[#31] Re: Nowe gry

@zyga64, post #26

Nie wolno mieć swojego zdania, bo mógłbyś urazić kogoś kto myśli inaczej. Czekaj, zaraz... (?!?)

W przypadku pierwszego PSXa, komuś się jednak chyba spodobała jej/(jego?) grafika 3D, bo sprzedano 100 mln konsol i o dziwo nikt ludzi nie zmuszał do kupna ! Poza tym telewizor CRT robił "bilinear filtering" :)
Wiem, że OT...


nie bierz wypowiedzi Koksika na poważnie , on plecie co mu ślina na język przyniesie , to nie jest żadne "własne zdanie" to jest pisanie bez ładu i składu w zaleznosci od tego jak wiatr zawieje. przykładowo w wątku poswięconym Amigowym FPS-om pisał że Doom jest gorszy od Alien Breeda ale najlepsza jego złota myśl to:

Tak, Doom to po prostu słaba gra. Graficznie jak na 93/94 r było słabo. Grywalność przeciętna


1
[#32] Re: Nowe gry

@karolb, post #29

Ale to tylko głupia konsola, Amiga Rulez!


[#33] Re: Nowe gry

@Drakon, post #30

Największą bolączką tej grafiki 3D na PS1 było generalnie to:


cytat z internetów

Dane techniczne na wikipedii to jedno wielkie pomieszanie z poplątaniem. Zacznijmy z przytupem - 1.5mln polygonów na sekundę robi wrażenie? I nie jest to liczba wyciągnięta z miejsca gdzie słonce nie dochodzi. Wartość ta pochodzi z reklamy video obecnej na jednej z płyt „Demo One” dołączanych do konsoli. Jak możemy przeczytać w różnych miejscach, taka ilość polygonów jest renderowana przez koprocesor GTE. Zaraz, zaraz, przecież GTE nie renderuje polygonów, tylko przelicza wierzchołki. I prawdopodobnie wartość 1.5mln odnosi się do wierzchołków, które potrafi ten układ przeliczyć, dzieląc na „trzy” (ponieważ każdy polygon na tej konsoli ma trzy wierzchołki) otrzymujemy możliwość przeliczenia 500tys. trójkątów. Oczywiście przy założeniu, że konsola nie zajmuje się niczym innym. Chwilę później marketingowcy Sony trochę spuścili z tonu – na pudełku od modelu SCPH-5502 możemy znaleźć informację o 360tys. cieniowanych płasko wielokątach na sekundę. Znalazłem również informację o 180tys. teksturowanych i cieniowanych metodą Gourauda. A co na ten temat mają do powiedzenia deweloperzy? Wspomniany przy okazji Saturna programista EA oceniał wydajność konsoli na 80-90tys., na pudełku z grą „Battle Arena Toshinden” znajdziemy informację o 90tys. Natomiast jeden z programistów pracujących przy grze Crash Bandicoot w jednym z wywiadów przyznał, iż pojedyncza scena w grze składa się z około 1800 wielokątów, co przy 30 klatkach animacji w jakich pracuje gra, daje wynik 54tys. Dużym plusem konsoli jest duża łatwość w programowaniu. Twórcy gier dość szybko opanowali techniki użycia dużych ilości teksturowanych wielokątów stosując dodatkowo ciekawe efekty specjalne. Oszczędzając moc potrzebną do generowania dużej liczby wielokątów, szczególnie przy projektowaniu rozległych scen 3D, programiści bardzo często używają tekstur jedynie do pokrycia obiektów pola gry, a postaci/obiekty ruchome wypleniają prostymi kolorami cieniowanymi Gouraudem (cieniowanie płaskie, mimo iż dużo szybsze, nie daje zadowalających efektów i w grach na PlayStation jest używane bardzo rzadko). Ze względu na ograniczoną ilość pamięci video, tekstury w grach na PlayStation często mają jedynie 16 kolorów, dlaczego więc gry wyglądają tak dobrze? Jako jedyna z całej trójki, konsola Sony posiada sprzętowy „dithering” obrazu, służący do symulacji płynnych przejść między kolorami. Całość opiera się na „specjalnych” właściwościach standardowych kabli AV oraz w mniejszym stopniu właściwościach telewizorów kineskopowych. Ze wglądu na słabą jakość kabli AV sąsiadujące ze sobą pixele mieszają się między sobą barwami tworząc w przypadku ditheringu wrażenie płynnych przejść miedzy kolorami (z tego samego sposobu zwiększenia palety kolorów korzystała Sega w przypadku konsoli MegaDrive/Genesis). Czar pryska po podpięciu konsoli kablami S-Video lub RGB, co gorsza do nowoczesnych odbiorników HD – płynne przejścia kolorów znikają, natomiast potęguję się efekt pixelozy (ten sam efekt dotyka tekstur z ditheringiem symulujących przezroczystość na Saturnie i PlayStation). Z powodu małej precyzji obliczeń oraz braku korekty perspektywy, w celu zniwelowania niekorzystnych efektów graficznych, na konsoli Sony wykorzystano możliwość wyrenderowania dużej ilości polygonów, poprzez dzielenie dużych obiektów na jak największą ilość wielokątów. Przy braku obecności bufora Z, PlayStation bardzo dobrze radzi sobie w „ciasnych” scenach (np. mordobicia 3D), podczas których może być widoczna większa ilość wielokątów (występuje mało przysłaniających się obiektów). Natomiast dużo słabiej wygląda generowanie dużych, rozległych terenów – duże obiekty muszą być dzielone na mniejsze, a moc jest dodatkowo marnowana na zasłonięte obiekty,
4
[#34] Re: Nowe gry

@Merlin_PL, post #22

Dorzuciłbym tu jeszcze Falcona ;)
[#35] Re: Nowe gry

@rbej1977, post #28

Ja wolałem Saturna lub N64.
1
[#36] Re: Nowe gry

@zyga64, post #26

Jasne, że się komuś spodobała. Dla mnie grafika 3d na playstation 1 była i jest brzydka. I nie jestem w tym odosobniony. Z tym CRT to się oczywiście zgadza. Na ekranie LCD to ta grafika 3d z psx jest bardzo brzydka.

Nie wolno mieć swojego zdania, bo mógłbyś urazić kogoś kto myśli inaczej. Czekaj, zaraz... (?!?)

I zdaje się, że uraziłem kilku wyznawców playstation 1. Nie dopuszczają innego zdania. Ten jeden gdyby mógł, to już by mi konto usunął. Chyba nie wie co to wolność słowa.
1
[#37] Re: Nowe gry

@Azakiel, post #33

Cała ta wypowiedź to pomieszanie z poplątaniem i odwracanie kota ogonem jakbym słuchał Pieskowa który powie wszystko prócz prawdy.

Ja po raz pierwszy zobaczyłem ładny obraz z PSX na w miarę współczesnym TV (tzn takim nie starszym niż 15lat), gdy kupiłem sobie wtyczkę AV do PSX i polutowałem kabelki tak by do pinu 20 w Euro podłączyć synchronizację, a nie Composit co jest powszechne w kablach z lat 90ych, a z których nowe TV w przeciwieństwie do tych starych, nie potrafią sobie synchronizacji wydłubać. A w tych starych kablach te wtyczki AV nawet nie mają blaszki na pinie od synchronizacji więc nie da sie ich zmodyfikować bez nowej wtyczki.

Bo o jakości obrazu z PSX na starym kablu podających camposite do 20ki w nowych TV nie da sie nic dobrego powiedzieć. A mówię to jako fan PSX. A po tej modyfikacji znika mrowienie drżenie pikseloza i przejaskrawienia. :)

Moim zdaniem dopóki ktoś tego nie zmodyfikuje to nie wie co ta konsola potrafi wyświetlać.
[#38] Re: Nowe gry
Gra nie musi być piękna , wyciskać z wysłużonej amigi 7 poty i pokazywać , że ona prawie PC - etom równa. Ma być grywalna i ma mieć to co recenzenci nazywają syndromem " jeszcze 10 minut posiedzę"


zgadzam ale problem w tym że wiele retro gier (nie wazne czy remaków czy starych gier) dzisiaj nie sprawia radosci prawie zadnej, kiedys sie grało bo człowiek miał mniejsze wymagania a dzisiaj mało która gra z 8 czy 16 bitów by mnie przyciągneła na dłuzej niz 10 minut. Pomijając grafikę gry wtedy były duzo prostsze (nie miały wielu fajnych mechanik jakie mają gry bardziej współczesne)

Syn chciał pograc w jakies fajne platformówki, zainstalowalem mu wiec ostatnio emulator switcha i na nim posadziłem "New Super Mario Bros. U Deluxe", ta gra ma tyle roznorodnosci ze sie buzia cieszy, kazdy level to prawie jak inna gra

https://youtu.be/0LbHBMtHUw0

To że nowe gry na amige czy inne retro maszyny są takie jakie są (pomijając grafike) wynika z paru rzeczy o ktorych juz była w symie dyskusja, szkoda tylko ze twórcy nie chcą isc z duchem czasu i projektowac ciekawszej rozgrywki (na tyle na ile pozwala sprzęt oczywiscie) tylko wolą robic na retro maszynę - retro rozrywkę która jest dla mnie zbyt uboga by sie tym dobrze bawić, ale to moje subiektywne zdanie ofkors.

Ostatnia aktualizacja: 11.06.2023 12:39:52 przez Azakiel
1
[#39] Re: Nowe gry

@Azakiel, post #38


Oj tam oj tam, ta się dobrze zapowiada.
[#40] Re: Zapowiedzi nowych gier
Ale mechanika, wygoda rozgrywki czasami ustępuję bardziej współczesnym produkcjom.


czasami? hmmm uwazam ze to bardzo delikatnie powiedziane

mechaniki jakie były w Amigowych grach (kiedys i obecnie ) są bardzo proste i monotonne (w wielu grach robi sie w kółko jakąś jedną prostą czynnosc)

dla mnie prawdziwe granie zaczeło się od PSX-a, to co było wczesniej (w moim przypadku C-64 i Amiga i czasami Atari u znajomych) z perspektywy czasu traktowałem jako przystawkę do dania głównego czyli wypasionych gier na PSX-a który był pierwszym prawdziwym salonem w domu szeroki uśmiech

(Amiga miała zbyt duzo ograniczeń sprzętowych (wydajnosc 2D i 3D) oraz ilosc ramu w jaką celowali wówczas developerzy) była powodem ze wiele gier były po prostu dosyć prostych porównując do dzisiejszych wypasionych indyków z mnóstwem ficzerów i mechanik.

Wspomniałem o 3D w sumie niepotrzebnie, Amiga nigdy nie nadawała sie do 3D, (chyba ze mówimy o czystych wypełnianych wektorach to wtedy od biedy) a jednoczesnie mimo ze była ofkors lepsza od C-64/Atari miała potężne ograniczenia w dziedzinie 2D przez co robienie portów z Arcade to były olbrzymie kompromisy w tamtych czasach.

Traktuje Amige z duzym sentymentem (wiekszym niz PSX-a bo była wczesniej i był to komputer a nie konsola ) ale gameplayowo to tak bardzo średnio, bardzo średnio bym powiedział.






Ostatnia aktualizacja: 21.09.2023 19:27:29 przez Azakiel
[#41] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Azakiel, post #40

mechaniki jakie były w Amigowych grach (kiedys i obecnie ) są bardzo proste i monotonne (w wielu grach robi sie w kółko jakąś jedną prostą czynnosc)

Ja porównywałem obecne gry na Amigę z tymi tworzonymi w czasach jej świetności.

Obecne gry naprawiają wiele wad poprzedniczek. Przykłady zestawień:

Dune II -> Napalm
Settlers -> Foundation
Spy vs Spy -> Double Agent
Desert Strike -> Jungle Strike, Zeewolf
Flashback -> On Escapee

Są też odpowiedniki gier z PC, których pierwowzory na Amigę się nie pojawiły:

Warcraft II -> Scions of the Forgotten World

Wszystkie powyższe tytuły wymagają co najmniej Amigi 500 lub Amigi 1200. Niektóre wymagają pamięci FAST.

Są też bardziej wymagające tytuły.

Właśnie dzięki temu, że dzisiaj ludzie wydają nowe gry na Amigę, możemy cieszyć się ulepszonymi mechanikami. Nawet kosztem mniejszej jakości grafiki, czy muzyki.

Co do PSX-a pewnie masz rację. Ja nie grałem na tej konsoli.
2
[#42] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Azakiel, post #40

Chciałem jeszcze wyjaśnić, że za "mechanikę" rozumiem przede wszystkim wygodę sterowania grą.

Settlers z perspektywy czasu ma takie "niedoróbki" w tym zakresie, mimo że jest świetną i zaawansowaną grą.

W Dune II brakuje zaznaczania wielu jednostek, kolejki produkcji, tworzenia grup itp.
[#43] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #42

W dzisiejszym języku rozmów o grach, mechaniką określa się najczęściej systemy i interakcje między nimi w grze. Wygoda sterowania to będzie UX - user experience.

Nic dziwnego że mechaniki na Amidze są mało rozbudowane - masz przecież mało mocy obliczeniowej przypadającej na jedną klatkę gry, więc musisz naprawdę oszczędzać na tym co się liczy. Choć można to obejść i np. dać menu które pauzuje grę i pozwala na więcej interakcji z systemami będącymi poniekąd poza główną pętlą gry. Ale takiego drzewka rozwoju postaci jak w Path of Exile to nie zrobisz, ani tak rozbudowanych itemów/skilli, bo się Amiga nie wyrobi z przeliczaniem wpływu rozdanych statów na rozgrywkę odbywającą się w czasie rzeczywistym. ;)
1
[#44] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy
Bez mrugnięcia okiem sprzedawano, albo nawet wyrzucano Amigę, żeby kupić PSXa albo PCta.


Pamietam. w tamtym okresie w ciągu jednego roku ja i wiele osób które znałem przesiadły się z Amigi na PSX-a jesli chodzi o granie a jesli chodzi o pozostałe rzeczy czesc z tych osób kupiła sobie pecety.

PSX dla wielu z nas to była taka Amiga marzeń, wzlędnie tania, dobra do 2D i do 3D, mała , zgrabna i mająca swietny stosunek wydajnosci do mocy, no i najwazniejsze w odróznieniu od Amigi miała swietne wsparcie deweloperów. Jedyny minus dla niektórych z nas to to ze nie była komputerem tylko konsolą ale mi to osobiscie wtedy nie przeszkadzało (głownie byłem wtedy graczem).

Ostatnia aktualizacja: 22.12.2023 11:43:20 przez Azakiel
[#45] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@Azakiel, post #44

Kurcze Panowie, ale był fajny merytoryczny wątek o szybkości transferu VRAM->FAST RAM kart graficznych, a teraz znowu mamy wspominki/"mojsza" wizja ami-świata/kocham PSX-wolęPC z śmietnika wymiotuje

Czy jakiś Admin znalazł by chwilę na posprzątanie i przeniesienie całego tego OffTopa wspomiinkowo/światopoglądowego do innego wątku?
Bardzo proszę pokłony

Ostatnia aktualizacja: 22.12.2023 11:57:22 przez BULI
11
[#46] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@Azakiel, post #44

PSX dla wielu z nas to była taka Amiga marzeń, wzlędnie tania, dobra do 2D i do 3D, mała , zgrabna i mająca swietny stosunek wydajnosci do mocy, no i najwazniejsze w odróznieniu od Amigi miała swietne wsparcie deweloperów.

Wszystko prawda, ale myślę, że najwazniejszą rolę odegrał
tu czip, który po wlutowaniu w psx-a czynił różne cuda.
[#47] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@BULI, post #45

Kurcze Panowie, ale był fajny merytoryczny wątek o szybkości transferu VRAM->FAST RAM kart graficznych, a teraz znowu mamy wspominki/"mojsza" wizja ami-świata/kocham PSX-wolęPC z śmietnika

Czy jakiś Admin znalazł by chwilę na posprzątanie i przeniesienie całego tego OffTopa wspomiinkowo/światopoglądowego do innego wątku?
Bardzo proszę


mam zupełnie inne zdanie na ten temat , tamta dyskusja jak widać juz sie zakonczyła a teraz wątek zyje własnym zyciem dopóki starczy paliwa. To jedyne forum jakie znam gdzie tak agresywnie dyskusje są cięte i redagowane, niczemu zdrowemu to nie służy oprócz pedantycznego porządku
1
[#48] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@Marcin27411, post #46

Wszystko prawda, ale myślę, że najwazniejszą rolę odegrał
tu czip, który po wlutowaniu w psx-a czynił różne cuda.


to samo mozna powiedzieć o Amidze i programach w stylu X-Copy , takie to były czasy i platformy które były bardziej user-friendly stawały sie duzo popularniejsze
[#49] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@Azakiel, post #47

Ale ja nie jestem za tym, żeby coś lub kogoś ucinać, wyciszać, kneblować usta- źle mnie zrozumiałeś.
Jestem za tym, żebyście dalej mogli sobie dyskutować o tym co jest dla Was paliwem, ale najzwyczajniej w świecie w innym wątku
Skoro tu bywasz, to wiesz, że Admini czasami wydzielają nowy wątek z innego (również z offtopa jak to Wasze paliwo) i wszyscy są szczęśliwi ok, racja

Ostatnia aktualizacja: 22.12.2023 12:52:29 przez BULI
4
[#50] Re: Szybkośc amigowych kart gfraficznych prośba o testy

@BULI, post #49

tez jestem za tym
4
[#51] Re: Szybka odpowiedz 500 czy 600
Rozwijany obecnie Grind nie jest żałosnym klonem z PC, a na gołej A500 zasuwa nad wyraz sprawnie


Nawet jeśli nie klon...
Grafika jednak tak samo żałosna, jak w każdej innej grze 3d na Amigę.

Dajcie spokój, takie gry to mogły podobać się w połowie lat 90-tych.
Minęło 30 lat, jest Playstation 5 albo jak kogoś nie stać - 20-letnie PC'ty za 50zł, które odpalą o niebo lepsze gry 3d, niż te crapy amigowe, np. Quake 3 czy Medal of Honor.

https://www.youtube.com/watch?v=11TYIX6TRyg
2
[#52] Re: Szybka odpowiedz 500 czy 600

@Motyl, post #51

Quake 2 jest od ponad 20 lat na Amidze. Grafika porównywalna do quake 3.
2
[#53] Re: Szybka odpowiedz 500 czy 600

@Motyl, post #51

Odpowiedź na:
Rozwijany obecnie Grind nie jest żałosnym klonem z PC, a na gołej A500 zasuwa nad wyraz sprawnie

Nawet jeśli nie klon...
Grafika jednak tak samo żałosna, jak w każdej innej grze 3d na Amigę.

Dajcie spokój, takie gry to mogły podobać się w połowie lat 90-tych.
Minęło 30 lat, jest Playstation 5 albo jak kogoś nie stać - 20-letnie PC'ty za 50zł, które odpalą o niebo lepsze gry 3d, niż te crapy amigowe, np. Quake 3 czy Medal of Honor.

https://www.youtube.com/watch?v=11TYIX6TRyg


Grafika jest dziwna, to prawda i nie dorównuje grafice 3D na Playstation5 czy 20 letnim PC za 50 zł. Wybacz, ale się nie da i nie spodziewaj się w tym temacie, że coś się zmieni. Lepiej zbieraj pieniążki na Playstation 6 bo zostaniesz w tyle i ktoś mógłby pomyśleć, że grasz w jakieś crapy.
4
[#54] Re: Szybka odpowiedz 500 czy 600

@Motyl, post #51

Chyba nie widziałeś innych gier 3d na gołej A500.
Przypominam wam, że to forum miłośników Amigi. Starego komputera z połowy lat 80. Nikt tu nie twierdzi, że gdy na Playstation 5 są gorsze.... ale tu nie rozmawiamy o nich.
6
[#55] Re: Szybka odpowiedz 500 czy 600
Spróbuj w te żałosne klony zagrać na zwykłej A500.
[#56] Re: Szybka odpowiedz 500 czy 600

@amikoksu, post #52

Zawsze można przesiąść się na PC prawda?
[#57] Re: Szybka odpowiedz 500 czy 600

@luzik, post #56

Jak ktoś ma ochotę, to nikt nikomu nie broni.
[#58] Re: Nowe gry

@zyga64, post #26

cyt.:
"W przypadku pierwszego PSXa, komuś się jednak chyba spodobała jej/(jego?) grafika 3D, bo sprzedano 100 mln konsol i o dziwo nikt ludzi nie zmuszał do kupna !"

Brawo ten pan! Pobiła rekord sprzedaży SNESa o 100%, i dopóki nie pojawiła sie PS2 to przez 5 lat rządziła. I nadal ma 2ie miejsce na liście wszechczasów najlepiej sprzedanych stacjonarnych konsol. Dlatego jeśli ktoś uważa że Amiga zasługuje na jakiś szacun uznanie i Ochy i Achy, to PSX zasługuje na nie (policzmy 102mln / 6mln) = aż 17 razy bardziej. :)
[#59] Re: Nowe gry

@ZorrO, post #58

PSX było robione z myślą o 3d. Cały silnik generowania grafiki jest pod to skrojony. I jakoś brak sprzętowych Sprite i trybów planarnych nie przeszkadza w grach 2d. Jeśli chodzi o warping to jest wynikiem braku jednostki zmiennoprzecinkowej. Robienie 3d na fixed point I ograniczonej precyzji musiało się tak skończyć. Teraz jeśli chodzi o aga w 1992 vs ocs w 1985 to różnica względem rozwiązań komercyjnych dostępnych w tym czasie jest olbrzymia. Architektura Amigi to nieco ulepszona architektura pierwowzoru który miał być podstawą konsoli 16 bitowej. To nigdy nie miało szans rozwijać się tak szybko jak karty graficzne. Aga w 1992 to barely adequate pc equivalent. AAA by Nadal miażdżyło svga aż do 1996/97 czyli wejścia akceleratorów 3d. Rzecz w tym że procesory 68k i tak skończyłyby się na 060 i tak samo wszelka klasyczność amigowa też. A w szerszej perspektywie to kontynuacją byłby dowolny sprzęt odpalający amigowa system który zapewniłby wsteczną kompatybilność w dowolny sposób...
[#60] Re: Nowe gry

@abcdef, post #59

Gdyby sprzedaż amigowego softu była nadal taka sama to mimo pojawienia się kości AAA nic by się nie zmieniło, oprócz garstki osób które by to kupiły mimo braku softu do tych nowych kości.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem