[#1] O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?
Zastanawialiście się kiedykolwiek jak i skąd pojawił się pomysł na daną grę? Jak je tworzono?

Na początek bym zapytał:

1. Davida Braben`a od "Frontiera" ? Skąd pomysł, jak stworzył ten świat (nieskończony!) i jak na Amidze zmieścił to na jednej dyskietce?
2
[#2] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@aMifan, post #1

ja bym sie zapytal tworcow czemu tak malo hiciorow na Amige wychodzilo w koncowych latach zycia :)
1
[#3] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@selur, post #2

I myślisz, że odpowiedź byłaby inna niż: "Panie, piniendzy na tym rynku nie było już jak robić"?
5
[#4] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@aMifan, post #1

2. Czy twórcy gry Rajd przez Polskę jeździli maluchem podczas prac nad grą, aby odwzorować model jazdy?



Ostatnia aktualizacja: 26.03.2025 08:28:45 przez amikoksu
2
[#5] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@aMifan, post #1

Dlaczego polskie gry na małe Atari były takie dobre a na Amigę
raczej kiepskie?

Dlaczego nie pojawiła się amigowa wersja gry DJ Puff?

Jakie względy techniczne zdecydowały, że Lionheart
działa w trybie interlaced?

Na razie tyle.

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2025 19:31:47 przez Marcin27411
[#6] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@Marcin27411, post #5

Dlaczego polskie gry na małe Atari były takie dobre a na Amigę
raczej kiepskie?

Bo żeby zrobić dobrą grę na Amigę, to trzeba się wykazać dużo większymi umiejętnościami jak na Atari.
2
[#7] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@Marcin27411, post #5

Dlaczego polskie gry na małe Atari były takie dobre a na Amigę
raczej kiepskie?


Większość rodzimych gier na małe Atari to był szrot robiony na zasadzie kopiuj/wklej (szczególnie te upierdliwe komnatówki). Dzisiaj pamięta się tylko kilka(naście) z kilkudziesięciu (kilkuset?)

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2025 20:00:53 przez kempy
1
[#8] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@aMifan, post #1

1. Davida Braben`a od "Frontiera" ? Skąd pomysł, jak stworzył ten świat (nieskończony!) i jak na Amidze zmieścił to na jednej dyskietce?


Na Amidze zmieścił pewnie tyle bo się już dało. ;) Algorytm tworzący układy gwiezdne był już starszy i użyty w Elite - gdzie miał swoje ograniczenie pamięcią ośmiobitowców (internety mówią o ośmiu galaktykach po 256 planet każda).
1
[#9] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@aMifan, post #1

Dlaczego nie wydawali gier na mocniejsze konfigurację, uzupełnione o Chip, Fast, HDD. Wymusili by zmiany. Dlaczego w erze A1200 nie robili osobnych wersji wykorzystujących AGA? Dlaczego nie zrobili Amos AGA za życia Amigi?
1
[#10] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@KM_Ender, post #9

Tworzyli na mocniejsze konfiguracje - uzupełnione o 512 kB CHIP. A także praktycznie wymuszali kupowanie dodatkowych stacji dyskietek :)

A na poważnie - kalkulacja zawsze jest jedna: "Ile egzemplarzy gry sprzedamy jeśli wypuścimy ją dla szerszej grupy użytkowników vs dla węższej grupy użytkowników".

Dlaczego w erze A1200 nie robili osobnych wersji wykorzystujących AGA?


Myślę, że powinieneś sam sobie odpowiedzieć na to pytanie - porównując ilość dostępnych na rynku konfiguracji z OCS/ECS do tej z AGA.
1
[#11] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@recedent, post #10

Dlaczego w grze Napalm nie ma opcji Skirmish
A może ktoś by zrobił patch.
[#12] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@aMifan, post #1

Dlaczego jest więcej pytań niż odpowiedzi?
1
[#13] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@aMifan, post #1

Dlaczego jest więcej pytań niż odpowiedzi?

Dobre pytanie.
[#14] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@aMifan, post #1

Czy twórcy gier byli fanami programu x copy?
1
[#15] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@Marcin27411, post #14

Raczej nie. Niektórzy "bazarowi" dystrybutorzy, szczególnie sprzed 01.01.1994 r (wejście w życie Ustawy wiadomej) na pewno już tak szeroki uśmiech
[wyróżniony] [#16] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@aMifan, post #1

1. Davida Braben`a od "Frontiera" ? Skąd pomysł, jak stworzył ten świat (nieskończony!) i jak na Amidze zmieścił to na jednej dyskietce?

Tu odpowiedź byłaby bardzo prosta. Pomysł na grę "Frontier" wziął się z jego poprzedniej gry, czyli "Elite". W końcu "Frontier" ma w podtytule "Elite II". 😃 To było po prostu znane z ośmiobitowców "Elite", które dzięki maszynom 16-bitowym, można było znacznie rozbudować. Gdyby chcieć zapytać o pomysł to raczej trzeba byłoby pytać o "Elite".
Pojemność dyskietki wydaje się wręcz przeogromna gdy porównamy sobie ją do 16KB RAM w których musiało się zmieścić "Elite" (bez doczytywania z dysku) i kosmos też był nieskończenie wielki. 😃
Trochę odpowiedzi jest w książce "Perełki programowania gier" (4 ogromne tomy w polskich wersjach były wydane przez Helion około 20 lat temu). Pamiętam, że jest tam jeden rozdział wyjaśniający to.

W "Elite" same nazwy planet zajmowałyby około 16KB, nie mówiąc o współrzędnych planet, całej logice gry, grafice, dźwięku. Podobno zostało to zrobione tak, że jest lista sylab z których mogą być tworzone nazwy. I generatorem liczb pseudolosowych o stałym tzw. ziarnie z tych sylab są tworzone unikalne nazwy. Tak samo jest ze współrzędnymi planet. One są losowane ale ziarno losowania jest zawsze to samo, więc poszczególne planety są zawsze w tych samych miejscach i mają te same cechy. Przyznam się, że gdy to przeczytałem to w 2005 roku dokładnie tak samo zrobiłem w grze "Road Chase" (dla telefonów z Java2ME) żeby wszystkie trasy były powtarzalne, zawsze w tym samym miejscu miały taki sam zakręt, a żeby nie trzeba było ich układać ręcznie i trzymać w pliku (wszystkie trasy dla 3 krajów zajęłyby strasznie dużo i nie zmieściłyby się na niektórych telefonach). Zresztą na takiej samej zasadzie w Minecraft można sobie wygenerować świat podając seed (ziarno) i mieć pewność, że zawsze będzie taki sam.

Wracając do amigowego "Frontiera" - tego wszechświata nie ma tam na dyskietce. Jest losowany ale przez generator, który zawsze losuje tak samo. Oczywiście nie umniejsza to zasług autora. Mnie "Frontier" też zawsze fascynował.
7
[#17] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@kempy, post #7

Większość rodzimych gier na małe Atari to był szrot robiony na zasadzie kopiuj/wklej (szczególnie te upierdliwe komnatówki). Dzisiaj pamięta się tylko kilka(naście) z kilkudziesięciu (kilkuset?)

Piszesz to jako użytkownik (lub były użytkownik) małego atari czy oceniasz to po, nie wiem... screenach z gier, opinii innych?
[wyróżniony] [#18] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@aMifan, post #1

Zapytałbym:

Skąd pomysł na automatyczną skrzynię biegów w Polonezie i Fiacie 126P w grze: "RAJD PRZEZ POLSKĘ" ?
[#19] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@Hubez, post #18

Jak zdobyć złoty topór w Golden Axe?
[#20] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@Madman, post #17

a lat mlodosci pamietam moze z 10 dobrych gier na male Atari ale reszta to byl syf i malaria, kila i mogila.
Co prawda polskie gry 8-bit widzialem dopiero, jak juz mialem Amige ale na tle produkcji lat 90'tych na ZX Spectrum, to te polskie atarowe to byly takie ptasie kupy. Na ZX Spectrum zaczely sie pojawiac pymitywne ale jednak konwersje gier z Amigi, oczywiscie na tasmie grac sie nie dalo jedynie z dyskietek ale i tak przy tych atarowych krapach bylo niezle.
No wiec chetnie poznam liste tych swietnych polskich gier na Atari... bo jesli to jest ten slynny Hans Klos czy Miecze Valdgira to ja dziekuje...

Oczywiscie nie mowimy o konwersjach gier na Atari z lat po roku 2000, bo wiem ze w koncu po 20 latach niektory hity z ZX Spectrum przeniesli i na Atari
[#21] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@Madman, post #17

Ostatnią moją grą, zanim sprzedałem ataraka, to była Krucjata, więc miałem brzdąca co najmniej do początku 1993-ego roku.


Ostatnia aktualizacja: 27.03.2025 17:34:52 przez kempy
[#22] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@kempy, post #21

Jako dopisek. Z ciekawości zacząłem sobie przypominać czasy małego atari i trafiłem na taki o to opis Krucjaty. Uwagę przykuł ten fragment:

"Oryginalnie agent Hardin miał się skradać jak szpieg, lecz wskutek braku pamięci część klatek animacji została usunięta. W efekcie postać agenta kuleje podczas chodzenia. Zamiast przerysować animację od nowa, autorzy dopisali legendę o kulawym agencie do instrukcji."

http://atariki.krap.pl/index.php/Krucjata

To bardzo dobrze opisuje jak większość tych gier było robionych - na odczep się, żeby była, bo mamy jeszcze popyt na kurczącym się, ale nadal głodnym nowości rynku. Podobnie było kilka lat później na polskiej scenie ami-gier. Kilka fajnych tytułów, a reszta to amatorskie babole robione po najmniejszej linii oporu.

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2025 21:09:19 przez kempy
1
[#23] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@kempy, post #22

To po co jest fast ram dla Amigi skoro każdy chciał gry na A500 ze slow ramem? Chyba jedynie dla workbencha i whdload...

To jest żenujące, że sami Amigowcy dobijają Amigę wymuszając tworzenie gier na taki config podczas, gdy śmiało można robić dłuższe i bardziej rozbudowane gry. Wystarczy wziąć na siebie cały ciężar krytyki, że gra wymaga 1 MB chip ram lub 2 MB fast ram.

Kolejny powód to nośnik. Mamy 21 wiek a przez nostalgię ciągle rozmiar gry jest liczony w ilości dyskietek. Tak to właśnie jest. Ami Robbo 2 było hejtowane za wymagany 1 MB chip ram. Sami amigowi krytycy zatrzymali możliwość rozwoju amigowych gier dla A500. Od dekad był slow ram i tak już zostanie. Wyżej już jest A500+ oraz A600.
4
[#24] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@tukinem, post #23

To jest żenujące, że sami Amigowcy dobijają Amigę wymuszając tworzenie gier na taki config podczas, gdy śmiało można robić dłuższe i bardziej rozbudowane gry.


Czyli co? Jak zaczynasz pisać grę, która zajmuje 50MB HDD i wymaga 8MB Fast, to "amigowi agenci" pukają do twoich drzwi i zmuszają cię do zaprzestania tego haniebnego czynu?

Co do wydawania na dyskietkach, to jest to raczej kwestia nostalgii, żeby gra była tak jak kiedyś. W pudełeczku, z papierkami i dyskietkami. Tak samo jak dawniej. Może nawet nie do końca jak dawniej, bo wtedy raczej w Polsce większość softu była w formie kopii zapasowej.

Sami amigowi krytycy zatrzymali możliwość rozwoju amigowych gier dla A500. Od dekad był slow ram i tak już zostanie. Wyżej już jest A500+ oraz A600.


To nie amigowi krytycy, tylko sami użytkownicy i niepewna przyszłość platformy. Gry były tworzone tak, aby było jak najwięcej potencjalnych nabywców. Większość miała bieda konfig, to i gry były na to pisane. Dzisiaj nie ma to znaczenia, bo nawet nie mając amigi, odpalisz wymagającą grę na klapie od kibla z Androidem.
1
[#25] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@snifferman, post #24

Jestem tego samego zdania :)

Można zrobić grę na wypasie w Amosie, wydać na płycie CD, liczy się grywalność.

Mamy 2025 rok do diaska, większość ma w domu sprzęt na którym uruchomi UAE, jeśli ich Amiga nie da rady.
1
[#26] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@karolb, post #25

problemem jest na jakim nosniku wydac gre ktora zajmuje np. 20 MB ?

na dyskietkach ? - sam koszt dyskietek 200zl
na CD ? - malo ktora Amiga ma CD
na pendrive ? - duzo osob tego nie ma jak przeniesc na Amige
na karcie flash ? - tak samo, ciezko przetransferowac na migowy HDD niektorym

no wiec...
[#27] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@selur, post #26

Wydaje mi sie że jednak wiekszosć użytkowników ma możliwość przenieśc pliki z pc na amigę.
2
[#28] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@selur, post #26

malo ktora Amiga ma CD
duzo osob tego nie ma jak przeniesc na Amige
tak samo, ciezko przetransferowac na migowy HDD niektorym


Zapomniałeś jeszcze dopisać o trudnościach w konfiguracji UAE

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2025 10:44:45 przez karolb
1
[#29] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@karolb, post #28

I tu nasuwa się wniosek, że Toni Wilen powinien stworzyć WinUAE simple, czyli ten sam emulator ale z prostym GUI, gdzie użytkownik będzie sobie wybierać stockowe maszyny i ewentualnie wybierać dodatkowo fast/chip/slow RAM. Może coś na wzór UAE4arm? Wiele osób odstrasza ilość ustawień jakie nam serwuje emulator na starcie, a praktycznie nic się tam zazwyczaj nie zmienia.
[#30] Re: O co chciałbyś/chciałabyś zapytać twórców gry?

@tukinem, post #29

Przecież WinUAE to już posiada - opcja nazywa się Quickstart.

Ale chyba dyskusja zamieniła się w OT.
2
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem