Komentowana treść: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona
[#1] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona
lub wskazują czas realizacji na rok co najmniej 2023


Już za rok? To przecież ekspresowe tempo biorąc pod uwagę dotychczasowe postępy tego projektu; z czym oni mają problem?
[#2] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@Cedrat, post #1

Chyba ze wszystkim. Na mocno przestarzale juz komponenty za 2 x wyzsza najwyrazniej cene to zbyt wielu chetnych sie nie znajdzie. A to bez obudowy nawet przeciez jest...
[#3] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona
To ktoś na to jeszcze czeka ?
[#4] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona
Najpierw pandemia, później półprzewodniki, teraz wykonawcy. Niech się zgłosi do Majsty, on ma zdaje się "wolne moce przerobowe"
6
[#5] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@lukjan, post #2

Kiedyś czekałem. Teraz czekam co najwyżej na AmigaOS 3.3, PiStorma 32, i MiniMig’a z AGA.
[#6] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@Cedrat, post #5

Kiedyś czekałem. Teraz czekam co najwyżej na AmigaOS 3.3, PiStorma 32, i MiniMig’a z AGA.

No i to jest bardzo słuszne podejście. Nie czekać, nie obiecywać sobie. Po prostu używać tego co jest, znaleźć sobie ciekawe zajęcie na tym i się cieszyć. Każda gałąź ami-świata oferuje jakieś rozwiązanie dla kogoś kto na serio chce się nią bawić.
W naszym wieku nie ma już sensu na nic czekać. szeroki uśmiech
6
[#7] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@buldogkekon, post #3

To ktoś na to jeszcze czeka ?


1
[#8] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@MDW, post #6

Taaa w pewnym wieku już nawet nie warto zielonych bananów kupować.

Wyjaśnienie: Zielony banan musi parę dni poleżeć aby zżółknąć i dopiero wtedy nadaje sie do jedzenia, ale jeśli ktoś nie ma tyle optymizmu że tyle dni pożyje to kupuje jedynie żółte banany.
1
[#9] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@ZbyniuR, post #8

Co Ty gadasz ?
[#10] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona
Nie potrafię ogarnąć jak oni mogą robić tą wielordzeniowość tyle lat. A jak już powiedzmy ogarnęli (czytaj: jak wydadzą obsługę SMP dla X5000 za kilka lat Śpioch) najtrudniejszą część systemie po stronie API dla programów to co ich niby powstrzymuje przed wydaniem od razu obsługi drugiego rdzenia dla X1000?

To jest robota dla typowego inżyniera, przekopać się przez dokumentację procesora, wspomóc źródłami Linuxa i napisać driver dla kernela. To jak zainicjalizować drugi rdzeń na PA6T i jak wykonywać na nim kod i synchronizować wątki powinni mieć ogarnięte już lata temu bo ta część nie wymagała rozwiązania problemów po stornie reszty systemu. Nie chcą chyba powiedzieć że przez 10 lat tego nie ogarnęli...

Ewidentnie nie mają (dobrych) inżynierów a jeszcze biorą się za idiotyczne drenujące zasoby ludzkie projekty jak Tabor... Niekompatybilny procesor, potrzebny nowy kernel do zrobienia, nowe sterowniki, jakiś sposób aby uruchamiać niekompatybilne programy... zaraz powiedzą że procesor kosztuje $1000 bo już ich nie ma

No ale jest światełko w tunelu. Dodano obsługę DMA w X5000 stopa
[#11] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@XoR, post #10

A mnie cieszy ze wśród bogaczy tez są nieudacznicy.Commodore mogło nie wywalić Tramiela to by sie historia inaczej potoczyła.
[#12] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@SzaryWilk, post #11

No, gdyby Tramiel zrobił swojego kompa 16bit w Commodore, a Jay swojego w Atari, to historia potoczyła by się całkiem inaczej. A może i nawet gorzej.
[#13] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@karolb, post #12

Myślę że komputer Jacka byłby bardziej dopracowany bo jednak stracił na tych wszystkich zmianach firmy dużo czasu i potem musiał gonić ludzi z developmentem. Zakładam że on chciał rzucić wszystkich na budowę 16-bit komputera a zarząd nie za bardzo tego chciał bo C64 się dobrze sprzedawało. Myślę że między innymi stąd były zgrzyty więc jego nie zwalnianie oznaczałoby że jest po jego. Główny inżynier przyszedł za Jackiem więc pewnie komputer byłby podobny tylko bardziej dopracowany.

C= po premierze Amigi nie wiedziało po co im ona i pewnie się bali że im zaburzy sprzedaż C64 więc trudno powiedzieć co by się musiało wydarzyć aby Atari bardziej zawaliło sprawę z marketingiem i rozwojem. Trochę to tak wyglądało że kupili Amigę aby im nikt nie robił konkurencji (swoją drogą dużo się nie wykosztowali) ale sami się bali że zrobią sobie konkurencję i dlatego nic z Amigą nie robili. Dalszy rozwój hipotetycznych wydarzeń to już wróżenie z fusów po fusach ale widząc że C= chciało zrobić C65 i to tak późno to widać co mieli w głowach. Imho zostanie Amigi w Atari byłoby lepszą opcją.
[#14] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@karolb, post #12

Taaa wszyscy byśmy byli Atarowcami, a już po chwili PeCetowcami.
Tak mi fusy pokazują. ;)
[#15] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@XoR, post #13

Gdyby Tramiel nie odszedł z C=, to by pewnie dokończył i produkował C900. Trudno powiedzieć jakby to rynek przyjął. To miał być 16bit Z80 z nowym CPMem z multitaskiem. I dużą jak na tamte czasy rozdziałką, ale kompletnie bez koloru. A C+4 by dostał lepszą reklamę. No nie wiem czy to taka kusząca przyszłość.

Nie wiem czy prototyp C128 już wtedy mieli w planach, czy zaczęli go planować dopiero po odejściu Tramiela?

Apple wierzyli we własne pomysły, Tramiel uważał że prototyp Amigi jest zbyt kolorowy i przekombinowany, a Atari nie miała forsy na jej kupno, więc pewnie pozostałaby prototypem. A kasa Jayowi sie kończyła to pewnie z podkulonym ogonem by sie zatrudnił w innej firmie i może po paru latach próbował gdzieś ją komuś wcisnąć za grosze. Ale parę lat później już by takiego szału nie zrobiła.

Przypuszczam że PC w takim scenariuszu bez ST i A500, zdominowałby rynek jeszcze szybciej. Choć rynek domowych może by poszedł bardziej w C128 i C65. Ale czy to by wystarczyło aby firma żyła dłużej niż do '94?
[#16] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@ZbyniuR, post #15

C900...

C128 dostało VDC właśnie z C900.
[#17] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@hrw, post #16

Podejrzewam, że emu cga w bridgeboardach też jest po częsci z tych prac.

btw. nowy Viaduct ma obsługę rozszerzonego CGA bo okazało się że może adresować wiecej niż w specyfikacji:


Ostatnia aktualizacja: 31.07.2022 11:23:33 przez michal_zukowski
[#18] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@hrw, post #16

A skąd takie info?
Bo planowana rozdzielczość podana na wiki jako 1024x800 jakoś do tego nie pasuje.
[#19] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@hrw, post #16

>C128 dostało VDC właśnie z C900.
A co to te VDC ?
[#20] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@rgrg2, post #19

A co to te VDC ?

Commodore 128 miało dwa procesory i dwa układy graficzne.
1. MOS CPU 6502 i grafika VIC-II dla trybu kompatybilności z C64. Tutaj mógł działać z prędkością 2MHz dla aplikacji natywnych C128.
2. Zilog Z80 @ 4MHz i grafika VDC które to były zrobione dla uzyskania kompatybilności z CP/M. Układ generował tryb tekstowy 80 znaków na 25 i można było tworzyć grafikę w rozdzielczości 640x200 z podobnymi ograniczeniami kolorów jak ZX Spectrum. Samych kolorów było już jednak 16 a grafikę to zdaje się tworzyło redefiniując znaki tekstowe a nie rysując piksel po pikselu ale tego nie jestem pewien.

VDC nie nadawał się specjalnie do gier bo dostęp do pamięci był powolny, nie było sprajtów ani użytecznych rejestrów. Użycie VDC wymagało też monitora RGB. Była możliwość używania VDC z poziomu zarówno Z80 jak i 6502. Z podanych powodów jak i tego że lepiej było pisać gry na popularne C64 nie było gier typowo działających na VDC. Za to niektóre gry używały VDC na C128 aby wyświetlić jakieś dodatkowe informacje (np. mapę w Planet X2) ponieważ można było używać obu układów jednocześnie.
[#21] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@ZbyniuR, post #8

Taaa w pewnym wieku już nawet nie warto zielonych bananów kupować.

Hehehe, dobre. 😃 Muszę zapamiętać, bo bardzo mi się spodobało.

A jeżeli chodzi o banany to ja nawet czekam aż dostanie brązowych plam.
[#22] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@XoR, post #20

I VDC to było prawie CGA
[#23] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@XoR, post #20

Opis VDC na Wiki podaje że scalak miał maks 720x700 czyli overscan z interlacem, ale w trybie znakowym, oraz 640x480 w trybie bitmapy. Ile kolorów w atrybutach czy także ile bitów na piksel nie precyzują. Ale Basic w C128 wspiera tylko tryb znakowy 80x25, a bitmapa 640x200 dostępna tylko dla speców od Assemblera. Natomiast dodatkowe tryby dopiero po rozszerzeniu pamięci graficznej do 64K. Przy czym modele 128D miały na to stosowny slot, a ten zwykły C128 wymagał lutowania w pajęczynce. Są o tym filmy na YT, oraz o podobno osiągnięciu rozdziałki 800x600 przez scenowych koderów. Nie miał sprajtów ale miał scrol, choć po 4bity w rejestrze na ten parametr to raczej skokowy gorszy niż w CPC, ale także blitter, do kopiowania lub kasowania bloków. WOW!

@hrw - Wspominają tam że C128 dostał starszą wersję VDC niż ta planowana do C900.

@MDW - Czasem na wyprzedaży są piegowate bywa że prawie brązowe takie bez czekania. ;)
[#24] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@michal_zukowski, post #22

CGA w hiresie mocno odstawał bo nie potrafił takich cudów jak VDC. Za to w mniejszych rozdziałkach CGA miał po 2 a nawet 4 bity na piksel bez atrybutów, a tego z kolei nie miał VDC.
[#25] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@ZbyniuR, post #23

Czasem na wyprzedaży są piegowate bywa że prawie brązowe takie bez czekania. ;)

Taak! Zawsze mnie to bawiło, że lepsze są tańsze.
[#26] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@ZbyniuR, post #24

No i okazało się, że CGA z Bridgeboardów od Commodore może działać w ColorPlus mode czyli adresować 32kb pamięci:
https://en.wikipedia.org/wiki/Plantronics_Colorplus

Szkoda, że Commodore nawet w C=2386 nie dodało emulacji EGA, ale lepsze to niż nic.

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2022 19:54:48 przez michal_zukowski
[#27] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@XoR, post #10

Nie potrafię ogarnąć jak oni mogą robić tą wielordzeniowość tyle lat. A jak już powiedzmy ogarnęli (czytaj: jak wydadzą obsługę SMP dla X5000 za kilka lat Śpioch) najtrudniejszą część systemie po stronie API dla programów to co ich niby powstrzymuje przed wydaniem od razu obsługi drugiego rdzenia dla X1000?


Nic ich nie powstrzymuje. To nie jest tak jak sobie wyobrażasz że skoro X lat robili wielordzeniowość dla AmigaOS 4. która jak wiesz bo pewnie śledzisz amiportale od lat i wypowiedzi róznych "specjalistów" w Amidze "nie jest możliwa do zrobienia", to że po skutecznym wprowadzniu tego mechanizmu dla X5000, będzie trzeba czekać kolejne X lat na wprowadzenie do dla X1000 czy A1222. Nic bardziej mylnego, z tego co było nam tłumaczone od samego początku, wybrano X5000 jako patformę testową, lecz jak tu wszystko będzie działać jak trzeba, wdrożenie tego samego dla X1000 i A1222 to już będzie miały pikuś.
[#28] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@MUFA-amigaone-pl, post #27

Pożyjemy zobaczymy. Aros ma obsługę wielu CPU ale chyba nadal nie działa poprawnie.
[#29] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@michal_zukowski, post #26

A czym ten ColorPlus się różni od Tandy Graphics?

Z komputerów o których czytaliśmy w Bajtku takie tryby miały IBM PCjr, Tandy 1000, Schneider EuroPC, Atari PC1, Commodore PC-10, oraz Amstrad PC1512. Ten ostatni nawet poszedł o krok dalej i dodał 16kolorów w 640x200 w 64KB. A poza tym każda karta EGA miała takie tryby w tej stałej palecie 16kolorów, choć zdaje sie że nie umiała ich wyświetlać na monitorach CGA przez RGBI.
Ale gry z nich całkiem często korzystały, choć w Europie w której nazwa Tandy nie była znana, a nasze TV w 80ych miały tylko wejście antenowe, bez choćby composite, zwykle podawano że one wymagają karty EGA. A gry na CGA kojarzyły sie nam z tymi wstrętnymi cyjanami i fioletami.

Nie znam parametrów tego C= 2386, ale może to kwestia sterownika?

The 8bit Guy zrobił kiedyś o tym fajny odcinek: :)


Ostatnia aktualizacja: 01.08.2022 01:03:03 przez ZbyniuR
[#30] Re: Aktulizacja bloga Trevora Dickinsona

@MUFA-amigaone-pl, post #27

po skutecznym wprowadzniu tego mechanizmu dla X5000, będzie trzeba czekać kolejne X lat na wprowadzenie do dla X1000

Coś w tym może być splat

A tak na serio to akurat spodziewałbym się że A1222 dostanie SMP tak wcześnie jak się tylko będzie dało tj. na premierę.
Czy na siłę będą opóźniać wersję dla X1000 aby sprzedać jak najwięcej A1222 i X5000 to "pożyjemy zobaczymy".

No bo o to tutaj chodzi, czyż nie?
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem