[#1] MorphOS Bounty
Witam

Recedent w komentarzach o zbiórce pieniędzy na Amigowy port FireFoxa poruszył kwestię bounty dla MorphOSa.

Jakiś czas temu z ciekawości otworzyłem dyskusję o przeportowaniu FF dla MorphOSa na forum morphzone.org

Okazało się, że nasza społeczność nie jest za bardzo zainteresowana portowaniem tej przeglądarki, gdyż większość z nas jest zadowolona z tego co prezentuje OWB rozwijane przez Faba.

Rozmawiałem z Fabem, nie jest on za bardzo zainteresowany dotacjami gdyż jak stwierdził, pisze OWB dla siebie i dla własnej satysfakcji przy okazji dzieląc się z nami jego pracą (za co składam mu wielkie podziękowania).

Na stronie morphzone.org istnieje system bounty lecz jest on w swego rodzaju zawieszeniu, próba otwarcia jakiegoś bounty kończy się niepowodzeniem z braku zainteresowania (niestety).

Jednakże jest wiele pomysłów które warto by wesprzeć finansowo, znajdą może one wykonawcę, który podjąłby się realizacji. Dla mnie na przykład, priorytetami były by następujące projekty:

- Cairo ze wsparciem hardwareowym, bez którego plugin flash do OWB raczej szybciej niż teraz nie zadziała.

- Klient ftp/sftp, na przykład próba przeportowania genialnego programu WINSCP, który na piecu sprawdza się w tej roli bardzo dobrze. Na temat tego projektu wypowiedział się już Jaca, że ża jakieś 2-3 miesiące może podjąłby się realizacji projektu. Rzookol też wspomniał że mógłby się tym zając, ale nie wcześniej niż za pół roku ze względu na napięty "terminarz" prac które ma już zaplanowane (w tym świetny Scandal, chociaż nie dane mi go jeszcze używać)

- Przeportowanie niektórych pluginów spod FF do OWB

Pomysłów zapewne pojawiłoby się więcej. Jak oceniacie szansę powodzenia takiego projektu? Czy warto otworzyć system bounty dla MorphOSa tutaj na ppa.pl? Ja byłbym za, jestem w stanie dotować projekty dla MorphOSa bo dotowanie programów dla AmigaOS w moim przypadku mija się z celem, nie używam tego systemu i używać nie będę.

Pozdrawiam

[#2] Re: MorphOS Bounty

@pampers, post #1

Czytałem wątek na MZ.org i myślę że pomysł jest dobry i ma szansę realizacji tutaj. Wszakże PPA to największy i najczęściej odwiedzany portal amigowy.

Z Twoich propozycji najbardziej mi się podoba:


Cairo ze wsparciem hardwareowym, bez którego plugin flash do OWB raczej szybciej niż teraz nie zadziała.

Ten projekt naprawdę powinien być jak najszybciej zrealizowany ok, racja
Jednym słowem jestem jak najbardziej na tak i popieram Twoją inicjatywę

[#3] Re: MorphOS Bounty

@pampers, post #1

Myślę, że odnośnie Firefoxa to jest to jakaś zazdrość, że ktoś w końcu cokolwiek zaczął robić (bracia bliźniacy). Niektórzy jednak nie zazdroszczą i są zadowoleni z OWB, które istotnie fajne jest, ale zawsze jakichś funkcjonalności będzie mu brakować do programu pisanego i testowanego przez wielu ludzi z całego świata.
Myślę, że nie jest problemem to, że nie ma jakiejś funkcjonalności czy oprogramowania na ten system bo nie ma paru tysięcy dolarów nagrody za napisanie softu wartego (patrząc na to ile potrzeba czasu na realizacje) kilkadziesiąt tysięcy. Problemem jest to, że nie ma programistów, którzy widzieliby jakiś sens w napisaniu takiego softu. Nie ma zasobów, jest w środowisku kilka, może nieco więcej aktywnych osób, które już jakimiś projektami się zajmują.

Co do MorphOS-a to nawet nie ma aktualnego (lub dostępnego oficjalnie) SDK dla ludzi, którzy ewentualnie mogliby np. kupić Maca mini i coś programować (wiem, że da się poskładać samemu, ale na starcie już jest przeszkoda), więc może najpierw trzeba zrobić zrzutkę na to by wydać nowe SDK?

Warto również zauważyć, że nie każdy projekt z dotacji może później być czymś użytecznym (choć początkowo pożądanym).

Patrząc na to co ludzie pisali na MorphZone to Firefox nie ma wśród wypowiadających się tam wielu zwolenników więc nie ma co liczyć na to, że ktokolwiek się za to weźmie. Pozostaje więc klient ftp/sftp/ftps i cairo ze wsparciem sprzętowym - może chociaż to będzie np. za rok dostępne jeśli potencjalnych autorów zmotywują dotacje.

[#4] Re: MorphOS Bounty

@grxmrx, post #3

Ja się wypowiem nietypowo w kwestii bounties. Z góry zaznaczam, że to moje osobiste zdanie, proszę nie brać tego jako jakąś emanację zbiorowej opinii morphosowych programistów, ani, broń Boże MorphOS Teamu.

Przyznam, że zęby mnie bolą jak czytam o tych ewentualnych propozycjach na bounties. Port czegoś tam, port jeszcze czegoś, port czegoś kolejnego. A gdzie miejsce na oryginalne oprogramowanie? Przy systemie bounties i obecnych wysokościach sum o jakich jest mowa, kasy za bounty nie można uważać jako zapłaty za robotę, bo jest jej zdecydowanie za mało. W związku z tym istotnym czynnikiem jest satysfakcja programisty z wykonanej pracy. Tymczasem portowanie jest nudne, dla mnie satysfakcja z portu czegoś tam jest równa zeru. Dlatego na pewno nie podejmę się żadnego bounty, które będzie w sobie miało słowo "port".

Osobiście też same bounties jako takie do mnie nie przemawiają. Ponieważ programista dostaje kasę z góry, niespecjalnie musi się starać, żeby np. program był przyjazny dla użytkownika, wystarczy wypełnić warunki bounty. Przykładem takiego bounty jest program MorphUP. Jedyną dla mnie wartościową rzeczą w bounty jest swego rodzaju badanie rynku. Przy takiej ilości potencjalnych nabywców programu, jaką mamy, wydanie dobrego, ale nietrafiającego w potrzeby ludzi programu, będzie katastrofą. Chyba że część ryzyka bierze na siebie wydawca.

Aktualnie zbliżam się do końca z DigiBoosterem. Jest to program, na który nie było żadnego bounty. Jest to też eksperyment, od paru lat nie mieliśmy na amisystemy programu, który zakłada komercyjny model dystrybucji. Cudów się nie spodziewam, ale wyniki będą dla mnie na pewno bardzo znaczące. Jeżeli jednak nasz postamigowy rynek osiągnie minimalny rozmiar niezbędny dla powodzenia małoskalowych przedsięwzięć komercyjnych, będzie to na pewno znacznie zdrowszy system powstawania programów niż bounties.



Ostatnia modyfikacja: 07.11.2009 11:35:32
[#5] Re: MorphOS Bounty

@Grzegorz Kraszewski, post #4

@Krashan:

Jest to też eksperyment, od paru lat nie mieliśmy na amisystemy programu, który zakłada komercyjny model dystrybucji.

I to jest odpowiedź na Twoje pytanie - dlaczego porty, dlaczego bounty.. Bo nikt jakoś nie kwapi się do napisania oprogramowania, które uzupełniłoby wachlarz aplikacji dla MorphOS. Jeżeli jest zapotrzebowanie na program X to lepiej jest czekać aż ktoś się zlituje i coś napisze (co może nigdy nie nastąpić)?

Chętnie zapłacę za program do SFTP, za dobry komercyjny produkt, tak samo jak chętnie zakupię DigiBoostera. Tylko Ty jesteś jednym z niewielu wyjątków, którzy postanowili napisać komercyjny produkt. O resztę środowisko musi się "dopraszać" chociażby przez system bounty.

Ostatnia modyfikacja: 07.11.2009 11:26:24



Ostatnia modyfikacja: 07.11.2009 11:27:16



Ostatnia modyfikacja: 07.11.2009 11:28:09
[#6] Re: MorphOS Bounty

@pampers, post #1

To może jeżeli chodzi o grafikę to GIMP ? A i DigiCam (?) chętnie bym zobaczył (do zdjęć pod Linuxem).

[#7] Re: MorphOS Bounty

@ender, post #6

Zamiast GIMPa wolałbym zobaczyć nową wersję zaniechanego projektu Pixel32 ..

[#8] Re: MorphOS Bounty

@pampers, post #7

Wiesz ja najchętniej to bym zobaczył REALSOFT 4D napisany dla PPC i MOS-a lub takie Tornado też na PPC i MOS-a. Jakieś nowe gierki tak samo jak wcześniej.



Ostatnia modyfikacja: 07.11.2009 13:41:52
[#9] Re: MorphOS Bounty

@ender, post #8

Ale to w sumie nie temat co byśmy sobie zobaczyli ale co możemy zrobić, żeby zobaczyć..

[#10] Re: MorphOS Bounty

@ender, post #8

Jest przecież Blender...

[#11] Re: MorphOS Bounty

@grxmrx, post #10

Baaa...Imagine 5.14 PPC fajnie śmiga na Efice.

[#12] Re: MorphOS Bounty

@grxmrx, post #10

stosujac te sama logike: po co komu firefox jest aweb, ibrowse, sputnik i owb.
office? a po co? pagestream, vim i ed starcza.
[#13] Re: MorphOS Bounty

@Valwit, post #12

Masz rację, nie znam się na 3D i nie wiedziałem, że Blender jest tak kiepskim programem, że ma się do Tornado czy Realsoft jak w kategorii przeglądarek Aweb do Firefoxa.

[#14] Re: MorphOS Bounty

@grxmrx, post #13

To nie jest kwestia jakości, tylko preferencji.



Ostatnia modyfikacja: 07.11.2009 15:15:18
[#15] Re: MorphOS Bounty

@pampers, post #1

Pytanie jeszcze jedno - czy to w ogóle możliwe (i kto miałby się tym ewentualnie zająć), żeby stworzyć/hostować na PPA system bounties. Bo gdybać możemy, podawać przykłady softu, na który skłonni bylibyśmy rzucić groszem, ale wszystko rozbije się o praktykę.

P.S. Odnośnie mnogości podawanych tu programów - myślę, że każdy może dorzucić swoje "trzy grosze" - założyć bounty, wpłacić jako pierwszy i czekać aż ktoś się dorzuci/podejmie. Mnogość opcji nie jest przekleństwem, pod warunkiem, że nie skończy się tym, że każdy założy "własne", drobne bounty, którego nikt nie będzie się podejmował.

[#16] Re: MorphOS Bounty

@waldiamiga, post #11

A czy jest wersja pod MORPHOS-a? Pytam tak z ciekawości, wszystko zadziała nawet na Efi, jest zoptymalizowane pod ten lub inny (MORPHOS-owy sprzęt), pod system? Ja po prostu chciałbym nabyć program, który od początku do końca powstał z myślą o MORPHOS. Niechby to była tylko osobna wersja czegoś co już istnieje, ale na nasz system. Nawet gdyby się okazało, że niestety Efi jest za słaba, to trudno. Jakos uzbieram na MM, ale mam dość uruchamiania czegoś pod emulatorem z rozterką zadziała, czy nie. Sam nie mam umiejętności (niestety) żeby coś stworzyć, (chyba, że pomóc przy scenariuszu do gry) i cenię, to co jest, ale uważam, że po MORPHOS-ie na Maki przyszła kolej na sotf. Co mi po komputerze bez oprogramowania. Jestem laikiem komputerowym (ale juz przez małe l) i pewnie przez brak pewnych umiejętności, nieznajomośc systemu coś mi tam nie wychodzi z obsługą, ale o takich nowych , którzy nie chca grzebac w emulatorach trzeba by w koncu pomysleć. Załużmy, że przekonam kmpla do MM i MORPHOS-a i co bedzie chciał coś uruchomic i ma z emulatorami sie męczyć? To mnie zruga w końcu, że go w maliny wpuściłem. Ot takie moje zdanie. Co do RealSoftu 4D ... hmm, nie jestem specjalistą, ale ma chyba większe możliwości niż Blender. Pozdrawiam.

PS. Poszukam demo programu o któym piszesz, może to faktycznie to czego szukam.

[#17] Re: MorphOS Bounty

@ender, post #16

No przecież jeśli na efice śmiga to raczej na Morphosie co? :) Ale natywna wersja to to nie jest ale działa.



Ostatnia modyfikacja: 07.11.2009 18:53:54
[#18] Re: MorphOS Bounty

@waldiamiga, post #11

No ale takie Imagine czy Tornado3D to straszny prymityw w porównaniu z Blenderem. Poza tym Blender się rozwija. To cholernie ważne! Ma ogromną rzeszę użytkowników i ludzi, którzy go wspomagają tworząc różne rzeczy. Skoro już mamy coś do 3D to może jednak zajmijmy się dziedziną w której nie mamy żadnego sensownego programu. Naprawdę nie jest zbyt wesoło w dziedzinie grafiki 2D. Byłoby świetnie gdyby Pixel był kontynuowany skoro jest już w tak zaawansowanym stadium. Wierzyłem w ten projekt (wpłacając nawet autorowi $50) i zawiodłem się mocno. A program jest naprawdę fajny, bo interfejs naślaguje Photoshopa.

[#19] Re: MorphOS Bounty

@Arbuz, post #17

Chodziło mi, że ktoś tworzy to pod nasz system i sprzęt. Coś jak Exlusive na konsole (chodzi o dopracowanie portu). Nie wiem, czy teraz jestem lepiej rozumiany?

[#20] Re: MorphOS Bounty

@MDW, post #18

A ja miałem problem z pobraniem Blendera na efikę. :( Ciekawe co skopałem). Fakt jest dużo książek (jedną już mam, druga zakupie w grudniu) do tego chiałem jeszcze jakis tablet (raczej Wacom z tego co czytam na forach i rozmawiam ze znajomymi grafikami). No właśnie używasz jakiegoś tabletu z Blenderem? Jakoś nie wyobrażam sobie pracy z myszką ( z tabletem chyba łatwiej)? Cóż gry pewnie nie zrobię, ale może chociaż postacie i czegoś się nauczę. Silnik gry, który ma Blender raczej do szybkich nie należy? Mam na myśli używanie później na efice tego co się ewentualnie spłodzi. Jak wykozrystać Blendera, że stworzyć coś co zadziała na efice (chodzi o pamięć). Sorki za pytania, ale kogoś spytać musze, a Ciebie postrzegam jako osobę kompetentną w tej kwestii. Czytałem troche o OPENGL (niestety przykłady tylko dla Windows, czyli laik gubi sie po pewnnym czasie, a wykorzystanie informacji w innym systemie wydaje sie prawie nie możliwe), czy w Blenderze mozna jakoś wykorzystać OPENGL, który wydaje mi sie lekarstwem na niedostatek pamięci w efice?

W sumie moze miejsce niedopowiednie, ale przydałyby się jakieś wskazówki, może kursik jak zrobic coś ( program, grę, grafikę) na efice, która ma pamięci tyle ile ma. Czego się wystrzegać itd.

PS. Nie moge ściągnąć dema Imagine 5. Nie ma odnośnika jak kliknę w demo.
http://www.imaginefa.com/
Co jest, aż taką (informatyczną) nogą (chyba) nie jestem.

[#21] Re: MorphOS Bounty

@pampers, post #1

mosowce sie troche różnią od betaowiec pod tym wzgledem, że dużo osob robi dla idei i raczej nie pragną za prace kasy,
nie wyobrażam sobie np. żeby mi ktoś płacił za rozwój scandala,ktorego robie min. dla siebie (i co więcej, dość często go używam :) ). poprosiłem raz o wsparcie w celu kupna skanerów bo już sie troche na nie wykosztowalem i dzięki nadesłanemu dofinansowniun (za ktore dziekuje) , mogłem kupic skaner Epsona, skonczyć sterownik i zająć się porządnym api do usb (prawie na ukończeniu), dzieki czemu jest duza szansa na nowe sterowniki.

[#22] Re: MorphOS Bounty

@rzookol, post #21

Ja to jak najbardziej rozumiem Rzookol, ale jeżeli żaden zdolny mosowiec nie wyraża zainteresowania aplikacją X a ja i kilka osób taką zapragnęło by mieć to dlaczego nie pomóc szczęściu i zaproponować wynagrodzenie za program, który przyda się paru osobom, a potem może skorzysta jeszcze większe grono..

[#23] Re: MorphOS Bounty

@pampers, post #22

http://www.pegasosforum.de/bounty.php :)

[#24] Re: MorphOS Bounty

@ender, post #16

A czy jest wersja pod MORPHOS-a

Niestety nie,to wersja pod WarpOS - ale działa fajnie.Niezbędnych było kilka zmian w konfigu (rozdziałka i tryb CGX)

[#25] Re: MorphOS Bounty

@waldiamiga, post #24

A skąd ją pobrać w wersji demo i ile ewentualnie kosztuje produkt finalny? Szukałem na stronce wydawcy i linka do dema nie znalazłem. Sama cena jakies 70 euro hmm... gdyby sie okazało, że dla efiki to będzie lepszy wybór (chodzi o prędkośc działania, zapotrzebowanie na pamięć) niż Blender to kto wie. A czy da się wykorzystać w Imgaine obiekty stworzone na PC w Blenderze?



Ostatnia modyfikacja: 08.11.2009 12:10:44
[#26] Re: MorphOS Bounty

@rzookol, post #21

Podrzuc na maila jakis numer konta... Dla mnie ten program jesb bardzo wa¿ny...
Pozdrawiam

[#27] Re: MorphOS Bounty

@pampers, post #1

Czy jest szansa na bounty 68k JIT dla PPC?
Mógłbym udostępnić sprzęt na czas pisania JITa.

[#28] Re: MorphOS Bounty

@Leon, post #27

masz na mysli uae oczywiscie?

[#29] Re: MorphOS Bounty

@kiero, post #28

Tak chciałbym pograć w przyszłości na efice w gierki z klasyka i bez JITa jest to praktycznie nie możliwe.
[#30] Re: MorphOS Bounty

@ender, post #20

Ja nie jestem kompetentny jeżeli chodzi o obsługę programów do 3D, bo ledwo protrafię zrobić w nich sześcian. :) Ja Blendera wykorzystuję tylko od środka pisząc skrypty exportujące dane ze scen/obiektów/krzywych, które zrobi grafik.
Co do OpenGL to Bledner dla MorphOS w pełni wykorzystuje OpenGL. Wszystkie Blendery mają cały GUI rysowany przy pomocy OpenGL. To wszystko jest w pełni akcelerowane. Nie tylko widok sceny ale wręcz cały GUI, wszystkie przyciski, suwaki, gadżety. No ale fakty wykorzystwywania OpenGL w nijaki sposób nie wpływa na pamięciożerność.

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem