kategoria: A600
[#1] Amiga 600 - początek, gry i rozbudowa
Witam serdecznie wszystkich forumowiczów i pasjonatów Amigi.
Jestem zupełnie początkujący, więc proszę o wyrozumiałość. ;)

Postanowiłem spełnić swoje marzenie z dzieciństwa i zakupić Amigę. Trafiło na piękną, zadbaną A600 w podstawowej wersji. Zdecydowałem się na ten model z uwagi na małą ilość miejsca w domu i ewentualną możliwość rozbudowy. Przede wszystkim komputerek ma mi służyć do gier.
Przyjaciółka posiada Kickstart 37.299. Wyczytałem, że uniemożliwia to podłączenie chociażby karty pamięci CF. Nie mam niestety jeszcze żadnego pojęcia o Workbenchu oraz WHD Load, ale nie ukrywam, że chciałbym poznać tajniki Workbencha, a zapewne w przyszłości pewnie WHD Load. Do tej pory ogrywałem gry z Amigi na emulatorze, ale jak wiadomo to jak obcowanie ze sztuczną lalką, zamiast gorącej przyjaciółki. ;) Jedną z ważniejszych gier jest dla mnie The Settlers. Niestety w mojej konfiguracji nie ma możliwości usłyszenia większości dźwięków z gry oraz muzyki. Temat o tym jest tutaj na forum: link

Stąd kilka moich pytań:
1. Czy powinienem zacząć od zmiany Kickstartu? Jeśli tak to na jaki, aby był najbardziej kompatybilny z grami? Na obecnym 37.299 póki co każdy tytuł mi działa. Widziałem, że są podwójne KS jak chociażby ten na popularnym serwisie aukcyjnym: Kickstart ROM 1.3+3.1 Amiga 500(+)/600/1000/2000. Tutaj potrzebny byłby przełącznik, a nie chciałbym modyfikować obudowy. Ewentualnie jest wyjście przez port PCMCIA.
2. Skąd i jaki wziąć Workbench? Do czego mi się on przyda? Wiem, że dla was to zapewne jest pytanie idiotyczne.. ;) Rozumiem, że wersja Workbencha jest związana z wersją Kickstartu?
3. Co mi da podłączenie karty pamięci? Gry chciałbym przede wszystkim odpalać z dyskietek, ale opcja zapasowa w postaci odpalania z systemu byłaby ciekawa. Tu pewnie kłania się WHD Load.
4. Rozszerzenie pamięci. Widziałem na Alledrogo coś takiego: 9.5 MB pamięci typu FAST rev2. Projekt FAST Ram Enterprise Edition oparty na projekcie A6095 sanjyuubi. Widziałem także tu na forum polecane: Furia EC020 rev 2.
Takie rozszerzenia pamięci jak rozumiem pozwoliły, by mi po pierwsze uruchomić chociażby The Settlers z pełną gamą dźwięków i muzyki oraz w przyszłości działać pod wspomnianymi Workbenchem i WHD Load? Czy montaż tego jest prosty? Widziałem jak wymienia się kickstart, więc takie zdolności posiadam, ale nie bawiłem się dotąd w lutowanie itd. Po prostu bezproblemowo nakłada się to w jakiś sposób na procesor?
5. Czy czegoś jeszcze potrzebuję lub czy źle podchodzę do tematu i początek przygody z moją Amigą 600 powinienem ugryźć inaczej? Na początku chodzi przede wszystkim o gry, kompatybilność z nimi i dbanie o ten delikatny i piękny sprzęt.

Będę wdzięczny o możliwie prosty i łopatologiczny sposób odpowiedzi. ;) Coś tam wiem, ale jak widać w świecie Amigi jeszcze prawie nic. ;)

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2017 10:24:33 przez TonySpontano
[#2] Re: Amiga 600 - początek, gry i rozbudowa

@TonySpontano, post #1

1. Najprostszym rozwiązaniem jest wymiana Kickstartu na 37.350. Oczywiście można sobie zafundować przełącznik podwójny, a nawet poczwórny. Przełączenie Kickstartu na starszy (34.x, taki jak w A500) przyda się przy niektórych grach. Kickstart 40.x (czyli 3.1) jest przydatny do pracy z Workbenchem i programami użytkowymi.

2. Można kupić, można poprosić kolegę amigowca o pomoc...

3. Karta pamięci na pewno przyda się do WHDLoad i do pracy z systemem. Do pełnej gamy dźwięków w Settlersach i używania WHDLoad wystarczy rozszerzenie 1 MB pod klapkę. Do zabawy z systemem i oprogramowaniem użytkowym, czym więcej, tym lepiej. Z tym, że o ile A6095 dokłada jedynie pamięć, to Furia jest kartą turbo, czyli oprócz pamięci posiada na pokładzie szybszy od oryginalnego procesor. Montaż rozszerzenia 1 MB jest bardzo prosty. Montaż A6095 czy Furii wymaga rozkręcenia komputera i solidnego wciśnięcia gniazda na procesor, ale nie jest to jakoś specjalnie trudne.

5. Z dbania o sprzęt warto jeszcze wymienić kondensatory elektrolityczne na płycie, o ile wcześniej ktoś tego nie zrobił. Mają tendencję do wyciekania, a korozja wywołana wyciekami powoduje trudne do usunięcia uszkodzenia.
[#3] Re: Amiga 600 - początek, gry i rozbudowa

@Krashan, post #2

Dziękuję, za szybką odpowiedź. :)
Tak jak myślałem - uniwersalny dla mnie na początek byłby kickstart 37.350 tylko czy można kupić taki nowy/używany gdzieś? Podobnie jeśli chodzi o rozszerzenie pod klapkę 1MB?
Jeśli kupiłbym teraz rozszerzenie 1MB pod klapkę to rozumiem, że i tak później mogę dokupić Furię, aby działały obie na raz?
Zalecasz wymianę tego mojego kickstartu, czy póki co do gier wystarczy dodatkowa pamięć?
[#4] Re: Amiga 600 - początek, gry i rozbudowa

@TonySpontano, post #1

Gratulacje. Amigowanie to niekończąca się przygoda.

1. Kickstart 3.1 będzie wystarczający. Możesz potem zawsze mapować jaki chcesz.
Też nie jest fanem rzeźbienia w obudowie. Zawsze jest inne wyjście, cięcie to ostateczność.
2. Workbench 3.1 a właściwie AmigaOS 3.1 można kupić lub zdobyć w inny mniej lub bardziej legalny sposób ;) Tak, wersja WB/AOS jest związana z Kickiem. Czyli Kick 3.1 i AmigaOS 3.1
3. Jeśli zainstalujesz system AmigaOS 3.1 to WHDLoad to będzie bardzo wygodne rozwiązanie do odpalania gier. Potrzebujesz rozszerzenia pamięci.
1MB Chip i przynajmniej 4MB FAST.
A6095 to najlepsze i najprostsze rozwiązanie do WHDLoad
Furia to oprócz Fast-u karta turbo 020.
Montaż jest bardzo prosty, nakłada się na procesor, usłyszysz pstryk i już.
5. Kolejność to moim zdaniem: Kickstart 3.1, karta CF lub SD jako dysk twardy, dodatkowy Chip Ram jeśli go jeszcze nie masz, potem A6095 Fast Ram lub 020 turbo.
Do przenoszenia danych na początek karta PCMCIA - CF lub PCMCIA - SD. Potem można się pokusić o kartę WIFI WPA2/AES lub Ethernet na PCMCIA.
[#5] Re: Amiga 600 - początek, gry i rozbudowa

@TonySpontano, post #3

Jezeli masz troche zdolności do lutowania to najtansze rozszerzenie do 2mb chip ram jest zrobienie na barana.
Gdzies w postach jest opis tego jak to zrobic.
Kickstart. 299 nie ma obslugi twardego dysku wiec pograsz tylko z dyskietek.
Proponuje znany serwis aukcyjny tam jest tego troche.

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2017 10:57:54 przez Jaro2k
[#6] Re: Amiga 600 - początek, gry i rozbudowa

@TonySpontano, post #3

Warto wybrać się wcześniej na jakieś Ami party
Tam dowiesz się wszystkiego co Cię interesuje.
[#7] Re: Amiga 600 - początek, gry i rozbudowa

@Jaro2k , post #5

A ja nie polecam takiego lutowania "na barana". 1MB chip pod klapkę można kupić od kilkudziesięciu złotych, a lutowanie po płycie to dzisiaj jak cięcie dziur w obudowie - nieeleganckie, trudne do odwrócenia i obniża wartość komputera.
[#8] Re: Amiga 600 - początek, gry i rozbudowa

@Sir_Lucas, post #4

Super, dziękuję wszystkim za pozytywne przyjęcie. :)
Jak ma się kompatybilność Kickstartu 3.1 do gier?
Czy taki powinienem kupić?
http://allegro.pl/kickstart-rom-3-1-do-amigi-500-600-1000-2000-i7085206290.html
a może taki:
http://allegro.pl/kickstart-rom-1-3-3-1-amiga-500-600-1000-2000-i7072488267.html
?
AmigaOS 3.1 w oryginale tutaj?
http://allegro.pl/nowy-workbench-3-1-dla-amigi-oryginal-na-cf-16gb-i7085201963.html#thumb/2

lub od życzliwego amigowca?
[#9] Re: Amiga 600 - początek, gry i rozbudowa

@TonySpontano, post #8

Żeby się nie rozpisywać ... lepsza kość z 2 romami. W wielkim skrócie kick 3.1 w podstawowej konfiguracji komputera gwarantuje problemy z grami, dlatego warto mieć możliwość przełączania.
[#10] Re: Amiga 600 - początek, gry i rozbudowa

@TonySpontano, post #8

Jak ma się kompatybilność Kickstartu 3.1 do gier?
Ma się słabo. Jeżeli chcesz sobie po prostu pograć, Kick 3.1 jest Ci doskonale zbędny. Natomiast na pewno przyda się, jeżeli chcesz się zapoznać z systemem i oprogramowaniem użytkowym. Dlatego jako jeden i podstawowy kick – nie. Na przełączniku jako drugi/trzeci, jak najbardziej.
[#11] Re: Amiga 600 - początek, gry i rozbudowa

@Krashan, post #10

Z własnego doświadczenia polecam CI przełacznik 1.3-3.1. Kickstart 1.3 przyda Ci siedo odpalania gier starszych które były robione z myślą o a500czyli w zasadzie wszystkie od 1986 do 1991. Kick 3.1 jest najlepszy do zabawy z workbenchem i programami a takze przydatny do nowszych gier.
DO a600 najlepiej sobie kup przejściówkę ide2sd za ok 40PLN i karte SD 4GB.
Workbench mozesz sobie przygotowac na winuae wraz ze wszystkim co Ci potrzebne. Najlepsza opcja to zaisntalowanie ClassicWB który jest gotowym skompilowanym systemem z najważniejszymi dodatkami. Jest wyjątkowo przyjazny dla początkujących.
Do instalacji pobierzesz sobie adfy workbench 3.0 lub 3.1 i sobie przygotujesz gotowy dysk wg tutoriali których jest sporo w sieci.
JAko dodatek polecam CI zainwestować w Furie. To najlepsze turbo produkowane obecnie do A600 w dodatku cenowo najbardziej opłacalne. DZięki tej wariatce będziesz miał amigę ok 10 razy szybszą niż obecnie co pozwoli Ci grać we wszystkie amigowe gry znacznie bardziej komfortowo niz na gołym systemie.
WHDload to ułatwienie jak nie chcesz się babrać z setkami dyskietek,które po wielu latach przestają działać a nagrywanie samemu gier też jest czasochłonnym procesem i kosztownym biorąc pod uwagę ile sobie niektórzy żądają za pudełko czystych dyskietek.
Rozwiązuje to takze problem kickstartów bo wystarczy przekopiować sobie wszystkie wersje kickstart do katalogu na aprtycji systemowej i WHDLoad uruchomi każdą problematyczną grę korzystając z danych "obrazów" kickstart.
Jeszcze 2 lata temu jak miałem tylko Amige 600 sam wiedziałem nie więcej niż ty jednak wystarczy troszkę "researchu" w sieci czy popytać się kolegów z PPA,którzy zawsze chętnie pomogą i szybko poszerzysz swoją wiedze jak i umiejętności obsługi przyjaciółek.
Nie ukrywam ze świat amigi wciąga jak bagno i nie minie długi czas,gdzie będziesz chciał czegoś wiecej i amiga 600 przestanie CI wystarczać, wtedy będziesz szukał kolejnych wyzwań jak inne modele amigi, mocniejsze karty turbo itp...Jak to mawiają apetyt rośnie w miarę jedzenia ok, racja

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2017 19:15:29 przez FeRu
[#12] Re: Amiga 600 - początek, gry i rozbudowa

@TonySpontano, post #8

Kick 3.1 będzie najlepszą opcją na przyszłość i uruchamianie gier z WHDLoad, czyli uruchamianie prawie każdej gry z ikony oraz do pracy w systemie.
WHDLoad załatwia problemy praktycznie z każdą problematyczną grą i demem. Naprawdę z własnego doświadczenia uważam, że 1.3 nie jest potrzebny przy WHDLoad.

Kick 3.1, moim zdaniem najlepszy będzie na początek oryginalny od Commodore.
Posiada workbench.library w sobie. Z całym szacunkiem, ale Cloanto wymaga dodatkowych kombinacji.

Workbench/AmigaOS 3.1 od życzliwego amigowca też będzie dobry na początek.
Skąd jesteś? Na pewno masz jakiegoś amigowca w okolicy.
[#13] Re: Amiga 600 - początek, gry i rozbudowa

@Sir_Lucas, post #12

Jestem z Gdańska.
Zależy mi też na odpalaniu gier z dyskietek.
Taki przełącznik kickstartów trudny jest do dostania?
Ile powinno kosztować rozszerzenie 1MB pod klapkę do A600?
[#14] Re: Amiga 600 - początek, gry i rozbudowa

@TonySpontano, post #13

W Gdańsku masz sporo Amigowców i najlepszą imprezę demoscenową - RetroKomp/LoadError.
Zerknij tutaj na mapę amigowców.
Rozszerzenie 1MB Chip pod klapkę od 60zł na Allegro do 145zł (link)
Myślę, że przełącznik Kicków jak i Kick 1.3 / 3.1 znajdziesz bez problemu na Allegro.
[#15] Re: Amiga 600 - początek, gry i rozbudowa

@TonySpontano, post #13

Zależy mi też na odpalaniu gier z dyskietek

To moze po prostu Gotek z HxC albo darmowym Flash Floppy?
[#16] Re: Amiga 600 - początek, gry i rozbudowa

@TonySpontano, post #13

Taki przełącznik kickstartów trudny jest do dostania?

Wystarczy TO

Ile powinno kosztować rozszerzenie 1MB pod klapkę do A600?

W tej chwili jest na licytacji

Jest też mutacja A6095 za 319pln +KW i Furia 020/33MHz za 489pln

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2017 21:31:30 przez waldiamiga
[#17] Re: Amiga 600 - początek, gry i rozbudowa

@waldiamiga, post #16

Wystarczy TO

To znaczy, że nie potrzebuję przełącznika?
[#18] Re: Amiga 600 - początek, gry i rozbudowa

@TonySpontano, post #17

Stosujemy w go w przełączniku kickstartów (dostępny na innej mojej aukcji) lub dolutowujemy przewód z przełącznikiem bezpośrednio do kości ROM. Nie udostępniam schematu jak dolutować przewód z przełącznikiem gdyż go nie posiadam. Proszę to zrobić na własną rękę.
[#19] Re: Amiga 600 - początek, gry i rozbudowa

@waldiamiga, post #18

Sam w chwili obecnej rozważam rozbudowę i zastanawiam się czy warto iść w furię czy A6095 lub czy sam Gotek z HxC nie wystarczy jeśli głównie będzie służyła do gier.Obecnie nie wiem czy jest sens inwestować w dodatkowe karty czy pozwolą mi one na uruchomienie większej ilości gier czy tylko pozwolą na uruchomienie i korzystanie z WHDload.
[#20] Re: Amiga 600 - początek, gry i rozbudowa

@krzysb, post #19

Lepiej sobie zainwestuj w Furię,postaw system i WHDLoad i masz idealną maszynke do grania,bez konieczności meczenia się z dyskietkami czy ze słabą wydajnością niektórych gier.
Co prawda w dzieciństwie nie przeszkadzało nam, jak gra działała z prędkością kilklu klatek na sekunde,jednak grając na dopałce odczucia są zupełnie inne.
[#21] Re: Amiga 600 - początek, gry i rozbudowa

@FeRu, post #20

Tylko czy nie jest to już taki emulator na wypasie? Fakt w dzieciństwie nam to nie przeszkadzało, lecz nie było problemu z dyskietkami i były dostępne w sklepie.
[#22] Re: Amiga 600 - początek, gry i rozbudowa

@krzysb, post #21

Emulator na wypasie to jest Vampire.
[#23] Re: Amiga 600 - początek, gry i rozbudowa

@krzysb, post #21

Jaki emulator znowu.....Furia to normalne turbo sprzętowe na 68k gdzie nie ma nic z emualcji. WHDload to też żadna emulacja ale wygoda. Teraz niektórzy sobie życzą po 50 a nawet więcej za 10czystych dyskietek co jest chore, a WHDload oszczędza problem dyskietek,przekładania co chwile i skraca loadingi.
Emulatorem można nazwać Rasp. PI czy WinUAE .
Vampire nie jest emulacją co juz wielokrotnie było wałkowane (mimo oporu niektórych). Używam swojej A600 właśnie z Fruią postawiony ClassicWB i pełna kolekcja gier i dem na WHDload i jest to kompletny praktycznie zestaw miłośnika amigi.
Wszystkie gry pod ręką, mozesz porobic cos w systemie i i w kazdej chwili zabrać swoją amisie na wyjazd gdzies czy do kumpla i połupić w to co się lubi nie szukając dyskietek po pudłach czy nie wnerwiajac sie ze któraś z gier (zwłaszcza symulatory) działa jak krew z nosa w zawrotnej prędkości 2 klatek na sekunde.

Ostatnia aktualizacja: 11.12.2017 19:53:24 przez FeRu
[#24] Re: Amiga 600 - początek, gry i rozbudowa

@waldiamiga, post #16

Furię to się kupuje za 400zł bezpośrednio od Lotharka. Nie ma sensu dopłacać.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem