"Yeet" przenosi gracza do świata nordyckich rodów, gdzie ładu i porządku w wioskach strzegą Mistrzowie Run, a wszelkie spory i waśnie rozwiązuje się nie na polu bitwy, lecz rozgrywając grę na planszy wypełnionej runicznymi tabliczkami. W Twojej rodzinnej wiosce Mistrz Run Bjarn Gunnarsson, z uwagi na swój wiek, szukając swojego następcy, wskazał Ciebie jako pretendenta do tego tytułu. Objęcie tego godnego stanowiska zapewnić Ci może jedynie zwycięstwo w pojedynkach, których miejscem będą kolejne wioski w królestwie Nornheim.
Mapa podróży składa się z 20 lokacji. W każdej z nich musisz zmierzyć się z Mistrzem Run rozgrywając od 1 do 5 rund gry. Mistrzowie reprezentują różny poziom trudności, co obrazowane jest przed rozpoczęciem z nimi potyczki. Pomimo tego, że gra jest liniowa, istnieje możliwość ominięcia niektórych przeciwników, niemniej aby grę pomyślnie ukończyć, należy pokonać wszystkich.
Zasady gry są stosunkowo proste. Na planszy o wymiarach 8x6 pól znajdują się dwa rodzaje klocków: szare bez symboli (nieprzesuwalne) oraz żółtawe z symbolem runy (przesuwalne). Zadanie polega na usunięciu z planszy klocków z runami tak, aby pozostał na niej tylko jeden z nich. Przesunięcie klocka jest możliwe wyłącznie, gdy ma on możliwość zatrzymania się przy innym klocku. Jeżeli za tym uderzonym nie było już żadnego klocka, oznacza to jego zbicie i usunięcie z planszy. Jeżeli jednak był inny klocek, wówczas nastąpi zbicie tego następnego (lub jego dosunięcie do kolejnego). Warto pamiętać, że nie ma możliwości przesunięcia względem siebie dwóch stykających się ze sobą klocków z runami. Ich "rozbicie" jest możliwe wyłącznie przez dosunięcie do jednego z nich kolejnego klocka (w tej samej linii pionowej lub poziomej), co będzie skutkować przesunięciem lub usunięciem dalszego klocka (w zależności czy była za nim przeszkoda). Opis może wydawać się nieco skomplikowany, ale gdy zacznie się rozgrywkę, zasady stają się bardzo proste i jednoznaczne.
Początkowo kolejne rundy a nawet etapy gry, gdy dominuje łatwiejszy poziom trudności, są niezbyt skomplikowane i bardzo szybko awansuje się do kolejnych. Z czasem jednak sytuacja na planszy zaczyna się komplikować i zapewne zatrzymamy się na niektórych na nieco dłużej. W dowolnym momencie rundy (zwłaszcza gdy zablokowaliśmy się), możemy skorzystać z intuicyjnego menu w dolnej części ekranu i "wyzerować" jej ustawienie dając sobie szansę na kolejną próbę. Z tego menu możemy również wrócić na ekran mapy, aby (jeżeli to możliwe) skierować się do innej wioski lub wrócić do głównego menu gry. Po wygraniu rundy otrzymujemy podsumowanie w ilu ruchach udało nam się tego dokonać oraz w ilu minimalnie było to możliwe. Nie otrzymujemy kary za przekroczenie limitu ruchów, ale ambitniejsi gracze mogą spróbować zmierzyć się z etapem ponownie. Po wygraniu wszystkich rund w etapie otrzymujemy kod, który pozwala rozpocząć od niego zabawę w przyszłości bez konieczności powtarzania tych już ukończonych (widoczny jest na samej górze ekranu mapy).
Gra wykonana jest bardzo schludnie i estetycznie. Grafika jest czytelna i wyraźna, zarówno w trakcie samej rozgrywki, jak i podczas ekranów "przed rundami", gdy pojawiają się twarze osób (innych Mistrzów Run), z którymi się mierzymy. Autor pokusił się również na ciekawie zobrazowane wprowadzenie oraz zakończenie, nie idąc na łatwiznę przez zaserwowanie ekranów "ze ścianą gołego tekstu". Muzycznie rozbrzmiewają nam dwa utwory (osobny podczas rozgrywki i osobny na ekranie mapy i menu), które idealnie wtapiają się w klimat gry i umilają zabawę.
"Yeet" to dobra gra logiczna, z trafnie przemyślanym interfejsem (szybki reset planszy bez konieczności przedzierania się przez jakieś pośrednie, zbędne ekrany) oraz niezwykle estetycznym, świetnie ze sobą współgrającym wykonaniem audio-wizualnym, które sprawia, że czujemy klimat świata, w którym uczestniczymy. Muszę przyznać, że to raczej rzadkość w grach logicznych, a tym bardziej w tych, które powstają obecnie. Gra oferuje do rozwiązania łącznie 50 zagadek i niektórym graczom na pewno uda się ją ukończyć w jeden wieczór, niemniej jednak na pewno tytuł będą mile wspominać i nie będzie szybko zapomniany, jako "kolejna średnia produkcja".
Gra została napisana w BlitzBasicu (ostatnia wersja to 1.03). Jej autorem (kod, grafika, efekty dźwiękowe) jest Zooperdan, a muzykę stworzył MA2E/DSR. Do działania wymaga Amiga OS 1.3 i 1 MB pamięci. Dostępna jest do pobrania za darmo, choć warto wesprzeć autora dobrowolną wpłatą, gdyż tytuł na to zasługuje. Dystrybucja odbywa się w postaci pliku ADF lub/i archiwum LhA (do uruchomienia z dysku twardego).
Yeet - Zoopersoft 2025 | ||||
![]() |
80 | ![]() |
1 | |
![]() |
80 | ![]() |
OCS/ECS/AGA, 1 MB | |
![]() |
80 | ![]() |
https://zooperdan.itch.io/yeet | |
![]() |
Bardzo dobra, estetycznie przygotowana gra logiczna. |