Pojawił się w 1981 roku, z 6502 2MHz i 32K ROM. Ich Basic był najszybszym jaki był dostępny na 8bitowcach. Ten w CPC i C128 był 2 razy wolniejszy, w C64 nawet 4 razy wolniejszy, a w Atari i Spectrum aż 7 razy wolniejszy.
Z tego co wiem to model A ze 16K był prototypem o nazwie Acorn Proton, który wystarczył by wygrać konkurs ogłoszony przez BBC na komputer edukacyjny. Przez co te wyprodukowane 1.5 mln trafiły niemal wyłącznie do szkół. Jednak najpopularniejszą wersją była ta ze 64K. Czyli model B+ lub B z rozszerzeniem.
A w roku 1983 na rynek domowy wypuszczono budżetową wersję Atom Electron, kompatybilny z BBC Micro, ale wolniejszy procek 1MHz, mniej RAMu 32K, pozbawiony prawie wszystkich złączy prócz tego do magnetofonu oraz złącza do rozszerzeń. Pozbawiono go także kilkunastu zbędnych klawiszy. I od tej pory większość gier (przeciwnie do programów edukacyjnych) pisano na tak okrojony komputer. Stąd w grach które nie dzieją się na jednej planszy jak Arkanoid czy Frogger korzystano raczej z tylko 4 kolorów na szerokich pikselach (8K na ekran), zamiast z 8 kolorów w 16K na ekran). Nie opłacało się pisać gier pod zbyt rzadko spotykane w domach wersje 64K.
To że jego rozdzielczości przypominają te Amstradowe to nie przypadek, bo w obu kompach zastosowano taki sam CRTC który je generuje, choć kolorowaniem pikseli zajmowały się już różne scalaki. Stąd w BBC w trybie ze szerokimi pikselami było maks 8 kolorów, mimo 4-bitów na piksel, bo kolejne 8 to były te same kolory ale mrugające w inwersie, a CPC takich ograniczeń nie miał.
BBC miał 15-pinowy port dla zestawu dwóch analogowych joysticków. Były niewygodne (trzymane w ręce) z małą dźwigienką. W dodatku bardzo nietrwałe stąd młodzież szkolna szybko je rozwalała. A hobbyści dorabiali przejściówkę na zwykłe cyfrowe joye, ale gry też trzeba było do nich przerabiać.
PS.: Słowo Micro było w Anglii potocznym określeniem komputerów, tak jak u nas się mówi kompy. Stąd BBC Micro znaczyło tyle co komp od BBC, które to przejęło patronat nad popularyzacją tego Acorna.
PS2.: Polskim epizodem jest że można je było kupić na Śląsku w sklepach dla górników, gdzie sprzedawano lepsze towary w zamian za bony otrzymywane za pracę w kopalniach na nockach lub w weekendy.
PS3.: Wcześniej w 1980 wypuścili Acorn Atom z 1MHz 2KB, i mono grafą 256x192, choć tak "wysoką" rozdzielczość można było uzyskać dopiero po rozszerzeniu pamięci do 12K. Jego Basic nie obsługiwał liczb zmiennoprzecinkowych, i nie był kompatybilny z tymi późniejszymi BBC.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Acorn_Electron_games