• W Potrzasku - rozwiązanie

08.10.2025 07:05, autor artykułu: Piotr "PopoCop" Szymański i Sebastian Rosa
odsłon: 246, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

W potrzasku

Poniżej znajduje się opis przejścia gry "W Potrzasku". Wspomniane w nim zostały kluczowe rzeczy i kolejność ich wykonania w celu pomyślnego ukończenia. Warto pamiętać, że postać bohatera w grze posiada ograniczone zapasy energii życiowej, które można uzupełniać pijąc z butelki wodę. Butelkę można jednak napełnić wyłącznie w pierwszym etapie (praktycznie nieograniczoną ilość razy), więc być może warto zrobić sobie jej zapas na kolejne. W kolejnych etapach do opatrywania ran służą znalezione opatrunki. W poniższym rozwiązaniu nie ma również zbyt wielu informacji o lokalizacji magazynków do broni, którą należy nimi uzupełniać. Należy również pamiętać, że nie każdego przeciwnika należy unicestwić - niektórych można wymanewrować oszczędzając amunicję oraz niezwykle cenną energię życiową.

W potrzasku Etap 1

Poziom szary

  1. Podnieś talerz.
  2. Umieść talerz w ręce i użyj go przed promieniami lasera (prawy guzik myszy na ikonie ręki).
  3. Idź do końca na północ i skręć na zachód. Podnieś butelkę.
  4. Wróć do głównego holu i idź na wschód. Zobaczysz unoszącego się robota.
  5. Wyczuj odpowiedni moment i wbiegnij w korytarz, w którym znajduje się robot, kierując się na południe. Na końcu, we wnęce znajduje się przełącznik, którym zabijesz robota. Pamiętaj, aby przełącznik przestawić do poprzedniej pozycji.
  6. Ze szczątków robota zabierz kartę z dwoma kropkami oraz pistolet.
  7. Idź korytarzem na północ i skręć na wschód.
  8. Użyj karty, aby otworzyć drzwi.
  9. Idź do końca na wschód i otwórz kartą kolejne drzwi.
  10. Kierując się cały czas na wschód miniesz dwa pokoje z południowej strony korytarza. Między nimi, na północnej ścianie korytarza, którym idziesz znajduje się przełącznik, którym wyłączysz laser na końcu korytarza.
  11. Idź dalej na wschód. Zabij robota (możesz to zrobić pistoletem lub sprowokować go, aby wszedł do korytarza, a ty powinieneś zdążyć udać się do przełącznika, aby go ponownie przestawić na górną pozycję; gdy już będzie po wszystkim, nie zapomnij z powrotem go przełączyć na pozycję dolną).
  12. W pomieszczeniu, którego strzegł robot znajduje się karta dostępu z czterema kropkami, którą zabierz. W ty miejscu znajdują się kolejne drzwi, lecz na ten moment nie posiadasz karty, które mogą je otworzyć (zapamiętaj to miejsce).
  13. Wróć korytarzem na zachód, tam gdzie otwierałeś dwie pary drzwi kartą z dwoma kropkami. Pomiędzy nimi jest przejście na południe. Znajduje się tutaj amunicja (załadowanie amunicji do broni dokonywane jest w inwentarzu) oraz kolejne drzwi do otwarcia kartą z dwoma kropkami.
  14. Idąc dalej na południe drogą blokują lasery. Wyłączysz je przełącznikiem we wnęce przed nimi.
  15. Na południu jest kolejny robot, którego możesz albo odstrzelić albo wyeliminować laserem.
  16. Tam, gdzie się znajdował znajdziesz kurtkę, którą załóż.
  17. Udaj się na początek do centralnego korytarza i kieruj się na zachód. Na końcu znajdują się drzwi, do których otwarcia służy karta z czterema kropkami.
  18. Za drzwiami znajdują się dwa roboty. Ciężko jest je oszukać biegając między nimi, więc musisz ich zniszczyć. Na końcu odnajdziesz kartę.
  19. Wróć do zamkniętych drzwi, które miałeś zapamiętać i otwórz je świeżo zdobytą kartą.
  20. Wędrując po korytarzach dotrzesz do dziury w podłodze, w którą spadniesz.

Poziom niebieski

  1. Przestrzeń do zwiedzenia jest dosyć niewielka. Oprócz kręcących się tutaj robotów, znajdziesz w niej trochę amunicji, stertę szmat, pręt oraz linkę.
  2. W inwentarzu połącz pręt z linką. Otrzymasz drut z hakiem. Włóż do ręki szmaty i użyj ich, a otrzymasz linę. Następnie w inwentarzu połącz to wszystko ze sobą. Otrzymasz narzędzie do wspięcia się na wyższą kondygnacją (na południe od startu tego etapu).

W potrzasku Poziom fioletowy

  1. Udaj się na wschód, za drzwi otwierane przyciskiem. Zaraz za nimi, na północ, znajduje się nowa karta dostępu oraz przełącznik.
  2. Wróć na początek etapu i udaj się na południe i na zachód, gdzie otworzysz drzwi za pomocą nowo znalezionej karty. Idąc dalej dojdziesz do schodów, które prowadzą na górę.

Poziom szary

Biegnij cały czas na wschód. Dotrzesz do sali z dwoma robotami. Nie marnuj amunicji i postaraj się ich wymanewrować. W korytarzu za nimi znajduje się wyjście prowadzące do kolejnego etapu gry.

Etap 2

Poziom szary

  1. Idąc od miejsca startu na północ, a potem na zachód znajdziemy się w części mapy, w której na jednej ze ścian jest dziura z urwanymi kablami zasilającymi windę (która też jest w tej części mapy). Aby uruchomić windę, potrzebne są 3 przewody i włączenie zasilania. Pierwszy z przewodów znajduje się na południe od dziury z urwanymi kablami (niedaleko windy). Pozostałe przewody można znaleźć przeszukując wszystkie dostępne w etapie pomieszczenia i skrytki (większość jest niestety pusta).
  2. Wróć do miejsca startu i tym razem udaj się na wschód. Otwórz drzwi przyciskiem i skieruj się na południe.
  3. Dotrzesz do ogromnej sali, w której znajdują się roboty. W jej południowo-zachodniej części znajdują się dwie tablice z bezpiecznikami. Aby włączyć zasilanie, trzeba wyjąć bezpiecznik (różni się od pozostałych) z jednej tablicy bezpiecznikowej i włożyć go do drugiej tablicy - jest tam wolne miejsce. Zanim jednak to zrobisz, należy najpierw odnaleźć wspomniane przewody, naprawić uszkodzenie i zdobyć kilka innych rzeczy. Tak więc od razu po wejściu do dużej sali skręć na wschód, a później na północ i otwórz kolejne drzwi przyciskiem.
  4. Za drzwiami skręć na zachód. Z prawej strony, w skrytkach znajdziesz kolejny przewód. Idąc dalej dojdziesz do schodów.

Poziom zielony

  1. Ze schodów udaj się na zachód do samego końca (dwa roboto-pająki, które spotkasz po drodze możesz sprytnie wyminąć). Są tutaj dwie wnęki. W jednej z nich znajdziesz kartę dostępu.
  2. Wracaj do schodów, które Cię tutaj przeniosły i tym razem od nich skieruj się na wschód i na górę po kolejnych schodach.
  3. Skręć na południe, a następnie na zachód i otwórz przyciskiem drzwi.
  4. Kieruj się na zachód, a dojdziesz do miejsca, gdzie korytarz będzie posiadać sześć wnęk (trzy od strony północnej i trzy od strony południowej). We wnękach są skrytki, które możesz otworzyć. W jednej z nich znajdziesz klucz francuski (bez przeznaczenia i można go nie brać) oraz przewód (to już trzeci).
  5. Wróć na poziom szary i napraw przerwane kable.
  6. Z powrotem przedostań się na poziom zielony.
  7. Od schodów idź na zachód, omiń pierwszego robota-pająka i przed wnękami, gdzie znalazłeś trzeci przewód skręć na południe, a po chwili na wschód i znów na południe. Dotrzesz do podobnej dużej sali z robotami, gdzie w jej południowo-zachodniej części znajduje się tablica przekaźnikowa z dźwignią. Zwróć uwagę, że na zachód od niej znajdują się dwie bariery: pierwsza jest aktualnie wyłączoną, a druga (na końcu wąskiego korytarza) włączona, co uniemożliwia dalszą eksplorację. Przełącz dźwignię na tablicy przekaźnikowej. To sprawi, że druga bariera się wyłączy, ale niestety pierwsza się włączy. Strzel w tablicę z pistoletu i aktywowana przed chwilą bariera, deaktywuje się, umożliwiając dalsze przejście.
  8. Daleko jednak nie zajdziemy, gdyż drogę blokuje trzecia bariera, której wcześniej nie było widać. Stojąc przed nią, strzel dwukrotnie w tablicę przekaźnikową, którą widać po drugiej stronie bariery.
  9. Za nieistniejącą już barierą udaj się na południe, na zachód i na północ. Zamknięte drzwi otworzysz kartą zdobytą na początku etapu. (gdybyś poszedł na wschód dotarłbyś do windy - tej samej, która znajduje się na poziomie szarym).
  10. Za drzwiami znajdziesz karabin, amunicję do niego, latarkę i kombinezon kuloodporny (kombinezon zakłada się biorąc go do ręki i wciskając prawy klawisz myszy na ikonie ręki).

W potrzasku Poziom szary

  1. Wróć do tablic bezpiecznikowych na poziomie szarym. Włóż do ręki latarkę i z tablicy, na której są wszystkie bezpieczniki wyjmij ten, odpowiadający za oświetlenie. Zgaśnie światło, ale latarka zapewni nam nieco ograniczoną widoczność. Włóż bezpiecznik do drugiej tablicy w puste miejsce.
  2. Wróć do windy znajdującej się w zachodniej części tego poziomu, która już powinna działać. Udaj się na poziom B3.
  3. W zachodniej części jest pająk-robot oraz dubeltówka i amunicja.
  4. Wróć do windy zjedź na poziom B4.
  5. W jednej ze skrytek znajduje się karta dostępu, którą musisz wziąć. Kręci się tutaj również pająk-robot, którego najlepiej szybko wyeliminować, gdyż może przeszkadzać podczas brania karty.
  6. Wróć do windy i wjedź na poziom B2.
  7. Z windy skieruj się wschód, aż do drzwi, które otworzysz znalezioną przed chwilą kartą.
  8. Trafiasz do dużej sali, w której kręcą się pająki-roboty oraz jest kilka mniejszych pomieszczeń, do których dostępu bronią bariery. Za jedną z nich jest karta, która jest niezbędna do ukończenia etapu. Idź na północ, aby opuścić dużą salę, a następnie kieruj się na zachód.
  9. Na zachodnich krańcu tej części trafisz na salę z dwoma przeciwnikami a na jej końcu - skrytkę z kartą dostępu. Musisz ją zdobyć.
  10. Wróć teraz do dużej sali z barierami. Na południowej ścianie jest wnęka, w której znajduje się tablica z wyłącznikiem barier. Aby przestawić przełącznik, musisz włożyć przed chwilą zdobytą kartę.
  11. Poszukaj w bocznych pomieszczeniach sali kolejnej karty dostępu i udaj się z nią z powrotem do windy. Tym razem wjedź na poziom B1.
  12. Kieruj się na północ, gdzie na pierwszych napotkanych drzwiach zrobisz użytek z nowej karty.
  13. Idź dalej tak, jak prowadzą korytarze, aż dojdziesz do schodów.
  14. Za schodami, meandrując między robotami dojdziesz do ostatnich drzwi w tym etapie.

Etap 3

Na początku znajdujesz się w pomieszczeniu, w którym są 3 wyjścia do kolejki podziemnej, tablica z klawiaturą i wejście do teleportera (w tej chwili nieaktywnego). Idź do północnego wyjścia do kolejki, po dojechaniu na miejsce wejdź do windy. Na poszczególnych poziomach można znaleźć:

  • poziom 1: bateria do lasera,
  • poziom 2: jw.,
  • poziom 3: przyrząd do zdalnego otwierania drzwi, bateria do lasera,
  • poziom 4: bateria do lasera, uszkodzona karta do teleportera,
  • poziom 5: pistolet laserowy

Wróć na poziom 0, idziemy do kolejki. Po powrocie do pomieszczenia początkowego idź do południowego wyjścia do kolejki. Tu znowu czeka na Cię winda i przedmioty do znalezienia:
  • poziom 1: karta do teleportera z kodem statku kosmicznego, bateria do lasera,
  • poziom 2: bateria do lasera,
  • poziom 3: lusterko (przedmiot jest zbędny), bateria do lasera,
  • poziom 4: bateria do lasera,
  • poziom 5: nic (spokojnie można darować sobie ten poziom).

Wróć na poziom 0 i idź do kolejki. Po powrocie do pomieszczenia początkowego udaj się do wschodniego wyjścia do kolejki. Tu znowu czeka na Ciebie winda, którą wjedź na poziom 1. Kiedy dotrzesz do drzwi wymagających karty, użyj przyrządu do zdalnego otwierania drzwi. Za drzwiami znajdziesz rusznicę laserową i kartę teleportującą do bazy obcych. Jeśli brakuje Ci amunicji do lasera, to możesz ją znaleźć na poziomach 3 i 4. Na poziomach 2 i 5 nie ma nic. Wróć na poziom 0 i idź do kolejki.

Po powrocie do pomieszczenia początkowego podejdź do tablicy z klawiaturą i użyj kolejno uszkodzonej karty do teleportera i karty do bazy obcych. Idź do teleportera, wejdź do niego.

W potrzasku Etap 4

Zaraz za miejscem startu jest tablica z klawiaturą. Użyj na niej karty do teleportera, która została z poprzedniego etapu. Uaktywni to teleport w miejscu startu, ale jeszcze tam nie wchodź (choć jest to możliwe i zostaniesz przeniesiony do etapu piątego). Spenetruj wszystkie pomieszczenia, przełączaj dźwignie wyłączające bariery, przeszukuj skrytki - powinieneś znaleźć 5 kart do drzwi, kombinezon ochronny, a także amunicję do lasera i opatrunki. W jednym z pomieszczeń jest kulista bomba zegarowa. Przed jej zabraniem trzeba włożyć kombinezon, bo inaczej będzie Ci ubywać energii (tak się dzieje, gdy włożysz bombę do ręki lub do kieszeni, ale jeśli klikniesz na bombie i kursor przybierze jej kształt, to możesz nieść w ten sposób bombę bez ubytku energii). Wróć do miejsca startu i wejdź do teleportu.

Jednych drzwi na tym etapie nie można otworzyć (brak karty), ale nie jest to konieczne, bo do pomieszczenia za nimi można się dostać z innej strony.

Etap 5

Na tym etapie trzeba uaktywnić bombę, położyć ją w określonym miejscu i uciec kapsułą ratunkową. Na dole mapy są 3 wejścia do kapsuł, uciec można tą na samym dole przełączając przedtem dźwignię, która jest naprzeciwko wejścia do kapsuły. Niedaleko miejsca startu jest dziura w ścianie (obok leży zdjęta kratka) - można przejść przez dziurę. Zwiedzając znajdujące się tam pomieszczenia znajdziesz 2 karty do drzwi. Wróć przez dziurę, idź na południe do dużej sali, a potem na wschód. Dwie pary drzwi możesz teraz otworzyć, a w pomieszczeniach za nimi znajdziesz 2 kolejne karty. Wróć do dużej sali i idź na zachód. Otwórz drzwi, kieruj się znowu na zachód i otwórz kolejne drzwi. Za drzwiami jest pomieszczenie z symbolami radioaktywności - aktywuj bombę i połóż ją na ziemi. Teraz należy szybko dotrzeć do kapsuły. Trzeba iść do dziury w ścianie (drzwi do dużej sali na wschodzie nie da się otworzyć), a potem cały czas na południe. Wejdź do kapsuły i możesz przeczytać tekst zakończenia gry.

Ciekawostka - można uciec kapsułą bez aktywacji bomby, w napisach końcowych będzie jednak wspomniane, że nie udało się zniszczyć statku obcych.

dodaj komentarz
 Yeet
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem