[#1] Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)
Hej, otwieram nowy wątek by zawiadomić Wam drodzy koledzy, że zmieniam sposób w jaki piszę gry. Dotychczasowa polityka okazała się niewłaściwa i dlatego nic konkretnego nie wychodziło spod mojego "pióra". Chodzi o kolejność produkcji gry. Dotychczas było tak, że Krzysztof Matys podsyłał mi grafikę, a ja musiałem jakoś złożyć z niej grę. Poprawnie powinno być ciut inaczej, to ja piszę silniczek z tymczasową grafiką, a grafik dorabia treść do form graficznych. W ten sposób zanim grafik podejmie pracę rdzeń gry, czyli jej silnik jest ukończony i nikt już nie czeka na mnie żebym ukończył silnik.

Takie rozwiązanie uważam za słuszne, ile to razy męczyłem się nad Arcymagiem próbując zrobić z tego grywalną grę na podstawie tego co przesłał mi kolega parający się grafiką. Jak będę pisać te gry w nowy sposób to doczekamy się nowych produkcji spod mojego "pióra".

Pozdrawiam serdecznie.
[#2] Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)

@Hextreme, post #1

Jeżeli już tak piszesz, to moim zdaniem powinieneś zrobić sobie uniwersalny silnik (engine) gry i potem to wykorzystywać do produkcji kolejnych gier. Tak jak jest na PC lub konsole. NP: Quake engine i podobne.

Bo to jest dla mnie dziwne, żeby już drugi kontroler był uwalony. A może dysk twardy jest uwalony. Dużo masz dysków twardych SCSI ?

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2012 10:06:44 przez gilban
[#3] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)
[#4] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)
[#5] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)
[#6] Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)

@gilban, post #2

Miałem też i taki pomysł (GameX), ale w ostateczności każda gra będzie miała raczej oddzielny silnik, bo trudno zrobić uniwersalny.

Do reszty respondentów: to jest poważny temat, proszę odnosić się do sedna tematu, a nie "zaśmiecać" wątek. Selur, stajesz się już nieprzyjemny w relacjach ze mną, może wrzuć troszkę na luz zamiast trollować. Chyba nawet w ogóle nie przeczytaliście treści pierwszego postu. Jest to dla mnie bardzo ważna sprawa, dlatego troszkę rani mnie Wasza lekkomyślność.
[#7] Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)

@Hextreme, post #1

W ten sposób zanim grafik podejmie pracę rdzeń gry, czyli jej silnik jest ukończony i nikt już nie czeka na mnie żebym ukończył silnik.


Sam też doszedłem do tego fascynującego odkrycia jakiś czas temu. Lepiej najpierw zmontować jakiś engine, a dopiero później zawracać głowę grafikowi. Bo się on narobi na próźno, podczas gdy my koderzy będziemy miesiącami zastanawiać się jak najpoprawniej rozwiązać jakis problem, ew. będziemy przerabiać całą ideę gry od nowa .

Konkludując, myślę, że zmiana "polityki pisania gier" na taką jak przedstawiłeś ma głęboki sens.
[#8] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)
[#9] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)
[#10] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)
[#11] Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)

@selur, post #10

Towarzyszu Selur:

Za to zdanie jestes mianowany na najblizszy tydzien moim osobistym guru :)


Kolego Hextreme:


Obrana opcja jest sluszna droga. Zycie programisty staje sie prostsze, kiedy to on narzuca grafikowi format grafiki a nie odwrotnie, bo nie kazdy grafik musi miec pojecie jak kod wykorzystuje grafike.
Powodzenia w projektach.

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2012 21:58:04 przez sachy
[#12] Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)

@Hextreme, post #1

A może spróbuj sobie przygotować w miarę profesjonalny scenariusz swojej gry? Powinno być łatwiej zaplanować co, kto, jak i do kiedy i później wcielić to w życie. Dość ładnie jest to opisane m.in. w Programowanie gier kompedium Bruno Miguel, wyd. Helion, 2003, str. 501-512

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2012 22:40:30 przez Ender
[#13] Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)

@sachy, post #11

Tydzien to zbyt dlugi okres. Za kilka godzin Hextreme oglosi sie Wladca Swiata, wiec tygodniowy tytul guru dla mnie, to kiepski pomysl.
I dajcie spokoj z tymi poradami typu "A moze sprobuj...", bo to juz zesmy przerabiali..
[#14] Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)

@Hextreme, post #1

Jeśli gra ma być darmowa to wrzuć swoją grę na code.google.com, wtedy sceptycy będą widzieć, że nie rzucasz słów na wiatr, a inni programiści będą mogli się dołączyć albo Ci coś poradzić. Jak tam zdrowie? :)
[#15] Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)

@rafgc, post #14

Wybaczcie, ale ja jestem po prostu amigowym programistą, który ma problemy z debiutem na rynku amigowych gier. Moją pierwszą grą w C jest klon Robbo, teraz staram się zrobić kolejną. Współpraca z grafikiem ułożyła się niefortunnie dla mnie, bo zostałem obarczony winą za nieukończenie tych zapowiadanych gier, choć włożyłem bardzo dużo wysiłku w wydanie grywalnych demek. Więc o co chodzi?
[#16] Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)

@Hextreme, post #15

Podobno mężczyzn rozpoznaje się po tym jak kończą, nie jak zaczynają. Programistów na pewno.
[#17] Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)

@Ender, post #12

W tym wątku nie chodzi tylko o Arcymaga, ale ogólnie o moje projekty gier. Dziękuję za przykład ciekawej książki (nazwa brzmi intrygująco), może ją zakupię. Także problem scenariusza leży na drugim planie, bardziej chodzi o to, że próbowałem silniczek gry dostosować do grafiki, a powinno być na odwrót. Dlatego powstawał problem pomysłu na grę. A grafik niespecjalnie pomagał mi w pomyśle, robił to co do niego należało czyli grafikę, ale powinien jako uczestnik zespołu również pomóc mi ze scenariuszem. Ja powinienem zresztą robić tak jak mówię - najpierw silniczek, a potem uzupełnianie grafiką. W izometrycznym świecie, jaki stworzył grafik niespecjalnie łatwo jest umieścić świat gry podobnej do Robbo, jak wielokrotnie zaznaczałem. Mimo to starałem się i coś zrobiłem. Póki co chyba potrzeba troszkę poluźnić związek z grafikiem i zabrać się za silniczek na pierwszym planie, a wszystko powinno pójść znacznie lepiej.
[#18] Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)

@michalmarek77, post #16

Jest tez przysłowie jakiegoś znanego filozofa z antycznej Grecji, że "w każdym działaniu najważniejszy jest początek". Jeśli zaczyna się od grafiki, a kończy na silniku to może tu leży problem.
[#19] Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)

@Hextreme, post #17

A grafik niespecjalnie pomagał mi w pomyśle


Akurat tutaj (przynajmniej na przykładzie Nurka) zdecydowanie się nie zgodze. Może przeczytaj sobie wszystkie maile na ten temat jeszcze raz...
[#20] Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)

@strim, post #19

Zgadzam się, pomysł na Nurka jest od początku pomysłem naszego grafika. Z tym że, zaczęliśmy projekt od narysowania grafiki (z poziomymi i pionowymi mackami), a nie najpierw od silniczka (jak być powinno). I tu pojawił się problem! Macki w grze Ośmiornica układają się zupełnie inaczej, każda "gałąź" ma swój kierunek. Teraz rozumiesz?

W Nurku najbardziej udane były pierwsze demka z pływającą łódką i świnką na wysepce. Później pojawiły się problemy przez złą kolejność wykonywania czynności IMHO.
[#21] Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)

@Hextreme, post #20

zaczęliśmy projekt od narysowania grafiki, a nie najpierw od silniczka


To rozumiem, jak już napisałem w jednym z postów wyżej.

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2012 21:39:33 przez strim
[#22] Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)

@strim, post #21

Jeśli nie rozumiesz całkiem tego co napisałem to tłumaczę: nie grałem w grę "Ośmiornica" wcześniej więc nie wiedziałem jak ta gra wygląda. Dopiero po zobaczeniu jakiejś strony z tą grą zobaczyłem, że macki w tej grze dzielą się na części i każda z macek wychodzi w osobnym kierunku. Nasz grafik wykonał tylko po jednej poziomej i pionowej macce, a powinien to troszkę inaczej rozrysować. Teraz, kiedy próbuję jakoś zasiąść do tej gry, to problemem staje się nieodpowiednio narysowana grafika.

Dlatego najpierw zrobiłem jakoś tę wersję podobną do "Ośmiornicy", a później dodatkowo zrobiłem wersję w ogóle bez macek, gdzie zbierało się skarby. Teraz mam nadzieję, że rozumiesz. Jeśli grafik to czyta, to może niech spróbuje narysować te segmenty macek tak jak powinny one wyglądać od samego początku. W końcu grał on w "Ośmiornicę".
[#23] Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)

@Hextreme, post #15

I właśnie ja dlatego nie robię nigdy szumu wokół tego co robię, w razie czego można podrzeć papiery i zabrać się za co innego nie łamiąc nikomu serca. Poza tym, Ty jako programista powinieneś określić w jaki sposób chcesz rysować grafikę na ekranie, możesz sobie ją nawet narysować sam (dwie kreski na krzyż symbolizujące jakiś obiekt to chyba nie jest duże wyzwanie), grafik by potem stworzył zamienniki Twoich bazgrołów i by się wszyscy cieszyli jak małpy :) Poza tym wydaje mi się, że narzucasz sobie więcej niż Herkules mógłby udźwignąć, taka sobie syzyfowa praca.

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2012 23:05:53 przez rafgc
[#24] Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)

@Hextreme, post #22

"Nurek" zostal niewypalem z jednej przyczyny:
Zamiast pisac gre to wolales "uprawiac polityke". Szumne zapowiedzi, ankiety, wywiady na stronach, flesze.. na otwarciu brakowalo jeszcze koncertu Libera & Mezo i przemowienia prezydenta Komora przed przecieciem wstegi. Normalnie wypisz wymaluj polski posel , chcial dobrze a wyszlo jak zawsze.. ;)


Zamiast typowego tlumaczenia sie, nalezy napisac "sorry chlopaki, zawalilem sprawe i nic z tego nie wyszlo ale zyskalem doswiadczenie i drugi raz to sie nie powtorzy" Koniec i Kropka. i w tym momencie konczysz swoje "epopeje narodowe" na PPA i wracasz do programowania.
No chyba, ze nadal wolisz "uprawiac polityke" od pisania gier. Jesli tak, to rob nadal to co robisz, w koncu pewnie ktos doceni twoj talent pisarski i zaproponuje ci wspolprace np. przy pisaniu "Och Karol 4".
[#25] Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)

@selur, post #24

Rety,ludzie to maja pomysly Nic dziwnego,ze ciężko szlo zrobienie Nurka skoro programista nie wiedział jak gra ma wyglądać i tylko rozkminial zagadkowe zapewne dla niego, graficzne elementy pomysł
[#26] Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)

@selur, post #24

Hextreme tak jak każdy artysta - grafik, muzyk, programista - potrzebuje motywacji. Podejście proponowane w pierwszym poście jest jak najbardziej poprawne, więc zachęcam do dalszej pracy, trzymam kciuki
[#27] Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)

@flops, post #26

ja też
[#28] Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)

@rafgc, post #27

Ja tak samo OK
[#29] Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)

@flops, post #26

Motywacja jest istotna w pracy,ale w odniesieniu do hobby ? Chyba tylko wtedy jesli ktos robi cos tak naprawdę dla "sławy" a nie zabawy ;)
[#30] Re: Zmiana polityki pisania przeze mnie gier :)

@Aniol, post #29

Bo programowanie jest fajne do pewnego momentu, do kiedy nie musisz rozwiązać tysiąca problemów, w tedy motywacja w postaci sławy jest bardzo mile widziana. Tak sama dlaczego ludzie piszą gry arcade na XBOX? Dla sławy, a pieniądze czasem to dodatek, u nas na ten dodatek za bardzo nie ma co liczyć.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem