Komentowana treść: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha
[#1] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha
Akcje klasyka szybują w górę szeroki uśmiech OK
Moje marzenie z dzieciństwa właśnie się spełnia
[#2] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha
Baza sprajtow w Amosie robila wrażenie..
[#3] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha

@radekcz, post #1

... nie AGA a dobry, porzadny kompilator jest AMOSowi potrzebny.
Nadal wszystko bedzie slamazarne, tylko ze bardziej kolorowe ok, racja pomysł
[#4] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha
No to teraz proszę jeszcze o maszynę pozwalającą cofnąć się w czasie do 1994. 😃 Wtedy to by było coś. Ale przez 25 lat udało mi się uwolnić od Basiców i niesystemowych rozwiązań. Z perspektywy czasu stwierdzam, że tak długie używanie różnych Basiców było jednym z kilku największych błędów w życiu.

Ale jeżeli kogoś to satysfakcjonuje i chce się pobawić takim retro, nie przeszkadza mu to wszystko co ciągnie za sobą ten Basic to ŚWIETNĄ WIADOMOŚCIĄ jest możliwość skorzystania z układów graficznych, które zaprezentowano światu 28 lat i 4 dni temu. Nareszcie! Brak obsługi AGAty to była zmora, która doprowadzała mnie do szału przez cały okres używania AMOSa (1994-1997). szeroki uśmiech

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2020 19:54:17 przez MDW
[#5] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha
Co zyskają gry spod Amosa AGA?
Copper w 24 bitach.
[#6] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha

@amikoksu, post #5

pytanie jakie "gry" spod Amosa , bo wiekszosc to takie krapy, ze jakby byly nawet w 65 tys. kolorow, to i tak kijem ich najlepiej nie dotykac

p.s.
poza tym OCS ma jeszcze tryb EHB, nie sa to pelne 64 kolory ale zawsze wiecej to niz 32. Prosze mi pokazac dobre amosowe gry w tym trybie (o ile jakiekolwiek w ogole istnieja) pomysł

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2020 20:27:44 przez selur
[#7] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha

@selur, post #6

ScorchedTanks, co wygrałem?

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2020 20:45:03 przez michal_zukowski
[#8] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha

@michal_zukowski, post #7

Scorched tanks w EHB ?
[#9] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha

@selur, post #8

tak, ostatnia wersja 1.85 ma 64 kolory.
[#10] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha

@michal_zukowski, post #9

a to nie slyszalem, ze wyszla jakas nowa wersja, choc nigdzie screen'ow nie widze.

Wersja z hol'a i w taka zawsze pogrywalem, byla kiepska graficznie (nawet jak na 16 kolorow z rainbowem jako tlo), mimo tego pogrywalo sie mocno.
[#11] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha

@selur, post #10

http://aminet.net/game/shoot/Scorch185.lha
[#12] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha

@MDW, post #4

No w sumie, lepiej mieć niż nie mieć, nawet po tylu latach, może jakieś fajne crazy demko na AGA powstanie w Amosie i będzie super :)
[#13] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha

@michal_zukowski, post #9

Ostatnia wersja Scorched Tanks to 1.90.

Edit: I także ma tryb 64 kolorów.

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2020 22:19:42 przez Solo Kazuki
[#14] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha
No nareszcie się doczekałem, ciekawe czy to był taki problem dla twórców AMOSa aby dodać posługę kości AGA.
[#15] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha

@nicos, post #14

Myślę, że to nie był problem. Po prostu projekt się zakończył i tyle. Gdyby było zamówienie wydawcy na wersję AGA to wersja AGA by powstała. To był czysto komercyjny projekt pisany wręcz na etacie. Autor AMOSa ostatnio mocno się uaktywnił i opowiadał w kilku wywiadach o procesie poestawania tego języka.
[#16] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha

@Solo Kazuki, post #13

faktycznie opcja ma do wyboru 16/64 kolory, tylko nie za bardzo rozumiem intencji autora skoro plik z grafika ma 5 kolorow wiecej niz ten oryginalny czyli z 8 kolorow terenu robi sie 13.
Miazga, tak to ja zrobie gre ktora na ekranie monitora bedzie miala 500 kolorow
[#17] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha

@MDW, post #4

Ale przez 25 lat udało mi się uwolnić od Basiców i niesystemowych rozwiązań.

Mam dla ciebie być może niespodziewaną wiadomość (albo nie pamiętasz).

Amiga BASIC był zgodny z systemem Amiga OS w 100%. Pamiętam, bo programowałem trochę w nim swego czasu, jak również posiadam książkę Marka Pampucha 'Moja Amiga" - tom poświęcony Amiga BASICowi.

W Amiga BASIC otworzysz okienko systemowe, narysujesz grafikę, wyświetlisz tekst, jak również odtworzysz dźwięki.

Inna sprawa, czy to się przyjęło, czy nie. Każde, nawet najgorsze rozwiązanie ma swoje zalety. Pamiętam te ładne ikonki programów w Amiga BASIC jak i ogólną radość z obcowania z nim.

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2020 23:26:30 przez Hexmage960
[#18] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha

@MDW, post #15

Brak wersji AGA po 1992 nadal jest dla mnie zagadką. Przecież AMOS Professional 2.0 wydano po 1992 roku, gdy AGA była już na rynku. Mimo to, wydawano nowe wersje AMOSa dla OCS.

Czyżby brak dokumentacji, mała popularność lub znikomy wówczas rynek (bo AGA była sporą nowością i musiała zadomowić się na rynku)?

Albo może dlatego, że AGA zmieniała model programowania - z niesystemowego na systemowy. Nie udostępniono bowiem dokumentacji Hardware dla AGA (później taka dokumentacja się pojawiła).

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2020 23:39:52 przez Hexmage960
[#19] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha

@Hexmage960, post #18

Albo może dlatego, że AGA zmieniała model programowania - z niesystemowego na systemowy.

To pewno to.
[#20] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha

@Hexmage960, post #18

Racja.
Te prawie trzydzieści lat temu AMOS na AGA nie mógł się pokazać bo nie było dokumentacji.
Nie było dokumentacji do AGA bo Commodore jej nie opublikowało.
Nie opublikowało bo następne kości AAA od Commodore miały być nie kompatybilne z AGA.
Dziękuję Robert za przypomnienie.
[#21] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha
AMOS I AGA hehehehe. Pasuje jak pìęść do nosaszeroki uśmiech
[#22] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha

@swinkamor12, post #20

Generalnie zgoda, ale zapominasz o tym, że po 1992 roku nadal wychodziły produkcje dla OCS. Wliczam w to demo Arte, Dune 2 (rok 1993), Goblins 3 (rok 1994), The Settlers (rok 1993).

The Settlers potrafi skorzystać z 68040/68882, pamięci FAST, ale z AGA już nie. Pewnie chciano zachować kompatybilność z Amigami z OCS.

Dlatego ja obstawiam rynek. Maszyn OCS było najwięcej. AGA nie zadomowiła się u nas (wszak to rok po premierze). Dokumentacja była sprawą drugorzędną.

Dzisiaj widać, że najwięcej fanów z tamtych lat ma maszyny z OCS. Gdyby AGA była odpowiednio wspierana przed bankructwem w 1994 pewnie by było dla Amigi lepiej.

Dopiero po 1995 troszkę się ożywiło w tym temacie.

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2020 12:02:50 przez Hexmage960
[#23] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha

@radekcz, post #1

Akcje klasyka szybują w górę szeroki uśmiech OK
Moje marzenie z dzieciństwa właśnie się spełnia


No akcje NG również, bo AmigaOS 4 od kilku tygodni ma swojego AMOSa
[#24] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha

@Hexmage960, post #17

Amiga BASIC był zgodny z systemem Amiga OS w 100%.

Tak, pamiętam to cudo. Zasłynął z tego, że nikt go poważnie nie używał. :)
Był to chyba jedyny produkt Microsoftu dla AmigaOS. I tak samo jak w innych swoich produktach pokazali co "potrafią". szeroki uśmiech W którymś numerze klasycznego papierowego "C&A" był test wszystkich amigwoych Basiców. Pamiętam, że był tam też test prędkości. Wyniki wszystkich Basiców się różniły ale nie jakoś drastycznie. Wszystkie trzymały jakiś w miarę podobny. Ale microsoftowy AmigaBasic zmasakrował porównanie. Nie pamiętam dokładnie (pewnie można to sprawidzić) ale był chyba ze 4-5 razy wolniejszy niż najwolniejszy konkurent.

Basic ten na szczęście usunięto już w AmigaOS 2.0 i więcej nie straszył. Pewnie Microsoft wtedy już trochę się "podpasł", nie brał wszystkich zleceń gdzie popadnie i nie było komu dostosować tego nieszczęsnego AmigaBasic do mocno zmienionej wersji 2.x AmigaOS. Wcześniej Gates z Balmerem biegali po wszystkich firmach i próbując wcisnąć swoje cudowne rozwiązania. Udało im się wcisnąć skrajnie ubogi Basic do Commodore 64, udało im się wcisnąć ten śmieszny AmigaBasic do AmigaOS 1.2/1.3. Ale na przykład nie udało im się wcisnąć MS-DOS do Atari ST. A podobno mocno próbowali. Zamiłowanie Gatesa do Basiców jest powszechnie znane. Miał na punkcie tego języka dosłownie świra. Pewnie dlatego tak mocno zakorzenioł się w microsofotowym świecie Visual Basic (którego znaczenie chyba wreszcie spada).

Nie kojarzę też żeby ktokolwiek coś w tym Basicu napisał i wypuścił na świat. A w np. BlitzBasic czy AMOS powstały tysiące nawet komercyjych produktów. O czymś to też świadczy... Dla mnie AmigaBasic z AmigaOS 1.x to ciekawostka taka jak np. Logo. szeroki uśmiech

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2020 12:59:11 przez MDW
[#25] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha

@MDW, post #24

Przecież Basic2.0 z C64 wzieli z PETa własnie chyba po to, żeby nie płacić bo mieli licencje na nieograniczoną liczbę i typ komputerów.

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2020 13:27:26 przez michal_zukowski
[#26] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha

@MDW, post #24

Ale microsoftowy AmigaBasic zmasakrował porównanie. Nie pamiętam dokładnie (pewnie można to sprawidzić) ale był chyba ze 4-5 razy wolniejszy niż najwolniejszy konkurent.

Amiga Basic nie należał do najszybszych właśnie dlatego, że był zgodny z systemem.

Niestety, Amiga OS mimo, że świetny od początku i wersji 1.2, nie potrafił nigdy wykorzystać pełnego potencjału sprzętowego Amigi.

Można podać sporo przykładów: BOBy systemowe, warstwy i okienka oraz wiele operacji rysujących.

Zamiłowanie Gatesa do Basiców jest powszechnie znane. Miał na punkcie tego języka dosłownie świra. Pewnie dlatego tak mocno zakorzenioł się w microsofotowym świecie Visual Basic (którego znaczenie chyba wreszcie spada).

Basic (oraz podobne, proste języki) według mnie ma miejsce we współczesnym świecie. Niższy próg wejścia niż C/C++, jak również wyśmienicie się nadają do różnych procesów.

Nie kojarzę też żeby ktokolwiek coś w tym Basicu napisał i wypuścił na świat. A w np. BlitzBasic czy AMOS powstały tysiące nawet komercyjych produktów. O czymś to też świadczy... Dla mnie AmigaBasic z AmigaOS 1.x to ciekawostka taka jak np. Logo. szeroki uśmiech

To prawda. Amiga Basic nie zdobył takiej popularności.

Jednakże był dla mnie bardzo ciekawą rzeczą w Amiga OS 1.3. Ogólnie śledzę losy Amigi prawie od początku, a materiały z lat osiemdziesiątych poznałem na podstawie składanek CD i dysków Freda Fisha.

Co jak co, ale to od Basica na C64 wszystko się zaczęło w moim przypadku.

Amiga i AGA zawsze pozostanie w moim sercu.

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2020 14:26:27 przez Hexmage960
[#27] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha

@MUFA-amigaone-pl, post #23

Super. Zawsze uważałem, że NG powinno dostać unowocześnione wersje wszelkiej maści Basiców, napisane typowo pod NG, żeby programować dla zabawy. Wiem, że są nowsze i lepsze języki, ale tu chodzi o poczucie klimatu jak za nastolatka, kiedy miało się gazetkę z kursem i klepało to, co było tam napisane.

A sprawdzałeś jak działa Pure Basic 4.0, ta wersja jest bezpłatna? Są nowsze wersje dla Linuksa i Windowsa, a to ostatnia dla AmigaOS.



Ostatnia aktualizacja: 16.09.2020 19:12:41 przez KM_Ender
[#28] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha

@Hexmage960, post #26

Amiga Basic nie należał do najszybszych właśnie dlatego, że był zgodny z systemem.

To nie jest do konca prawda - AmigaBasic Microsoftu byl wolny dlatego, ze prawdopodobnie byl interpreterem napisanym w p-code, ktory to p-code byl z kolei wykonywany przez kod w assemblerze. Poza tym AmigaBasic dlatego zniknal z AmigaOS, bo w swojej "madrosci" programisci MS wykorzystali gorne 8 bit adresu np zmiennych do roznych wewnetrznych flag. Wszystko to ladnie dzialalo na 68000 ale na kazdym wyzszym w pelni 32-bitowym procesorze pieknie sie wywalalo.
Informacja o tym, by takich praktyk nie stosowac byla w zaleceniach dla developerow. Jak widac, ta zgodnosc systemowa tez byla dosyc umowna.
[#29] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha

@KM_Ender, post #27

Pure Basica nie używałem. Ogólnie z Basicem zerwałem w czasach Atari, gdzieś tam po zakupie A500 próbowałem coś robić w systemowym Basicu, lecz z miernym skutkiem. W samym Amosie o ile mnie pamięć nie myli stworzylem tylko jedną rzecz, oczywiście jako że nie jestem programistą to nie było to nic wielkiego, jakieś samo rysujące się logo. Rzecz jasna ten program nie zachował się do dzisiejszych czasów.

Szkoda Pure Basica, bo fajne rzeczy w nim powstały choćby dla Windowsa, a dla AmigaOS 4 niestety nic. Z AMOS Kittens mam trochę większe nadzieje, może nie na to że ktoś będzie pisał coś zupenie nowego, co ewentualnie na to że ktoś spróbuje skompilować jakieś stare rzeczy z klasyka. Co prawda większości z tych rzeczy wolałbym nie oglądać, ale np. takim "Zdzisławem - Bohaterem galaktyki 3D" bym nie pogardził
[#30] Re: AMOS Professional AGA - pierwsza wersja alpha

@docent, post #28

Jasne. Tak, wiem o tych górnych 8 bitach adresu.

Jeśli chodzi o zgodność z systemem Amigi, to po prostu Amiga Basic działał we własnym okienku (coś jak Shell), umożliwiając edycję i uruchamianie programów. Programy wykonywalne napisane w Basicu uruchamiało się z ikonki i działały one na systemowym ekranie intuition.

Nie jestem pewien co do dźwięku, ale obstawiam na 90%, że używało systemowego audio.device (można było odtwarzać sample za pomocą SOUND jak i generować falę dźwiękową za pomocą WAVE).

Zaś operacje na plikach to raczej na 100% poprzez dos.library.

Amiga Basic był słabym Basiciem w porównaniu do np. AMOSa, ale pokazywał - według mnie - piękno Amigi i jej systemu. Szkoda, że w 2.0 nie wprowadzono jakiegoś zamiennika.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem