[#1] "W potrzasku" - pomocy!
Utknąłem w grze "W potrzasku". Jestem na drugim poziomie, próbuję uruchomić windę. Połączyłem przewody, ale jak włączyć zasilanie? Do czego użyć klucza francuskiego? W jednym z miejsc są dwie tablice z bezpiecznikami, jednego bezpiecznika brakuje - czy należy tu coś zrobić?

[#2] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@PopoCop, post #1

Stary, ja tej gry w ogóle nie czaje. Nie umię przejść nawet pierwszego poziomu, biegam w prawo i tyle

[#3] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@Hubez, post #2

Ruszyłem trochę do przodu. Rozwalając przełącznik wyłączyłem laserowe bariery, znalazłem latarkę, karabin, amunicję do niego i strój chroniący przed strzałami. Wciąż jednak nie wiem co robić dalej.

[#4] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@PopoCop, post #3

Wiem że odgrzewanie starego posta,ale podpinam prośbę o jakąś solucję.W końcu jednak do tej gierki podchodzą co jakiś czas nowi ludzie.Więc jeżeli ktoś wie gdzie się takowa solucja znajduje mógłby się tą wiedzą tajemną podzielić:)
Przeglądałem retroreaders-tam solucji nie ma.Jest recenzja tylko.
[#5] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@PopoCop, post #3

A jak się rusza trochę do przodu?? jest na to jakaś może kombinacja klawiszy?? czy jak to zrobiłeś bo nie mam zielonego pojęcia jak odbić ten promień
[#6] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@sjr, post #5

Użyj talerza ;)
[#7] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@Shoonay, post #6

wiem że cza użyć talerza tylko jak, oto jest pytanie. wszystkie klawisze po naciskałem i nic
[#8] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@sjr, post #7

Nie pamiętam co dokładnie trzeba nacisnąć, w interfejsie po prawej masz obie "ręce", włóz talerz do jednej i naciśnij drugim klawiszem myszki czy cuś.
[#9] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@Shoonay, post #8

hura wielkie dzięki Shoonay, gdyby nie ty to kombinował by z jeszcze jakiś miesiąc co najmniej
[#10] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@PopoCop, post #1

tak a propo tej gry....
Czy u was tez tak zwalnia, w momencie nacisniecia strzalki? (uzywam WINUAE)
Mam wrazenie, ze ruch o jedna lokacje lub obrot o 90%, trwa chyba z sekunde, przez co mocno spada grywalnosc.
Ktos wie w czym to bylo pisane, bo wyglada mi to troche na Amosa ?
[#11] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@selur, post #10

U mnie nic nie zwalniało, a grałem na A1200/030. Piotr Klimko, jeden z autorów gry, w wywiadzie wspominał o asemblerze. O Amosie nic nie mówił.
[#12] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@PopoCop, post #11

A1200/30 to mocny sprzet, mi chodzilo o predkosc dzialania na A500 ( nie mam teraz mozliwosci podlaczenia swojej, dlatego uzywam emulatora)
[#13] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@selur, post #10

Nic nie zwalnia ani na WinUAE, ani na prawdziwej Amidze. Ponadto gry spod palca Seven Stars nie były pisane w AMOSie. Moim zdaniem firma Seven Stars jako jedyna w tamtych latach tworzyła i wydawała gry, których nie można się było wstydzić i należały do jednej z lepszych.
[#14] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@mailman, post #13

Dziwna sprawa...
A co do Kajka i Kokosza wydawalo mi sie, ze ktos kiedys napisal, ze to bylo sklepane w Amosie (byla recenzja w jakims pismie) no ale glowy za to nie dam. Co do szaty graficznej to sie zgodze, ze jest swietna tylko, ze akurat grafike narysowal sam mistrz Christa (swiec panie nad jego dusza), wiec tutaj nie moglo byc slabo, natomiast z grywalnoscia kiepsko..
[#15] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@selur, post #14

Kody źródłowe Kajka są do pobrania z PPA. Gra powstała w assemblerze.

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2012 20:20:55 przez mailman
[#16] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@selur, post #12

Ja grałem w oryginał na A600 z 2MB Chip i nie było żadnego zwalniania.
[#17] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@PopoCop, post #3

Wiem że odgrzewanie wątku-trupa sprzed kilku lat, ale znów zrobiłem sobie podejście do "W Potrzasku" i zaciąłem się dokładnie w tym samym momencie, udało się to komukolwiek przejść bo żadnej solucji czy czegokolwiek w sieci nie znalazłem
Jedno co mi nie daje spokoju to ten moment gdzie strzela się w panel z bezpiecznikami żeby wyłączyć laserową zaporę, może nie trzeba w nią strzelać i z niej wyjąć bezpiecznik, no ale bez windy się tam nie dostaniemy.
Ot, takie gdybanie
Do czego służy klucz i latarka też nie doszedłem
[#18] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@Pootas1985, post #17

No i chyba ogarnąłem, bezpiecznik można normalnie wyciągnąć z jednej z tych dwóch tablic na pierwszym piętrze pod warunkiem że ma się w którejś ręce latarkę, wtedy wyciągamy bezpiecznik i gaśnie światło
Eh aż się boję grać dalej bo trochę te zagadki ciężkie robią, pierwszy level był logiczny, drugi tak niekoniecznie, jakbym tu nie wyczytał podpowiedzi o strzeleniu w przełącznik to w życiu bym na to nie wpadł, no chyba że przypadkiem strzelając sfrustrowany gdzie popadnie, z tym bezpiecznikiem też powinno się normalnie użyć na nim latarki, no takie kombinowanie trochę niejasne momentami. No nic jedziemy dalej
[#19] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@Pootas1985, post #18

Graj dalej i zrób solucję , bo też bym sobie powtórzył tą grę . A grałem w nią w 1999szeroki uśmiech
[#20] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@djpiotrs, post #19

Powiem szczerze że też o tym nawet myślałem. No jak na jeden dzień to i tak ładnie zaszedłem z tym że widzę że grę można elegancko spier.... jeżeli w złej kolejności skorzysta się z kart do teleportera a przynajmniej na to wygląda. Pamiętasz coś może z gry, ukończyłeś ją?
Co do dwóch pierwszych poziomów mogę służyć pomocą, pierwszy w zasadzie jest prosty i jak się opanuje mechanikę gry to spokojnie można go przejść, w drugim problemem jest ten bezpiecznik który opisywałem i ten strzał w przełącznik o którym pisał popocop, poza tymi dwoma rzeczami też nie miałem trudności
Co do trzeciego poziomu ukończyłem go i chyba na razie wszystko dobrze ale tak jak pisałem można się machnąć z teleporterami, mam bardzo dużo sejwstatów na wszelki wypadek
I jak dla mnie ta gra spokojnie zasługuje na miano polskiego, amigowskiego system shocka(a przynajmniej takie mam skojarzenie, oczywiście z tą pierwszą częścią)
[#21] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@djpiotrs, post #19

Ja w końcu też zabrałem się za "W potrzasku". Odkurzyłem oryginał i gram. Utknąłem w drugim etapie.

Poniżej opis pierwszego etapu, który spisałem w trakcie gry. Może ktoś jest w stanie dokończyć lub napisać co zrobić dalej. Gdy powstanie kompletne rozwiązanie, opublikuję je na portalu:

Etap 1

Poziom szary

1. Podnieś talerz.
2. Umieść talerz w ręce i użyj go przed promieniami lasera (prawy guzik myszy na ikonie ręki).
3. Idź do końca na północ i skręć na zachód. Podnieś butelkę.
4. Wróć do głównego holu i idź na wschód. Zobaczysz unoszącego się robota.
5. Wyczuj odpowiedni moment i wbiegnij w korytarz, w którym znajduje się robot, kierując się na południe. Na końcu, we wnęce znajduje się przełącznik, którym zabijesz robota. Pamiętaj, aby przełącznik przestawić do poprzedniej pozycji.
6. Ze szczątków robota zabierz kartę z dwoma kropkami oraz pistolet.
7. Idź korytarzem na północ i skręć na wschód.
8. Użyj karty, aby otworzyć drzwi.
9. Idź do końca na wschód i otwórz kartą kolejne drzwi.
10. Kierując się cały czas na wschód miniesz dwa pokoje z południowej strony korytarza. Między nimi, na północnej ścianie korytarza, którym idziesz znajduje się przełącznik, którym wyłączysz laser na końcu korytarza.
11. Idź dalej na wschód. Zabij robota (możesz to zrobić pistoletem lub sprowokować go, aby wszedł do korytarza, a ty powinieneś zdążyć udać się do przełącznika, aby go ponownie przestawić na górną pozycję; gdy już będzie po wszystkim, nie zapomnij z powrotem go przełączyć na pozycję dolną).
12. W pomieszczeniu, którego strzegł robot znajduje się karta dostępu z czterema kropkami, którą zabierz. W ty miejscu znajdują się kolejne drzwi, lecz na ten moment nie posiadasz karty, które mogą je otworzyć (zapamiętaj to miejsce).
13. Wróć korytarzem na zachód, tam gdzie otwierałeś dwie pary drzwi kartą z dwoma kropkami. Pomiędzy nimi jest przejście na południe. Znajduje się tutaj amunicja (załadowanie amunicji do broni dokonywane jest w inwentarzu) oraz kolejne drzwi do otwarcia kartą z dwoma kropkami.
14. Idąc dalej na południe drogą blokują lasery. Wyłączysz je przełącznikiem we wnęce przed nimi.
15. Na południu jest kolejny robot, którego możesz albo odstrzelić albo wyeliminować laserem.
16. Tam, gdzie się znajdował znajdziesz kurtkę, którą załóż.
17. Udaj się na początek do centralnego korytarza i kieruj się na zachód. Na końcu znajdują się drzwi, do których otwarcia służy karta z czterema kropkami.
18. Za drzwiami znajdują się dwa roboty. Ciężko jest je oszukać biegając między nimi, więc musisz ich zniszczyć. Na końcu odnajdziesz kartę.
19. Wróć do zamkniętych drzwi, które miałeś zapamiętać i otwórz je świeżo zdobytą kartą.
20. Wędując po korytarzach dotrzesz do dziury w podłodze, w którą spadniesz.

Poziom niebieski

1. Przestrzeń do zwiedzenia jest dosyć niewielka. Oprócz kręcących się tutaj robotów, znajdziesz w niej trochę amunicji, stertę szmat, pręt oraz linkę.
2. W inwentarzu połącz pręt z linką. Otrzymasz drut z hakiem. Włóż do ręki szmaty i użyj ich, a otrzymasz linę. Następnie w inwentarzu połącz to wszystko ze sobą. Otrzymasz narzędzie do wspięcia się na wyższą kondygnacją (na południe od startu tego etapu).

Poziom fioletowy

1. Udaj się na wschód, za drzwi otwierane przyciskiem. Zaraz za nimi, na północ, znajduje się nowa karta dostępu oraz przełącznik.
2. Wróć na początek etapu i udaj się na południe i na zachód, gdzie otworzysz drzwi za pomocą nowo znalezionej karty. Idąc dalej dojdziesz do schodów, które prowadzą na górę.

Poziom szary

1. Biegnij cały czas na wschód. Dotrzesz do sali z dwoma robotami. Nie marnuj amunicji i postaraj się ich wymanewrować. W korytarzu za nimi znajduje się wyjście prowadzące do kolejnego etapu gry.

Etap 2

Poziom szary

1. Od miejsca startu kieruj się na północ, a następnie na wschód. Otwórz drzwi przyciskiem i skieruj się na południe.
2. Dotrzesz do ogromnej sali, w której znajdują się roboty. Nie trać czasu na eksplorację, lecz od razu skręć na wschód, a później na północ i otwórz kolejne drzwi przyciskiem.
3. Idąc na północ, skręć na zachód. Dojdziesz do schodów.

Poziom zielony

1. Ze schodów udaj się na wschód i na górę po kolejnych schodach.
2. Skręć na południe, a następnie na zachód i otwórz przyciskiem drzwi.
3. Kieruj się na zachód, a dojdziesz do miejsca, gdzie korytarz będzie posiadać sześć wnęk (trzy od strony północnej i trzy od strony południowej). We wnękach są skrytki, które możesz otworzyć. W jednej z nich znajdziesz klucz francuski oraz kawałek kabla.

...

Ostatnia aktualizacja: 09.07.2025 10:59:55 przez mailman
[#22] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@mailman, post #21

Wróciłem wczoraj do tej gry i przechodzę od początku. Może przejdę dalej niż kiedyś. Do powyższego opisu dodałbym informację, że znalezioną na początku gry butelkę można napełniać wodą (jest kilka "źródełek" na obszarze gry), a picie wody odnawia zasób energii.
1
[#23] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@PopoCop, post #22

Dobra - jest postęp!
Etap 2
Idąc od miejsca startu na północ, a potem na zachód znajdziemy się w części mapy, w której na jednej ze ścian jest dziura z urwanymi kablami zasilającymi windę (która też jest w tej części mapy). Żeby uruchomić windę potrzebne są 3 przewody i włączenie zasilania.
Przewody można znaleźć przeszukując wszystkie dostępne pomieszczenia i skrytki (większość jest niestety pusta). Żeby włączyć zasilanie trzeba wyjąć bezpiecznik (różni się od pozostałych) z jednej tablicy bezpiecznikowej i włożyć go do drugiej tablicy - jest tam wolne miejsce. Obie tablice znajdują się na poziomie szarym, w części wschodniej.
Zanim jednak da się zamienić bezpieczniki trzeba na poziomie zielonym dojść do miejsca z barierą laserową. Obok będzie przełącznik z dźwignią. Używając dźwigni wyłączamy jedną barierę, potem strzelamy w przełącznik co wyłączy drugą. Podchodzimy do trzeciej bariery i strzelamy 2 razy w przełącznik widoczny za nią. Bariera zniknie i można przejść dalej do części mapy, w której znajdziemy karabin, amunicję do niego, latarkę i kombinezon kuloodporny (kombinezon zakłada się biorąc go do ręki i wciskając prawy klawisz myszy na ikonie ręki).
Wracamy do tablic bezpiecznikowych i bierzemy do ręki latarkę. Wyjmujemy bezpiecznik klikając na nim - zgaśnie światło, ale dzięki latarce widzimy otoczenie - i wkładamy go do drugiej tablicy.
Idziemy do zachodniej części poziomu szarego, wkładamy 3 przewody do dziury i wchodzimy do windy, która teraz działa.

c.d.n.
1
[#24] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@PopoCop, post #23

Dokończenie etapu 2.
Korzystając z windy jedziemy na poziom B3, gdzie można znaleźć dubeltówkę i amunicję. Następnie jedziemy na B4, gdzie znajdujemy kartę otwierającą jedne z drzwi na poziomie B2. Na poziomie B2, za wspomnianymi drzwiami, jest duża sala posiadająca kilka barier laserowych - za jedną z tych barier leży karta (na razie niedostępna). Idziemy na północ do wyjścia z dużej sali i zwiedzamy następne pomieszczenia aż znajdziemy kartę. Wracamy do dużej sali, na jej południowej ścianie jest wyłącznik barier laserowych - wkładamy ostatnią znalezioną kartę i przełączamy wajchę. Kiedy nie ma już barier zgarniamy kartę, która wcześniej była niedostępna i wracamy do windy. Jedziemy na poziom B1, przechodzimy przez drzwi wymagające karty i idziemy dalej aż znajdziemy schody. Wchodzimy na górę i idziemy do końca aż pojawi się tekst opisujący przejście do etapu 3.
1
[#25] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@PopoCop, post #24

Etap 3
Na początku znajdujemy się w pomieszczeniu, w którym są 3 wyjścia do kolejki podziemnej, tablica z klawiaturą i wejście do teleportera (w tej chwili nieaktywnego).
Idziemy do północnego wyjścia do kolejki, po dojechaniu na miejsce wchodzimy do windy. Na poszczególnych poziomach można znaleźć:
- poziom 1: bateria do lasera,
- poziom 2: jw.,
- poziom 3: przyrząd do zdalnego otwierania drzwi, bateria do lasera,
- poziom 4: bateria do lasera, uszkodzona karta do teleportera,
- poziom 5: pistolet laserowy.
Wracamy na poziom 0, idziemy do kolejki.
Po powrocie do pomieszczenia początkowego idziemy do południowego wyjścia do kolejki. Tu znowu czeka na nas winda i przedmioty do znalezienia:
- poziom 1: karta do teleportera z kodem statku kosmicznego, bateria do lasera,
- poziom 2: bateria do lasera,
- poziom 3: lusterko, bateria do lasera,
- poziom 4: bateria do lasera,
- poziom 5: nic (spokojnie można darować sobie ten poziom).
Wracamy na poziom 0, idziemy do kolejki.
Po powrocie do pomieszczenia początkowego idziemy do wschodniego wyjścia do kolejki. Tu znowu czeka na nas winda, więc jedziemy na poziom 1. Kiedy dotrzemy do drzwi wymagających karty używamy przyrządu do zdalnego otwierania drzwi. Za drzwiami znajdziemy rusznicę laserową i kartę teleportującą do bazy obcych. Jeśli brakuje nam amunicji do lasera, to można ją znaleźć na poziomach 3 i 4. Na poziomach 2 i 5 nie ma nic. Wracamy na poziom 0 i idziemy do kolejki.
Po powrocie do pomieszczenia początkowego podchodzimy do tablicy z klawiaturą i używamy kolejno uszkodzonej karty do teleportera i karty do bazy obcych. Idziemy do teleportera, wchodzimy do niego i czytamy tekst wprowadzający do etapu 4.

Tu mała uwaga: grając w wersję WHDLoad zamiast załadowania etapu 4 nastąpiło u mnie wyjście do Workbencha. Próbowałem różnych wersji WHDLoad i tooltype'ów - bez skutku. Na szczęście wersja zainstalowana standardowo (instaler z gry) ładuje etap 4.
1
[#26] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@PopoCop, post #25

Etap 4
Zaraz za miejscem startu jest tablica z klawiaturą. Używamy na niej karty do teleportera, która nam została z poprzedniego etapu. Uaktywni to teleport w miejscu startu, ale jeszcze tam nie wchodzimy. Penetrujemy wszystkie pomieszczenia, przełączamy dźwignie wyłączające bariery, przeszukujemy skrytki - powinniśmy znaleźć 5 kart do drzwi, kombinezon ochronny, a także amunicję do lasera i opatrunki. W jednym z pomieszczeń jest kulista bomba zegarowa. Przed jej zabraniem trzeba włożyć kombinezon, bo inaczej będzie nam ubywać energii (tak się dzieje, gdy włożymy bombę do ręki lub do kieszeni, ale jeśli klikniemy na bombie i kursor przybierze jej kształt, to możemy nieść w ten sposób bombę bez ubytku energii). Wracamy do miejsca startu i wchodzimy do teleportu.
Jednych drzwi na tym etapie nie udało mi się otworzyć (brak karty), ale nie jest to konieczne, bo do pomieszczenia za nimi można się dostać z innej strony.

Etap 5
Na tym etapie trzeba uaktywnić bombę, położyć ją w określonym miejscu i uciec kapsułą ratunkową. Na dole mapy są 3 wejścia do kapsuł, uciec można tą na samym dole przełączając przedtem dźwignię, która jest naprzeciwko wejścia do kapsuły.
Nie odkryłem jeszcze, w którym dokładnie miejscu trzeba położyć bombę. Ale tu ciekawostka - można uciec kapsułą bez aktywacji bomby, w napisach końcowych będzie jednak wspomniane, że nie udało się zniszczyć statku obcych.
Na tym etapie są 2 pary drzwi wymagających karty, ale żadna z posiadanych nie działa. Czy to ma jakieś znaczenie dla ukończenia gry? Jeszcze nie wiem.
1
[#27] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@PopoCop, post #26

Jest gdzieś solucja do tej gry?
[#28] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@PopoCop, post #26

Już wiem wszystko.
Niedaleko miejsca startu jest dziura w ścianie (obok leży zdjęta kratka) - można przejść przez dziurę. Zwiedzając znajdujące się tam pomieszczenia znajdziemy 2 karty do drzwi. Wracamy przez dziurę, idziemy na południe do dużej sali, a potem na wschód. Dwie pary drzwi można teraz otworzyć, a w pomieszczeniach za nimi znajdziemy 2 kolejne karty. Wracamy do dużej sali i idziemy na zachód, otwieramy drzwi, znowu na zachód i otwieramy kolejne drzwi. Za drzwiami jest pomieszczenie z symbolami radioaktywności - aktywujemy bombę i kładziemy na ziemi. Teraz trzeba szybko dotrzeć do kapsuły. Trzeba iść do dziury w ścianie (drzwi do dużej sali na wschodzie nie da się otworzyć), a potem cały czas na południe. Wchodzimy do kapsuły i czytamy tekst zakończenia gry.
1
[#29] Re: "W potrzasku" - pomocy!

@Hubez, post #27

Nie ma. Stąd ten wątek. I właśnie się tworzy.

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2025 14:52:17 przez mailman
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem