[#32]
Re: Stacja dysków do Amigi 500 - kupię
@Cezarykl,
post #29
W samym tytule aukcji jest kłamstwo, bo to nie jest kabel koncentryczny. Widziałem przewody RGB-SCART zrobione z takiego kabla, przy czym autorzy tych przewodów bardzo podkreślali, że kabel jest ekranowany. Zewnętrzny ekran ma niewielkie znaczenie dla jakości obrazu. Po pierwsze pozomy sygnałów video i audio z Amigi są rzędu jednego do kilku woltów, przez co ich wrażliwość na zewnętrzne zakłócenia jest niewielka. Po drugie zewnętrzny ekran nie zabezpiecza przed przesłuchami między przewodami.
Oprócz tego, że zrobiłem kilkaset amigowych przewodów RGB-SCART, wykonałem też symulacje różnych błędów wykonania przewodów i ich skutków na jakość obrazu. Lista w kolejności od najgorszego błędu do najmniej istotnego wygląda tak:
- prowadzenie mas sygnałów audio i video wspólnym przewodem/przewodami
- brak ekranu między przewodami video i audio
- brak dopasowania impedancji (torów koncentrycznych 75 omów dla sygnałów RGB)
- brak zewnętrznego ekranu
Użycie kabla z zalinkowanej aukcji kończy się najczęściej błędem numer 1 (oraz 2 i 3). Policzmy przewody sygnałowe: sygnały RGB (3), CSYNC, 2 razy audio, oraz sygnały stałoprądowe PIXELSW i RGB_MODE. Razem osiem, tyle co żył w tym przewodzie. Na masę zostaje tylko ekran... Wspólną. To powoduje powstanie silnego przesłuchu indukcyjno-rezystancyjnego między torami sygnałowymi, amplituda zakłóceń może wynieść do około 100 mV, co będzie dobrze słyszalne w sygnale audio.
Z tego można wybrnąć, po pierwsze wchodząc przewodami audio do wtyku SCART, a nie DB23 (muszą być wtedy tak długie jak cały kabel), po drugie przesyłając tylko +12 V z Amigi do SCART-a i tam we wtyku umieszczając oporniki dla PIXELSW i RGB_MODE. Zyskujemy wtedy trzy przewody na masy RGB, wyprowadzamy też masę audio poza kabel, co w zasadzie eliminuje też błąd 2 (oprócz błędu 1). Pozostaje niedopasowanie impedancji i wzajemne przesłuchy między torami video. W praktyce na większości telewizorów LCD może to być trudne do zauważenia wobec konwersji A/C i filtra blurującego. Zwłaszcza na obrazach innych niż jednolite tło.