[#31] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@wali7, post #30

po mimo wymienionych zalet .. odwzorowanie na bitplamy bylo bardzo kiepskim pomyslem ..chyba nawet jest cos prosciej zmiescic w jednej ramce na C64 nia na A500 .. mowie o robieniu efektow scenowych.
Chanky2Planer zabijal procka amigi


Z drugiej strony nie wiem czy nie mozna by wykorzystac efektow jakie tylko amiga pozwalal wyswietlic..tzw SCREENOW ..

zrobic jeden 320x128 wyswietlic HAM6 potem otworzyc drugi ponizej 320x128 (lacznie strona 256 pixeli) otworzyc HAM6
i sprytnie wyswietlic obrazek w jednym i drugim 4096 koloro .. lacznie dalo by nam to 8192 kolory !!!! :D

ciekawe czy jest to wykonalne jak myslicie ?



Ostatnia modyfikacja: 16.01.2009 10:55:57
[#32] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@HOŁDYS, post #31

ale dostepna paleta i tak byla chyba przeciez 4096, wiec w praktyce nadal tyle kolorow by wystepowalo na raz.

[#33] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@speedy, post #32

Nie nie, właśnie nie, tu jest cały bajer.
KAŻDY screen programu miałby teoretycznie WŁASNĄ paletę 4096 kolorów.

Możesz to łatwo sprawdzić w workbenchu, pootwieraj sobie kilka ekranów programów i poprzesuwaj tak kolejno żeby były wszystkie widoczne.



Ostatnia modyfikacja: 16.01.2009 11:32:38
[#34] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@HOŁDYS, post #31

Nic by to nie dało, bo przetworniki obrazu w A500 mają po 4 bity na składową. Więc paleta jest ograniczona do 4096 kolorów choćbyś skisł. Jedyna szansa, to zastosowanie czegoś w rodzaju kommodorowskiego FLI-Interlace, czyli dwa podobne obrazki przełączane co ramkę, jeżeli kolory danego piksela w obu obrazkach są zbliżone, to nie widać migotania, ale kolor pośredni między nimi. Taki trick daje jak gdyby zwiększenie o 1 bit rozdzielczości przetwornika RGB dla każdej składowej. Można więc zakładać, że mielibyśmy 32768 kolorów, trzeba jednak wciąż pamiętać o ograniczeniu trybu HAM (słynne "rampy"), co w praktyce mocno by utrudniło manipulowanie tymi kolorami.



Ostatnia modyfikacja: 16.01.2009 11:37:59
[#35] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@HOŁDYS, post #31

Mozliwość wyświetlania screenów nie ma nic wspólnego z bitplanami. Spokojnie można to zrobić zarówno w plane jak i w chunky. Przełączanie i przesuwanie ekranów w ami jest realizowane sprzętowo przez copper - każdy ekran odwzorowany jest w chipramie wraz z całą zawartością niezależnie od innych, a copper na podstawie informacji o wzajemnym ustawieniu ekranów w odpowiednim momencie kreślenia obrazu przez Denise podmienia adres spod którego wędrują dane graficzne z jednego ekranu na drugi.

Sposób wyświetlania plane okazał się kulą przy nodze gdy trzeba było niezależnie od siebie zmieniać zawartośc osobnych pikseli - policz sobie ile więcej musisz danych przerobić przy konieczności dłubania w każdym bitplanie osobno, zamiast zmienić piksel za pomocą pojedynczej instrukcji move (a nawet kilka pikseli naraz, bo przecież move operuje nie tylko na bitach). I to spowodowało problemy przy grach 3d.
Jednak przy platformówkach, gdzie występują duże, statyczne (znaczy dużo niezmieniających się obszarów, sama bitmapa mogła się poruszać) bitmapy, bitplane dawał Ami olbrzymią przewagę. Zwłaszcza wykorzystanie trybu dualplayfield pozwalało tanim kosztem uzyskać na ami efekty, które w trybie chunky wymagałyby procesora o mocy co najmniej kilkadziesiąt razy szybszego (stąd platformówki na PC zaczęły przeganiać te z A500 dopiero gdy w PC zagościł 486 - szybszy kilkadziesiąt razy od 68000 8 MHz).
Najlepszym rozwiązaniem byłoby zaimplementowanie w układach AGA dodatkowego trybu chunky, przy zachowaniu trybów bitplane (w sumie C= spróbował zrobić to na swój własny, dziwaczny sposób projektując Akiko). Wtedy mielibyśmy Dooma wtedy co PC :) (co prawda, jak się później okazało, Doom był całkiem grywalny juz na 68030@50 MHz, ale tak czy inaczej Id Software nie miałoby wymówki).
[#36] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@5h00n4y, post #33

KAŻDY screen programu miałby teoretycznie WŁASNĄ paletę 4096 kolorów.

Ano właśnie by nie miał... Przetwornik wizyjny w A500 nie jest w stanie wytworzyć więcej kolorów mając 4 bity na składową R, G, B.

[#37] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@5h00n4y, post #33

no rozumiem ze kazde okno/screen jest jak by ze swoimi kolorami niezalezne. ale Amiga w calosci ma 4096 odcieni tak? gdybysmy obraz podzielili na pol, jedna polowa by miala wszystkie 4096 odcieni na raz wyswietlonych, kazdy pixel to inny odcien, a druga takze., to i na jednej polowie i na drugiej byly by uzyte dokladnie te same odcienie (te same wartosci RGB czy jak to tam wyglada)? wiec w praktyce, mimo ze sa to niezalezne do siebie czesci ekranu, to kolory sa zdublowane, bo sama Amiga nie posiada wiekszej palety odcieni niz 4096?

[#38] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@speedy, post #37

Dokładnie tak.

[#39] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@speedy, post #37

oczywiście mówimy o amigach z chipsetami OCS i ECS, bo AGA ma już pełną 24 bitową paletę, co daje 16 mln dostępnych kolorów
[#40] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@speedy, post #37

Rany boskie, ludziska co wy wypisujecie za OPOWIESCI Z KRYPTY?? strach
Jakie miliony kolorow, jakies wysokie rozdzielczosci ??? Gdzie, co, jak ??!


To moze ja przedstawie fakty, bo jakis atarowiec pomysli, ze amigowcy to dzieci neo opowiadajace glodne kawalki dla ubogich.

mowa o A500 w koscmi OCS (old chipset)


- paleta kolorow 4096


standardowe tryby

- tryb Lowres max 320x256 w 2, 4, 6, 8, 16, 32, EHB, HAM kolorow

- tryb Hires max 640x 256 w 2, 4, 8, 16

- tryb Laced wysokosc obrazu zostaje podwojona czyli max 512 pixeli w poziomie , ograniczenia kolorow takie jak dla trybow poprzednich

tryby niestandardowe to tzw. overscan (czyli obraz rysowany na ramce)
zwieksza rozdzielczosc o kilkadziesiat pikseli, jak ktos chce znac dokladne wartosci to niech sobie wlaczy Deluxe Paint i sprawdzi w ustawieniach strony. Te tryby nie sa uzywane w grach !!!

ot cala filozofia OK
[#41] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@selur, post #40





Ostatnia modyfikacja: 16.01.2009 12:12:00
[#42] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@selur, post #40

no i co chlopaku napisales odkrywczego ? czego nie napisali ludzie przed toba w poscie ?

ja zarzucilem ciekawy temat z dwoma screenami HAM6 i fajnie ze dyskusja poszla w ta strone ..

jakby nie bylo szybkie kopiowanie kawalkow obszarow i wypelnianie dawalo Ami przewage tak jak poprzednik napisal na jakies 10 lat ;D
3D bylo porazka.. ciekawe czemu w A1200 Akkiko nie bylo ;/

z drugije strony interesuje mnie jakie parametry mial ten uklad ??

[#43] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@HOŁDYS, post #42

> 3D bylo porazka.. ciekawe czemu w A1200 Akkiko nie bylo ;/

no wlasnie, czy ktos w praktyce porownywal jakies gierki 3D, miedzy A1200 a CD32? czy w praktyce rzeczywiscie roznica jest odczuwalna gdy ma sie AKIKO?

[#44] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@HOŁDYS, post #42

staralem sie tylko przedstawic jasniej to co napisal Wali7, bo cala reszta tak maci, ze trudno sie kapnac czy amiga to w ogole amiga....


a tak w ogole, to nie ja napisalem:

" w ostatniej fazie dzieki programistycznym trikom Amiga 500 (uklad zaprojektowany pod koniec 1983 r) mog wyswietlic 256 kolorow z palety 12 bitow"

a lyzka na to "NIEMOZLIWE" ;)
[#45] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@selur, post #44

scignij sobie gre UNIVERSE OCS zgraj 6 dyskietek ADF na dyskietki ..odkurza stara A500 1 MB ..

i zbrandzluj sie na ekran TV :D 256 kolorow stary !!!!

[#46] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@speedy, post #43

Co do Akkiko widzialem porownanie Gunshipa 2000 3D wektorowe..

na golej CD32 dziala szybciej niz na A1200 4 MB FAST :)
ale jak to sie ma w cyferkach nie mam pojecia

[#47] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@selur, post #40

to stardust (nie super stardust) jest wyjatkiem, bo jest z overscan.



Ostatnia modyfikacja: 16.01.2009 12:27:15
[#48] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@HOŁDYS, post #46

> Co do Akkiko widzialem porownanie Gunshipa 2000 3D wektorowe..

ja nie wiem co wy chcecie od tego Gunshipa 2000. ja gralem ostro na A600 bez dopalaczy i bylo calkiem znosnie.
inna sprawa ze jak wspomne jak gralem takze w Cytadele na PELNYM EKRANIE takze na golej A600, i doszedlem w tym slideshow calkiem daleko, to powiecie ze wariat! ;P
oj tak, Cytadela to byl hardcore. jednak Gunship 2000 byl zwyczajnie grywalny.
dzisiaj juz bym pewnie tak nie potrafil, majac obecny punkt odniesienia. ale wtedy?

[#49] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@speedy, post #48

nic nie mam do gunshipa ..mowie tylko o porownaniu predkosci AKIKKO i AGA

[#50] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #47

SturDust miazdzy !!!! Efektami muza grywalnosci predkosci ..

o dziwne na Atari STE (E KONIECZNE DO ODPALENIA)

conversja jest z 1995 r bardzo udana ;/ ...a szkoda ;D

[#51] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #47

#44

tzn., ze uzyli trybu HAM i sa cudotworcami, bo ten tryb jest tak wolny, ze nie powinien w ogole istniec


#47
pewnie dlatego, ze napisany jest przez scenowcow a demka czesto uzywaly niestandardowych rozwiazan.
[#52] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@HOŁDYS, post #49

Akiko tylko zajmował się sprzętową konwersją chunky2planar, mógł mieć zastosowanie właściwie tylkow grach 3d
Co do możliwości podpięcia do A1200, to z tego co pamiętam, to jego rejestry zamapowano w obszar zarezerwowany w A1200 dla PCMCIA. Stad albo Akiko, albo PCMCIA, albo 8 MB Fastu w 68EC020.
[#53] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@selur, post #51

o co ci chodzi ??? jaki ham ?? czemu nie powinien istniec (do fotek na A500 ideal) ...

PS.OSWIADCZAM ZE NIE JESTEM JUZ OWCA :D
nie zamierzam sie klocic

[#54] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@wali7, post #52

. Stad albo Akiko, albo PCMCIA, albo 8 MB Fastu w 68EC020.

hmm CD32 mialo 68EC020 z pro module 8 MB fast i AKKIKO :)

[#55] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@selur, post #51

Tryb HAM jest wolny jesli chcesz na nim coś zmieniać - trzeba przeliczać kilka pikseli dla zmiany jednego, do tego jeśli ma to ładnie wyglądac, to dobrze najpierw zoptymalizować paletę (co też zajmie czas, co więcej, po zmianie obrazu taka zoptymalizowana paleta zapewne przestanie być optymalna) i wybrać taki wariant, aby przejścia między modyfikowanymi pikselami (to się chyba nazywało rampa) był możliwie mało widoczne. Czyli spowolnienie wynika tylko wyłącznie z obciążenia CPU przy przygotowaniu obrazka do wyświetlenia (przetworzone dane już nie wymagają dalszych operacji). Natomiast przygotowane wcześniej dane do wyświetlenia w HAMie pozwalają na osiągnięcie tej samej prędkości co drugi tryb 6 bitplanowy, czyli EHB. Na tym spokojnie mogą sobie biegać sprity (gorzej z BOBami, bo podczas ich przesuwania na miejscach gdzie stykają się "nowe obszary" ze sobą może pojawić się paskudny artefakt - trzeba to na bieżąco korygować CPU).
[#56] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@HOŁDYS, post #54

wiem, ale podejrzewam, że mogły być problemy z jednoczesnym wykorzystaniem górnego 4 MB i Akiko (problem mało istotny, bo gry korzystające z Akiko mozna policzyć na palcach jednej ręki)
[#57] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@HOŁDYS, post #42

3D na Ami jest porazka, ale nie dlatego, ze przeszkadzaja bitplany tylko dlatego, ze procek mial okolo 0,5 Mipsa a procek 386 byl juz kilkukrotnie szybszy nie wspominajac jaka moc obliczeniowa mialo juz 486.
[#58] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@selur, post #51

demka w 3d i ham smigaja i jest dobrze np relic
http://www.youtube.com/watch?v=jbsp-wTYx-U

[#59] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@selur, post #57

oj panie ;) bzdury piszecie :)

chyba nie wiesz na jakiej zasadzie odwzorowanie pixela jest 3D za pomoca Chunky2planner

wali7 to swiertnie opisal na przykladzie siegniecia instrukcja MOVE



spieram sie z owcami a moj kodzik w pracy w powijakach :D
Ostatnia modyfikacja: 16.01.2009 13:18:38



Ostatnia modyfikacja: 16.01.2009 13:19:22
[#60] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@HOŁDYS, post #59

obsesja
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem