[#421] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@sanjyuubi, post #410

Tylko to wtedy ani nie jest tryb wybiegający specjalnie poza specyfikacje sygnału PAL, ani prawdziwy tryb progresywny, chociaż abstrakcyjnie tak wygląda to jest to taki sam tryb z przeplotem (dlatego TV pokazuje 576i, termin "field" dalej ma zastosowanie i nazywa się non-interlace, a nie progressive) tylko pole B jest wyświetlane w tych samych liniach co pole A tworząc pseudo progresywny tryb a jednocześnie pozostawiając puste nieparzyste linie "scanlines" zmniejszające optycznie wrażenie pikselozy. I tutaj akurat następuje zgoda, że na wrażenie pikselozy ma wpływ 15kHz i pseudo progresywny tryb pracy. Pewnie niektóre telewizory tylko sprawdzają, czy otrzymują pole A i nie sprawdzają, czy następne pole jest typu A czy B.

brawo brawissimo
tylko to jest nie jest tryb pseudo progresywny tylko tryb prawdziwie progresywny

A jednak tak i nie. Gdybyście od początku napisali technicznie na czym ta sztuczka polega z manipulacją pola B, to nie musiałbym sam do tego dochodzić.

dałem ci link do dokumentacji z której można samemu stworzyć generator 576i oraz są tam informacje jak uzyskać niego tryb progresywny 288p

swoją drogą tak jak jest relizowany sygnał w CRT to można dowolnie kształtować położenie jednego 'fieldu' względem drugiego, nie musi to być dokładnie połowa odległości. Oraz co mało może kto wie ale w CRT początek linii (z lewej strony) jest minimalnie (o prawie jedną linię) wyżej od końca linii (z prawej strony) bo skanowanie z góry na dół jest płynne a nie skokowe. Cały przeplot to taki 'hack' wykorzystujący ten właśnie fakt, co druga klatka ma w dokładnie połowie linii sygnał synchronizacyjny i zaczyna rysować w miejscu gdzie poprzedni field miał przerwę.

Dla TV CRT sygnał progrsywny, tudzież non-laced, jest bardziej 'normalny' od tego z przeplotem. W CRT VGA też można dowolnie tego typu wynalazki stosować jak przeplot w każdym odświeżaniu i dla każdej rozdzielczości. Nigdy to się jednak nie przyjęło bo te tryby są słabawe. Oczywiście karty graficzne umożliwiały takie cuda. Sam pamiętam miałem kiedyś na pierwszym PC 1024x768 z przeplotem mimo że najwyższą progresywną rozdziałka jaką monitor łapał to 800x600. Tryb taki był oczywiście całkowicie bezużyteczny. Swoją drogą taki montorek byłby w stanie złapać 1600x1200 albo nawet 1920x1200 bo dla monitora to była by jedna brocha czy ma przeplot czy nie i jaka jest rozdzielczość pozioma, byle się ilość linii zgadzała pomysł

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2015 21:06:18 przez XoR
[#422] Re: Wolny chipset AGA - mit czy fakt?

@mschulz, post #420

VGA ma 720x400 i czcionki które są tak narysowane aby ładnie wyglądały
[#423] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@sanjyuubi, post #411

Kończąc temat podaję źródło o generowaniu obrazu przez Amigę:
artykuł interlace w piśmie Amazing Computing 5/89.
Ciekawostką jest, że w tamtych czasach były problemy z obrazem
noninterlace z niektórymi TV, a bardziej po nagraniu VCR.
To dlatego był programik na WB o nazwie setlace, a np. A1000
po użyciu genlocka automatycznie generowała interlace.
[#424] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@cholok, post #423

Panowie tu nie ma co się zagłębiać w szczegóły techniczne bo dojdzie do bezmyślnego wypluwania informacji które nie rozwiążą sporu.
Wystarczy przeanalizować fakty, historyczne już fakty.
Gdy amiga powstała, komputery profesjonalne miały własne systemy wyświetlania obrazu.
Było to podyktowane pewną ekonomią, tak więc powstało wiele różnych niekompatybilnych systemów prezentacji wypocin komputerowych na ekranie.
Większość z tych systemów miała za zadanie wyświetlanie tekstu i tylko tekstu.
Tuż przed wejściem amigi na rynek pojawiły się standardy wyświetlające grafikę o bardzo żałosnych parametrach były to EGA i CGA, były też inne ale są mniej znane.
Na to weszła amiga gdzie najnowszym osiągnięciem była karta CGA, a CGA nie jest niczym innym jak adapterem do wyświetlania grafiki w standardach TV. Telewizor ma lepszą jakość obrazu graficznego niż ów standardy pozwalały uzyskać. Z konstrukcji PC doskonale wiemy, że wsparcie dla wyświetlania obrazu praktycznie nie istniało, pojedyncze buforowanie dawało mierną jakość przy wyświetlaniu w najwyższych osiągalnych rozdzielczościach tamtych standardów. Amiga 1000 dawała tu olbrzymiego kopa w płynności i jakości grafiki w rozdzielczościach o jakich konkurencji się nie śniło. Na to wszedł standard VGA z wszystkimi ułomnościami standardów EGA i CGA, czyli dalej jest to tylko urządzenie do przepisywania obszaru pamięci na ekran. I dalej gierki chodziły w śmiesznych rozdzielczościach i marnej ilości kolorów, bo dane do wyświetlania dostarczał procesor główny. By zachować jako taką płynność trzeba było zrezygnować z ilości danych składających się na obraz. Amiga nie miała tego problemu, robiła z obrazem cuda niewidy. Standard VGA stał się ogólnoświatowym standardem gdyż na obrazach statycznych, co było wykorzystywane do prezentacji danych na ekranie, pozwalał na całkiem przyzwoitą jakość. W odpowiedzi na wzmożone zainteresowanie grafiką komputerową, oraz szerzącymi się, niekompatybilnymi rozszerzeniami VESA, utworzono standard SVGA. Niemniej jednak w typowych PC wciąż płynność była osiągalna przy rozdzielczościach 320X240 i 16 kolorach.
Na to amiga wypuściła układy AGA które potrafią wyświetlać płynnie, olbrzymie jak na tamte czasy rozdzielczości i liczbę kolorów, mowa o grafice dynamicznej. Ponad to AGA potrafi wyświetlać obrazy na czymkolwiek, na TV, na monitorze SVGA, czy na dedykowanych amigowskich monitorach. Mamy początek lat 90-tych, amiga wciąż jest niedoścignionym ideałem jeśli chodzi o grafikę. Na to wszystko wchodzą takie tytuły jak: "Wolfenstein3D", "Doom", "Quake". Niestety na tym polu amiga przegrała bitwę. Wraz z pojawieniem się akceleratorów jak "WOODOO", amiga zaczęła zajmować, zasłużone miejsce w zaciszu domowych szaf i piwnic. Tylko jeszcze profesjonalnie była wykorzystywana, lecz w miarę przyrostu mocy obliczeniowej blaszaków, zniknęła nawet jako sprzęt profesionalny. Dziś mamy standard HDTV, zaraz, a czemu HDTV a nie HDVGA?
I co po 20 latach mamy niespełna podwojenie rozdzielczości amigi a pecety Wyświetlają obraz praktycznie na telewizorach hmm. Gdzie podłączając amigę nie potrzebujemy żadnych scandoublerów czy innych śmieci i mamy ładny, stabilny obraz. Wciąż wykorzystując programy takie jak "SCALA" można tworzyć oprawę dla materiałów wideo. Wciąż dźwięk z amigi jest przyjemny a większość tytułów gier jest transportowanych na platformy mobilne. Amiga jako komputer już nie istnieje, ale wrażenia z jej użytkowania pozostały w nas do dziś.
[#425] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Kamikadze, post #424

Standard VGA stał się ogólnoświatowym standardem gdyż na obrazach statycznych, co było wykorzystywane do prezentacji danych na ekranie, pozwalał na całkiem przyzwoitą jakość.
Nie tylko z tego powodu. VGA oferowało po prostu wyższa jakość grafiki, również w grach.
W odpowiedzi na wzmożone zainteresowanie grafiką komputerową, oraz szerzącymi się, niekompatybilnymi rozszerzeniami VESA, utworzono standard SVGA.
Mylisz dwa pojęcia. SVGA to tryb graficzny, VESA to standard określający sposób wyświetlania grafiki. VESA nie miało problemów z kompatybilnością bo VESA powstało jako rozwiązanie problemu kompatybilności. Wystarczyło aby karta wspierała VESA w odpowiedniej wersji wymaganej przez program/grę, bez znaczenia była jej marka i chipset z którego korzystała.
Niemniej jednak w typowych PC wciąż płynność była osiągalna przy rozdzielczościach 320X240 i 16 kolorach.

W czasach VGA standardem było 320x200 i 320x240 w 256 kolorach.
Mamy początek lat 90-tych, amiga wciąż jest niedoścignionym ideałem jeśli chodzi o grafikę. Na to wszystko wchodzą takie tytuły jak: "Wolfenstein3D", "Doom", "Quake". Niestety na tym polu amiga przegrała bitwę. Wraz z pojawieniem się akceleratorów jak "WOODOO"

Pomieszałeś różne epoki. Mamy czasy VGA, początek i połowe lat 90'tych. Czasy Domm I, Doom II, Duke Nukem 3D i na koniec Quake. Dopiero od czasów Quake zaczyna się kolejna epoka pod znakiem akceleratorów 3D. Amiga przegrała jeszcze zanim pojawiły się akceleratory 3D dla PC.
[#426] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Fenio, post #425

nic nie pomieszałem tylko szedłem chronologicznie.
Nie łącz zdań, bo każde to już praktycznie czas późniejszy.
SVGA jest też trybem, ale proszę cię nie pisz że to nie jest standard tylko sam tryb.
SVGA to standard od nazwy którego pochodzi tryb.
VESA jest to rozszerzenie VGA.
Z kolorami to masz rację pomyliłem się, jednak płynność miała wiele do życzenia.
Ja to pamiętam na własnej skórze.
[#427] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Fenio, post #425

Mamy czasy VGA, początek i połowe lat 90'tych. Czasy Domm I, Doom II, Duke Nukem 3D i na koniec Quake. Dopiero od czasów Quake zaczyna się kolejna epoka pod znakiem akceleratorów 3D. Amiga przegrała jeszcze zanim pojawiły się akceleratory 3D dla PC.

Małe Amigi nie miały chunky, stąd trudności w przenoszeniu na nie gier doomopodobnych (konieczność stosowania konwersji chunky-to-planar), ale sprzętowe wspomaganie chunky miały duże Amigi już bardzo wcześnie w postaci kart graficznych na złącza Zorro III. Gry na Amigę powstawały głównie na minimalne konfiguracje typu Amiga 500 0,5MB/1MB oraz Amiga 1200 2MB. Nie było gier typu wymagania: Amiga 3000 + karta graficzna RTG.

Amiga miała predyspozycje do obsługi nawet zaawansowanego 3D w postaci kart typu CyberVision 3D. Po prostu duże Amigi były przeznaczone do celów poważniejszych niż gry. Gry to nie jest jedyny czynnik determinujący do przynależności do pewnej epoki. Po prostu takie duże Amigi wyposażone dodatkowo w karty graficzne na złącza Zorro III były drogie i mało popularne wśród graczy.

AGA doskonale nadaje się do gier 2D, a nie typowych 3D obecnych współcześnie na komputerach PC. Nie jest też wolna, po prostu normalne prawa rynku zadecydowały - firmy robiły gry dla tanich i popularnych PC i systemu Windows 95. Nikt nie ruszał już Amigi ze względu na bankructwo firmy Commodore. A sporo gier jak piszę wcześniej w tym wątku mogłoby powstać na Amigę AGA w palecie 256 kolorów. Tego już mogą dokonać tylko entuzjaści i zagorzali fani.
[#428] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Hexmage960, post #427

Pamiętam jak kolega amigowiec zazdrościł mi heros of might and magic i kilku innych gier.
Jeszcze w latach 2000 inny kolega, z wielkim bajerowaniem, opowiadał o możliwościach amigi.
Dziś gdy weryfikuję bebechy amigi, z tym co oferowały PC. Jestem mocno zdegustowany, że amiga nie była wyposażona w 512 w przypadku A500 i 1024 w przypadku A1200 kilo bajtów pamięci fast standardowo. Zupełnie inne gry by na tę platformę powstały.
[#429] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Kamikadze, post #426

Pomieszałeś, pomieszałeś...
"Wraz z pojawieniem się akceleratorów jak "WOODOO""
Nie "wraz" tylko znacznie wcześniej. Dokładnie to w 1993r gdy wyszedł Doom a Commodore bankrutowało. Jak do sklepów trafiło Voodoo to był rok 1997r.
SVGA jest też trybem, ale proszę cię nie pisz że to nie jest standard tylko sam tryb.
SVGA to standard od nazwy którego pochodzi tryb.
VESA jest to rozszerzenie VGA.

SVGA to tryb a konkretnie standard wielu różnych trybów graficznych. Błędnie sugerowałeś VESE jako coś co stanowiło problem z kompatybilnością przed SVGA. Przy pomocy VESA osiągano rozdzielczości i kolory z trybów SVGA. Druga sprawa że gdy na PC standardem była grafika SVGA to Amiga już dawno odpadła z wyścigu i jedynie dryfowała rozpędem wcześniej wyprodukowanego sprzętu oraz kurczącej się ale nadal sporej społeczności jaką ta marka zrzeszała.

#428
Dokładnie, kilka drobnych zmian jak dołożenie pamięci fast znacznie zwiększyło by możliwości nie zmieniając istotnie ceny. Analizując historię dochodzę do wniosków że zarząd Commodore uśmiercił Amigę znacznie wcześniej niż nastąpiło oficjalne bankructwo. Być może wiedzieli że tak się to musi skończyć więc trzymanie się polityki minimalnych nakładów finansowych dla maksymalnego zysku z tego co już opracowano wydaje się posunięciem sensownym.
Marzenia o 1MB fast w A1200 jak na tamte czasy wydają się nierealne bo trzeba sobie przypomnieć że pierwotny projekt A1200 zakładał tylko 1MB chipramu. Całe szczęście do masowej produkcji weszła już wersja 2MB ale i to było o minimum kolejne 2MB za mało.

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2015 15:33:48 przez Fenio
[#430] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Fenio, post #429

SVGA to tryb a konkretnie standard wielu różnych trybów graficznych.


Zdecyduj się tryb czy standard wielu trybów, bo to nie to samo. Commodore to jedno a amiga to drugie. Zapomniałeś ile sprzętu wyszło od Escomu? Upadek firmy to jedno, ale koniec amigi to drugie. Ja nie piszę o wariactwach, fanaberiach tylko realnych urzytkownikach którzy wciąż kupowali amigi do zabaw czy do pracy.
[#431] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Kamikadze, post #430

za kartę SVGA uważano już kartę która łapie 800x600 16 kolorów i 640x480 256 kolorów z palety 16.7mln. Typowe SVGA z miało jednak 512kb pamięci i tryb 800x600 256 kolorów. Wszystko powyżej łącznie z kartami łapiącymi 2560x1440 to dalej SVGA

SVGA to też tryb graficzny, dokładnie 800x600

VESA to rozszerzenie które powstało aby ułatwić programowanie kart graficznych SVGA i ich różnych trybów graficznych czyli gdy pojawiły się problemy niekompatybilności różnych implementacji kart SVGA różnych producentów. Czasu ładowania rozszerzeń VESA przez programy UniVBE itp to już późna epoka DOSowego grania czyli połowa lat 90tych, gdy sprzedaż PC dla domowych użytkowników (wcześniej to głównie biura) ruszyła z kopyta a Amiga była jedną nogą w grobie. Większość gier nie wymagała jednak nic ponad 320x200 lub 320x240 (Mode X), działających nawet na zwykłych VGA czy nawet MCGA. SVGA i VESA były wymagane tylko do trybów wysokiej rozdzielczości a'la 640x400, 640x480 itp.

Słaba wydajność w grach 2D wyniakała z tego że te karty to takie bufory klatki z bardzo ograniczonym wspomaganiem 2D. Niektórzy programiści odkryli i używali tryb Mode X i tam można było niektóre rzeczy mocno przyśpieszyć, jednak nie tak jak w Amidze. Superfrog przykładowo korzystał z Mode X i była to jedna tych gier które chodziły idealnie płynnie. Miałem 386SX25 z kartą SVGA 512KB i generalnie trzeba było się przyzwyczaić do braku idealnej płynności Za to wydajność w pulpicie (Win 3.10 800x600 256 kolorów) była jednak dużo lepsza niż AGA w takim trybie. Dlatego też AGA jest uważana za wolny chipset, bo jakiekolwiek sensowne tryby 256 kolorowe w pulpicie były nieużywalne a na PC nawet były używalne nawet na lichym VGA i jednych z najgorszych SVGA

BTW. mogę Cię zapewnić że jakbyś miał przesiedzieć w biurze 8 godzin przed monitorem nad arkuszem kalkulacyjnym to wolałbyś monitor EGA od telewizora z Amigą
[#432] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@XoR, post #431

Chyba jednak mylicie się co do SVGA.
Rozszerzenie VESA powstało tak jak napisałeś ale to producenci kart VESA namieszali z rozmaitymi abstrakcyjnymi rozdzielczościami.
Dla tego powstał nowy standard SVGA by to wszystko uporządkować.
Od tamtej pory mamy standardowe rozdzielczości 800x600, 1024x768, 1280x1024 itd.
Dla ciekawości napiszę, że mam jeszcze w szafie monitor HGC i kartę HGC, taką fajną 8Bit ISA.
Wiem jak stabilny tekst wyświetla, tak, masz rację.
[#433] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Kamikadze, post #428

Pamiętam jak kolega amigowiec zazdrościł mi heros of might and magic i kilku innych gier.

Herosi to już rok 1995. U mnie wtedy to nawet amig już w sklepach
nie było. Pewnie można było dorwać gdzieś jakąś amigę wysyłkowo.

Mode x na vga i svga było wykorzystane przez zaledwie kilka tytułów, właśnie
superfrog, soccer kid i coś jeszcze, ale nie pamiętam tytułu.

Poza tym, nie przeceniajmy dooma. W 1994 roku miałem dooma, grałem
i tyle. Gra tzw. labiryntówka, chodziło się po jakichs labiryntach i drzwi
otwierało. Było to może i dobre na pół godziny. Nawet pecetowcy w dooma nie grali,
to raczej posiadacze amigi sie zachwycali doomem. Jak to zwykle bywa, trawa jest
bardziej zielona na trawniku sąsiada.
[#434] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Andrzej11, post #433

To prawda, ja nawet nie miałem okazji grać w dooma.
Po prostu nic tam nie widziałem w tych kwadratach. :D
Wolałem zamulić w jakiejś strategii, albo supaplex, dyna blaster, czy DIZZY prince of yolk folk. :D
Dopiero moja przygoda z grami 3D, zaczęła się od Quake II.
To intro i ta mapka z działem w tle. Dopiero po tym zagrałem w Q1,Hexen2,Heretic2.
Ale przyznam się, że Heretic2 przeszedłem całego dopiero dwa tygodnie temu. :D
[#435] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Kamikadze, post #432

Chyba jednak mylicie się co do SVGA.

Nie. Jest dokładnie tak jak to opisał Xor, podpisuję się pod tym w 100%.
Rozszerzenie VESA powstało tak jak napisałeś ale to producenci kart VESA namieszali z rozmaitymi abstrakcyjnymi rozdzielczościami.
Jakimi "abstrakcyjnymi rozdzielczościami" ? To że karta obsługuje rozdzielczość z poza standardowych VGA/SVGA to tylko możliwość która może ale nie musi zostać wykorzystana. Jeśli jakaś gra korzystała z trybów VESA jak np. Quake to wybór rozdzielczości możliwych do ustawienia był większy niż w przypadku gry bez Vesa 2.0. Dla użytkownika VESA to tylko zaleta która rozwiązała problem z kompatybilnością software.
Dla tego powstał nowy standard SVGA by to wszystko uporządkować.
Od tamtej pory mamy standardowe rozdzielczości 800x600, 1024x768, 1280x1024 itd.

Znowu mieszasz SVGA to nie jest NOWY standard względem VESA. Przy pomocy VESA osiąga się rozdzielczości SVGA.
[#436] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Fenio, post #435

A to mnie się po kićkało, niestety pisałeś zbyt mało wiarygodnie pisząc że SVGA to nie standard tylko tryb.
Musiałem teraz zajrzeć do książki, pomyliłem, sądziłem, że VESA to rozszerzenie VGA a nie SVGA. Oj tam To się wytnie.
[#437] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Andrzej11, post #433

Doom to genialna gra, grałem w niego przez lata wiele razy. Nawet ostatnio odkryłem nowy port Doom 64 i go odrazu przeszedłem

Choć fakt że statyczycznie więcej amigowców względem całej amigowej populacji podniecało się (i dalej podnieca) Doomem i jego wpływem na cokolwiek niźli piecetowców.


W 1985 jak wychodziła Amiga były dobre rokowania co do jej przyszłości na rynku. Świetne możliwości graficzno-dźwiękowe, wydajność i fajny system za dobrą cenę dawały szansę że przebije PC, przynajmniej w domach. Nic takiego się jednak nie stało. Ludzi brali to co się najlepiej sprzedawało tak że sprzedawało się tego jeszcze więcej i tym samym ludzie coraz więcej kupowali PC a nie konkurencyjne komputery.

C= wiedziało na czym stoi już kilka miesięcy po premierze Amigi. PC było nie do zatrzymania. A500 nic tutaj nie zmieniło. Ludzie woleli kupować PeCety mimo że były drogie i nie miały możliwości jakie dawała Amiga.


Jak wychodziła AGA było już od dawna pozamiatane, w porównaniu do PC inne komputery praktycznie na rynku nie istniały. Choćby i tam był akcelerator 3D z shaderami i GP-GPU to by to Amigi nie uratowało. Cokolwiek C= mogło zrobić powstało by w wielokrotnie większej ilości jako karty rozszerzeń do PC gdyby tylko było na to zapotrzebowanie.


Gdzie jest tu Amiga? W legendzie?

Największy zawód AGA'i to brak obsługi monitorów VGA. W samej Alice dodanie opcji aby zamiast wyświetlić linię raz wyświetlić ją dwa razy naprawdę nie było żadnym wyzwaniem dla inżynierów C= i nic by nie kosztowało. Takie kretyńskie decyzje aby nie dawać obsługi monitorów VGA poszły z góry z zarządu. Amigi wbudowany scandoubler by to i tak nie uratował ale poprawiłoby to ogólny komfort użytkowników tych komputerów i to znacznie.
[#438] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@XoR, post #437

Z tą obsługą VGA to nie do końca tak. Przecież masz możliwość obsługi VGA dzięki trybom Double i Multiscan. Problemem jest większe obciążenie DMA przy tych trybach, przez co żadna produkcja obsługująca hardware w sposób znany z lat 80 (czyli całkowicie ignorując system operacyjny), przy niekiedy timingu wyliczonym co do cyklu, mogłaby mieć problemy. Stąd dodano tę możliwość jedynie za pośrednictwem AmigaOS. Zrobienie obsługi VGA w sposób absolutnie przeźroczysty dla funkcjonowania reszty hardware wymagałoby dorzucenie pamięci ramki, tak jak to jest zrobione we FlickerFixerach. A w latach 90 nie były to tanie rzeczy. A jak wiadomo, łosie z zarządu Commodore (i nie tylko, oglądałem niedawno genialny film o Jobsie.... w Apple było tak samo, przez co o mało nie zbankrutowali niedługo po C= ) oszczędzały każdego centa.
PS. Te wykresy, to chyba całość rynku. Bo pecety w latach 80 nie miały w domach takiej supremacji jak można by pomyśleć czytając wykres.

Ostatnia aktualizacja: 27.03.2015 11:51:25 przez wali7
[#439] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@XoR, post #437

Powyższe wykresy mogą szokować jeśli nie uświadomi się, że w polu niebieskim zawarto setki tysięcy niezależnych producentów komputerów wspomaganych przez kilku światowych gigantów projektujących i produkujących procesory, kilkudziesięciu projektantów/producentów chipów/kart graficznych, itp. itd. ect. Porównywanie z pojedynczą firmą typu Commodore lub Atari jest manipulacją danymi, robieniem wody z mózgu czytelnika.
Porównaj uczciwie produkcję twórców technologii, IBM z Commodore, Atari i Apple, zapewne zwycięży Apple, choć długo na prowadzeniu będzie Commodore.

Z perspektywy czasu łatwo jest wytykać czyjeś "błędy" a właściwie nie błędy tylko strategie które okazywały się niewłaściwe dopiero dużo później. Pełno firm upadło, w tym tysiące pecetowych, nawet sam twórca PC firma IBM już dawno nie produkuje pecetów.
W czasach kiedy produkowano chipy AGA nikt nie kwestionował jakie powinny być, wręcz dawały nam poczucie wyższości technologicznej nad pecetami. Porównywanie do późniejszych technologii pecetowych jest zwykłym nadużyciem.

Ręce opadają od czytania kolejnych "wizjonerów", cpeców od sprzętu, softu i strategii cudzych firm.
.
[#440] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Kamikadze, post #424

Dziś mamy standard HDTV, zaraz, a czemu HDTV a nie HDVGA?
I co po 20 latach mamy niespełna podwojenie rozdzielczości amigi a pecety Wyświetlają obraz praktycznie na telewizorach hmm. Gdzie podłączając amigę nie potrzebujemy żadnych scandoublerów czy innych śmieci i mamy ładny, stabilny obraz. Wciąż wykorzystując programy takie jak "SCALA" można tworzyć oprawę dla materiałów wideo


Co za demagogia jakaś...
Gadasz jak kiedyś ci, którzy dowodzili, że zeskanowana klisza daje ekwiwalent iluś tam megapikseli. Daje, i co z tego? Fiat 126p poleci 100 km/h, połowę tego, co wyciągają współczesne samochody, czyli w sumie niewiele mniej. I co z tego?
[#441] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@rePeter, post #439

To że walka nie jest na równych szansach nie zmienia wyniku który jest faktem.

Porównywanie do późniejszych technologii pecetowych jest zwykłym nadużyciem.

To porównuj do VGA na VLB.
[#442] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@rePeter, post #439

To prawda.

Ja się czasem zastanawiam, czy nie byłoby lepiej gdyby aga w ogóle nie powstała.
Gdyby marketing poszedł w Amigę 500 z HDD, fastem, prockiem 020 i fastem z szybką magistralą typu zorro3 taki sprzęt mógłby jeszcze pociągnąć na ECSie parę lat aż do wykrystalizowania się standardów grafiki na pc i wtedy bach, pci i jazda.
[#443] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@pawelini, post #442

Dobrze, że aga powstała, że wolno wszystko działa w WB, to wina raczej wolnego procesora.
No dajcie spokój ale na A1200 z turbo 030@28 jakoś nie widzę tego spowolnienia. Mam AmigaOS for AGA (czy jakoś tak) no jak na walę grafik i innych wodotrysków to jasne że spowalnia bo magistrala nie daje rady przesłać tyle info. PC z 486DX4 czyli 100MHz to tak cinko w WFW okienka pokazywał gorzej jak amiga.
[#444] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@XoR, post #437

Panie XoR proszę o podanie źródeł pochodzenia owych wykresów?


Ostatnia aktualizacja: 27.03.2015 17:46:00 przez jimiche
[#445] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@pawelini, post #442

Ja się czasem zastanawiam, czy nie byłoby lepiej gdyby aga w ogóle nie powstała.

Oczywiście. Należało rozwijać architekturę modułową. Zorro na płycie + system RTG w OSie. AGA ewentualnie w formie karty graficznej. Kto by potrzebował PALu, kupiłby sobie taką kartę, kto zaś potrzebowałby stabilnego obrazu do pracy, kupiłby coś zbliżonego do SVGA, albo włożył dwie karty.

P.S. Pamiętam, że w świecie PC zintegrowana grafika nigdy nie cieszyła się uznaniem - coś w tym jest...
[#446] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Daclaw, post #445

Ale przecież tak jest! :D
Aga jest, bo jest standardowym wyposażeniem.
A amigę 2000, 3000, 4000, możesz sobie rozwijać w/g upodobań.
[#447] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Daclaw, post #445

Gdybając, to gdyby w 94' obok desktopa A1200, wyszła A1200 Tower z np. 3 slotami PCI...
ECS i Paula dla starego softu, a dostępne karty PCI żeby iść równo z pecetem :)
[#448] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@pawelini, post #442

Ja A1200 z AGA bardzo dobrze wspominam, z HD, fastem i z odpowiednim monitorem czułem się komfortowo, oczywiście do czasu. Ponieważ póki Amigi były rozwijane, żaden pecet w tej samej cenie nie mógł się z nią równać. Ani systemem ani sprzętem, może jedynie mocą procka.
Jeśli ktoś chciał mieć PC na poziomie sprzętowym Amigi musiał po prostu więcej wydać. Nie mówiąc o systemie, bo nie dość, że za DOS i Windows musiał wydać kolejne niemałe dudki, to jeszcze do 95 roku miał tylko namiastkę tego co było w cenie Amigi.
.
[#449] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@rePeter, post #439

Zdaje się że te wykresy dotyczą samego USA. Ama na ostatnim mieści się w Others. Z tego co gdzieś czytałem w USA najpopularniejszą platformą do grania w 2ej połowie 80ych i na początku 90ych, (nie licząc japońskich konsol), był tam PC Tandy 1000.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d5/Sabu_with_his_Tandy_1000_Computer.jpg/800px-Sabu_with_his_Tandy_1000_Computer.jpg

To klon IBM juniora, pojawił się w 1984r. 8088 7MHz, 640KB, EGA, 3 kanałowy dźwięk i możliwość podłączenia do TV. Sprzedawany razem z pakietem DeskMate który reklamowano hasłem "prawdopodobnie nie będziesz potrzebował innych programów". Na początku kosztował 1200$. Oczywiście z czasem taniał i doczekał się kilku bardziejszych mutacji. Był tak popularny że inne PC sprzedawały się tylko jeśli reklamowano je jako kompatybilne z Tandy 1000.

Czemu o nim piszę? Bo mało kto u nas o nim słyszał a tam był głównym konkurentem Amigi. O ile można ją uznać za konkurencję. Oglądałem niedawno współczesny test A500 robiony przez amerykańskiego kolekcjonera retro sprzętów, i wspomniał że aby pograć w coś fajnego na Amie musiał sobie skołować europejską PALoską wersję, bo na NTSC prawie nic nie działało.
https://www.youtube.com/watch?v=XVZrL4k1los
Jego videoblog jest kierowany to amerykańskich retromaniaków a mówił o niej takim tonem jakby zdawał sobie sprawę że odbiorcy nigdy o niej nie słyszeli. Amerykanie mają się za pępek świata na wszystko patrzą ze swojej perspektywy często wręcz zapominając że reszta świata istnieje. Dlatego myślę że w Commodore nawet przez chwilę nie mieli poczucia że są znaczącym graczem na rynku. Raczej przez dobrą dekadę zanim splajtowali mieli się za tonący okręt, a myślę że z takim nastawieniem to trudno o błyskotliwe decyzje.

Dajcie sobie spokój z tym szukaniem sposobu jaki mogli zastosować aby zawojować świat. Moim zdaniem częściej myśleli o tym by odbębnić swoje i wrócić do domu na obiad.
[#450] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Hexmage960, post #11

Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014


czarodziej
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem