Nowe Amigi od Apollo
Paleta barw w A500

Porównanie palet w 8 i 16bitowcach

  • Opis

zamieścił: ZbyniuR

data: 2017.04.30 07:07

kategoria: Ciekawostki / Różne

rozdzielczość: 1366x696

odsłon: 168

komentarzy: 18

Ocena użytkowników: 5 (oceniających: 7)
Zaloguj się by zagłosować.
  • Obrazki w kategorii Ciekawostki / Różne

Amiga OS 5.0 :)
Amiga OS 5.0 :)
Enter a new world of possibilities
Enter a new world of possibilities
Amiga w zmywarce :P
Amiga w zmywarce :P
Mac mini
Mac mini
Revelation 001
Revelation 001
2084_disk2
2084_disk2
Konceptart do Revelation 2009
Konceptart do Revelation 2009
Konceptart do Revelation 2009
Konceptart do Revelation 2009
AmigaDE Player
AmigaDE Player
DiNX Project HQ - part 2 ;) 2010
DiNX Project HQ - part 2 ;) 2010
DiNX Project HQ - part 3 ;) 2010
DiNX Project HQ - part 3 ;) 2010
Avatarkowy pixelek
Avatarkowy pixelek
7 milionów odwiedzin na PPA
7 milionów odwiedzin na PPA
3457_nowaamiga.by.dhg
3457_nowaamiga.by.dhg
Prawdziwy MorphO(S) na właściwym miejscu.
Prawdziwy MorphO(S) na właściwym miejscu.
Amiga Tribute 1
Amiga Tribute 1
Amiga Tribute 2
Amiga Tribute 2
AmigaTribute 3
AmigaTribute 3
Amiga Tribute 4 - Amisia opowiada o Guru Meditation :)
Amiga Tribute 4 - Amisia opowiada o Guru Meditation :)
Amiga Tribute 5 - Amisia podniesie i Boing Ball'a bez problemu. :)
Amiga Tribute 5 - Amisia podniesie i Boing Ball'a bez problemu. :)
Amisia Tribute 6
Amisia Tribute 6
Amiga Tribute 6
Amiga Tribute 6
Polska reklama A1200
Polska reklama A1200
Polska reklama A1200
Polska reklama A1200
"Treasure Chest" (w trakcie produkcji)
Swaperskie klimaty :)
Swaperskie klimaty :)
Lucozade :)
Lucozade :)
AmigaShow 98, Warszawa
AmigaShow 98, Warszawa
Dyskietka z boingiem
Dyskietka z boingiem
Motylek
Motylek
AMIGO
AMIGO
Cennik
Cennik
Kawał historii
Kawał historii
Pokrywa na A600 własnej roboty:-)
Pokrywa na A600 własnej roboty:-)
Zegar Systemowy
Zegar Systemowy
Pokrywa na C64G oraz A600
Pokrywa na C64G oraz A600
Oscar - pytanie
Oscar - pytanie
Amiga Zippo!
Amiga Zippo!
The Secret of Monkey Island
The Secret of Monkey Island
Commodore Service
Commodore Service
MorphOS z Windowsem
MorphOS z Windowsem
MorphOS 3.7 i Pad z PS4
MorphOS 3.7 i Pad z PS4
Lista przebojów
Lista przebojów
List od Marka
List od Marka
Oryginalne Fonty z 8-bitowców
Oryginalne Fonty z 8-bitowców
Oryginalne Fonty z 16-bitowców
Oryginalne Fonty z 16-bitowców
Która to godzina?
Która to godzina?
Rachunek za A4000D z 05/1994.
Rachunek za A4000D z 05/1994.
FF13
FF13
Red Led Made in Home
Red Led Made in Home
Prezent gwiazdkowy 1
Prezent gwiazdkowy 1
Pamiętacie?
Pamiętacie?
Hotel Commodore i Wóda Amiga.
Hotel Commodore i Wóda Amiga.
Moczymy się Panowie, start
Moczymy się Panowie, start
W trakcie kąpieli, po 3h
W trakcie kąpieli, po 3h
Wykąpani, ale my szare dalej brudne, jutro jeszcze raz
Wykąpani, ale my szare dalej brudne, jutro jeszcze raz
Takie tam, zasadzka
Takie tam, zasadzka
Wygrzebane spod dywanu
Wygrzebane spod dywanu
Your computer is an Amiga 2500.
Your computer is an Amiga 2500.
Lotus Esprit 1991 - skala 1:33
Lotus Esprit 1991 - skala 1:33
Nowe Amigi od Apollo
Nowe Amigi od Apollo
Porównanie palet w 8 i 16bitowcach
Porównanie palet w 8 i 16bitowcach
Paleta barw w A500
Paleta barw w A500
simka113
simka113
Pamiątki
Pamiątki
2048 Rekord Kosmosu
2048 Rekord Kosmosu
Bilet do MHKI Katowice
Bilet do MHKI Katowice
A4000D bootmenu - różowy smok zamiast kursora!
A4000D bootmenu - różowy smok zamiast kursora!
tort urodzinowy
tort urodzinowy
Kubek programisty
Kubek programisty
AmiC8
AmiC8
Amiga klawiatura
Amiga klawiatura
Godny następca Golden Axe - Dragon's Crown Pro
Godny następca Golden Axe - Dragon's Crown Pro
Cennik AMIGO (1-2)
Cennik AMIGO (1-2)
Cennik AMIGO (2-2)
Cennik AMIGO (2-2)
Znaczki Royal Mail o tematyce gier.
Znaczki Royal Mail o tematyce gier.
Znaczki Royal Mail o tematyce gier.
Znaczki Royal Mail o tematyce gier.
Znaczki Royal Mail o tematyce gier.
Znaczki Royal Mail o tematyce gier.
Znaczki Royal Mail o tematyce gier.
Znaczki Royal Mail o tematyce gier.
Amiga w dlugopisie
Amiga w dlugopisie
Amiga w dlugopisie rozmiar sprzętu
Amiga w dlugopisie rozmiar sprzętu
Amiga w dlugopisie cd1
Amiga w dlugopisie cd1
Dyskietka
Dyskietka
IDs
IDs
Początki
Początki
Preacher sezon 1. odcinek 3.
Preacher sezon 1. odcinek 3.
Preacher sezon 1. odcinek 3. zbliżenie
Preacher sezon 1. odcinek 3. zbliżenie
Preacher sezon 1. odcinek 9.
Preacher sezon 1. odcinek 9.
Przypinka Union Systems
Przypinka Union Systems
paczuch prosto z Ataserwu
paczuch prosto z Ataserwu
[#1] Porównanie palet w 8 i 16bitowcach
OK
A dorzucił byś jeszcze ECS, AGA, snesa i megadrive?

Ostatnia aktualizacja: 01.05.2017 09:05:35 przez Koyot1222
[#2] Porównanie palet w 8 i 16bitowcach
Paleta Sega Mega Drive czyli 512 kolorów (9bitowa) jest na obrazku w prawym dolnym rogu. Taka sama jak w MSX2 i starszych ST.

12bitowa/4096 kolorów tak jak w OCS, ECS, STE, CPC+, IIGS i pewnie coś tam jeszcze, wyglądałaby bardzo podobnie tyle że kwadracików z kolorami byłoby więcej mniejszych o płynniejszych przejściach, praktycznie jedno-pikselowych. Łatwo to sobie wyobrazić. Ale skoro nalegasz to jest tu:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_monochrome_and_RGB_palettes#12-bit_RGB

SNES ma 32tys kolorów 15bitowa, jest na tym samym linku nieco niżej.
Podobnie jak 262tys kolorów 18bitowa z AGA i VGA.

Palety które mają ponad 500 kolorów w zasadzie nie różnią się jakoś zasadniczo miedzy sobą, a konwersja obrazków między nimi tzn ich jakoś bardziej by zależała od ilości kolorów możliwych do wyświetlenia na raz, a nie od ich ilości w palecie.

Bardziej myślałem o dodaniu palet z takich kompów jak Thomson MO albo Tandy CoCo. Ale odpuściłem sobie bo trudno byłoby je wcisnąć na obrazku dającym się wyświetlić bez skalowania na moim Lapku. Moim zdaniem porównanie tych skromniejszych palet jest ciekawsze z powodu większych różnic między nimi.

W chwili gdy składałem ten obrazek nie miałem pod ręką palety z Atari XL/XE, ale raczej łatwo sobie wyobrazić że ta z konsolki 2600 ma po 16 odcieni w każdym słupku zamiast po 8 jak na obrazku. Co daje 256 kolorów zamiast 128.

I jeszcze słowo wyjaśnienia o tych trzech default-owych 16 kolorowych paletach. Nie są to maksymalne palety z tych kompów:
Macintosh II/LC (65tys), Acorn Archimedes z RISC OS (4096) oraz Windows 2 i 3 na kartach EGA (64) lub VGA (262tys). To są palety w jakich są zrobione ich ikonki i inne gadżety w przypadku użycia trybów 16 kolorowych lub lepszych. Można by tu jeszcze dodać domyślne palety ikonek z różnych systemów Amigi, plus paletę z MagicWB, ale wyglądałaby chyba najbrzydziej. ;)


Ostatnia aktualizacja: 01.05.2017 10:30:22 przez ZbyniuR
[#3] Porównanie palet w 8 i 16bitowcach
Paleta Commodore 64 jest za blada. Pamiętam z dzieciństwa jak nic. Tutaj wklejam jak powinna wyglądać paleta Commodore 64:

[#4] Porównanie palet w 8 i 16bitowcach
Tak to jest z nostalgią ze pamiętamy wszystko piękniejsze, kolorowsze itd.

Te kolory co podałeś to tylko Ty tak uważasz, czy masz jakieś źródło? Bo z tego wynika że powinieneś jak najszybciej napisać do wikipedii że wprowadzają ludzi w błąd.....
[#5] Porównanie palet w 8 i 16bitowcach
Kłopot w tym że te maszynki które nie mają wyjścia RGB czyli Apple, Commodorki i Atarki nie mają dających się jednoznacznie ustalić kolorów.

Sam znalazłem kiedyś na jakimś komodziarskim forum taki zestaw:
R G B
0 black 0, 0, 0
1 white 255, 255, 255
2 red 104, 55, 43
3 cyan 112, 164, 178
4 purple 111, 61, 134
5 green 88, 141, 67
6 blue 53, 40, 121
7 yellow 184, 199, 111
8 orange 111, 79, 37
9 brown 67, 57, 0
A light red 154, 103, 89
B dark grey 68, 68, 68
C grey 108, 108, 108
D light green 154, 210, 132
E light blue 108, 94, 181
F light grey 149, 149, 149

Ale jednoznacznie się tego ustalić nie da i koniec. Choć fakt że ta bura wersja której obrazek wziąłem z wiki należy do tych najmniej soczystych z tych jakie krążą po sieci. To samo mogę powiedzieć o Apple II. Jak sobie poszperałem ostatnio trochę we filmikach i obrazkach z tej maszynki. W praktyce każdy odbiornik ma inaczej ustawione domyślne nasycenie kolorów i każdy użytkownik ma inne preferencje jego ustawienia. Ale pamiętam że zwykle jak się ustawiło nasycenia tak by obraz z C64 wyglądał ładnie, a potem bez jego zmiany przełączasz na TV to wszystkie gęby są jaskrawo pomarańczowe lub w ciemniejszych pomieszczeniach czerwone. Więc powiedziałbym że takie soczyste kolory są raczej ekstremalne, a nie normalne dla C64. No nie dam sobie wmówić że jego czerwony nie ma domieszek innych składowych.

Choć przyznam że chodzi mi po głowie by ten obrazek nieco poprawić, trochę soczystsze w AppleII (w tym wyszczególnić 6 kolorów najczęściej używanych w grach), CGA przez Composite (16kolorów), oraz C64 na mniej bure. A to za sprawą obejrzenia filmików na kanale "The 8-Bit Guy".
[#6] Porównanie palet w 8 i 16bitowcach
Po latach znów mam Commodore 64 i mogę sobie naocznie sprawdzić soczystość barw C64.

Kolory jakie podałem są z emulatora MagiC64.
[#7] Porównanie palet w 8 i 16bitowcach
Patrząc po wiki, to jest ciekawe:

http://www.colodore.com/
http://www.pepto.de/projects/colorvic/
http://hitmen.c02.at/temp/palstuff/

Ustaw domyślne ustawienia w monitorze jaki masz podpięty do C64 i napisz jaka jest różnica.

Ostatnia aktualizacja: 06.05.2017 22:53:23 przez Korni
1
[#8] Porównanie palet w 8 i 16bitowcach
.

Ostatnia aktualizacja: 06.05.2017 22:57:03 przez sanjyuubi
[#9] Porównanie palet w 8 i 16bitowcach
To nie pierwszy emulator który poprawia rzeczywistość...

W Spectrumie te ciemniejsze 7 kolorów mają ok 80% jasności tych jaśniejszych podstawowych. Wystarczy że mamy ustawione zbyt duże nasycenie lub kontrast (co nie było taką rzadką praktyką)*, i zlewają się ze sobą. A emulatory zwykle wyświetlają te ciemniejsze jako 50% jaśniejszych i po latach się okazuje, że gry na Specu są jednak 15to-kolorowe a nie 8io, jak wielu pamięta.

Myślę że z komciem jest tak samo, i emulatory dodają do wspomnień takiej soczystej "magii". ;) Moim zdaniem w opcjach powinna być możliwość ustawień na takie jakie kto lubi, lub jak je pamięta.


* W czasach gdy ludzie się przesiadali z czarno-białych TV na kolorowe, a byli spragnieni barw, w czasach szarej rzeczywistości. ;)
[#10] Porównanie palet w 8 i 16bitowcach
Fajne te linki. :)
[#11] Porównanie palet w 8 i 16bitowcach
Sprawdziłem linki oraz właśnie uruchomiłem swojego Commodore 64 i monitor CRT marki Hercules. Wszystkie kolory są soczyste i błyszczące, łącznie z czerwienią.

Do tego kolor cyjanowy jest przyjemny.

Opieram się zatem na tym co widzę teraz, a nie na wspomnieniach, czy wyobrażeniu o tych kolorach!

Kolory z wiki są złe, zbyt blade i matowe. Nie odzwierciedlają naturalnej soczystości barw Commodore 64.

A później niesłusznie ludzie piszą, że C64 ma "szaroburą" paletę.

Nie mam pojęcia czemu na wiki jest taka paleta, może kwestia monitora.

Jak zdobędę jakiś dobry aparat fotograficzny to pokażę.

Ostatnia aktualizacja: 07.05.2017 05:40:10 przez Hexmage960
[#12] Porównanie palet w 8 i 16bitowcach
Dzięki tematowi zainspirowałeś mnie żebym trochę pobawił się C64. Poszukałem jakiegoś przewodnika i po raz pierwszy w życiu zmieniłem dziś kolor tła ekranu C64 za pomocą polecenia BASIC-a POKE.
[#13] Porównanie palet w 8 i 16bitowcach
Z tego co wiem to kolory tekstu i tła w C64 można także zmieniać kodami kontrolnymi czyli PRINT CHR$(kod) ale nie wiem jakie kody, podejrzewam że te poniżej 32. Może jakiś Comodziarz tu zajrzy i podpowie.

A co do poprzedniego posta - domyślam się jak tą paletę na wiki zrobiono, pewnie ten ktoś miał w swoim monitorze mocno nasycone kolory i porównując je z obrazem z Comody wydawały mu/jej się identyczne.

Jestem ciekaw czy na tym monitorze na którym widzisz C64 na soczysto, to gdy podłączysz Amigę przez composite bez zmieniania ustawień to nadal będziesz rozróżniał wszystkie odcienie czerwieni od 0 do 15 (w ECS).
Albo czy obraz z TV (także przez Composite), w takich samych ustawieniach będzie ci się wydawał właściwy. Jeśli tak, to masz jakiś cudowny monitor.
[#14] Porównanie palet w 8 i 16bitowcach
Mam c64 podpięty pod TV Sony CRT.
Jakoś nie widziałem takich mocnych kolorów.
Może spróbuję tego poke 53281, kolory w TV ustawię na NORMAL żeby było sprawiedliwie.
[#15] Porównanie palet w 8 i 16bitowcach
Nie Ty jeden nie widziałeś
[#16] Porównanie palet w 8 i 16bitowcach
W sumie zobaczyłem bardziej nasycone kolory niż to co zamieścił ZbyniuR.

Za to linki od Korniego pokazują że te kolory wyglądają wszędzie inaczej :)
[#17] Porównanie palet w 8 i 16bitowcach
Proponuje obejrzec jeszcze to
link

Jest to na temat NESa, ale o to samo w sumie chodzi.
[#18] Porównanie palet w 8 i 16bitowcach
Też dobre, czyli wszyscy mają rację
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem