Komentowana treść: GrafX2 2.5WIP
[#31] Re: GrafX2 2.5WIP

@MDW, post #28

Nie może. W skrócie z kolorami przezroczystymi musisz zmieścić się w palecie.

The PNG spec forbids the use of a full alpha channel with palette-based images, but it does allow ``cheap alpha'' via the transparency chunk, tRNS.

http://www.libpng.org/pub/png/book/chapter08.html
[#32] Re: GrafX2 2.5WIP

@Korni, post #31

Czyli wybieramy sobie z palety kolor, który będzie "dziurą". Nie ma mowy o częściowej przezroczystości jak w typowym kanale alpha.

Dzięki za sprawdzenie. OK
[#33] Re: GrafX2 2.5WIP

@rePeter, post #29

Co do wygody pracy w Gimpie, na początku człowiek czuje się trochę bezradny, coś jak z blenderem, trzeba się nauczyć.

GIMP nie jest trudny. Ma typowe funkcje, typowo nazwane. Klasyczny tego typu program. Tylko jest dosyć bałaganiarsko zaprojektowany. Sprawia wrażenie jakby był z doskoku rozwijany przez ludzi, którzy czasem mają trochę czasu wieczorem i bez kogoś kto nadzoruje to wszystko. No i jego multiplatformowość nie sprzyja ani integracji z systemem operacyjnym ani spójności z rozwiązaniami/wyglądem danej platfromy. O optymalizacji pod daną platformę to już zupełnie nie ma mowy. Pod Windows jeszcze jakoś on tam działa. Ale pod macOS to jest dramat. Tak na oko to nie wykorzystuje 5% maszyny. Dlatego wolałem kupić Pixelmatora, który jest setki razy przyjemniejszy, wykorzystuje specyficzne cechy systemu operacyjnego i jest maksymalnie zoptymalizowany (używa Metal).

Jeżeli chodzi o GUI Blendera to faktycznie trzeba go poznać, starać się zrozumieć założenia twórców. Da się go polubić (albo całkowicie znienawidzić, hehe). Najważniejsze, że widać w nim jakiś pomysł, jakąś konsekwencję, a nie przypadkowo porozrzucane po oknie elementy GUI... W programie do grafiki 3D jakoś łatwiej akceptuje się inność i niesystemowe rozwiązania. Jakoś to tak bardzo nie razi gdy wnętrze okna Blendera to w całości rysowane OpenGLem elementy.
[#34] Re: GrafX2 2.5WIP

@MDW, post #32

Źle zrozumiałeś, jest częściowa przezroczystość, tylko że w ramach palety samego obrazka, więc jak masz 4bit 16kol, to masz np. 8kol na obrazek i 8 na "cheap alpha".
[#35] Re: GrafX2 2.5WIP

@MDW, post #32

Czyli wybieramy sobie z palety kolor, który będzie "dziurą". Nie ma mowy o częściowej przezroczystości jak w typowym kanale alpha.

Gwoli ścisłości to PNG może zdefiniować tyle przeźroczystości ile jest kolorów w obrazku. Tablica ta jest używana podczas transformacji palety kolorów z indeksowanego RGB do formatu 24-bit RGBA. Chodzi głównie o zaoszczędzenie miejsca (plik może być 4 razy mniejszy). To jest taki "indeksowany poziom alpha".

Tutaj więcej informacji (chunk tRNS).

Nie zmienia to w każdym razie istoty sprawy, czyli tego, o co chodzi MDW.

W takim GIFie można wybrać tylko jeden kolor jako 100% przeźroczysty.

Ostatnia aktualizacja: 25.09.2017 17:01:36 przez Hexmage960
[#36] Re: GrafX2 2.5WIP

@Korni, post #34

Aaa, to coś takiego... Nie spotkałem się z tym. Nawet nie kojarzę softu, który miałby opcje pozwalające ustawić takie rzeczy przy zapisie do PNG. Zazwyczaj mamy poziom kompresji i czy dołączyć kanał alpha.

Dzięki za sprostowanie i wyjaśnienie. Jestem teraz odrobinę mądrzejszy. OK
[#37] Re: GrafX2 2.5WIP

@MDW, post #36

Takie obrazki można zrobić w dowolnym programie np. w PPaintcie poprzez edycję osobno obrazka i obrazka alphy, złączenie w całość ShowGirlsem i przepuszczenie przez OptiPNG.

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2017 13:34:30 przez Korni
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem