kategoria: A600
[#1] Workbench a pamięć graficzna
Panowie,

Ile pamięci graficznej zżera Wam wokrbench?
Mam rozszerzenie 1MB chip. Po odpaleniu WB z CF zostaje jakieś 0,9 mb i gry wymagające 1mb w górę nie chcą się odpalać.
Czy można jakoś temu zaradzić? Na pokłądzie mam jeszcze kartę xt.




[#2] Re: Workbench a pamięć graficzna

@wilkwcieniu, post #1

Coś ci zjada ten CHIP. Strzelam, że bufory partycji na dysku. Ta pamięć FAST jest auto-konfigurowalna? Druga sprawa - w jakim trybie masz WB? Przy twoim konfigu PAL/8 kolorów, to rozsądne maksimum. FBlit zainstalowany?
[#3] Re: Workbench a pamięć graficzna

@wilkwcieniu, post #1

Na moje oko standardowo Workbench 1.3/2.0 w hiresie i 4 kolorach powinien zzerac nie wiecej niz 70 Kb CHIP.
[#4] Re: Workbench a pamięć graficzna

@wilkwcieniu, post #1

Możesz jeszcze spróbować dodać w s-s lub WB startup komendę FastMemoryFirst.
[#5] Re: Workbench a pamięć graficzna

@wilkwcieniu, post #1

Na pewno Amiga widzi 2MB chip ?
Bo z zamieszczonych zdjęć to nie wynika.
Wiemy że masz 8MB fast
1
[#6] Re: Workbench a pamięć graficzna

@Norbert, post #5

Wg SysInfo ma Agnusa 2MB Chip.
[#7] Re: Workbench a pamięć graficzna

@wilkwcieniu, post #1

gry wymagające 1mb w górę nie chcą się odpalać

Proszę podać tytuły tych tych.
[#8] Re: Workbench a pamięć graficzna

@Rafał A-3000, post #6

Ale to chyba tylko oznacza, że Agnus może adresować 2 MB, a nie że jest 2 MB chip RAM. Trzeba sprawdzić w zakładce memory. Albo "avail" w oknie CLI.
[#9] Re: Workbench a pamięć graficzna

@Norbert, post #5

Powiedz mi jak rzetelnie to sprawdzić bo zaczynam mieć wątpliwości. Dzięki.
[#10] Re: Workbench a pamięć graficzna

@Rafał A-3000, post #4

Wyższa szkoła jazdy. Ja Kali potrzebować tutoriala.
[#11] Re: Workbench a pamięć graficzna

@_arti, post #2

Sprawdzę te rzeczy w weekend. Rzeczywiście wyglada to dość egzotycznie.
[#12] Re: Workbench a pamięć graficzna

@wilkwcieniu, post #10

w WB na górnej belce - prawy klawisz - wybierz z menu Workbench - execute command..
W okienku, które się pojawi wpisz
avail

ENTER lub OK
Wyświetli się okienko z ilością pamięci. Wklej screna tutaj
1
[#13] Re: Workbench a pamięć graficzna

@snifferman, post #12

1.buffory df0 dho .sa w chip
2.device urzadzen sa w chip

Zainstaluj MCP i wybierz co ma byc przeniesione do fast ramu

Do uzyskania 978 kb chip ram na wb 2.0

Ps.mozesz bez sekwencji startowej loadwb endcli i avail flush
1
[#14] Re: Workbench a pamięć graficzna

@HOŁDYS, post #13

Też mam 1mb chipu i 8mb fastu. Zawsze chipu trochę
ubywa, więc to naturalne, że nie będzie całego
megabajta a nieco mniej, np. 0.9 albo 0.8mb.
Wszystkie gry mi się pod whdload odpalały. Zdarzyła
się jedna czy dwie, które mają dziwaczne wymagania
co do chipu, np. 1096kb albo 1100kb chipu, czyli
w praktyce trzeba mieć w Amidze 2mb chip.

Autor wątklu nie odpowiedział, które tytuły mu się
nie odpalają, więc może tylko jaja sobie robi.

Ostatnia aktualizacja: 10.05.2022 19:50:42 przez mmarcin2741
[#15] Re: Workbench a pamięć graficzna

@wilkwcieniu, post #1

A widzi ci to rozszerzenie pod klapką? Pokazałeś ekran informacyjny pamięci FAST, a bardziej użyteczny byłby CHIP, przy 2MB CHIP, to powinieneś mieć przynajmniej 1.8MB wolnej pamięci. Może masz ramdysk?
[#16] Re: Workbench a pamięć graficzna

@mmarcin2741, post #14

Autor wątklu


Mów mi Adrian.

nie odpowiedział, które tytuły mu się
nie odpalają, więc może tylko jaja sobie robi.


Nie mam tendencji do robienia sobie jaj. Wyrosłem.
W sobotę będę przy swojej Amidze więc odpowiem na każde z pytań dołączając dokumentację zdjęciową.

Zdarzyła
się jedna czy dwie, które mają dziwaczne wymagania
co do chipu, np. 1096kb albo 1100kb chipu, czyli
w praktyce trzeba mieć w Amidze 2mb chip.


No widzisz. Ja mam ten problem, że Wb komunikuje dostępnej właśnie około 0,9. Czyli już na starcie zjada ponad 1MB, przez co gry mają problem z launchem. Nie wspomnę o tym, że jeszcze tak wolno działających okienek nie widziałem - a nie jest to moja pierwsza Ami.

Dzięki za odpowiedź.
[#17] Re: Workbench a pamięć graficzna

@san_u, post #15

Sprawdzę w weekend. Widzę jedynie, że mam dostępnej graficznej poniżej jednego mega przy odpalonym workbenchu. Zauważyłem spadki nawet do 500 kb.
[#18] Re: Workbench a pamięć graficzna

@wilkwcieniu, post #16

Czyli już na starcie zjada ponad 1MB

Nie wiadomo czy pamięć pod klapką jest wykryta i ile pamięci jest na starcie.
Bez sprawdzenia ile pamięci jest "widziane" dalsza dyskusja nie ma sensu. Jak to sprawdzić już zostalo napisane.
1
[#19] Re: Workbench a pamięć graficzna

@snifferman, post #18

Dokładnie
[#20] Re: Workbench a pamięć graficzna

@wilkwcieniu, post #16

Moja A1230 zżerała na starcie ok 200K chipu i 300K fastu, a miałem tak poustawiane aby system był użyteczny, ale też dość estetyczny, i w miarę oszczędny w zajmowanym RAMie, coby rzadko sie zdarzała konieczność odpalania czegoś bez startapu. Częściej do demek wystarczało że zmniejszę ilość kolorów, albo wywalę obrazek z tła.

Miałem zarówno takich znajomych co mieli bardzo surowego i brzydkiego WB który nie zajmował nawet 100K, jak i takich co mieli tyle dupereli, fajerwerków i wodotrysków że mimo obecności Fastu zabierało im ze 600K chipu na starcie. Ale nie mam pojęcia co trzeba robić by zabierało go powyżej 1MB.
[#21] Re: Workbench a pamięć graficzna

@snifferman, post #18

Panowie.
Nie wiem w czym rzecz, ale w ten weekend Amiga zobaczyła po raz pierwszy 2 mb chip. Zrobiła to po prostu, bez żadnych zabiegów.
Po czym zrobiłem restart i sytuacja wróciła do poprzedniego stanu. Widzi w porywach tylko do 1 MB.
HELP!!!











Ostatnia aktualizacja: 13.05.2022 21:21:32 przez wilkwcieniu
[#22] Re: Workbench a pamięć graficzna

@wilkwcieniu, post #21

Wyczyść złącze krawędziowe. Gumka do mazania a później izopropanol. Możliwe że coś nie łączy
[#23] Re: Workbench a pamięć graficzna

@wilkwcieniu, post #21

Taki efekt miałem na Blizzardzie 1230, kiedy się przegrzewał ale u ciebie to pewnie nie to.
[#24] Re: Workbench a pamięć graficzna

@wilkwcieniu, post #21

Wyciągnij pamięć z pod klapki.
Przecisk styki w karcie i na płycie głównej Amigi.
Powinni pomóc.
No chyba że jakieś "zimne luty".
[#25] Re: Workbench a pamięć graficzna

@snifferman, post #22

Tak zrobiłem i… działa. Dzięki. Kosmos. Jedyna rzecz, która boli to fakt, że gdy włączam partycje z grami to od razu zżera 600 kilo.




Ostatnia aktualizacja: 13.05.2022 22:14:30 przez wilkwcieniu
[#26] Re: Workbench a pamięć graficzna

@wilkwcieniu, post #25

Potrzebujesz FBlita.
[#27] Re: Workbench a pamięć graficzna

@_arti, post #26

na PPA jest opis jak to działa, a na Aminecie jest do pobrania
[#28] Re: Workbench a pamięć graficzna

@snifferman, post #27

Na A600 z fabryczną motorolą? Z tego co widzę potrzebne jest 020.
[#29] Re: Workbench a pamięć graficzna

@wilkwcieniu, post #28

Nie wiem czy to nie jest tylko rekomendacja. Musi się ktoś wypowiedzieć, kto używa, albo sprawdź u siebie.

Może zamiast buszować po folderach z milionem gier lepiej zainstalowac jakiś programik?

IGame tylko nie wiem czy działa na 68000
AGLaunch
[#30] Re: Workbench a pamięć graficzna

@snifferman, post #29

Można też założyć podfoldery i w każdym odpowiednio mniejsza ilość gier.
1
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem