kategoria: A1200
[#31] Re: ACA 1240/1260

@Don_Adan, post #29

Jak Jans zrobi do aca 1260 z grafikę z obsługą warp3d.
To byłby prawdziwy prawdziwy Hit .
Ale nie zrobi pewnie

Ostatnia aktualizacja: 01.11.2024 08:49:19 przez Dorian3d
[#32] Re: ACA 1240/1260

@Jacques, post #30

Tylko z Warp 1240 nie da sie prosto zrobic Warp 1260, o ile w ogole sie da.
Warp (o ile mi wiadomo) nie ma karty graficznej, tylko ma RTG.
A to nie jest to samo.
Karta graficzna ma jakis uklad graficzny, no chyba ze w tym FPGA jakis jest.
Ale moge sie mylic.
[#33] Re: ACA 1240/1260

@Dorian3d, post #31

Tak podejrzewam, ze to bedzie jakas karta 3D.
Bo wtedy to bedzie duza roznica.
Tylko nie wiem co w ogole da sie tam podlaczyc, zeby to sie zmiescilo w A1200.
A Jens dobrze placi za soft uzywany w jego produktach.
Wiec sterowniki, ktos mu napisze.

Ostatnia aktualizacja: 01.11.2024 09:34:17 przez Don_Adan
[#34] Re: ACA 1240/1260

@Don_Adan, post #32

No nie da się, bo CPU też jest wlutowany przez producenta, więc zapewne trzeba by odsyłać do CS-Lab na konwersję do 060.

A co za różnica, skoro RTG Warpa wymiata aż do rozdzielczości FULL-HD?
[#35] Re: ACA 1240/1260

@Jacques, post #34

warp nie obsługuje warpa3d :)

link

Ostatnia aktualizacja: 01.11.2024 09:51:30 przez Dorian3d
[#36] Re: ACA 1240/1260

@Jacques, post #34

Roznica jest taka, ze dobra karta graficzna moze wiecej niz RTG, ma np. blitter przez to jest szybsza.
To tak jakbys porownal Amige 500 z Atari ST jesli chodzi o wyswietlanie grafiki, A500 ma blitter, Atari ST nie ma.
Moze tez miec jakies inne funkcje, np. 3D.
Obecne GPU to juz w ogole sa "potwory" w stosunku do CPU.
[#37] Re: ACA 1240/1260

@Don_Adan, post #36

3D nie ma, poza tym jest wystarczającym potworem dla 060.
Inna droga to już tower, tak że tego...
[#38] Re: ACA 1240/1260

@Jacques, post #37

Tego nie wiadomo co Jens kombinuje.
Taka Permedia 2 zdaje sie, ze miescila sie w A1200.
A ona chyba ma jakies wsparcie 3D.
Wiec jezeli fizycznie taka karta graficzna z 3D sie zmiesci.
I bedzie miala chlodzenie odpowiednie.
To pozostanie juz tylko kwestia sterownikow 3D.
A kase od Jensa dostawali/dostaja m.in. Toni Wilen, Thomas Richter i Chris Hodges.
I pewnie inni tez. Wiec ktos chetny za kase sie raczej znajdzie.
[#39] Re: ACA 1240/1260

@Don_Adan, post #38

Z tego co gdzies czytalem Jens kategorycznie wykluczyl opcje Warp3D.

W specyfikacji jest napisane (https://forum.icomp.de/index.php?thread/3788-aca1240-1260-vollst%C3%A4ndige-spezifikation/&pageNo=1 ):
"Dalsza rozbudowa

Na zewnętrznej krawędzi ACA1240/1260 zamontowany jest port rozszerzeń o dużej przepustowości - przeznaczony głównie dla karty graficznej („RTG”). Opublikowaliśmy już zdjęcia prototypu, który ma tylko wyjście VGA. Oczywiście tego nie dostarczymy, ale ponieważ połączenie jest podłączone do magistrali szybkiej pamięci głównej, należało to dokładnie przetestować, aby mieć pewność, że stabilność pamięci nie zostanie zakłócona w przypadku podłączenia dodatkowej karty . W końcu zamierzonym celem jest zapewnienie niespotykanej dotąd stabilności, dlatego też wszystko musiało zostać dokładnie przetestowane, zanim wypuściliśmy sprzęt w teren. Ostateczna karta graficzna nie jest jeszcze dostępna, ale będzie miała wiele wspólnych genów z Indivision ECS V4, pierwszym buforem ramki z akceleracją 2D firmy iComp, dostarczanym ze sterownikiem P96. Będzie jednak jedna duża różnica: wydajność podczas uzyskiwania dostępu do bufora ramki będzie DUŻO lepsza!"
[#40] Re: ACA 1240/1260

@neoCDTV, post #39

Wiesz, gdybym byl Jensem to tez na poczatku bym wypuscil karte 2D.
A dopiero po jakims czasie (2 latach?) karte 3D.
Jens potrafi robic kase na tym samym. Jak jego rozne ACA z 68030.
No i juz wtedy karta 2D bedzie dobrze przetestowana.
Wiec karta 3D bedzie latwiejsza do zrobienia.
Ale moze tez nie zrobic karty 3D.
Kwestia czy teoretycznie sie da taka karte tam wmontowac, tak zeby sie zmiescila,
nie przegrzewala karty turbo i zeby zasilanie karty turbo dzialalo, przy takim obciazeniu.
Ale ja jestem laikiem w sprawie hardware'u.
[#41] Re: ACA 1240/1260

@Don_Adan, post #40

Ja tam tez byl happy jakby wyszla karta Warp3D do ACA1260 :)
Nie moge sobie przypomniec na ktorym forum pewnie na icompowym (tam jest pare watkow gdzie troche o ACA1260 gadaja), Jens pisal ze to jest sprzet retro, a 3D nie widzi jako retro. Poza tym niestety applikacji 68k Warp3D jest bardzo malo, co najwyrazniej obniza motywacje zeby cos takiego zrobic.
Poza tym istnieje tez kwestia sterow 3d, o ile p96 nalezy do icomp to warp3d juz nie, przypuszczal ze wiazaloby sie to z dodatkowymi kosztami, licencyjnymi i ktos to musi zaprogramowac.
Calosc nie jest chyba taka prosta, bo jak sledze na discordzie dyskusje o jednostce maggie3d z Apollo V4 to caly czas cos dodaja a i tak duzo braukuje funkcjonalnosci wciaz.

Ostatnia aktualizacja: 01.11.2024 19:54:00 przez neoCDTV
[#42] Re: ACA 1240/1260

@neoCDTV, post #41

Jens pisal ze to jest sprzet retro, a 3D nie widzi jako retro
dokładnie co wy z tym kartami 3d?? wy już nie umiecie cieszyć sie Amigą ?? musicie grać w gry pc/ps1??
naprawdę w Amidze jak już potrzebna jest do czegoś karta graficzna to tylko do tego żeby uruchomić WB bez utraty pamięci CHIP
2
[#43] Re: ACA 1240/1260

@Don_Adan, post #33

W Vampire V4 jest układ 3D który ma działać docelowo z wazp3d.library ale sprzętowo. Ostatni wpis na forum Apollo był rok temu...

Ostatnia aktualizacja: 01.11.2024 22:20:37 przez pong777
[#44] Re: ACA 1240/1260

@Don_Adan, post #40


gdybym byl Jensem to tez na poczatku bym wypuscil karte 2D

A potem kolejna iteracja 30'tek ACA1235, ze złączem pod gotowy moduł RTG z ACA1260

Ostatnia aktualizacja: 01.11.2024 22:28:16 przez vojo
1
[#45] Re: ACA 1240/1260

@neoCDTV, post #41

Jens jakby zobaczyl latwa kase to by wtedy zobaczyl, ze 3D to jest retro :)
Bo takie Indivision to jest retro ? Czy rozszerzenie Amigi?
Takie USB jak RapidRoad to jest retro? Czy tez tylko rozszerzenie Amigi?
[#46] Re: ACA 1240/1260

@RokiS, post #42

A niby czemu Amiga 68k nie moze miec nowego/swojego 3D ?
Amiga to wolnosc, kazdy moze robic co chce.
Jedni wola grac w gry 2D, inni ogladac blat Workbencha w rozdzielczosci FullHD, a jeszcze inni grac w gry 3D.

Obecnie Amiga ma juz bardzo szybki procesor, ale brakuje 3D i 2GB pamieci HiMem.
Byc moze wtedy przegladarke WWW dalo sie przeportowac.
[#47] Re: ACA 1240/1260

@Don_Adan, post #46

Amiga dla ortodoksów powinna mieć oryginalne 3D jak w starszych generacjach konsol. Ja proponuję przeszczep z N64 do tej 68060. Karta SGi. Poprawiona i szybsza AGA(więcej pamięci) działająca z pecetowym monitorem to by było coś.
1
[#48] Re: ACA 1240/1260

@KM_Ender, post #47

Czy ja wiem, czy to takie dobre by było.

1
[#49] Re: ACA 1240/1260

@Marcin27411, post #48

OK bardzo ładny u trafny komentarz :) OK


a jeszcze inni grac w gry 3D
ale ja nie zabraniam grać w gry 3d na Amidze, mamy np bardzo fajne Frontier 2, Knights of the Sky czy No Second Prize. Mam nadzieję że te nowe karty 3d obsłużą te tytuły a nie będę służyły tylko do portów 25 letnich gier z pc/ps1...

Obecnie Amiga ma juz bardzo szybki procesor
- 060?? - bo chyba nie piszemy o emulatorze niepełnej 040?? tam chyba do działania potrzebny jest kickstart umieszczony na karcie... także to nie emuluje samego procka a coś więcej..


Amiga dla ortodoksów powinna mieć oryginalne 3D jak w starszych generacjach konsol.Ja proponuję przeszczep z N64 do tej 68060
nie wiem czy pijesz do mnie czy do ortodoksów ale jedno czy drugie nie bardzo wyszło. jeżeli chodzi o mnie to już w stopce komentarza widać że nim nie jestem, a dla ortodoksy taki przeszczep komponentów był by nie do przyjęcia.


dlatego podtrzymuje swoje pytanie
dokładnie co wy z tym kartami 3d?? wy już nie umiecie cieszyć sie Amigą ?? musicie grać w gry pc/ps1??
odpowiedzcie sobie sami nawet tylko w myślach
[#50] Re: ACA 1240/1260

@RokiS, post #49

Nie, nie do Ciebie. Ogólnie do tych, którzy ciągle chcą gier na dyskietkach zamiast CD, które też było już za Amigi. Z tym N64 chodzi wyłącznie o 3D, o osobne instrukcje, a to też lata 90. Jaguar chyba zbyt biedny na tym polu. SGI miało w pierwszych wersjach procki rodziny 68k, pomagało z N64, dla nas to nostalgia, więc to byłoby fajne według mnie. Gdyby ode mnie zależało to zamiast turbo powinno zrobić się projekt nowej płyty głównej z 68060, AGA (super gdyby miała z 8MB ChipRam), do tego DSP z Motoroli (32-bitowe, a nie to okrojone) jako koprocesor (tak jak było z turbinami phase 5 i PPC), system pewnie jakoś by to ogarnął. Grafika to Voodoo 5 lub Ati 8500 szyna 256 bit i 256/512 MB Vram), 512 MB RAM lub jak ktoś sam ast karty PC chce mieć oryginalny układ to dodanie 3D i zintegrowanie z AGA. Odpalanie na monitorach PC to konieczność i powinno to być już w latach 90. podobnie jak klawiatury i myszy z PC.
Szybkie turbo do starej konstrukcji jest jak szpachlowanie dziury żeby zakryć rdzę, zamiast wstawiać nowy element. To pozorna poprawa.
1
[#51] Re: ACA 1240/1260

@RokiS, post #49

Tak chodzi o PiStorm, i emuluje 68040 CPU i FPU, MMU nie jest potrzebne do niczego zwyklemu uzytkownikowi.
A co to ma za znaczenie, gdzie jest kickstart jesli Amiga z niego wystartuje?
Ja sam wole, zeby kickstart byl ladowany z pliku, niz zeby wypalac po raz n-ty jakies epromy przy kazdej zmianie kicka.
Nie mowiac juz o tym, ze mozna sobie wtedy Amige uwalic.
Nowe karty 3d nie obsluza starych gier, bo niby jak? Do tego wystarczy sam szybszy procesor, a jak gra uzywa blittera to jeszcze nowy slave do WHDLoad jest potrzebny.
[#52] Re: ACA 1240/1260

@Don_Adan, post #51

MMU jest potrzebne do NetBSD i mocno przydatne do emulatora MacOS.
1
[#53] Re: ACA 1240/1260

@pong777, post #52

Ilu znasz takich Amigowcow, ktorzy uzywaja NetBSD?
1 na 1000, 1na 10000.
Ja napisalem "zwyklemu uzytkownikowi".
Owszem czasami MMU jest przydatne do wylapywania bledow w programach Amigowych.
Ale ilu "zwyklych uzytkownikow" potrafi wylapac bledy?
Twierdza zwykle, ze cos nie dziala u nich i tyle.
Czasami jeszcze potrafia numer guru podac.
Tacy, ktorzy potrafia pokazac raport z Enforcera czy podobnego programu to rzadkosc.
Ja sam do wylapywania bledow na 68000 (czyli bez MMU), wykorzystywalem WHDLoad.
I tak tez sie da wylapywac bledy, moze nie wszystkie, ale te ktore crashuja Amige.

A do emulatora Maca to nie wiem po co, ShapeShifter nie potrzebuje MMU.
[#54] Re: ACA 1240/1260

@Don_Adan, post #53

Mam nadzieję że te nowe karty 3d obsłużą te tytuły a nie będę służyły tylko do portów 25 letnich gier z pc/ps1...
to miała być złośliwa uwaga ale jak widać nie została odczytana poprawnie...

Ja sam wole, zeby kickstart byl ladowany z pliku, niz zeby wypalac po raz n-ty jakies epromy przy kazdej zmianie kicka.
to ja podpowiem - możesz mapować kickstart z pliku do Fastu - no chyba że emulator niepełnego procka i czegoś tam - nie umie w takie podstawowe rzeczy... (to też jest złośliwa uwaga)

Ostatnia aktualizacja: 02.11.2024 15:50:00 przez RokiS
[#55] Re: ACA 1240/1260

@RokiS, post #54

"te tytuły" są starsze od tych 25 letnich gier, więc jeśli wiek gier nie jest problemem, to co jest?
[#56] Re: ACA 1240/1260

@Don_Adan, post #53

Z ciekawszych aplikacji MMU pamietam ze jest sterownik graficzny do Shapeshifter dla Graffiti ktory w najszybszej wersji uzywa MMU. Ponoc to ladnie dziala, mam tu gdzies graffiti musze sprobowac. Oczywiscie nie mozna przy tym uzywac mmulib, bo sie gryza, trzeba uzyc pre-mmulib sterow 060.

Adoom ma opcje mmu:
The -mmu option and MMU icon tooltype mark the chunky buffer and chip
raster as "imprecise" using the MMU. I used Aki Laukkanen's MMU code
for this. This may speed up ADoom on 68040+MMU and 68060+MMU systems
slightly, by better scheduling memory accesses.

ZhaDoomPPC mial tez mmu hack z ktorym gra 640x400 stala sie grywalna: https://doomwiki.org/wiki/ZhaDoomPPC
[#57] Re: ACA 1240/1260

@neoCDTV, post #56

Tak, tylko ze dla PiStorma to nie ma zadnego znaczenia.
Bo sam emulowany procesor jest bardzo szybki.
Szybciej juz raczej nie bedzie, a moze byc wolniej.
Ale oczywiscie jak PiStorm sie dorobi MMU to mozna by sprawdzic.
Ja stawiam, ze nie bedzie szybciej.
[#58] Re: ACA 1240/1260

@Dorian3d, post #17

Doczytalem na icomp forum 150+Podatek wiec jakies 180Euro chyba.
[#59] Re: ACA 1240/1260

@marianoamigo, post #11

Bufforowany zapis do chip ramu byl ponoc w CS MK2: https://amiga.resource.cx/search.pl?id=cyberstorm2
Ktos ma jakies info co to daje, takie buforowanie?
1
[#60] Re: ACA 1240/1260

@neoCDTV, post #59

Powinienes miec lepsze osiagi dla procedur typu c2p.
O ile dobrze pamietam to niektore testowe wersje c2p byly szybsze na CS 68060 niz czyste kopiowane danych z fastu do chipu.
Niewiele, ale minimalnie szybsze.
Niektorych to dziwilo, jak to mozliwe.
1
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem