Komentowana treść: Natami MX - prezentacja z działania
[#61] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@michalmarek77, post #60

Generalnie na byle PC WinUAE będzie chodzić zdecydowanie szybciej niż NATAMI. Dziesiątki razy szybciej ?


wspolczesny PC bedzie dziesiat razy szybszy w niektorych operacjach, ale nie WinUAE :)
[#62] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@szuler, post #58

Szczegolnie fanatycznemu uzytkownikowi ktory wierzy we wszystko bezgranicznie


to chyba nie kwestia wiary, tylko pragmatyzmu, bo czy przy ukladach SAGA i obecnych wyjsciach przyda sie jakas karta grafiki czy dzwiekowa z PC ? :)
[#63] Re: Natami MX - prezentacja z działania
youtube.com/watch?v=J9Lx7chd5X8
[#64] Re: Natami MX - prezentacja z działania
Czy jest znana, chociaż orientacyjna, cena Natami?
[#65] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@PopoCop, post #64

Tak, 400-500euro. Sam uklad FPGA kosztuje 150 euro, a to najdrozszy element. Trzeba liczyc sie z tym, ze nie wszystko bedzie ukonczone w FPGA i trzeba bedzie czekac na kolejne firmware-flash.
[#66] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@1989, post #65

Cena nie jest jeszcze znana i nie była nigdzie oficjalnie podana.
[#67] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@Banter, post #66

oficjalnie nie, tylko orientacyjnie, na podstawie prowadzonych na forum dyskusji.
[#68] Re: Natami MX - prezentacja z działania
[#69] Re: Natami MX - prezentacja z działania
Bardzo mnie ciekawi jak NatAmi będzie sobie radziła z grami 3D typu Doom, Alien Breed 3D II, Cytadela, Nemac IV albo Fears...
[#70] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@Martin88, post #69

Wszystkie te gry bazują zdaje się na procesorze i konwersji grafiki chunky to planar, ten w NatAmi będzie szybszy od nawet najszybszego 68k. Wróżę zatem pewne przyśpieszenie w ich działaniu. Dochodzi jeszcze Genetic Species i Gloom Deluxe, które korzystają z dobrodziejstw kart graficznych (pierwszy za pomocą RTGMaster, drugi za pomocą CGX), na BVision te gry działają całkiem szybko, zobaczymy jak na NatAmi.
[#71] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@grg, post #68

ciekawe jaka bedzie jakosc tego wyjscia audio :)
[#72] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@Minniat, post #70

Wszystkie te gry bazują zdaje się na procesorze i konwersji grafiki chunky to planar, ten w NatAmi będzie szybszy od nawet najszybszego 68k. Wróżę zatem pewne przyśpieszenie w ich działaniu.


Chciałbym jeszcze dodać, że oprócz samej konwersji C2P w klasyku (bez karty graficznej) mamy koszmarnie wolny Chip RAM, i jakkolwiek byśmy nie kombinowali, to i tak koniec końców bufor ekranu MUSI się w niej znaleźć.

512MB Chip RAM w NatAmi na DDR2 - chyba mówi samo za siebie :P
[#73] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@Minniat, post #70

Wszystkie te gry bazują zdaje się na procesorze i konwersji grafiki chunky to planar, ten w NatAmi będzie szybszy od nawet najszybszego 68k.


niektore z tych gier to bedzie dosc latwo przystosowac do nowych trybow chunky np: Doom
[#74] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@1989, post #73

mam nadzieję na Natami-optymalizację "Za Żelazną Bramą", albo "Monster" Avalonu ;)
[#75] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@michalmarek77, post #60

Generalnie na byle PC WinUAE będzie chodzić zdecydowanie szybciej niż NATAMI. Dziesiątki razy szybciej ?

Z tymi dziesiątkami to bym nie przesadzał. Gdy będzie Natami, to zrobię testy - spakuję MP3 na Natami i WinUAE. Wtedy będzie wszystko jasne. :)
[#76] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@grg, post #68

"Trochę" dużo Chipu ma ta NatAmi :)
[#77] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@Minniat, post #70

Dochodzi jeszcze Genetic Species i Gloom Deluxe, które korzystają z dobrodziejstw kart graficznych

Zapomniałeś o Nemac IV :)
[#78] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@waldiamiga, post #76

dlatego ma takiego wielkiego kursora teraz.
[#79] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@General_Specific, post #2

Panie Jezu, ja też się cieszę! Tylko dlaczego ktoś dorysował Panu papierosa To strasznie głupie. Wręcz żałosne.
[#80] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@michalmarek77, post #60

Moim zdaniem chodzi tutaj o wykorzystanie możliwości sprzętu i oprogramowania - wiele rzeczy działa podobnie na kilkudziesięciohercowej Amidze i gigahercowym PC. Technologia PC w wielu wypadkach strasznie "marnuje" wydajność między innymi przez np. latencję pamięci.

NatAmi wykorzystuje dostępne komponenty do maximum. NatAmi celuje w np. zerową latencję pamięci.

Porównywanie NatAmi do WinAUE mija się z celem. Ludzie czekali tyle lat na sprzęt! A teraz się im mówi - o macie emulator.
Jakbym chciał używać emulator to mogłem to zrobić wieki temu, bez czekania na nowy model Amigi. Tylko nie o to chodzi.

Bo chodzi o sprzęt, nowy model Amigi na który tak długo wyczekiwano.

Odnośnie wydajności WinUAE można powiedzieć, że jest dokładnie odwrotnie - NatAmi zwielokratnia ogromnie moc AGA, nawet o 100 razy - to dużo szybciej niż UAE na pececie. A oprócz tego, NatAmi ma SuperAGA i nowe możliwości:)

Są też inne zalety jak np. zużycie prądu - NatAmi zużywa jej śmiesznie mało w porównaniu z UAE na PC.

Pozdrawiam gorąco.

[#81] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@Banter, post #80

Komponenty PC są przystosowane do współpracy głównie z architekturą x86, poza tym ich obsługa wymaga sporo logiki więc dodatkowo tracilibyśmy na prędkości i na cenie ponieważ taki sam FPGA + elementy od PC (można to porównać do logiki potrzebnej by przystosować procesor Intela do pracy w Amidze), które trzeba kupować masowo, by cena była atrakcyjna, spowodują wzrost ceny końcowej. Poza tym zamkniętego układu od PC nie zoptymalizujesz pod kątem pracy w Amidze, a w FPGA zawsze możesz zrobić jakieś poprawki i generalnie uzyskać taki efekt jakiego sobie życzysz. Generalnie architektura PC nie jest aż tak wspaniała, np do dzisiaj istnieje ograniczenie ilości partycji na dysku do 4 i stosuje od dawna przyjęte rozwiązanie robienia partycji w partycji.

Natami może sobie pozwolić na zerowe opóźnienia pamięci, bo ma sporo niższy zegar taktowania procesora, poza tym cykl operacji na pamięci trwa 4 takty i a odstęp między początkami cyklów, to 7 taktów zegara, tak jest w 68000 (w 020+ chyba się zmniejszyło to do 6 taktów). Podnosząc taktowanie procesora dochodzi się do pewnego momentu, gdy prędkość procesora przekracza prędkość pamięci i dlatego stosuje się obecnie dość duże pamięci CACHE w procesorach, by tą niedogodność jak najbardziej zniwelować.
[#82] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@Banter, post #80

nowy model Amigi


Czy to ten sam Banter, który zgadzał się z argumentacją, że nazywanie NatAmi "nową Amigą" jest prowokujące i niepotrzebne? Że lepiej byłoby mówić "dla mnie jest to nowy model Amigi" zamiast czekać na wywołanego nieostrożnym sformuowaniem flejma? Coś mi się pewnie pokićkało...
[#83] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@recedent, post #82

Nevermind.

Ostatnia edycja: 29.04.11 17:22:33
[#84] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@Banter, post #80

Zgadzam się z tym co napisałeś. WinUAE nie zastąpi Natami, może być jednak używane obok, np na smartphonie, lapku.

:)
[#85] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@rafgc, post #81

Komponenty PC są przystosowane do współpracy głównie z architekturą x86, poza tym ich obsługa wymaga sporo logiki więc dodatkowo tracilibyśmy na prędkości i na cenie ponieważ taki sam FPGA + elementy od PC


Czyli np. USB tez jest zaimplementowane w FPGA?

Generalnie architektura PC nie jest aż tak wspaniała, np do dzisiaj istnieje ograniczenie ilości partycji na dysku do 4 i stosuje od dawna przyjęte rozwiązanie robienia partycji w partycji.


To nie cecha sprzetowej architektury PC tylko ograniczenie prymitywnego MBR. Kto chce, ten tego uzywa. Na nowszych maszynach i tak warto uzywac GPT, ktory nie ma takich bezsensownych limitow i jakosciowo znacznie przewyzsza RDB :P

Natami może sobie pozwolić na zerowe opóźnienia pamięci, bo ma sporo niższy zegar taktowania procesora,


Wiec bedzie bardzo szybka jak na klasyka. I tylko tyle.
[#86] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@rafgc, post #81

pamięć i jej opóźnienie nie znaczy prawie nic. Znaczy jest ważna w niektórych wątkich zastosowaniach. Zazwyczaj liczy się tylko przemiał procesora a dokładnie mnożnik. U mnie mnożnik 23 vs 18 daje 2.55x więcej klatek w winquake ok, racja Wydajność pamięci się nie zmienia a mimo to wydajność skaluje się idealnie linearnie...

NatAmi jako takie też celuje w dość wydajny podsystem cache więc DDR2 z niskim opóźnieniem aż tyle nie dadzą. Choć oczywiście dobrze że są :)

a same urządzenia nie przyjmują rozkazów x86. Mogą lubić jednak little endiana i wtedy faktycznie będą słabiej działać na wszystkim innym od x86 bo trzeba będzie stosować konwersję...
[#87] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@recedent, post #82

Nie, nigdzie się z taką argumentacją nie zgadzałem. Wręcz przeciwnie, dla wielu osób jest to nowy model Amigi.

Na przykład dla Dave'a Hayniego, twórcy Amigi, cytuję: "jeśli chcesz nową Amigę, to jest prawdziwa droga."

http://www.amiga.org/forums/showpost.php?p=631463&postcount=56

Więc proszę nie wkładaj więcej w moje usta czegoś, czego nie powiedziałem.
[#88] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@XoR, post #86

w niektórych wątkich zastosowaniach. Zazwyczaj liczy się tylko przemiał procesora a dokładnie mnożnik. U mnie mnożnik 23 vs 18 daje 2.55x więcej klatek w winquake


winquake to tez waskie zastosowanie. takie przyspieszenie nie jest regula, nawet dla quake, szczegolnie na odmiennych architekturach. piszesz tutaj o procesorze x86, a to zupelnie inna architektura niz 68k i N68k. poza tym, zmienia sie przy takim zwiekszaniu mnoznika wydajnosc pamieci cache, a to tez pamiec.
[#89] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@recedent, post #82

Ostrzeżenie za próbę wywołania flejma ;)
[#90] Re: Natami MX - prezentacja z działania

@Banter, post #87

Wiadomo jakie są fakty: na przykład jakie platformy OFICJALNIE mają prawo do nazwy AMIGA. Inne są kompatybilne z Amigą sprzętowo. Jeszcze inne są zgodne na poziomie API i są rozwinięciem Amiga OS. Każde z tych rozwiązań ma coś z oryginalnej Amigi, a żadne nie ma wszystkiego z oryginalnej Amigi. (...) każde z tych rozwiązań ma "cząstkę" oryginalnej Amigi i stąd każde zasługuje na szacunek i wsparcie. Dlatego każde z tych rozwiązań jest równie prawdziwe i jedyne co pozostałe.


To są Twoje słowa, Banter. Chyba, że ktoś Ci się włamał na konto. Skoro zatem piszesz:

nowy model Amigi na który tak długo wyczekiwano.


To jak to sie ma do tego, co napisałeś wcześniej? Czy "nowym modelem Amigi na który tak długo wyczekiwano" nie była AmigaOne? Chociaż troszeczkę, odrobinkę, cząstkę taką samą i nie gorszą jak Natami? Nie neguję, że jest ona "dla wielu osób nowym modelem Amigi". Ale "wiele osób" sądzi też, że nasze hobby to strata czasu. "Wiele osób" w ogóle bardzo wiele sądzi.

Dla Twojej wiadomości: Dave Haynie nie jest twórcą Amigi. Jest pracownikiem Commodore, który brał udział w projektowaniu kilku jej modeli w czasach, kiedy z oryginalnego teamu z Los Gatos w Amidze nie został już prawie nikt. Cenię go jako inżyniera, ale nie uważam za autorytet (tym bardziej że od dawna sam ten autorytet nadszarpuje rzucając niczym nie poparte oskarżenia. Ale to temat na osobny wątek, ba, może nawet zrobimy z tego serial).
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem