chaos Engine vs. Tower 57

@selur, post #3

Nie zdradzając fabuły, a porównując tylko samą grafikę, styl, klimat - również mam podobne odczucia. Jednak może należy zadać pytanie, jak wiele z tego można by było osiągnąć na A500 / A1200, na jak wiele ustępstw trzeba by było pójść.

Chaos engine byłby perfekcyjny jako twin stick shooter.
Nawet bez tego jest ponadczasowy i fajny dziś tak samo jak podczas premiery.
Nie warto jednak porównywać CE z dzusiejszymi grami. Pixel art nigdy nie miał się lepiej i to co dziś dzięki się osiąga kiedyś było niemożliwym do spełnienia marzeniem twórców.
Tower 57 to interesująca gra ale, ponownie, dziś lepszych twin stick shooterów jest sporo, a choć art design jest śliczny, pixel artowych gier, które znacznie bardziej potrafią zachwycic oprawą, także jest mnóstwo.
Retro jest fajne ale w żadnym razie porównywalne z teraźniejszością.


Dlaczego Chaos Engine byłby, a nie był perfekcyjny? Dlaczego nie można porównać Chaosa z dzisiejszymi grami? Nie próbuję porównać Terrarii do Chaosa, ponieważ to zupełnie inny typ gry, ale porównanie, które próbuję zrobić w mojej opinii jest adekwatne. Jest dużo twin shooterów - ale jak wiele z nich jest bliskich klimatem Chaosowi i jak wiele z nich jest zbliżonych do niego?

Do CE pojawiły się zalążki całkiem grywalnych dodatkowych map. Do pobrania z PPA.


Dziękuję za ciekawą informację, o której nie wiedziałem. Jednak, z tego co poczytałem, owe dodatki nie są tak łatwe do uzyskania, lub inaczej - nie każdy ma możliwość aby uruchomić owe dodatki. Np. posiadacze sprawnej Amigi 500 / 1200 mający wersje dyskietkową mogą obejść się smakiem.
[#10] Re: [PORÓWNANIE] Chaos Engine vs. Tower 57

@Nasedo, post #9

Całkowicie przypadkiem wczoraj na cd32 odpaliłem CE, eh jest szalenstwo :)))))) uwielbiam tą grę nawet po tylu latach :)
[#11] Re: [PORÓWNANIE] Chaos Engine vs. Tower 57

@Nasedo, post #1

Chaos Engine to mój numer jeden wśród gier na Amigę i jest w pierwszej piątce gier w ogóle. Co do grafiki to wolę wersję ECS, na AGA czy CD32 kolory są zbyt cukierkowe, poza tym czasem paleta barw wygląda dziwnie (np. na ubraniach graczy). Na ECS jest perfekcyjnie.
Widziałem jakieś gameplaye Tower 57, ale specjalnie mnie nie urzekły.
W CE wolę grę Single Player, na dwa joye niestety problemem jest to, że czasem nie da się uciec (obydwaj gracze muszą być cały czas na ekranie). W singlu bohater sterowany przez komputer może zniknąć z pola widzenia. Ja jako postać sterowaną przez komputer biorę Thuga, a sam gram Navvie albo Mercenary. Thug jest powolny i nie podbiera mi za dużo kasy, do powerupów też dobiegam zwykle szybciej od niego. ;)
[#12] Re: [PORÓWNANIE] Chaos Engine vs. Tower 57

@Jenot, post #11

Widziałem jak grałeś :) zmotywowałeś mnie do tego, żebym sam w końcu to przeszedł, ale jeszcze mi się nie udało.
[#13] Re: [PORÓWNANIE] Chaos Engine vs. Tower 57

@WojT_GL, post #12

Chaos Engine przechodziłem z ojcem w I połowie lat '90.
Co prawda to starsze pokolenie było słabszym ogniwem, ale udało mi się go nieźle wyszkolić.
Podobnie było też z Silkworm
[#14] Re: [PORÓWNANIE] Chaos Engine vs. Tower 57

@Nasedo, post #1

Tower 57 wydaje się być wzorowana na tytule
Zombies Ate My Neighbors znanym z konsol
16 bitowych. Tak pobieżnie to nawiązań do Chaos
Engine zauważyłem bardzo niewiele.

Grafika będzie oczywiście dzisiaj lepsza niż kiedyś,
ale moim zdaniem różnica nie jest kolosalna, tym
bardziej, że kiedyś grało się na telewizorze crt, który
z samej zasady swojego działania potafił "polepszyć"
grafikę i zwiększyć ilość kolorów (artefakty).

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2018 18:47:31 przez mmarcin2741
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem