Wątek zamknięty
[#91] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@mmarcin2741, post #89

Ale Hołdys ma jak najbardziej rację. W początku 1994 roku
zapłaciliśmy za pc 486sx/25 z monitorem, ale bez dźwięku
34mln. Doliczmy kartę dźwiękową i mamy 37mln.


a ile kosztował wtedy monitor (kolorowy 15'')? Z 10 baniek?

Doom na 386 był prawie niegrywalny.


pi*&#lenie. Doom na 386 40MHz 8MB:


Doom na Amidze 1200 + ACA 1223 42 MHz, 128MB:


Amiga - okolice 10fps (jak za bardzo nie musi się pocić, kiedy na ekranie pojawią się ze 2 strzelające stworki), czyli średnio tyle co spokojnie wyciąga 386 w okienku o rozmiarze 5 w skali 1-9 w wysokiej jakości (czyli na oko tyle co na filmiku z Amigą) lub największym w niskiej jakości (tu masz tabelkę z wynikami). Teraz powtórz ktoś te superlatywy dla Dooma na Amidze 1200 w zestawieniu z 386 OK


P.S. " Pomyliłem się. Doom był niegrywalny na 386 (bez prawie)." ok, jednak nie trzeba powtarzać superlatyw.

P.P.S. chętnie zobaczyłbym, jak Doom działa na stockowej A1200, z tą pamięcią, co miała na pokładzie. Albo ile kosztowało rozszerzenie jej do odpowiedniego poziomu.

P.P.P.S. rzecz w tym, że 386DX z 8MB na pokładzie było w przyrodzie (u nas) rzadko spotykane. Może stąd wykluł się mit o niegrywalności Dooma na 386.

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2021 03:42:39 przez snajper
[#92] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@snajper, post #91

Na Amidze 1200 Doom był bardziej niegrywalny niż na 386 .

386DX40 klatki/s:


To są wyniki timedemo, podczas gry klatek jest często mniej.

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2021 03:49:41 przez mmarcin2741
[#93] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@snajper, post #91

Musisz też brać pod uwagę, że ACA to dość nowoczesna karta dla amigi. Na mojej ACA1233@50mhz mam między 10 a 13 klatek na przed ostatniej wielkości ekranu(gdzie jeszcze widac pasek ze zdrowiem itp) w trybie high detail. Ta aca ma 11.93Mips.

Żeby było fair trzeba by policzyć ile by kosztowała A1200+monitor+blizz/apollo 030+ram

W magazynie Amiga 1994-10 na stronie 78 jest test Mtec'a A1230/28mhz.
Jego cena z 4MB fast to ponad 12.5mln. Nie znalazłem jeszcze cen używanych turbo, żeby było uczciwie.

HOŁDYS napisał
Kupiłem sam A1200 z dyskiem 2,5 cala 120 MB za 12,5 mln zł

Nie napisał w którym roku, ale jakby chciał dokupić tego Mteca i monitor (używany ok 6mln)
To robi się 31mln.


Ostatnia aktualizacja: 09.01.2021 04:18:18 przez snifferman
[#94] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@HOŁDYS, post #82

Masz rację.
Proponuję eksperyment.
Amiga 1200 2MB Chip. HDD talerzowy.
PC Pentium 75MHz, 8MB RAM plus dysk z tamtych lat oraz Windows 95
To był mój pierwszy PC
Zadanie to kto pierwszy skopiuje ten sam 20 MB katalog z różnymi plikami.
Uwaga start....
Zanim PC się wczyta ze swoim super chiper win95, Amiga zrobi to 2 razy.
Miałem takiego PC i wiem że po miesiącu musiałem na raty dokupić ramu.
Bo zabawa polegała na słuchaniu terkotu dysku.
Oceniacie PC z dzisiejszej perspektywy.
Ale Porównując kompa z 4x większym fast ramem to była żenada.
[#95] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@WojtekX, post #94

Sprawdziłem cenny pamięci i w 1992r cena 4MB była między 105$ a 145$.
Cena A1200 w dniu premiery wynosiła 599$. 1MB FAST w standardzie podniósłby cenę o jakieś 30$ (pewnie wynegocjowaliby lepszą cenę), a znacząco przyspieszyłby całość.
[#96] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@WojtekX, post #94

No tak, eksperyment pokaże zupełnie normalną i częstą sytuację gdy odpala się komputer tylko po to by przekopiować 20MB folder ;) hahaha ...
[#97] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@snajper, post #91

Na moim 32 letnim 486DX 25Mhz z kartą graficzną na VLB mam całe 14-15FPS. Na 386DX 40Mhz Adaxa z grafiką na ISA marne 5-6FPS, więc nie jest grywalny. Oczywiście są różne konfigi 386 i może się trafić niesamowicie super wydajna płyta z w tandemie z super szybką grafiką i wówczas dobić do prawie 10FPS na jakimś klonie 386. Mówimy oczywiście o dużym ekranie. Na średnim można od biedy pograć, ale Doom to gra pod 486.
[#98] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@abcdef, post #96

jeśli ma porównać tylko kopiowanie 20MB, to ja mogę odpalić Norton Commandera ze smartdrivem i wtedy sobie porównamy. Ale żeby Amiga nie była za bardzo obciążona koniecznością ładowania AmigaOS i przeklikiwania się przez okienka albo ładowania Directory Opusa, to też może zrobić to z CLI , powodzenia. OK

ale spoko, mógłbym zrobić test na zasadach, jakie określił WojtekX, bo pewnie znalazłbym w szafie coś zbliżonego parametrami. Choć nadal udowadnianie wyższości jednego nad drugim na podstawie porównania prędkości kopiowania 20MB to jak benchmarki Gunnara.
[#99] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@snajper, post #91

pi*&#lenie. Doom na 386 40MHz 8MB:

Nie lubię takich porównań i wytłumaczę dlaczego :)
Lubię retro PC, czasami sobie składam PC żeby zobaczyć "jak to było". Jako, że możliwości mam dzisiaj dużo większe to zazwyczaj nie składam "słabeusza" . Ostatnio poskładałem sobie 486 DX4-100 z 64 MB Ram i kartą SVGA 4 MB VRAM. Windows 95, gry wszystko działa idealnie. Pytanie, kto wtedy miał możliwość wpakowania 64 MB Ram i karty 4 MB VRAM do komputera

Dzisiaj oglądam porównania DOOM na 386DX, na wypasionej płycie z 256kb cache, szybką kartą VGA, 8 MB Ram - sprzęt na który mogli sobie pozwolić nieliczni. To tak jakby za 30 lat ktoś poskładał Ryzen 9 z RTX3090 i cieszył się, że mu jakaś gra dobrze działa. Niby działa, ale ile osób ma taki sprzęt w domu

chętnie zobaczyłbym, jak Doom działa na stockowej A1200, z tą pamięcią, co miała na pokładzie.

A ja DOOM na 386SX-16MHz z 2 MB Ram

rzecz w tym, że 386DX z 8MB na pokładzie było w przyrodzie (u nas) rzadko spotykane. Może stąd wykluł się mit o niegrywalności Dooma na 386

Philscomputerlab i jego filmik o DOOM, ma wyczesany w kosmos 386 i szału nie ma. 486DX 33 to raczej minimum do DOOM na PC. Tak samo jak u nas 030-50, a w miarę rozsądnie zaczyna się od 040-25 :D
[#100] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@trOLLO, post #99

Lubię retro PC, czasami sobie składam PC żeby zobaczyć "jak to było". Jako, że możliwości mam dzisiaj dużo większe to zazwyczaj nie składam "słabeusza" . Ostatnio poskładałem sobie 486 DX4-100 z 64 MB Ram i kartą SVGA 4 MB VRAM. Windows 95, gry wszystko działa idealnie. Pytanie, kto wtedy miał możliwość wpakowania 64 MB Ram i karty 4 MB VRAM do komputera


W tamtym czasie prawie nikt, ale za to dziś można sobie zobaczyć co by było gdyby się wtedy dało.

Dzisiaj oglądam porównania DOOM na 386DX, na wypasionej płycie z 256kb cache, szybką kartą VGA, 8 MB Ram - sprzęt na który mogli sobie pozwolić nieliczni. To tak jakby za 30 lat ktoś poskładał Ryzen 9 z RTX3090 i cieszył się, że mu jakaś gra dobrze działa. Niby działa, ale ile osób ma taki sprzęt w domu


Może i nieliczni, ale dzięki Doomowi, Comanche itp ludzie szybko zmieniali 386 na 486 i dalej. Były tez szybsze i tańsze klony 386 Cyrixa, AMD, Texas Intruments, ITT, które były wydajniejsze niż zwykły 386, a wyraźnie tańsze niż prawdziwy 486. Każdy sobie radził jak mógł. Dooma po raz pierwszy widziałem u znajmego na 386SX 33Mhz z 4MB i na malutkim okienku był grywalny czyli nie był (bo malutkie okienko). Wrażenie jednak robił ogromne i choć bardzo chciałem A1200 to jednak fundusze poszły na PC. I dopiero na swoim AMD 486DX4/100Mhz komfortowo ograłem Doom 1-2 oraz dodatki TNT i Plutonia Experiment, oraz wiele wiele innych świetnych gier.

Fajnie, że bawisz się retro PC. Jest tu jeszcze przynajmniej jeden forumowicz o nicku Zyga64, który się tym zajmuje oraz udziela na forum o starych pecetach, które zapewne znasz:

link

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2021 11:55:00 przez ingenic
[#101] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@trOLLO, post #99

To tak jakby za 30 lat ktoś poskładał Ryzen 9 z RTX3090 i cieszył się, że mu jakaś gra dobrze działa. Niby działa, ale ile osób ma taki sprzęt w domu

Podejrzewam że dzisiaj więcej niż A1200 z HDD, Fast i 030 wtedy ... Jeśli chodzi o rozbudowane 386 to podobnie. To, że mało kto w PL nie znaczy, że taki był trend światowy. A to jakie były trendy lokalne miało wpływ tylko na developerów lokalnych. Większe studia zawsze wypuszczały względem tego na czym zarobią. I o ile na A1200 część gier mogła zarobić np. dzięki sprajtom i dobrej obsłudze bitplanów, tak w innych już nie był to żaden plus i nawet średnio rozbudowane 386 de facto oferowało więcej. I nie chodzi o to by pokazać, że A1200 nic nie oferowała, a PC było cudowne tylko że oferowała dużo, ale w ograniczonej ilości gatunków, a poza nimi oferowała jednak mało i z biegiem czasu w obu przypadkach było tylko mniej. A jednak nawet tego trupka na 386 można było ożywić nieco jakimś cyrixem 486slc czy coś w ten deseń. Tak, na PC też istniał wtedy kult "turbo" ... oczywiście nie w Polandii, bo tu mało co można było dostać.
Philscomputerlab i jego filmik o DOOM, ma wyczesany w kosmos 386 i szału nie ma.
szczerze to amigowe fps na gołych amigach, a nawet przeciętnie jak na tamte czasy dopalonych szybszego bicia serca jednak też nie wywołują. Kiedyś tak, ale to się miało najlepszą kartę graficzną świata - bogatą wyobraźnię.
[#102] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@abcdef, post #101

Nie ma czegoś takiego jak "rozbudowany 386". Maks, co można
wsadzić na płytę 386 to amd386dx/40mhz, czyli odpowiednik
intel 386dx/33mhz.
Sorry, ale 10klatek/s nawet w pierwszej połowie lat 90'
było niegrywalne.
[#103] Re: PC vs Amiga

@mailman, post #1

A jakby porównać filesystemy? Na FAT często robiłem checkdisk bo wyłączałem kompa kiedy chciałem i robiły się jaja. Na A600 z HD nie widziałem takich problemów. Jak to technicznie wygląda na Amidze?
[#104] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@WojtekX, post #94

Masz rację.
Proponuję eksperyment.
Amiga 1200 2MB Chip. HDD talerzowy.
PC Pentium 75MHz, 8MB RAM plus dysk z tamtych lat oraz Windows 95
To był mój pierwszy PC
Zadanie to kto pierwszy skopiuje ten sam 20 MB katalog z różnymi plikami.
Uwaga start....


Super ten test! Mam drugi: chcemy skopiować plik z dyskietki HD. Ile to zajmie na Amidze, a ile na PC? Powiedzmy, że czasu wiązania butów nie musisz doliczać.

Uwaga start... Poszły!
[#105] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@mmarcin2741, post #102

Jeśli nie wiesz to się nie odzywaj. Jeśli wiesz to nie kłam. Każdy może sprawdzić co to takiego np. Cx486DRx2, gdzie się go wkładało i jaką wydajność oferował względem tego Am386DX/40
[#106] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@mmarcin2741, post #102

Jesteś pewien, że intelowski 386 był przy takim samym zegarze szybszy niż od AMD? Przecież AMD klepał go na licencji.
[#107] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@wali7, post #106

Miałem Cyrixa 486dx2/80mhz, który wydajnościowo
był odpowiednikiem intel 486dx2/50mhz.
Co do 386, to nie wiem.
[#108] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@snajper, post #91

Port Doom na amige jest zwalon max 30 klatek
[#109] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@mmarcin2741, post #107

OK, ale w poście napisałeś o 386.
386 od AMD był praktycznie klonem intelowskiego.
[#110] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@mmarcin2741, post #107

No to nie wiesz... więc doinformuję cię, że tak jak w przypadku a500 wkładało się turbo w miejsce socketu CPU tak w maszynach 386 układy 486 pewnych serii (cyrixa/texasa) jako swoisty "overdrive".
A co do wydajności:
The 486DLC can be described as a 386DX with the 486 instruction set and 1 KB of on-board L1 cache added. Because it used the 386DX bus (unlike its 16-bit cousin, the 486SLC) it was a fully 32-bit chip. Like the 386 and 486SX, it had no on-board math coprocessor, but unlike the 486SX, it could make use of an Intel 387DX or compatible numeric coprocessor. A few 486SX motherboards also provided i387 sockets, but this feature was a very much a rarity. Due to the smaller L1 cache, the 486DLC could not compete on a clock-for-clock basis with the 486SX, but a 33 MHz 486DLC could keep pace with a 25 MHz 486SX, cost less, and offered the ability to upgrade further with the addition of an inexpensive math coprocessor.
Oczywiście występujące później DRu2 i DRx2 akurat były drogie, ale SLC i DLC były tanie i dość często stosowane jako budżetowy upgrade, tyle że oczywiście nie w PL. Texas robił bodajże SXL i DXL także w wersji z podwojonym zegarem (max 66MHz iirc). Co te produkty robiły z Am386DX/40 to się kolega może już domyślać.
[#111] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@snajper, post #91

Porównywanie działanie dooma Amiga vs pc nie ma zbytnio sensu. Zbyt wiele zmiennych.
[#112] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@snajper, post #91

Fajnie piszczy ten Doom na tym monitorku... inne Windziane gry podobnie?

gol

Dla porównania, najlepiej na TV 25 cali z dżwiękiem przez kolumny... :



albo




Za jaką kasę taką muzę można było usłyszeć na Windzianych PCtach w 1994 roku?



A chcę po prostu powiedzieć, że granie Amigą na jakimkolwiek monitorku 14"" to był czysty masochizm, bo nic innego nie mieli w opcji choćby chcieli... i to, że PCtowcy w 1994 roku tak musieli nie znaczy że brać amigowa musiała.
Podkreślam, że mowa o graniu, bo zabawa a systemem to inna sprawa.







Ostatnia aktualizacja: 09.01.2021 13:30:26 przez Dopuser
[#113] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Dopuser, post #112

Fajnie piszczy ten Doom na tym monitorku...


Nie widziałem monitora CRT 14' VGA z głośnikami....

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2021 13:15:38 przez karolb
[#114] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Dopuser, post #112

wątpię żeby którakolwiek windziana gra korzystała z PC Speakera. Ale fakt, Amiga robi też fajny antyaliasing na tym telewizorku, i to MIDI w Doomie, prawie jak GUS. OK

Za jaką kasę taką muzę można było usłyszeć na Windzianych PCtach w 1994 roku?


moduły? To i najbiedniejszy SB z trackerem pod DOS. Nie wiem ile wtedy to kosztowało, ze 2mln?

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2021 13:30:56 przez snajper
[#115] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Dopuser, post #112

Za jaką kasę taką muzę można było usłyszeć na Windzianych PCtach w 1994 roku?


Jakąś taką


[#116] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@nogorg, post #115

właśnie, miałem dopisać i o covoxie. OK Mam jeszcze go w pudełeczku. PC Speaker zresztą też odtwarzał moduły, bodajże w FastTrackerze II była taka opcja.

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2021 13:42:53 przez snajper
[#117] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@snajper, post #116

No to tutaj jeszcze 286.

[#118] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@nogorg, post #115

Faktycznie... mocne głośniki miały te laptopy w 1994 roku.
Z jakich to gier ?


gol
[#119] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Dopuser, post #118

Pytałeś o pecety, a teraz pytasz o gry. Zdecyduj się więc.

No ale jak chcesz to masz





Ostatnia aktualizacja: 09.01.2021 13:48:21 przez nogorg
[#120] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@nogorg, post #119

Tak przy okazji zapytam, bo nie widziałem PCtowca który by rozszerzał swój sprzęt w takie karty, ile bitów miały te karty i czy wszystkie gry z nich korzystały?
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem