kategorie:
[#601] Re: Raytracing i Amiga

@BULI, post #600

To oczywiście oficjalna cena polskiej dystrybucji LW?

Jaka, i czy w ogóle była, oficjalna cena LW to nie wiem. Nieoficjalna kosztowała tyle
co "Ilość_dysków" x "koszt_nagrania_każdego" (nie pamiętam stawek ).

50zł kosztowała piracka wersja polskiej instrukcji, paradoksalnie więcej niż cena programu -
oczywiście pirackiej wersji.
[#602] Re: Raytracing i Amiga

@Radek_Cz, post #601

szeroki uśmiech
[#603] Re: Raytracing i Amiga

@Radek_Cz, post #601

50zł kosztowała piracka wersja polskiej instrukcji, paradoksalnie więcej niż cena programu -
oczywiście pirackiej wersji.


Z tego co pisałeś wynika że miałeś piracką wersję pirackiej instrukcji, czyli piąte ksero po kisielu :) Ta moja "oryginalna" piracka instrukcja kosztowała wtedy (circa 1994-1995) z tego co pamiętam, około 75zł, co było jak na tamte czasy faktycznie kwotą niebagatelną. Wydaje mi się, że kupiłem ją wysyłkowo od jakiejś firmy która ogłaszała się w Magazynie Amiga lub Amigowcu.

Benchmark

Przy okazji wracam do sprawy benchmarku. Chciałem sprawdzić, o ile prawdziwe amigowe procesory i WinUAE rożnią się w faktycznych, wymgających dużej mocy obliczeniowej zastosowaniach. Nie w teoretycznym SysInfo, tylko w normalnej codziennej pracy i to jako całość, z uwzględnieniem osiągów koprocesora matematycznego (FPU). Teoretyczne mipsy mnie nie interesują, tylko po prostu jak szybko będzie mi się liczyć scena w LightWave.

Dlatego przygotowałem prostą z pozoru scenę, jednak jest to spore wyzwanie dla procesora - pełny raytracing, z załamaniem światła w szkle (refraction), odbiciami itd. oraz dużą dawką antialiasingu - normalna produkcyjna grafika. Liczy się to na procesorze 68060/50 prawie dwie godziny. Wynikowy obrazek powinien wyglądać tak:



Byłbym wdzięczny gdyby komuś zechciało się to uruchomić na swojej Amidze, ale nie tylko. Interesuje mnie szczególnie procesor 68040/25, ale równie dobrze można próbować na 68030, jednak może to się wtedy liczyć całą dobę albo i dłużej.

Jeśli ktoś dałby radę odpalić LightWave na Morphosie na emulowanym procesorze 68k albo też pod AmigaOS na SAM itp. sprzęcie to też chętnie się dowiem jaki jest wynik, także na WinUAE. Jedyny warunek, to wersja LightWave musi być 3.5, bo nowsze wersje liczą nieco szybciej. Dla chcącego jednak myślę nic trudnego (hint: zona "LightWave v3.5"). Testową scenę można pobrać tutaj:

http://zgodzinski.com/lightwave_benchmark/lw_35_benchmark.zip

następnie Scene > Load Scene i klawisz F9 (Render). LW poda na koniec czas obliczeń. Wynik można wrzucić tu lub na priva.

Mam już kilka wyników, jednak to wciąż za mało żeby wyciągnąć jakieś sensowne wnioski. Jeśli będzie tego więcej, można by zrobić jakiś ładny wykres.
[#604] Re: Raytracing i Amiga

@BULI, post #602

Takiej wersji Boing Balla jeszcze nie widziałem. :)

https://www.youtube.com/watch?v=X6Xv8NsnVPs
[#605] Re: Raytracing i Amiga

@ZbyniuR, post #604

Fajowe szeroki uśmiech. Jedna rzecz tylko nie pasuje do pokoju z tamtych lat... Ale może akurat nie mieli pod ręką innego modelu tej rzeczy
[#606] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #603

Zrobiłem poglądowy test na Lw5 pod MorphOS-em (G4 1.76GHz), w tle grane było mp3 i PPA.
wynik: 11m 8s
Kiedy znajdę czas spróbuję z Lw3.5 zrobić rzetelny test, może nawet z tym 040.
[#607] Re: Raytracing i Amiga

@Radek_Cz, post #605

Rower z amorek faktycznie nie pasuje. A muzyczka z tła była też w demie na PC kodowanym przez gościa z Częstochowy: Tesla
[#608] Re: Raytracing i Amiga

@ede, post #606

Zrobiłem poglądowy test na Lw5 pod MorphOS-em (G4 1.76GHz), w tle grane było mp3 i PPA.


Dzięki, całkiem niezły wynik, jak zrobisz to na v3.5 jeszcze raz to będzie wiadomo przy okazji o ile jest szybszy LW v5 i można by ewentualnie testy z LW v5 też przyjąć i przeskalować. Tylko najlepiej powtórz oba testy bez mp3 w tle żeby było fair.
[#609] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #603

WinUAE 2.8.1 na Intel Core i5-4670 @ 3,4GHz (Windows 8.1 64bit)
ok. 110 sek. przy ustawieniu Legacy Vsync.
Przy Low latency VSync wynik ok. 231 sek.
[#610] Re: Raytracing i Amiga

@radekcz, post #609

To, co wczoraj miałem pod ręką:

WinUAE 2.8.0 (no buffering, no collision, immediate blitter)

LW 3.5:

i3 540 3.07 GHz (2010) - 183 sek.
i5 750 2.66 GHz (2009) - 157sek


Przy takich obliczeniach emulacja zjadająca dodatkowe cykle na vsync itp. jak podałeś wyżej nie ma za bardzo sensu, bo chodzi tylko o raw power CPU+FPU, więc najlepiej ustawić po prostu tak, aby chodziło najszybciej jak się da.


Ostatnia aktualizacja: 14.08.2014 10:30:46 przez jubi
[#611] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #610

Tu bym polemizował - w klasycznej Ami jednak cały chipset działa w tle i podczas obliczeń nie jest wyłączany - więc przy emulacji jak najbardziej powinno się wliczać bez sztuczek... No chyba, że porównujemy tylko CPU z Ami z tym emulowanym.
[#612] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #610

WinUAE 2.6.1

LW3.5:

Najlepszy wynik jaki udało mi się uzyskać to 202 sek. na AMD APU A8-3870K 3.00 GHz.
[#613] Re: Raytracing i Amiga

@Lokaty, post #612

Cały czas czekam na jakiegoś śmiałka z 68040, bo na tym mi teraz najbardziej zależy :)

Oraz być może jakiegoś samobójcę z 68030 + FPU (jest też wersja LW 3.5 nie wymagająca FPU dla prawdziwych hardkorowców z mnóstwem czasu). Z tym, że przy robieniu testów na 68030 trzeba się postarać o pewną modyfikację, bo czas potrzebny na wyrenderowanie tej sceny na 68030 jest tak długi że licznik czasu renderingu LW może się przekręcić. Dlatego najlepiej:

- włączyć zapis wynikowego obrazka jako IFF 24 bit
- odpalić rendering, zapisać aktualną godzinę
- następnego dnia (lub za dwa dni... itd.) sprawdzić, czy pojawił się obrazek wynikowy i jaki ma czas utworzenia pliku


Ostatnia aktualizacja: 18.08.2014 13:20:56 przez jubi
[#614] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #613

Jak znajdę czas (a mam go niewiele, bo za kilka dni wracam z urlopu i wyjeżdżam na "wycieczkę" z pracy na ponad miesiąc), to postaram się zrobić test na 030@25+FPU lub na 040@25 - jeśli uruchomi się z pamięcią z płyty głównej.
[#615] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #610

WinUAE 2.6.1 (chyba najlepsze ustawienia pod rendering)

LW 5.2

intelowskie APU Pentium G3258 - 88 sek.

na LW 3.5 podobnie

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2014 20:56:24 przez sigma2pi
[#616] Re: Raytracing i Amiga

@sigma2pi, post #615

Ciekawostka:

Windowsowe wersje LW

LW 9.3 - 28 sek.

LW 11.6.2 - 4 sek.
[#617] Re: Raytracing i Amiga

@sigma2pi, post #615

WinUAE 2.6.1 (chyba najlepsze ustawienia pod rendering)


A jakie to konkretnie ustawienia? Wydaje mi się mało prawdopodobne aby to Pentium było szybsze niż i5 powyżej albo żebyś to mógł nadrobić jakimiś magicznymi ustawieniami WinUAE.
[#618] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #617

Akurat zupdejtowalem sobie WinUAE do 2.8.1. Wynik podobny = taki sam. Ustawienia, procek 030/882/JIT, na 040 sekunda roznicy niby na lepiej tj. 87 sek., ale to za mala roznica zeby pisac lepiej.

Wydaje mi się mało prawdopodobne aby to Pentium było szybsze niż i5


ten akurat Pentium dla programow nie wykorzystujacych zbytnio wielowatkowosci jest zazwyczaj lepsze nawet od (mojego) poprzedniego i7-4770 (bez K). Poza tym i5 nie jest rowne i5, zalezy ktorej generacji.

Wyzej podany i5-4670 zapewne chodzil na 3.9Ghz w Turbo Boost przy obciazeniu 1 rdzenia, przy obciazeniu 2 rdzeni chyba 3.8Ghz, a obciazeniu 4 rdzeni chyba 3.7Ghz. Ten akurat Pentium mialem ustawiony na 4.5Ghz (najwiecej wycisnalem 4.7Ghz), zazwyczaj jednak ustawiam na 4.2Ghz, bo nie trzeba zmieniac napiec, temperatury nie sa jakos wyraznie podwyzszone itd.... wtedy jest ok. 95 sekund w tym benchmarku, czyli nadal lepiej od i5-4670 :).

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2014 22:24:01 przez sigma2pi
[#619] Re: Raytracing i Amiga

@sigma2pi, post #618

A czy ktoś z szanownych przedmówców wie jak odpalić renderowanie na farmie Amig? Jak to skonfigurować? Czy wystarczy współdzielony katalog (net:) czy musi być jeszcze typowa sieć?

Chciałbym odpalić na każdym rdzeniu osobny emulator WinUAE i sprawdzić taki patent (farmę na jednym procku). Udało się nawet skonfigurować sieć ale poszczególne, wirtualne Amigi nie widzą się wzajemnie w sieci. Można natomiast skonfigurować współdzielony katalog przez NFS/SMB na osobnej maszynie w sieci. Łatwiej, pewniej i szybciej jest także odpalić poszczególne emulatory z tym samym współdzielonym katalogiem jako dysk - działa to świetnie przy wymianie plików.

I czy takie renderowanie na farmie służy tylko to renderowania poszczególnych klatek animacji, czy można także renderować jeden obrazek (podzielony pomiędzy poszczególne maszyny )?
[#620] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #617

[#621] Re: Raytracing i Amiga

@sigma2pi, post #620

brak mi na to slow

jeszcze raz, zrzut ekranu z LW 5.2, rendreing z Pentiuma

http://zapodaj.net/a83aae5615130.jpg.html
[#622] Re: Raytracing i Amiga

@radekcz, post #619

Ja w latach '90 połączyłem dwie Amigi przez serial i liczyłem jeden obrazek na dwóch Amigach w LW. Jedna Amiga chyba miała B1230 z FPU, druga E1230 z FPU 40MHz. Przyspieszenie liczenia było znaczne (praktycznie wykorzystana cała moc obu kart).
Przy połączeniu dwóch komputerów przez serial nic więcej nie było potrzebne, tam chyba jest taka opcja od razu. Przez katalogi nigdy nie łączyłem.

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2014 10:36:56 przez flops
[#623] Re: Raytracing i Amiga

@radekcz, post #619

A czy ktoś z szanownych przedmówców wie jak odpalić renderowanie na farmie Amig? Jak to skonfigurować? Czy wystarczy współdzielony katalog (net:) czy musi być jeszcze typowa sieć?


Do tego jest ci potrzebne osobne oprogramowanie które nazywa się ScreamerNet (zajmuje dwie dyskietki). Musisz je zainstalować na każdej Amidze która ma renderować w sieci, później można korzystać z panelu SN w LightWave. Z tego co pamiętam, to ScreamerNet obsługuje min. kartę sieciową Commodore A2065 na Zorro II, którą tak się składa, że WinUAE emuluje (zakładka Expansions). Jeśli udałoby ci się skonfigurować ScreamerNet tak, aby używał emulowanej A2065 to byłoby bardzo ciekawe rozwiązanie przyspieszające render i to nie tylko animacji.

ScreamerNet może renderować w trzech trybach, w tym także w takim, że wszystkie komputery renderują różne kawałki tej samej klatki. Tu masz fragment oryginalnej instrukcji na ten temat:

[#624] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #623

Nad tą siecią straciłem kilka nocy. Jak ktoś się chce pobawić to w najnowszej wersji stabilnej - sieć jest spaprana. Sieć działa na WinUAE 2.6.0 (na win8.1 trzeba odpalać jako administrator aby działało).

Niestety to jest tak zrobione (przez uaenet.device), że na emulowaną Ami nie można się podłączyć z zewnątrz - działa to jak byś miał kompa za ruterem z zaporą. Po prostu pingi z windowsa czy innej instancji winuae a nawet z innego fizycznego kompa w sieci nie docierają do emulowanej Ami. W drugą stronę tak - możesz pingować na ruter i inne kompy w sieci (z Ami).

Powalczę jeszcze z A2065 ale z tym jest większy problem... Genesis czy Miami nie obsługuje tego bez dodatkowych sterowników.

Tak sobie myślę napisać jakiegoś tutoriala jak konfigurować sieć na zwykłym stosie tcpip pod winuae. Może się to komuś przyda bo na bsdsocket.library to nie wszystkie programy działają.

Szkoda że pod WinUAE nie można robić sieci tak jak pod VirtualBOX. Dobrze by było gdyby w ramach jednego WinUAE można było odpalić kilak instancji i połączyć je w sieć przy pomocy wirtualnego przełącznika z możliwością mostkowania do sieci lan albo internetu.

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2014 13:16:54 przez radekcz
[#625] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #623

O kurde, chyba wiem, co będe robił w weekend. A4000/060 + A3000/030 + A600/020 + A2000/030
[#626] Re: Raytracing i Amiga

@radekcz, post #624

Czegos nie rozumiem.
Bsdsocket.library tworzona jest dynamicznie przez stos TCP/IP (np. Miami), a z Twojej wypowiedzi wynika, że biblioteka udostępniona przez winuae jest zła.
Napisz jakie programy sieciowe nie dzialają.

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2014 15:44:56 przez Norbert
[#627] Re: Raytracing i Amiga

@radekcz, post #624

Tak sobie myślę napisać jakiegoś tutoriala jak konfigurować sieć na zwykłym stosie tcpip pod winuae. Może się to komuś przyda bo na bsdsocket.library to nie wszystkie programy działają.

Przecież do chociażby przeglądania internetu na WinUAE nie potrzeba instalować stosu TCP/IP. Wystarczy w zakładce Expansion zaznaczyć bsdsocket.library i już mamy dostęp do internetu.

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2014 15:50:04 przez glichtanski
[#628] Re: Raytracing i Amiga

@glichtanski, post #627

Wtedy nie mozesz potestowac amigowych stosów TCP/IP, (np. dysk z Amigi)
[#629] Re: Raytracing i Amiga

@Norbert, post #626

Nie działa chociażby ping albo samba czy nfs. Nie mam teraz pod ręką winuae z systemem więc nie jestem pewien na 100%. Wiem, że coś mi z tym standardowym Bsdsocket.library z uae nie działało...
[#630] Re: Raytracing i Amiga

@jubi, post #603

Policzyłem ten test na i7 3930K (bez podkręcania), win 8.1, 16GB RAM, Samsung 840Pro SSD
LW 11.6.3 - 2,4 sek
LW 5.6 - 24 sek


https://drive.google.com/file/d/0By0p2WHScl3WUzVudERlbG1COXM/edit?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0By0p2WHScl3Wd1dqTTdqQV9hRlU/edit?usp=sharing
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem