[#1] Amigowe firmy softwareowe?
Czy powstają jakieś nowe firmy softwareowe, lub istniejące wydają jakieś nowe produkcje komercyjne? Brak mi takich firm jak Team 17, Microprose, Digital Illusions, Sensible Software itp. Czy wszystko opiera się na portach z peceta? Zapraszam do dyskusji.

[#2] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@Minniat, post #1

no jest rune soft ale oni robią pod morphosa
dodatkowo APC&TCP jeszcze wydaje jakies gry

jesli szukasz firm robiących potworki pod age z fastem jako ndos to nie znajdziesz, nikt sie nie chce w tym babrać, pogadaj z morgothem i się popytaj jego dokladniej. Brał udział w porcie RobinHooda dla RuneSoftu to pewnie wie cos lepiej

[#3] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@rzookol, post #2

Poszukam co robi APC&TCP. Interesują mnie dowolne nowe gry, czy to na AGA czy na OS4.0 (najlepiej jakiegoś RTSa dla OS3.x + OS4.0 - katalog game/strat na Aminecie zawiera tylko jednego RTSa i to nie dokończonego...). Interesują mnie również firmy komercyjne takie jak np. ACubeSystems. Wiem, że powstaje gra Shurrican - może być ciekawa, choć w Turricana nie grałem... Tylko czy powstanie OS4.0 ruszyło rynkiem komercyjnego amigowego softu?

[#4] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@Minniat, post #3

Na chwile obecna nie za bardzo.. A jest to spowodowane :

1) Procesem pomiedzy A.inc i Hyperionem
2) Brakiem sprzętu

[#5] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@Drako^lM, post #4

3) Brakiem sensu, z powodu niewielkiej ilości sprzedanych kopii AmigaOS4/nowych Amig.

[#6] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@Minniat, post #3

os4 nie ruszył zupełnie rynkiem komercyjnym amigowego softu, nie licząc
http://glames.free.fr/products/wordmeupxxl_screenshots.html nie ma innej komercyjnej gry wydanej dla os4

morphos ruszył komercją ale nie za mocno:
jest pare gierek rune-softu
http://www.rune-soft.com/product.php

jest jeszcze wersja VGP na mosa
http://www.siniscope.com/vgphd/downloads.html

[#7] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@rzookol, post #6

Ta tylko na MOSa nikt nie umie napisać GUI do CTorrenta a na OS4 jest.
[#8] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@MinisterQ, post #5

Musieliby wydać coś pomiędzy A1200/4000 a AmigaOne, np. A5000 z twardym dyskiem, DVD-RW, kartą sieciową itp.... bo A1 jest takie drogie. :D

[#9] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@rzookol, post #6

No nic, w takim razie zakładam własną firmę. Póki co będę produkował gry bitmapowe dla AGA ;) bo tyle umiem. Jak dobrze pójdzie napiszę sequel Dune 2, lub grę własnego autorstwa. Mam też w planach ciekawy edytor programisty z fajerwerkami.



Ostatnia modyfikacja: 01.09.2008 10:17:18
[#10] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@Minniat, post #9

Wydawanie gier komercyjnych dla klasycznej Amigi (AGA, 68k) pewnie nie ma zbyt wielkiego sensu komercyjnego, ale brakuje mi dobrej jakości gier niekomercyjnych. Na ZX Spectrum co chwila pojawia się jakaś nowa, niekomercyjna gra, która dorównuje poziomem dawnym grom komercyjnym. Ciekawe dlaczego na Amigę tak nie jest, jeśli coś wychodzi to zwykle jakieś badziewia robione w AMOSie albo różnych "game construction setach".

[#11] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@PopoCop, post #10

poza tym trzeba dodać, żeby nigdy i nigdzie nie robić całej gry samemu, skompletować zespół 10 osób

2 koderów
1 tester kodu
2 testerów gry
2 grafików
1 muzyk
1 webmaster
1 tłumacz/osoba do kontaktów z prasą/wydawcami

i dopiero zaczac prace

[#12] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@rzookol, post #11

Oczywiście cały czas mowa o pracy za darmo. :) Tylko dla przyjemności i satysfakcji. Nic w świecie mnie nie przekona, że można na amigowej grze cokolwiek zarobić. Choćby co drugi aktywny amigowiec kupił grę to i tak nie pokryje to nawet połowy kosztów związanych z wyprodukowaniem, wydaniem i dystrybucją. Mówię oczywiście o nowych platformach amigowych, bo o rynku AGA+fast nie widzę sensu gadać. To już dawno leży we wspólnym worku z ZX Spectrum, Commodore 64, Atari XL/XE i innymi platformami którym oczywiście należy się ogromy szacunek ale których się już dzisiaj za bardzo używać nie da jako normalne komputery.



Ostatnia modyfikacja: 01.09.2008 12:04:56
[#13] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@MDW, post #12

oczywiście,
teraz wogóle nie ma sensu czegoś pisać na amiplatformy od początku
jesli dość porządne gry można kupić w Tesco za 9.99 albo 6.66 to jaki jest sens produkowania czegoś gorszego i droższego. Amigowcy przeżyli GPL-owego Quaka2 za 190 zł i mam nadzieje ze więcej firm nie bedzie szarpać z nas kasy.

Dużo lepszym rozwiązaniem było by staranie się przez wydawców o licencje na sam engine a dane gry były by dokupowane juz jako pecetyczne wersje. Mogłoby to zbić koszty i troszkę napędzić amirynek

[#14] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@PopoCop, post #10

Witam,

A czego Ci tak brakuje, jakiego typu gier ?

Ciekawe dlaczego na Amigę tak nie jest, jeśli coś wychodzi to zwykle jakieś badziewia robione w AMOSie albo różnych "game construction setach".

Lenistwo w mojej opini.

Pozdrawiam

[#15] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@PopoCop, post #10

Na ZX Spectrum co chwila pojawia się jakaś nowa, niekomercyjna gra, która dorównuje poziomem dawnym grom komercyjnym. Ciekawe dlaczego na Amigę tak nie jest, jeśli coś wychodzi to zwykle jakieś badziewia robione w AMOSie albo różnych "game construction setach".

Bo fani Spectruma przez wiele lat spokojnie, radośnie i bezstresowo uprawiali swoje hobby, podczas gdy amigowcy w tym czasie lali się po łbach łopatkami i grabkami, sypali piaskiem, czkali ku sobie i opluwali się jadem. Toksyczna atmosfera nie sprzyja kreatywności.
[#16] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@Daclaw, post #15

Bo fani Spectruma przez wiele lat spokojnie, radośnie i bezstresowo uprawiali swoje hobby, podczas gdy amigowcy w tym czasie lali się po łbach łopatkami i grabkami, sypali piaskiem, czkali ku sobie i opluwali się jadem. Toksyczna atmosfera nie sprzyja kreatywności.

To prawda. Gdyby całą energię, która została stracona na kłótnie wykorzystać do wspólnego tworzenia gier to obecna Amiga znów byłaby konsolą do gier tak jak w czasach A500. :D Zapewne też część kreatywnych i potrafiących coś zrobić osób zostałoby w środowisku.

[#17] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@asman, post #14

Brakuje mi gier, do których klasyczna Amiga świetnie się nadaje, czyli bitmapowych, 2D, z parallax scrollingiem. No i najważniejsze - gier dobrej jakości.
Chętnie zagrałbym np. w klony "Shadow of the beast", "Chaos engine", "Slam tilt", "Turrican" (tu coś się szykuje, bo powstaje "Shurikan").

[#18] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@MDW, post #16

Po prostu po zniszczeniu atari powinniśmy znaleźć kolejnego wspólnego wroga.. A tak to mamy co mamy...

[#19] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@Kokos, post #18

Dobre ... uśmiechnąłem się po przeczytaniu, ale ... trudno się nie zgodzić.

[#20] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@PopoCop, post #17

Mi się wydaje, że przyczyną dla której na Amigę obecnie nie powstają amatorskie gry dorównujące poziomem dawnym produkcjom komercyjnym (jak w przypadku Atari, czy Spectrum) są, paradoksalnie, dużo większe możliwości sprzętowe Ami. Aby zrobić dobrą grę na Ami nie wystarczy umiejętność kodowania w asm 6502, znajomość mapy pamięci, umięjętność narysowania pięciu kresek w 192x256 punktach i 16 kolorach plus jakieś sprite i zarąbista muzyczka grana na 4 kanałach Atari... to potrafi zrobić średnio rozgarnięty uczeń podstawówki ;) ... po prostu nie trzeba wielkiej wiedzy aby wycisnąć powiedzmy 80% możliwości takiego Atari (zgadzam się, że do wyciśnięcia 99% potrzeba olbrzymiej wiedzy i jeszcze większego talentu... ale circa 80% to też sporo ;) ).
W przypadku gier Ami musimy mieć (poza pomysłem, co jest warunkiem platformoniezależnym) kogoś kto porządnie oprogramuje 68k (lepsze technicznie gierki na starą Motorolę to raczej wyłącznie asm), blitter, copper (i znajdzie grafika który sporządzi mu plansze zyskujące na zabawach z copperem czy np. dual playfieldami), wspomniany grafik (przez duże G) i muzyk (posłuchajmy chociażby muzy z Turricanów aby wiedzieć jaki poziom muzyki prezentowały komercje z Ami). Jako że mało kto potrafi to wszystko naraz, więc przyda się sprawny menedżer, który nie tylko znajdzie takie osoby, ale przekona ich do pracy społecznej (bo przecież mowa o grze amatorskiej)...
Jak już to wszystko zrobimy to możemy poczekać jak nasz amatorski zespół zrobi grę z grafiką Shadow of the Beast, z muzyką Turricana, z wydajnym engine rodzaju Frontier i pomysłem Diuny II. Powodzenia OK
I to jest właśnie powód, dla którego amatorskich produkcji na Ami (tak jak w przypadku 8bitowców) o jakości niegdysiejszych hitów komercyjnych nie było, nie ma i nie będzie.
[#21] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@wali7, post #20

Nowe gry na Amigę można pisać w multitaskingu i pod systemem, który wykorzystuje zasoby sprzętowe komputera takie jak blitter, czy copper, (czasami blitter jest konieczny) więc tworzyć nowe gry nie jest tak trudno, a jeśli nie będzie się korzystało bezpośrednio z zasobów sprzętowych i będzie się pisało "nakładki" na funkcje systemowe to taki wyrób będzie gotowy do portowania na inne platformy, w tym nieamigowe. Jeśli zbierze się siły można napisać całkiem fajną profesjonalną produkcję. System Amigi jest przebogaty, tylko wykorzystać go.



Ostatnia modyfikacja: 02.09.2008 15:39:07
[#22] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@Minniat, post #21

System Amigi jest przebogaty, tylko wykorzystać go.

Przebogaty to może jest w porównaniu ze historycznymi maszynami. W porównaniu z dzisiejszymi maszynami jest niezwykle ubogi i trzeba nieźle kombinować żeby zrobić coś co przyjamniej będzie sprawiało wrażenie produkcji na średnim poziomie. I to nawet nie mówię o 3D tylko 2D, dźwięku, obsłudze różnego typu kontrolerów. Możliwości po prostu żałosne. 3D (przynajmniej na MorphOS 2.0) w porównaniu z tym jeszcze jakoś całkiem sensownie wygląda...



Ostatnia modyfikacja: 02.09.2008 17:44:57
[#23] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@Kokos, post #18

Łel... z ktorej strony by nie spojrzec JIL zdechlo pozniej. I odrodzilo sie w o niebo lepszej formie, chociaz w innej branzy;). Ps. flakon (ze o jagu nie wspomne [a i jeszcze lynx byl wyczesany]) nie byl taki zly.

[#24] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@Minniat, post #21

Nie zbierzesz dobrego zespołu do zrobienia amatorskiej gry dla Ami, bo musiałbyś znaleźć kilka osób na conajmniej średnim, światowym poziomie. Musiałbyś przekonać ich do pracy za darmo, bo i tak nie będziesz w stanie zapłacić z zysków na góra kilkutysięcznym, amigowym rynku... O grach międzyplatformowych zapomnij, bo to wygląda jakbyś załozył firmę która prodując np. jeden rodzaj kół liczyła na sprzedaż ich na rynku samochodowym, wóżków dla dzieci i do promów kosmicznych - jeden produkt możesz portować, ale na maszyny o porównywalnych możliwościach, bo przeportowanie z maszyny dużo lepszej na dużo słabszą jest niemożliwe z uwagi na ograniczenia sprzętowe, zaś w drugą stronę to też nie ma sensu, gdyż nikt nie kupi produktu odstającego technicznie od konkurencji.
Używanie nakładek odpada, bo z reguły dają spory narzut np. SDL. Zresztą o sensowności portowania napisałem wyżej - zresztą tak samo było w czasach świetności Ami - niekt nie robił tych samych gier na Ami i ZX81.
System Ami nie jest za bardzo bogaty pod kątem tworzenia gier - głupi AMOS oferuje API daleko lepiej zorientowane na robienie gier niż AmigaOS. Zresztą bardzo niewiele produkcji w czasach świetności A500 korzystało z multitaskingu - pracujący w tle system zabierał pamięć i część mocy CPU - stąd funkcja Forbid() była podstawową wtedy, a funkcja OS ograniczała się wtedy do spokojnego zajmowania miejsca na zamapowanym Kicku ;) . Nie jestem zwolennikiem programów niesystemowych, ale takie były fakty.
[#25] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@wali7, post #24

Hmm jakos produkcje black lotus ostatnio na atarynach smigaja....

[#26] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@Minniat, post #9

Chyba grupę, nie firmę - bo wydaje mi się że nie masz w planach działalności gospodarczej. Nawet jeśli grupę jednoosobową, to i tak lepiej w takim wypadku powiedzieć grupę. Pozatym taki anons wyglądałby zdecydowanie lepiej, gdyby towarzyszyło mu demo gry, preview, albio przynajmniej screenshoty - oczywiście nie narysowane tylko wygenerowane. Tyle moich uwag, życzę powodzenia. :)

[#27] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@wali7, post #24

Gdzie i jaki narzut daje "nakładka" SDL na współczesnych platformach Twoim zdaniem? Przez współczesne rozumiem takie, kóre spełniają jej minimalne wymagania i założenia (chunky framebuffer). Coś mi się zdaje, że zbyt łatwe jest wrzucenie Simple DirectMedia Layer do jednego wora z syfami typu Allegro, bo często można tu takie rzeczy przeczytać ...

[#28] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@MDW, post #22

Przebogaty to może jest w porównaniu ze historycznymi maszynami.

Niezupełnie. Jeśli dodać WarpOS, PowerUP (dla procesorów PowerPC) i RTGMaster (dla kart graficznych), AHI (dla kart muzycznych) dla OS3.x (nie mówiąc o OS4.0) to możliwości są całkiem duże. Można spokojnie napisać dobrą grę nawet 3D. (Skoro już o tym wspominam to zamierzam podszkolić się w programowaniu pod WarpOS i RTGMaster bo nie mogę zaprzągnąć do pracy OS4.0 - poza tym estetyka OS4.0 mi nie odpowiada). Jestem ciekaw jakie produkcje mogą powstać pod PowerPC i BVision.



Ostatnia modyfikacja: 03.09.2008 06:53:24
[#29] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@Minniat, post #28

poza tym estetyka OS4.0 mi nie odpowiada

Raczej estetyka domyślnego GUI. To można dowolnie zmieniać i wcale nie musi być takie kobylaste. Na przykład KB z eXeca ma GUI niemal identyczny jak z klasycznego, trochę podrasowanego AmigaOS 3.

Możliwości RTGMaster, AHI, chory sposób pisania pod WarpOS/PowerUp to mają być możliwości? Uffff... To już nawet jak na amigowy światek nie są imponujące możliwości. :) Nie dla użytkowników nowych platform amigowych z nowymi systemami amigowymi. Ale zgodzę się, że wiele można na tym jeszcze pokazać. Na pewno więcej niż do tej pory ktokolwiek pokazał. Trzymam kciuki! :)

[#30] Re: Amigowe firmy softwareowe?

@MDW, post #29

Możliwości RTGMaster, AHI, chory sposób pisania pod WarpOS/PowerUp to mają być możliwości? Uffff...

Co masz na myśli? Możliwości BVision i PowerPC są w mojej opinii bardzo duże.

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem