[#139]
Re: Dragon 1200 prawdopodobnie w październiku
@smith,
post #137
Jednak dziwie się, że mimo swojej wiedzy nadal upiera się przy ewidentnie błędnych tezach.
Pytanie tylko, co uważamy za tezę. Bo dyskusja toczyła się na dwóch poziomach. Najpierw była to kwestia przewagi MOS-a nad OS4 czy też odwrotnie. Potem była to sprawa ochrony pamięci w systemie. Może najpierw sprawa druga. Ja wcale nie twierdzę, że system bez ochrony pamięci jest lepszy. Natomiast mogę spokojnie powiedzieć, że osobiście lubię taki system (którym jest MorphOS). Kwestia sympatii do takiego czy innego rozwiązania nie podlega naukowemu dowodzeniu. Spróbuję posłużyć się analogią. Czy samochody z układem ABS są bezpieczniejsze niż bez? Chyba niewielu będzie próbowało polemizować z tym stwierdzeniem, tym bardziej że ABS montowany jest we wszystkich samochodach przyzwoitej klasy. Znajdzie się jednak wielu kierowców, którzy wolą ten układ wyłączyć z takich czy innych względów. Istotnie w przypadku doświadczonego kierowcy w specyficznych sytuacjach ABS może przeszkadzać zamiast pomagać. Podobnie jest z ochroną pamięci, jest ona rzeczą dobrą, choć znajdą się zawsze tacy, co wolą bez. Ochrona pamięci nie jest wszak za darmo i zmniejsza nieco wydajność systemu. Nie usiłuję więc zrobić z braku ochrony pamięci w MorphOS-ie jego zalety - po prostu mnie się ten system podoba i bez ochrony.
Druga natomiast sprawa to rzekoma przewaga OS4 nad MOS-em. Gdyby w OS4 faktycznie była obecna ochrona pamięci, nie byłoby dyskusji, stanowiłaby ona istotną przewagę. Jednak oddzielmy fakty od pobożnych życzeń braci Friedenów. Papier wszystko wytrzyma (a tym bardziej baza danych forum internetowego). API i aplikacje AmigaOS dostarczają wielu poważnych problemów, jeżeli chcemy zaimplementować ochronę pamięci zachowując jednocześnie jaką taką kompatybilność. Być może problemy te zostaną rozwiązane. Na dziś ochrony pamięci w Amiga OS4 nie ma. Jeżeli więc porównuję publiczną wersję OS4 do publicznej wersji MOS-a, ochrona pamięci nie może być argumentem przemawiającym za OS4. A ze strony zwolenników OS4 niejednokrotnie padało "zalecenie" porównywania publicznych wersji, moim zdaniem zresztą jak najbardziej słuszne.
po prostu widać, że ledwo wymyśli co tam napisać.
Ja nic nie wymyślałem, po prostu wymieniłem fakty. Porównując systemy nie posłużyłem się rozmaitymi "features lists" tylko faktami. Wypuszczenie sterowników 3D do większości Radeonów (oprócz najnowszych modeli 9600/9800) oraz TinyGL zaowocowało dużą ilością przeportowanych aplikacji, jakkolwiek większość z nich to gry (ale całkiem niezłe), jednak nie można niedoceniać wpływu palety dostępnego oprogramowania na siłę systemu operacyjnego. Bo to właśnie decyduje o powodzeniu danego systemu wśród użytkowników. Dlatego uważam, że fakt ukazania się np. Blendera czy Quake 3 na MorphOS-a oraz nie ukazania się tychże na AmigaOS4 świadczy o przewadze MorphOS-a. Wracając do tej listy przewag - pewnie, że wolałbym, żeby była dłuższa, ale z faktami nie dyskutuję, chociażby one były dla MOS-a niekorzystne. Tak czy inaczej o tym, który z dwóch systemów będzie popularniejszy zdecyduje ilość użytkowników.