Komentowana treść: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4
[#1] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4
Elegancko :)

PS. Ctrl+Alt+ ~ i wpisujemy timedemo demo1

tak ze 2-3 przebiegi i podajecie FPS :)

Ostatnia aktualizacja: 04.07.2022 14:40:15 przez buldogkekon
[#2] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4
Dziękuję za umieszczenie newsa.
1
[#3] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@buldogkekon, post #1

fps i rozdziałke
[#4] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@michal_zukowski, post #3

No chyba FHD już zagościł w "Amigach" xd ?
[#5] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@buldogkekon, post #4

Przecież nie każdy ma monitor z 1920x1080.

Z drugiej strony wątpię aby robiło to jakąś różnicę w jakiej rozdzielczości odpali się tego Dooma bo komputery AmigaOne mają relatywnie bardzo wolne procesory w porównaniu z kartami grafiki i to procesor będzie tutaj ograniczał wydajność. Różnice wydajności wynikające z rozdzielczości w takim wypadku powinny być relatywnie bardzo małe.
[#6] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@XoR, post #5

Tak to prawda, różnic w wydajności nie ma praktycznie żadnych w przypadku maszyn z PCI-e, bo na starej A1 XE róznice w wydajności po zwiększeniu rozdziałki były nawet w głupim Quake. Natomiast w przypadku X1000 czy X5000 to ja na grach które dotychczas wyszły nie widziałem róznicy. Dzieje się to tak dlatego, że wbrew opinii przedmówcy, te komputery mają dosyć mocny procesor względem gier, które były na nie dotychczas przenoszone i bardzo mocną grafikę, z dużo większą ilością VMEM no i dużo więcej pamięci RAM. Gry na poziomie 2003 roku byly robione pod Pentium 3 w okolicach 500MHz, grafiki na AGP z 32MB RAM, 128MB pamięci operacyjnej i pod rozdziałkę w okolicach 800x600 podaję wymagania dla gry Jedi Academy z 2003r za stroną Moby Games. Także przy takich wymaganiach X5000 jest prawdziwym potworem i gry na silniku Quake 3 typu RTCW, Jedi Outcast czy Jedi Academy po prostu dzialają tak samo w FullHD jak w 640x480 (róznica jest niezauważalna na poziomie 1 - 2 fps). Oczywiście Doom 3 to gra nieco mlodsza bo z 2004 roku, no i na pewno dużo bardziej zaawansowana technicznie niż Quake 3. No ale nadal to gra względnie stara z wymaganiami, które nie powinny sprawiać że posiadaczowi X1000 czy X5000 będzie się jeżył włos na głowie. Zatem w kwestii płynnego grania w 1920x1080 na najwyższych detalach, jestem optymistą:

Minimum system requirements:
CPU:
PentiumIV 1.5 GHz or Athlon XP 1500+ processoror higher
RAM:
384MB RAM
GPU:
3D Hardware Accelerator Card Required - 100% DirectX 9.0b compatible 64MB

NOTE: Supported Chipsets.
ATI RadeonTM 8500
ATI RadeonTM 9000
ATI RadeonTM 9200
* ATI RadeonTM 9500
* ATI RadeonTM 9600
* ATI RadeonTM 9700
* ATI RadeonTM 9800
* All nVidia GeForceTM 3/Ti series
* All nVidia GeForceTM 4MX series
* All nVidia GeForceTM 4/Ti series
* All nVidia GeForceTM FX series
* nVidia GeForceTM 6800
1
[#7] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@XoR, post #5

W sumie to ciekawy wątek bottleneck na NG. Jaka karta graficzna byłaby optymalna dla PPC 1 rdzeń, żeby procek nie był wąskim gardłem. Wielordzeniowość nie istnieje, oprogramowanie to 32-bity. Ktoś ma w tym temacie jakąś wiedzę, za czym max warto gonić?
[#8] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4
Wlasciciele High-endowych pseudoamig w koncu beda mieli gre, ktora wykorzystuje 100% mocy...
tylko ile trzeba bylo czekac łłłoooo Panie
3
[#9] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@MUFA-amigaone-pl, post #6

Ta gra, to była rewolucja jak na owe czasy i jeszcze w 2008 ludzie kupowali karty, który nie ciągły D3 nawet nad średnich detalach przy rozsądnej rozdzielczości. Jedyna karta, z których tu wymieniłeś, która powiedzmy bez problemów radziła sobie z tą grą, to GeForce 6800 lub ewentualnie Radek 9800. Ja miałem wtedy R9500 i na średnich, w 800x600 dało się w miarę komfortowo grać. Wszystko poniżej to albo 640x480 albo niskie detale albo 15 FPSów
[#10] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@_arti, post #9

Na prockach PowerPC mogę powiedzieć że pod MacosX z X1950XT i 2.3GHz wersja pod maka jest bardzo płynna, natomiast pamiętam wątki właśnie makowe że R9600 z G5 miało jakieś śmiesznie niskie FPSy.
1
[#11] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@_arti, post #9

w 2008 ludzie kupowali karty, który nie ciągły D3 nawet nad średnich detalach przy rozsądnej rozdzielczości

O ile mnie pamięć nie myli, to grałem w Doom3 na sporo starszej karcie, bo Geforce 4ti 4200, 128mb.
Dawało radę na 30 klatkach ze spadkami oczywiście.
A sam Doom3 graficznie wcale wg mnie tak bardzo nie odbiega od tego, co widzimy dziś.
Wydaje mi się, że dynamiczny rozwój grafiki 3d zwolnił a nawet się zatrzymał gdzieś
około roku 2004/2005.
[#12] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@mmarcin2741, post #11

w grach jest dużo więcej detali, szczególnie roślinność, dodatkowo dochodzi o wiele lepsza wizualizacja deszczu, płynów etc. poza tym racja
[#13] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@mmarcin2741, post #11

W 2007 r to wyszedl Oblivion - Elder Scrolls IV , to bylo dopiero killer 3D i niektorzy probowali w to grac odrazu ze swoim sprzetem. Ja mialem niestety za slaby sprzet...
[#14] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4
Trochę gościu odpłynął z tymi warunkami - personalizowana kopia i jeszcze to "podanie celu posiadania" ? Czy taki port nie powinien raczej powstawać "just for fun" i być na licencji open source? Za to chyba zabrakło doprecyzowania o jaki rodzaj plików z grą chodzi - czy pierwotna wersja CD czy późniejsze dystrybucje cyfrowe też będą pasować. I czy aby na pewno w drugim przypadku ekstrakcja plików dystrybuowanych przez Stream, przenoszenie na inną maszynę celem wykorzystania w innym projekcie - niewykluczone że komercyjnym - nie narusza postanowień licencyjnych?

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2022 10:39:24 przez niebuszewo
4
[#15] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@niebuszewo, post #14

A może jest tak, że zgodnie z licencją musiałby udostępnić kod źródłowy, i dlatego takie restrykcje
[#16] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@niebuszewo, post #14

A może chodzi o to by dostali wyłącznie pochlebcy i nie było złych opinii? Fajnie, że gra wyszła, bo to znaczy, że coś tam w mikroświatku Retro_NG (R_NG) znów się udało. Teraz pora na modę na "indyki" i nowe pomysły.
4
[#17] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@mmarcin2741, post #11

Oczywiście, że dało radę wycisnąć chwilowe 30 FPS na kartach że średniej półki ale zawsze kosztem czegoś. Ta gra zaś wygląda bajecznie w 1600x1200, na ultra i z wysokim AA ale do tego, to potrzeba było czegoś na poziomie GF 7800 GT, który to pojawił się na rynku rok po premierze D3 i kosztował wtedy fortunę (prawie 1500 PLN).

Eh, nakręciłeś mnie żeby go odpalić. Tyle wspomnień mam z tą grą! #feels

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2022 16:27:30 przez _arti
[#18] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@_arti, post #17

Ja byłem fanem Doom 1 i 2. W tamtym okresie miałem 6800Ultra i Doom3 chodził bardzo fajnie. Coś ponad 70 fps w 1600x1200, ale bez AA.
Niestety sama gra nie podobała mi się i traktowałem ja jako tech demo. W porównaniu do poprzednich czesci, był to srogi zawód
[#19] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@Aniol, post #18

Doom 3 to w sumie średnia była.
Jako tech demo to też spory zawód. Znacznie lepsze wrażenie jeśli chodzi o efekty zrobił Tenebrae, szczególnie z dodatkowymi teksturami.


Miejscami naprawdę dobrze to wygląda z dodatkowymi teksturami. Był taki pack gdzie były nawet gloss mapy... swoją droga to coś czego większości gier brakuje.

Jeśli chodzi o fajne gry osadzone w piekle to był Painkiller więc w sumie słaby Doom był do przeżycia. Lepsza grafika, wydajność, znacznie większa różnorodność map i wrogów. Aż dziw pomyśleć że nikt inny nie wpadł na tak banalny pomysł aby naklepać dużo różnych potworów aby się nie powtarzały cały czas


W sumie to dawno nie grałem w Painkillera. Ciekawe ile FPS wyrabia na i9 9900k i 6900XT w 4K pomysł

W sumie grałem w ten remake co jakiś czas temu wyszedł na silniku unreala ale wyglądał gorzej niż oryginał. Nie dali np. gloss map i nie było wszystkich obiektów, szczególnie tych z fajną fizyką.
1
[#20] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@_arti, post #9

Ta gra, to była rewolucja jak na owe czasy i jeszcze w 2008 ludzie kupowali karty, który nie ciągły D3 nawet nad średnich detalach przy rozsądnej rozdzielczości.

To że słabo działała to nie powód aby nazywać tą grę rewolucją
W zasadzie nic rewolucyjnego tam nie było ani nic z tej gry nie trafiło potem do innych gier. Grafika w grach poszła na szczęście w innym kierunku.

Cienie dokładnie tego typu już bywały w innych grach wcześniej.
Efekty bump mappingu jakiegoś szczególnego wrażenia też nie robiły w porównaniu do innych gier. Wręcz ma się wrażenie że te tekstury są wszędzie płaskie a oczywistego robiącego fajne wrażenie efektu mokrej ściany to nie widziałem bo tam nie ma żadnych normalnych tekstur a shadery od światła nie są na tyle dobrze napisane aby taki efekt uzyskać. Już nie mówiąc że ciągle wszystko wygląda tak samo o ile w ogóle jest jakieś światło. No i oczywiście nie da się pominąć tragicznej fizyki i ogólnie animacji. Wszystko sprawia wrażenie jakiegoś takiego pustego bez żadnej masy/substancji.

Znacznie lepszy był Quake 4 bo przynajmniej jest więcej światła i ogólnie strzelania. Choć trochę wyłazi że shadery są słabo napisane.

Za to już gra Prey też na tym samym silniku jest znacznie lepiej zrobiona i tutaj nie miałem większych zastrzeżeń. Dalej trochę brak substancji przy strzelaniu, jakby się strzelało z wycinanek do wycinanek. No ale znacznie poprawiono grafikę, mapy mają dobre oświetlenie, tekstury i są fajne portale. Ogólnie fajna gra choć trochę zbyt prosta.
[#21] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@XoR, post #20

W zasadzie nic rewolucyjnego tam nie było

Czyżby? Akcja dzieje się na Marsie.
[#22] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@XoR, post #19

"Aż dziw pomyśleć że nikt inny nie wpadł na tak banalny pomysł aby naklepać dużo różnych potworów"
Miło, że wspominasz, sam, tymi rencami, naklepałem te potwory do Painkillera podstawki, i większość z dodatku ;)
Kiedys od strony technicznej było to bardzo proste. Robiłem model lowpoly, kilka animacji, kumpel texturowal i wio, next.
Dziś samych plików animacyjnych są i setki do jednego kolesia. Nie mówiąc o reszcie.
1
[#23] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@buldogkekon, post #1

Z ciekawości uruchomiłem to na Steamdecku. Max detale, TDP ustawione na minimum czyli na 3W. Jak widać CPU i GPU razem biorą 1 W, wentylator się nie włącza. Jest płynne 60 fps, gra się bardzo przyjemnie.



Jeśli ktoś chce to dziś uruchamiać na komputerze którzy bierze kilkaset wat, żeby pokazać, że się da, to uważam, że to marnowanie energii i zatruwanie środowiska. W przypadku oryginalnego Dooma, który pojawił się na Amidze kilka lat po premierze to miało jeszcze sens. Doom 3 po 20 latach odpalony na ogromnym prądożernym klocku na nikim nie zrobi już wrażenia, gdy wiadomo, że chodzi nawet na zasilanym małą baterią handheldzie.
5
[#24] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@Aniol, post #22

O to gratuluję, moja ulubiona gra z tamtego okresu. Jako że ja do późnych lat miałem Amigę i uważałem, że wszystko mogę na niej zrobić, to nie raz zasiadałem przed pc młodszego brata i naparzałem w painkillera :)
1
[#25] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@_arti, post #17

Oczywiście, że dało radę wycisnąć chwilowe 30 FPS na kartach że średniej półki ale zawsze kosztem czegoś. Ta gra zaś wygląda bajecznie w 1600x1200, na ultra i z wysokim AA ale do tego, to potrzeba było czegoś na poziomie GF 7800 GT, który to pojawił się na rynku rok po premierze D3 i kosztował wtedy fortunę (prawie 1500 PLN).


W całych tych dywagacjach nie wzieliśmy jednej rzeczy pod uwagę, że to jednak nie oryginalny fabryczny Doom 3 od ID Software a port Dhewm3. Już przy okazji Vanilla Conquer była dyskusja że porty są dużo bardziej wymagające niż oryginał. No i przeważnie tak włąśnie jest, wszak są gdzieś dodawane jakieś usprawnienia, są robione po latach, kiedy hardware na rynku jest mocniejszy itp. Tak więc przed chwilą dostałem info, w ktorym ktoś twierdzi że na jego PC z CPU I7 z może nie najmocniejszą ale całkiem przyzwoitą kartą NVidia Dhewm3 w FullHD na pełnych detalach i maksymalnych ustawieniach wyciąga zaledwie 49fps. Nie wiem czy ktoś z Was może to zweryfikować u siebie. Sam zresztą będą musiał to sprawdzić na moim Ryzem 5 3800XT, choć ja mam słabiutką kartę graficzną. Jeśli to by była prawda, to faktycznie na FullHD w 60fps nie będzie co liczyć na Amidze NG. W takim wypadku pewnie i 30fps można będzie uznać za dobry wynik.
[#26] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@MUFA-amigaone-pl, post #25

Można przetestować dhewm3_1.5.2_win32 na własnym PC.
Wymagane oryginalne pliki z wersji Doom3 (v1.3.1)


Po załadowaniu gry naciśnij tyldę "~" i wpisz:
timedemo demo1.demo usecache

-------------------
https://github.com/dhewm/dhewm3/releases/

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2022 22:12:02 przez Amig_OS
[#27] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@MUFA-amigaone-pl, post #25

Na youtube jest kilka filmikow jak ktoś gra w ten port (Dhewm3) na GTX 745 w 1366 x 768 i framerate jest zupełnie ok. Bardziej wygląda na 60 niż 30.
Ta karta ma 8 lat i był to zupełny low-end w chwili premiery.
[#28] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@MUFA-amigaone-pl, post #25

W całych tych dywagacjach nie wzieliśmy jednej rzeczy pod uwagę, że to jednak nie oryginalny fabryczny Doom 3 od ID Software a port Dhewm3.


Na AOS4 jest port Doom3, czy tego drugiego?
[#29] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@jubi, post #23

Fajny komputer, szkoda że tylko 1280x800 😕
[#30] Re: Zapowiedź premiery Doom 3 dla AmigaOS 4

@ede, post #29

Fajny komputer, szkoda że tylko 1280x800 😕

Aby tylko... tam jest 1280x800 w 60Hz i bez VRR

Dosłownie najbidniej jak się tylko dało to tak dali. Nawet 50Hz nie dali więc emulowanie Amigi w żadnej formie nie jest możliwe. W sensie płynnych scroli.

Coś tam dłubią aby można było zmienić na stałe odświeżanie ekranu z 60Hz na np. 40Hz czy tam te 50Hz. No super tylko czemu niby miałoby się tam nie dać VRR? Taki panel bez problemu obsłuży VRR. Zresztą pewnie obsłużyłby też 120Hz a jeśli nie 120Hz to jakieś 75Hz. Daliby VRR range od tych 30-40 do 75Hz, domyślnie limit FPS na te np. 60fps i jazda. Gry by dużo lepiej działały bez przycięć i ze znacznie mniejszym input lagiem.

Miałem monitor 60Hz z G-Sync to różnica pomiędzy input lagiem pomiędzy 60Hz + V-Sync a np. 56fps* + G-Sync była bardzo duża. Choć w sumie to go podkręciłem do tych 62Hz ile tam się dało i ustawiałem limit 59-60fps. Mniej niż odświeżanie bo tak się ustawia przy VRR limit klatek/sekundę aby mieć właśnie lepszy input lag.
1
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem