[#1] Kurs Asm na retro maszyny Chibi Akumas
Osoby który chcą się nauczyć programować na Amigę zachęcam do oglądania kanału ChibiAkumas, najnowszy filmik jest o bitmapowej grafice na Amidze:

Domorośli programiści mogą się wiele dowiedzieć z kursów.
Kody przykładów znajdują się na jego stronie, link do tego kursu: https://www.chibiakumas.com/68000/#LessonS3
Link do strony: Chibi

Zachęcam do subskrypcji i komentowania na YT, żeby facet widział, że robi dobrą robotę, bo inaczej pewnie zrezygnuje, a można sporo się od niego dowiedzieć w przystępnej formie.

P.S.
Malkontenci którzy rzucają błotem na nowe gry na Ami, mogę zaprogramować sami świetną grę i pokazać, że są kozakami i zgarnąć miliony ze sprzedaży ;)
[#2] Re: Kurs Asm na retro maszyny Chibi Akumas

@flops, post #1

Korci mnie na zrobienie kolna sokobana ale nie wiem czy zakoduje poziomy, bo z tych kursów programowania to tak łapie co trzecie słowo. Rysować i kolorować lubię.
[#3] Re: Kurs Asm na retro maszyny Chibi Akumas

@amikoksu, post #2

Zacznij od kursu asm który zostal zapoczatkowany w najnowszym ZIN80.
[#4] Re: Kurs Asm na retro maszyny Chibi Akumas

@amikoksu, post #2

Przed blisko 30 laty napisałem sobie Sokobana w Basicu na CPC, bo nie udało mi się załatwić jego gotowej wersji, choć wiedziałem że istniała. Gra liczyła czas i kroki, zapisywała rekordy, oczywiście miała edytor plansz, których aż 40 przepisałem z Amigi, nagrywając ich wygląd na VHS po parę sekund na planszę, a potem na pauzie pracowicie wpisując je do edytora.

Niestety nie zachowałem sobie tej dyskietki. Kilka lat temu chodziło mi po głowie by to napisać ponownie. Ale miałem słomiany zapał. Nie mniej jednak zorientowałem się że w necie jest masa gotowych plansz. Zwłaszcza do licznych Spectrumowych wersji tej gry. Wystarczy wpisać w Googla "Sokoban map", aby znaleźć liczne zestawy dziesiątek plansz w różnych rozmiarach. W tym także te pierwsze najbardziej znane które miałem.

Listing wraz z edytorem mieścił się w 3KB, a binarka z planszami w 4KB. Bo we większości plansz na każde pole wystarczą 2bity, definiujące jeden z czterech stanów: puste pole, murek, paczka lub miejsce na paczkę. Plus 2 bajty na pozycję startową ludzika. Ale niektóre plansze miały przypadek że jakaś paczka już na starcie stała na miejscu docelowym. (oczywiście trzeba ją przestawić aby ułożyć inne). To był 5ty stan pola i trzeba to było dopisać w Basicu by w tych planszach przed startem zmodyfikował tablicę.

Kolega Komodorowiec tak się podjarał tą grą, że chciał mieć na swoim. Powiedziałem że jeśli ma książkę do Basica na C64, i pożyczy kompa na dzień, (albo lepiej na dwa to pobawię się też jego grami), to mu zrobię. No i zrobiłem ale uproszczoną wersję. Nie skapnąłem jak definiować swoje znaczki więc ludek był znakiem "&". Nie wiedziałem jak włączyć licznik czasu na przerwaniach wiec nie liczył czasu, nie wiedziałem jak zapisywać osobne pliki więc nie było pamiętania rekordów, z tego samego powodu plansze były w liniach DATA, i bez edytora męczyłem się z ich wklepywaniem, dlatego poprzestałem na 14 planszach. Był zachwycony. szeroki uśmiech

Gra powstała tylko dzięki temu że miał w cartridgu komendę do przestawiania kursora w dowolne miejsce ekranu, bo nie znając kodów kontrolnych to bez tej komendy nie umiałbym tego napisać. I myślę że mam gdzieś w Polsce kasetę z oryginałem tej Komodoroskiej wersji.

Myślę że skoro dałem radę w parę godzin zrobić to na nieznanym mi komputerze, to znak że nie trzeba się uczyć asemblera by napisać Sokobana.
[#5] Re: Kurs Asm na retro maszyny Chibi Akumas

@ZbyniuR, post #4

klona Fallouta byście napisali a nie jakieś sokobanyOK

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2020 13:09:18 przez Aryman33
[#6] Re: Kurs Asm na retro maszyny Chibi Akumas

@Aryman33, post #5

Yyy. Klon Fallout z chęcią napiszemy, tylko przelej proszę 3 mliony USD na moje konto (w promocji taka cena). Gdyż development Fallout 1 trwał 3 lata i tworzył go doświadczony zespół. Kosztowało to w 1994-1997 3mln USD, na dzisiejsze z 5mln USD, a biorąc progres płac programistów i grafików/dźwiękowców to lekko z 7mln USD na dzień dzisiejszy. Tak więc 3 bańki to taniocha, bierz póki jest okazja, bo za raz ktoś inny może wykupić (jak papier toaletowy) :D
Ale jak zainwestujesz 3 grube bańki, to ja zbiorę zespół i za 3 lata będziesz miał na Amigę Fallouta, a koszty zwrócą się z PC/Konsolek, bo nadal dzisiaj w grę podobną do Fallout 1, zagrają miliony. Nr konta na priv
Ja to piszę pół żartem/pół serio, więc jak ktoś ma zbędne 3mln zielonych i chce zagrać w kasynie to zapraszam. Wystawiam FV
Kolegów dobrych programistów/grafików i dźwiękowców mam, którzy odejdą z pracy i za 1/3 swojej poprzedniej wypłaty podejmą się wyzwania w takim projekcie (przynajmniej tak się deklarowali, ale może cykor ich oblecieć )

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2020 14:42:31 przez flops
[#7] Re: Kurs Asm na retro maszyny Chibi Akumas

@flops, post #6

Fallout z chęcią napiszemy, tylko przelej proszę 3 mliony


Obecnie nas stać na 3 mielony, może być? szeroki uśmiech
.
[#8] Re: Kurs Asm na retro maszyny Chibi Akumas

@rePeter, post #7

Za trzy mielone ciężko będzie przekonać developerów i grafików
Na rynku pracy spore braki w specjalistach... Ale chłopaki z PPA się wyskilują, bo kursów pełno, trza tylko zakasać rękawy i machną grę, którą puszczą za free w obieg. Ja z chęcią pogram w nowego Fallouta, bo brak takich gier.
[#9] Re: Kurs Asm na retro maszyny Chibi Akumas

@ZbyniuR, post #4

nie trzeba się uczyć asemblera by napisać Sokobana.

Skoro tak piszesz to możliwe że tak jest bo to rzeczywiście nie jest zbyt złożona gra. Tylko ja bym chciał zrobić sokobana bardziej zaawansowanego od oryginału. Byłaby przeszkadzajka w postaci kierownika który by nas gonił po planszy gdybyśmy zbyt długo nie wykonywali żadnych ruchów. W momencie gdyby nas dorwał to premia by leciała w dół czyli punktacja która miałaby przełożenie na ilość poziomów do przejścia w danej rozgrywce. Byłoby kilka zakończeń. No jeszcze bym dokładniej się zastanowił jak to zrobić i jak to by wpływało na rozgrywkę. Do tego teleporty, ruchome taśmy, pół godzinna przerwa śniadaniowa czyli by też była stołówka w której by się obywało jedzenie hotdogów na czas. Takie urozmaicenia. Może też system trzyzmianowy i tu też bym coś wymyślił. Na nockach by nie było kierownika. Na drugiej zmianie oprócz kierownika jeszcze byłby szef który by gonił kierownika dwie sekundy przed tym zanim kierownik gonił by nas. Także kierownik też mógłby tracić premię. Trzy razy i wylatuje z roboty i w ostateczności przekadzajka w postaci szefa byłaby tylko na drugiej zmianie. Losowo by było zrobione żeby kierownik raz szybciej a raz później reagował na naszą bezczynność.

nagrywając ich wygląd na VHS

A kaseta i zapis przetrwały? To by była niezła ciekawostka.
[#10] Re: Kurs Asm na retro maszyny Chibi Akumas

@amikoksu, post #9

Jest tylko jeden sposób na to żeby taka gra powstała. Masz cały czas na świecie, więc do roboty. ;)
[#11] Re: Kurs Asm na retro maszyny Chibi Akumas

@amikoksu, post #9

Nie sądzę by to przetrwało, bo było mi potrzebne tylko dzień czy dwa. A w późniejszych latach pewnie tam nagrałem jakieś Aikido albo demka z PSX. Już z pół godz szperam po necie by znaleźć tą wersję Sokobana, ale bez skutku. Może się inaczej nazywała. Pamiętam że murki były brązowe, i że jakąś kombinacją klawiszy można było przestawić grę w taki tryb, że potem bez przechodzenia można było joyem prawo-lewo przeskakiwać po planszach. I właśnie to nagrałem. A pierwsze naście plansz przerysowywałem na kartkę w kratkę z ekranu PC, bo jego właściciel skapnął jak modyfikować plik z rekordem by przeskoczyć do nowej planszy. Ale to wolno szło. Dopiero potem odkryłem ten sposób z VHS u innego kolegi. :)

A propo dziwnych wersji, to miałem kiedyś na PSX Sokobana w FPP. Strasznie trudny, bo nie dało się objąć wzrokiem całej planszy i szwendałeś się po planszy po omacku, czasem nieświadomy tego że już coś przesunąłeś tak że nie da się tego przejść.
[#12] Re: Kurs Asm na retro maszyny Chibi Akumas

@teh_KaiN, post #10

Jak by się miało ten czas co ponad 20 lat temu i te możliwości z dziś (dostęp do informacji, szkółek i podpowiedzi) to by coś się pisało.
Chiałbym umieć coś pisać na Ami a tak mi BASIC na C64 pozostał, który przydał się do pisania na SharpMZ700. Kiedyś jeszcz PASCAL pod MS-DOS.
A teraz nawet pod HOLLYWOOD nie ma kiedy tworzyć.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem