Zamieścił: mailman, nadesłał: Ramos
"Bajty polskie" to efekt dwuletniej pracy Bartłomieja Kluski (autora książki "Dawno temu w grach" i artykułów w miesięczniku "CD-Action") oraz Mariusza Rozwadowskiego (lidera demoscenowej grupy Samar Productions i redaktora naczelnego magazynu "C&A Fan"). Autorzy podjęli próbę opisania historii polskich gier komputerowych, a także początków branży elektronicznej rozrywki w naszym kraju. Główny nacisk w swoich poszukiwaniach położyli na przełom lat 80. i 90., czasy ZX Spectrum, Atari XL/XE, Commodore 64, Amigi, Pegasusa, "Bajtka" i "Top Secret". Młodzi historycy nie tylko przejrzeli bodaj wszystkie numery każdego czasopisma i wszystkie poświęcone mikrokomputerom książki, które ukazały się w opisywanych latach, nie poprzestali także na kompilacji materiałów rozproszonych w serwisach internetowych. Udało im się dotrzeć do wielu osób, które współuczestniczyły w będących tematem "Bajtów polskich" wydarzeniach - autorów mało znanych gier i użytkowników często zapomnianych dziś urządzeń. Ich wspomnienia w połączeniu z wieloma cytatami "z epoki" dały możliwie kompletny obraz barwnych czasów, gdy mikrokomputery służyły nie tylko do zabawy, lecz również do twórczej aktywności.


Autorzy dołożyli starań, by ich książka nie była zaledwie encyklopedyczną wyliczanką najważniejszych wydarzeń, tytułów i nazwisk. Opisują, z jakim trudem w połowie lat 80. komputeryzowała się Polska, przybliżają czytelnikom historię powstania magazynów "Bajtek" i "Top Secret", dokładnie omawiają wszystkie najważniejsze polskie produkcje na ZX Spectrum, Atari XL/XE, Commodore 64, Amigę i peceta, piszą o pierwszej - i jedynej - polskiej "grze telewizyjnej" oraz o polskich mikrokomputerach, nie zapominają również o roli pierwszego krajowego w pełni profesjonalnego studia produkującego gry z myślą o rynkach zachodnich (i nie chodzi tu wcale o firmę Metropolis!). Pamiętają także o Polakach tworzących gry na Zachodzie. W swoich poszukiwaniach nie ograniczają się do lat ośmio- i szesnatobitowców, docierając m.in. do autora najstarszej polskiej gry komputerowej, która - jak się okazało - powstała na... prastarej Odrze 1003.

"Bajty polskie" to książką nie tylko historycznie wartościowa. Napisana została lekkim, łatwo przyswajalnym językiem, zatem jeśli komuś podobała się poprzednia publikacja Bartłomieja Kluski, zapewne i tym razem nie będzie zawiedziony.

Podstawowym zarzutem, który pojawiał się w recenzjach "Dawno temu w grach", była niewielka objętość książeczki. Tu kolejna dobra wiadomość: "Bajty polskie" są dłuższe i bardziej szczegółowe, a ponieważ zawierają wiele nowych ustaleń, będą stanowić cenną lekturę nie tylko dla "początkujących", ale również dla "zaawansowanych" miłośników historii polskich gier komputerowych.

Książka została wydana nakładem własnym autorów i dostępna będzie przede wszystkim w sprzedaży wysyłkowej już od 17 października. Jej cena to 29 zł. Można ją też zamówić od autorów książki: Ramos Klus. Informacji o niej szukać należy na stronach www.orka.media.pl, ca-fan.pl oraz w popularnym serwisie aukcyjnym.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem