Komentowana treść: C&A Games 4
[#1] Re: C&A Games 4
Bałem się, że magazyn będzie dotyczył wyłącznie odgrzewanych kotletów, a tu takie pozytywne zaskoczenie. Dobrze, że growa scene na komodzie się trzyma lepiej niż na ami, jest o czym pisać.
[#2] Re: C&A Games 4

@michal_zukowski, post #1

Może za jakiś czas i na Amigę pojawią się jakieś gry na poziomie
[#3] Re: C&A Games 4

@azazel44, post #2

Morze jest szerokie i głębokie
[#4] Re: C&A Games 4

@Andrzej Drozd, post #3

Hmm, chociaż może nie. Gierki na Amigę dorównujące dawnym hitom wymagałbym dużego nakładu pracy. Co innego wypasiona gra na 8bit. Również wymaga sporo czasu, ale ostatecznie łatwiej dokonać tego na stare komodorki i atarynki.
Pozostaje grać w top ten
[#5] Re: C&A Games 4

@azazel44, post #4

Dobre gry wymagają sporo czasu, nawet jak pracuje nad nią zespół kilku osób. Programiści Amigowi jednak jak widać skupili się na najnowszych technologiach i wolą przenosić "linuxowy" Super Tux Kart w feerii barw 24-bitowych, podczas gdy programiści C=64 i Atari nie mają takich "kompleksów" - dalej działają w 16 kolorach i piszą nowe gry.

Gwoli prawdy to dla mnie osobiście te nowe gry w 24-bitach są nieprzekonujące, nie dają mi wcale lepszych wrażeń audio-wizualnych niż gry dla Amigi w 32 bądź 256 kolorach. To tylko więcej kolorów, algorytm wymagający szybszego procesora, ale kryterium grywalności obejmuje zarówno gry stare jak i nowe tak samo.

Od gry Doom 3 i StarCraft 2 znużyły mi się strategie i FPSy i rozbudowywanie PC, bo wydaje się na to majątek.

Po obadaniu sceny Amiga OS 4 zdecydowałem się nie wspierać już tej platformy, bo ta scena nie jest zainteresowana grami retro, którymi się interesuję. Ci ludzie, co tu dużo mówić, są bardzo bogaci i mają pieniądze zarówno na kupno sprzętu jak i wspieranie bounties. Ja jako biedny rencista nie mam co ubiegać się o jakąkolwiek pozycję w tym środowisku.

Pozostaję przy klasyku.

Teraz po wyjściu wiadomości o netbooku zauważyłem ogromne zainteresowanie tym projektem. I, przypominając sobie PowerBooka dla MorphOSa doszedłem do wniosku, że użytkownicy Amiga OS 4 i MorphOSa to są użytkownicy PC (Mac), którzy już nawet nie wspominają dawnych czasów z rozrzewnieniem. Dla nich Amigi już nie ma, Amiga to już tylko system udający AmigaOS na netbooku... Niestety stanowią oni zdecydowaną większość na forach zarówno polskich jak i zagranicznych i dlatego jest o tych systemach najgłośniej. Chociaż oczywiście jest parę zagranicznych serwisów poświęconych klasykowi i to dobrze.

Dzięki Bogu na PPA kącik klasykowy jest dosyć pokaźny, jest duża baza recenzji i opisów gier i programów oraz sprzętu, dobrze że choć jeden serwis uratował od zapomnienia klasyka w Polsce.

Jeśli chodzi o moje programy i gry, które rozpocząłem to cały czas pracuję, rezultaty są coraz bardziej zadowalające, jest jeszcze za wcześnie aby coś publikować, ale mam nadzieję, że już niedługo będę miał z czym się pokazać.
[#6] Re: C&A Games 4

@Robert-Minimat-Szacki, post #5

Ty weź sobie policz ile kosztuje dobrze rozbudowany klasyk (turbo, grafa, FastAta, SC) w porównaniu z ewentualnymi możliwościami. Poza tym to co mnie przeraża do dziś w klasyku to "kanapkowanie sprzętu" i zwiechy wywołane problemami z zasilaniem, brakiem przewodzenia (ja się poddałem). Klasyk był piękny, ale najwyższa pora na coś co będzie stanowiło krok w przyszłość. Nikt nie broni ci zrobić na np. MorphOS-a, AmigaOS-a gry w starym stylu z ciut większą rodziałką niż na klasyka. Prawda jest bolesna, ludzie nie mają czasu na hobby (tyle ile by chcieli) lub chęci robienia czegoś poza używaniem tego co mają.

Ostatnia aktualizacja: 03.08.2012 20:47:06 przez Ender
[#7] Re: C&A Games 4

@Ender, post #6

Mniejsza z kosztami, ale po prostu są rzeczy, których się nie da zrobić na 50 MHz. Chyba, że w swoim hobby ograniczymy się tylko do tego, na co te 50 MHz pozwala. Ja się nie chcę tak ograniczać.
[#8] Re: C&A Games 4

@Robert-Minimat-Szacki, post #5

Ja wspominam stare czasy z rozrzewnieniem, chce coś zrobić graficznego to odpalam imagefxa 4.5 albo photogenicsa i robie, chcę porobić muzykę to odpalam digiboostera pro, chcę przeedytować plik hexami to odpalam filemastera. Jak cos sie chrzani w systemi to mogę odpalić snoopdosa. I to wszystko na mosie na maszynce za 180 zł

Minniat, ja codziennie z rozrzewnieniem wspominam czasy Amigi klasycznej ale ja wspominam programy. W gry strasznie nie grałem (no, może koło 91-95 roku) więc nie musze tego wspominać. Życie nie jest po to, żeby poswięcać czas na ciągłe wspominanie tylko żeby iść do przodu nie zapominając o przeszłości.

Ostatnia aktualizacja: 03.08.2012 20:51:43 przez michal_zukowski
[#9] Re: C&A Games 4

@Ender, post #6

@Ender

Ja nie bawiłem się nigdy w "kanapkowanie" ze względu na to, że jest to raczej niezgodne z założeniami konstrukcyjnymi Amigi, a ja lubię trzymać się nawet surowych reguł w obcowaniu ze sprzętem, żeby ten sprzęt dłużej mi służył. Sloty PCI w Amidze, bądź 4 urządzenia IDE - może brzmi to fajnie, ale jeśli Amiga z założenia miała nie mieć żadnych PCI i tylko 2 urządzenia, to ja troszkę obawiam się rozbudowy o Mediatora, bądź FastATA. Mając na względzie problemy z zasilaniem i zwiechy to jeszcze podtrzymuje mnie w takiej opinii.

@Krashan

Jeśli szybkość komputera ma dla kogoś znaczenie (chce oglądać filmy, puszczać MP3) to oczywiście normalnym posunięciem jest wyposażenie się w lepszy komputer. Ale po co u licha pchać na siłę ten AmigaOS i Amigę, żeby udźwignęła najnowsze technologie? W dzisiejszym świecie AmigaOS to już nie ta liga, jest to pewna idea komputera i systemu operacyjnego, która na tuzin sposobów została rozwinięta po "śmierci klasyka". Ciekaw jestem co by było gdyby klasyk miał takie samo miejsce jak C=64 dziś wśród jej programistów.

@Michał_Żukowski

Ja mam po prostu sentyment do tej Amigi, jaką znam z dzieciństwa. Nie wiem po co Google Docs ma mi to obsługiwać i tyle. Czy nadal Amigowcy liczą, że firma, która zajmuje się obecnie Amigą i AmigaOS będzie w tej samej lidze co Google, Microsoft, Apple? Przecież to niedorzeczne.

Ostatnia aktualizacja: 03.08.2012 21:27:12 przez Robert-Minimat-Szacki
[#10] Re: C&A Games 4

@Robert-Minimat-Szacki, post #9

Ale po co u licha pchać na siłę ten AmigaOS i Amigę, żeby udźwignęła najnowsze technologie?

A dlaczego taki MorphOS nie miałby udźwignąć najnowszych technologii? Albo przynajmniej w miarę nowych. To jest właśnie irytujące w podejściu retrofanów. Zalać ten AmigaOS formaliną i niech się broń Boże nie rozwija. To jest nic innego jak życzenie systemowi śmierci. Wolę żeby się rozwijał, przede wszystkim w postaci MorphOS-a. Jak widać na większości portali, muzealnicy są w mniejszości. Niech się bawią...
[#11] Re: C&A Games 4

@Robert-Minimat-Szacki, post #9

Nie bawiłeś się w "kanapkowanie" twoja strata.
Żadna przyjemność pykania tylko w stare gierki na nierozbudowanym sprzęcie.
Kanapkowałem już swojego 8 bitowca, w pięćsetce i pluskwie miałem twarde dyski z fastem podpinane z lewej strony, A1200 była do "kanapkowania" najlepszą podstawą, sloty zorro a w nich karta graficzna, kontroler SCSI na karcie turbo, karta sieciowa pod PCMCIA przez przelotkę kątową i nigdy nie było problemu ze zwisami czy zasilaniem, a mam tę kanapkę do dzisiaj.
Niektórzy jeszcze podczepiali SFX lub kontroler USB pod złącze zegara.
Każdy ma to co lubi.


Pozdrawiam
[#12] Re: C&A Games 4

@Robert-Minimat-Szacki, post #9

Nie wiem na co amigowcy liczą bo nie mogę mówić za ogół, aleduża część czerwonych i niebieskich amigowców liczy na to, że będzie mogła korzystać z tylko z amigaosu (morphosa) w codziennym użytkowaniu komputera.
Powiem więcej, obecna sytuacja skłania nas do tego, że odwrotnie niż w latach 90-tych możemy powiedzieć, że Windows/PS3 jest do gier, a Amiga do programów.
[#13] Re: C&A Games 4

@Robert-Minimat-Szacki, post #9

Dorwij jakiegoś PowerMaca PPC (lub coś co obsługuje MorphOS-a), pobaw się systemem, może kupisz, a my zyskamy aktywnego programistę. Gier na nowe systemy jest jak na lekarstwo, więc miałbyś duże pole do popisu. Możesz robić wersje na kilka systemów. Podejrzewam, że zrobienie gry na sprzęcie dla MorphOS-a (w podstawowej konfiguracji - MM, eMac, PM itd.), będzie łatwiejsze niż na klasyku (bo nie będzie cię tak ograniczał zasobami jak stary, poczciwy klasyk z 2MB chip ram).
[#14] Re: C&A Games 4

@Ender, post #6

ile kosztuje dobrze rozbudowany klasyk (turbo, grafa, FastAta, SC) w porównaniu z ewentualnymi możliwościami.

Tak, tylko że to w ogóle nie jest potrzebne do gier o jakich piszemy. Ja mam dwa klasyki, w jednym jest PPC, BVision, FastATA i 128 MB ramu i...tego sprzętu używam właściwie jak peceta. Bardzo fajnie że mogę odpalić AOS4, posłuchać mp3, odtworzyć VCD, pograć w Quake i odpalić OWB. To jest świetna sprawa. Ale tej Amigi nie używam do retro, ponieważ przeszkodą jest właśnie karta graficzna, a drugiego monitora do AGA nie zmieszczę na biurku.

Natomiast w drugiej A1200 mam AGA, Apollo 040/40 MHz, 32 MB ramu, CDRW i monitor multiscan. Jest podłączona do internetu (sieciówka PCMCIA), do podstawowych rzeczy wystarcza IBrowse i AWeb. Spokojnie na tej Ami działa AmiGG, IRC, FTP, itd. Nawet Quake mogę odpalić i pograć na małym oknie. Ale najważniejsza jest AGA, WHDLoad, dema i dostęp do retro. To jest właśnie to, co lubię. :)
Jedynym drogim sprzętem w tej Ami jest Apollo040. Ale to nie jest wymóg, choć przydaje się do mp3, Dooma i amigowych gier doomopodobnych. Ogólnie wystarczy jakakolwiek karta turbo i minimum 8 MB ram. To wystarczy do dobrych gier w 256 kolorach i nawet 640x480. :)
A1200 odpowiednio i tanio rozbudowana, to świetny świat retro i...np. taka podstawa jak dostęp do GaduGadu i prostszych rzeczy związanych z internetem. Retro, ale jak najbardziej użytkowe. I to wszystko na AGA. :)
[#15] Re: C&A Games 4

@michal_zukowski, post #8

Życie nie jest po to, żeby poswięcać czas na ciągłe wspominanie tylko żeby iść do przodu nie zapominając o przeszłości.

Dlatego ja mam trzy komputery. Jeden do retro, choć przydaje się też np. do GaduGadu itp. (A1200 z AGA), drugi do AOS4 i AOS3, wspomagany koprockiem PPC i mogę go używać na tyle, na ile pozwala karta graficzna (A1200 z BVision) i mam taką skrzynkę AGD 2 GHz ze starym systemem WinXP.
Nie lubię emulować AGA na AOS4/MOS, dlatego nie widzę sensu zakupu sprzetów PPC do amigowania.
Te trzy kompy spełniają wszystkie moje potrzeby :)
Choć tą skrzynkę AGD planuję rozbudować do obróbki wideo HD, ponieważ HD tylko dobrze odtwarza. :)
[#16] Re: C&A Games 4

@Robert-Minimat-Szacki, post #9

Ciekaw jestem co by było gdyby klasyk miał takie samo miejsce jak C=64 dziś wśród jej programistów.

Klasyk (czyli przysłowiowa A1200 z ramem) jest w zupełnie innym miejscu niż C64. Na C64 potrzebne są sztuczki które zachwycają i nic więcej. Natomiast A1200 z ramem jest fenomenem. Jest komputerem retro, ale wciąż użytkowym. Te 256 kolorów AGA i 020 z 8MB ram wciąż zdumiewają w dzisiejszych czasach. :)
[#17] Re: C&A Games 4

@krashan_, post #10

To jest właśnie irytujące w podejściu retrofanów.

Nie, to nie tak. Nikt nie życzy źle MOSowi i AOS4. Tylko retrofani nie lubią używać emulatora UAE. Wolą używać prawdziwej Amigi klasycznej. :)


Niech się bawią...

No i na tym to polega. Amiga retro to świetna zabawa, ale jeżeli jeszcze pozwala na wejście w internet, nagranie płyty DVD itp., to mamy taką radochę, że wręcz latamy z podniecenia. :)
To się nazywa hobby. :)
[#18] Re: C&A Games 4

@Andrzej Drozd, post #16

Mógłbyś podać przykłady tego "zdumienia" ?
[#19] Re: C&A Games 4

@azazel44, post #18

Ja bym jako przykład podał grę SlamTilt, która zajęła zaszczytne pierwsze miejsce na liście TOP 10.
Do tego demko Symbolia :)

A najlepiej to wziąść kogoś nie z tamtej epoki, wytłumaczyć ile to ma ramu i MHz, łodpolić system + Dpaint + HippoPlayer. I pokozać co potrafi. Cołkiym bydzie zdziwiony, aż mu ślypia na wiyrch wylezom :)
[#20] Re: C&A Games 4

@azazel44, post #18

Mógłbyś podać przykłady tego "zdumienia" ?

Oprócz tego co już napisał kjb666, to napiszę że np. to może być przeglądanie obrazków jpg na 256 kolorowej AGA w 24 bitach ;)
Zdaję sobie sprawę z tego, że nie chodzi o jpg o rozmiarze 5 MB. Tylko te w rozsądnej wielkości.
No różne są sztuczki. Ogólnie jest tyle oprogramowania, że A1200 można wykorzystać nie tylko do WHDLoad.
Przez jednych ten komputer jest poniżany, przez innych porównywany do A500 (czyli jeszcze bardziej poniżany). Ale A1200 to perełka. :)
Moje hobby. :)
[#21] Re: C&A Games 4

@Andrzej Drozd, post #20

"przeglądanie obrazków jpg na 256 kolorowej AGA w 24 bitach" przy pomocy karty graficznej czy ulepszyłeś tryb HAM i wyświetla 24 bity ?


Pozdrawiam
[#22] Re: C&A Games 4

@RadoslawF, post #21

Spoko, chodzi mi o HAM8, który wyświetla 262144 kolorów. W HAM6 też nie jest źle. Ba! Nawet w 256 kolorach może nie być źle po użyciu ditheringu Floyd-Steinberg. :)
[#23] Re: C&A Games 4

@Andrzej Drozd, post #22

I te "262144 kolorów" załatwia wyświetlanie obrazków w 24 bitach ?
[#24] Re: C&A Games 4

@RadoslawF, post #23

A co mnie to obchodzi? :)
Jestem kiepskim dyskutantem, ponieważ nie upieram się przy swojej racji na temat racji. A racja jest jak zwykle subiektywna. ;)
Zejdźmy do Floyd-Steinberg. Czy przy rozdziałce HD, 1280x720 odróżnisz czy jest 24 bit czy 8bit z ditheringiem? A czy odróżniłeś dźwięk 16bit od nie 16bit, gdy układy w pierwszych odtwarzaczach CD nie miały 16bit? :)

Jeżeli nie widać różnicy, to po co przepłacać na UAE? :)
[#25] Re: C&A Games 4

@Andrzej Drozd, post #24

Odróżnisz HAM8 choćby po paskudnej rampie pojawiającej się szczególnie jak przesuwasz ekran (no, chyba że Twój M1438S obsługuje na AGA poziomą 1280). A dithering cudów nie zdziała jeśli na ekranie jest naprawdę dużo kolorów.

P.S. Do oglądania 24-bitowych obrazków nie używam UAE. Oglądam je natywnie.
[#26] Re: C&A Games 4

@recedent, post #25

Ok, tak, to fakt. Ale teraz zagłębiamy się w temat w "stylu", czy lepiej oglądać film w kinie, na domowym kinie, czy w jakości DVD (to już jest jakaś pikseloza na HD). Ba! Ja myślę że nawet jakość VHS nie umniejsza bycia Amigi 1200 w tym świecie. A nie tamtym, o którym C64 czy nawet A500 mogą tylko pomarzyć. Podłącz do A1200 super procesor, to AGA da radę. Podłącz do A500 super procesor, to zauważysz. :)
A500 to 16bit, relaks do 8bit.
Natomiast A1200 to komputer 32bit, którego ludzie używają do dzisiaj. I całkiem nieźle radzi sobie w dzisiejszych czasach :)
[#27] Re: C&A Games 4

@Andrzej Drozd, post #24

"A co mnie to obchodzi? usmiech"
Jak widać niewiele, tylko dlaczego wprowadzasz w błąd czytających ?
W grafice 8 bit od 24 odróżniam, w dźwięku nie wiem, nie interesowałem się i dlatego nie znajdziesz na moich postów na temat jakości dźwięku.
[#28] Re: C&A Games 4

@Andrzej Drozd, post #26

Natomiast A1200 to komputer 32bit, którego ludzie używają do dzisiaj. I całkiem nieźle radzi sobie w dzisiejszych czasach usmiech


"256 kolorów starczy każdemu" parafrazując słowa Billa Gatesa. ;) No naprawdę, do pracy biurowej po co komu więcej? Chyba, że jego praca polega na obróbce zdjęć na komputerze, to jeszcze zgodzę się, że tutaj więcej kolorów ma znaczenie. Ale 24-bitowe obrazki, a przede wszystkim filmy nawet mimo stratnej kompresji nadal są ogromnych rozmiarów. W 256 kolorach można oddać rzeczywistość w wierny sposób, i tak oko ludzkie nie rozróżnia aż 16 milionów kolorów.

Bill Gates z kolegami napisał MS-DOSa i w przeciągu paru lat stał się najbogatszym człowiekiem na Świecie, zatem jego słowa o tym, że "256kB pamięci RAM starczy każdemu" należy brać sobie pod rozwagę.. No, ale wszystko "spieprzyli" użytkownicy, którym mocy i pamięci nigdy nie starczyło... Bill Gates nie przewidział tego, tylko ciekaw jestem czemu? Jako wizjoner w informatyce powinien to zrobić. Widać było to nieprzewidywalne zjawisko.

Amiga straciła na tym postępie technologicznym i to sporo. A komputer wtedy z procesorem 7MHz wystarczył do wielu zadań biurowych. Dzisiaj mówi się, że brak mu podstawowych programów, jak przeglądarki bądź pakietu biurowego. Z pakietem Amiga Magic dołączali arkusz kalkulacyjny, bazę danych, organizer, edytor tekstu i dwie komercyjne gry, jak ktoś się uprze to i pracując tylko z tymi programami może urządzić sobie biuro małej firmy.

64 bity pewno i starczą na dość długo, jednakże prędkości procesorów mają swój limit, jest to granica miniaturyzacji tranzystora, do której fachowcy dochodzą. Bill Gates już dawno zrezygnował ze stanowiska prezesa Microsoftu (pewnie nie podobała mu się polityka firmy, bądź znużył go ten postęp w informatyce, którego skali nie przewidział).
[#29] Re: C&A Games 4

@RadoslawF, post #27

Ależ Drogi RadosławieF. Proszę mi wytumaczyć, w którym miejscu wprowadzam w błąd czytelników?

W grafice 8 bit od 24 odróżniam

Ależ drogi kolego, nie ujmuję Twojej Myśli. :)
Proszę zatem o solidny wykład na ten temat :)

PS. może nie solidny, ale zrozumiały, dla takiego "górnika" jak ja. Po maturze, który nie dokończył studiów. Dziękuję z wyrozumiałość i proszę łagodne potraktowanie mojej komputerowej osobowści, związanej z komputerem A1200. ;)
[#30] Re: C&A Games 4

@Robert-Minimat-Szacki, post #28

Amiga w tej całej komputeryzacji była tylko pionkiem. Bill świetnie wykorzystał okienka w Win95, później w Win98, przez prototyp Win2000 i dotarł do "idealnego" systemu WinXP.

Natomiast A500 była tylko konsolą do gier.
Szkoda nerwów. :)
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem