[#1] Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie
Mam kilka pytań związanych z tworzeniem grafiki na maszynach wyposażonych w 32 MB VRAM.
Posiadam eMaca z Morphos-em i chciałbym spróbować zrobić na nim coś pożytecznego. Przeglądałem różne materiały (stosując się do wskazówek z forum) odnoście działających na motylku języków programowania i programów graficznych. Chciałbym stworzyć grę (wiem, wiem :) ) z grafiką podobną (chodzi o sposób ukazania pola gry i postaci) do gry Commandos z PC. Ma to być przygodówka. Postacie, zwierzęta, drzewa, budowle spróbuję stworzyć w Blenderze. Wykorzystam do tego laptopa, a efekt końcowy chciałbym przenieść na Morphos-a wykorzystując dostępną wersję Blendera. No to teraz pora na pytania:

1) Zastanawiam się, czy w grze z tego typu grafiką mam wykorzystać program do grafiki 2D (droga, ścieżka coś co będzie poza polem działania postaci w grze - nie wiem czy fachowo to nazywam), czy ograniczyć się tylko do Blendera? Załóżmy, że muszę korzystać z programu do grafiki 2D co lepiej wybrać PPainta, czy fxPainta? Co ma lepsze możliwości i działa lepiej na Morphos-ie?

2) Na co zwrócić uwagę przy tworzeniu w Blenderze i nie tylko, by projekt nie zabierał więcej niż 20 MB VRAM? Właśnie, czy 20 MB zarezerwowane na obsługę grafiki w grze przy łącznej ilości 32 MB VRAM to nie za dużo?

3) Jaka rozdzielczość i głębia kolorów byłaby najlepsza na moim sprzęcie i Morphos-ie (gdyby te 20 MB okazało się w sam raz)?

4) W Internecie natrafiłem na takie informacje http://troman.pl/?p=817 http://troman.pl/?p=722 . Pomyślałem, że byłyby one przydatne przy projektowaniu. Szczególnie interesuje mnie opcja wykorzystywania plików, w których zapisane są dane Motion Capture. Korzystał ktoś z tego, czy przykładowe pliki można wykorzystać bez problemu, czy są jakieś obwarowania? Jak się sprawdza pierwsza opcja z pierwszego linku?

5) Zastanawiałem się, czy jest możliwe w projektowaniu animacji postaci, wykorzystanie nagrania wideo (klatka po klatce) w celu naniesienia ruchów z pliku wideo na ruch animowanej postaci albo przynajmniej określenia, w którym momencie i w jaki sposób porusza kończynami, głową?

6) Czy do przechwycenia obrazu i wykorzystania go jak wyżej przyda się VHI Studio ?

7) Robił ktoś coś w Match Moving? Podobno to taki ubogi krewny Motions Capture do wykonania na darmowym oprogramowaniu w domu i ma możliwość współpracy z Blenderem?



Ostatnia modyfikacja: 07.02.2011 17:08:16
[#2] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@Ender, post #1

Bynajmniej nie chciałbym cię zniechęcać - jednak pytania, które postawiłeś, zdają się sugerować, że... echem... jak by to ująć... daleka droga przed tobą. Wytrwałości życzę. OK

[#3] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@APC74, post #2

Wiem, że daleka. Może to głupio zabrzmi, ale ja najpierw dłuuuugo kombinuje jak coś zrobić, by był efekt i nie tracić czasu na pomyłki. Znalezienie odpowiedzi na te pytania na własną rękę zajmie mi sporo czasu, a może się okazać, że zupełnie niepotrzebnie szukałem, bo uzyskałem nie to co chciałem. Poza tym ja nie kryje, że jestem "świeżak" w tych tematach. Wybranie właściwej drogi jest baaaardzo trudne, ale co ja tam będę smęcił staremu wyjadaczowi. Pozdrowionka.
[#4] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@Ender, post #1

1) Do kompzycji i malowania polecam Photoshop 7.0. Jest wygodny praktyczny i stabilny. Jak znasz PPainta to szybko nauczysz się wykożystywać Photoshopa.

2) Obiekty musisz budować jako Lowpolly czyli tak aby przy jak najmniejszej ilości ścianek miały jak najlepszy wygląd.

3) To chyba musisz sam wybadać pod blenderem - na początek ładować jakieś obiekty i zorientujesz się przy jakiej liczbie ścianek system zacznie podpierać braki vram fastem.

4) fajnie, że znalazłeś ciekawe źródło ;)

5) Na pewno się da, ale nie mam pojęcia jak w blenderze zorganizowana jest opcja
background, tzn raczej będziesz musiał sobie wyciąc odpowiednie klatki(tzw kluczowe - keyframes) z pliku wideo i podkładać na viewporcie w Blenderze i pod takie sylwetki układać (riggować objekt).

6) Nie znam programu, być może.

7) ciekawe :)

Ps. co do photoshopa to jak chcesz koniecznie na MorphOSie to pod Basiliskiem
powinien chodzić przyzwoicie aczkolwiek niesprawdzałem.
fxPaint na MorphOSie działa wyśmienicie ale to dziwny program jest, zawsze zapominam jak to z warswami tam sie robi . Do photoshopa znajdzesz mase tutoriali... (do fxPaint chyba tylko english guide)



Ostatnia modyfikacja: 07.02.2011 19:16:13
[#5] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@ede, post #4

Na Bazyliszku pójdzie co najwyżej Photoshop 4.0 ...

[#6] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@ede, post #4

Wolałbym zainwestować kasę w oprogramowanie działające pod Morphos-em.

A co z rozdziałką i ilu bitowa ma być grafika, Twoim zdaniem? Ja myślałem o 16-bitowej, ale nie wiem czy to za ubogo nie wyjdzie.

A to źródło... masz z nim jakiś związek?

@ Pampers Photoshopa mogę na lapku uruchomić. Wolałbym robić na eMacu, bo tak sobie biedak stoi ;).



Ostatnia modyfikacja: 07.02.2011 19:43:33
[#7] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@pampers, post #5

Jeśli na Bazyliszku zadziała Mac OS 8.5/8.6 to maks wersją będzie 6.0.
No to szkoda miałem nadzieję, że pójdzie 7.0. Ale pewnie i 6.0 wyprzedza
o lata świetlne amigowy soft 2d. Na razie bazyliszka to widziałem jedynie tyle co się uruchamia ale po prędkości jego działania i dostępie do danych na partycji morphosa sądzę, że warto instalować i 6.0. Tylko skąd zdobyć takie cudo... kupić bedzie cięźko chyba.

http://en.wikipedia.org/wiki/Adobe_Photoshop_release_history

[#8] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@Ender, post #6

To zainwestuj z tym, że w fxPainta nic to nie da bo jest nie rozwijany już ... niestety, chociaż jest naprawdę fajny i nie żle dopracowany jak na amigowe warunki.

Rozdziałka ... hmm 24bit żródłowa a póżniej ekran z grą może na 16bitach ...

Ze żródłem nie mam związku, no może w planach ew. w przyszłości niezbyt odległej. Nie zajmuję się animacją na dzień dzisiejszy. Na razie statyczne 3D - na to z ledwością wystarcza mi mój sprzęt (mam na myśli rendering w jakiś sensownych rozdziałkach).

[#9] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@ede, post #7

Ede: 4ka to ostatnia wersja na 68k jak dobrze kojarzę.

[#10] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@ede, post #7

Na Basilisku ostatnia wersja MacOS to 8.1, a Photoshopa uruchamiałem 4.0.1. Są jednak dwa spore problemy - po pierwsze: emulowany Mac pójdzie w max 256 kolorach (czyli PS wyświetli nam obrazki z ditheringiem jak nie przymierzając ImageFX na Agacie). Po drugie - z prędkością działania jest kiepawo. Mac Mini 1.5 GHz słabo sobie radzi z wczytywaniem 24 bitowego obrazka PNG w 300 dpi, a co dopiero wykręcać go jakimiś wymyślnymi filtrami... Już lepiej zrobić sobie dual boota i korzystać z nowszej wersji Photoshopa w normalnej prędkości pod OS9/OSX.

[#11] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@recedent, post #10

@ all

A co myślicie o rozdzielczości 1024x768 - 16 bit? Morphos w tej rozdziałce zabiera około 7 MB VRAM.

Tło w 2D, budynki, drzewa, postacie, zwierzęta w 3D?

8 ) Obiekty w 3D robić w dużo większej rozdziałce niż docelowa 1024x768 i tak będę musiał je przeskalować żeby proporcje utrzymać?

9) Banalne pytanie, ale wolę je zadać: Mój laptop jest szybszy niż eMac, mogę pracować z Blenderem na nim, a efekt pracy przenieś do Blendera PPC i wtedy wykorzystać, czy muszę od początku pracować na naszym Blendzie, bo to wersja na PPC ?

10) A może do 2D zamiast Photoshopa kupić CorelDraw-a? Jest tańszy, też wykorzystam na PC (chyba, że musi być wersja na PPC no to Makowa jakaś). Czy te programy zapisuja grafikę w jakimś zjadliwym dla Morphos-a standardzie?



Ostatnia modyfikacja: 07.02.2011 22:02:20
[#12] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@Ender, post #11

@ Recedent, to fatalnie, że tylko 256, myślałem że da się to zmienić jakoś, że to wina starego MacOSa 7.5.5 czy coś. Kurczę Shapeshifter to było coś :]. Troche walczyłem z Basiliskiem - nie chciał mi odpalić plikopartycji z SS odpalił w końcu z jakiejś z netu z 7.5.5 i dałem spokuj chwilowo ... nie wiedziałem, że Basilisk to taka lipa :].

@ Ender, sorki za wprowadzenie w bład z Basiliskiem - ale ostrzegałem, że nie sprawdziłem tego ;)

8 ) Obiekty 3D są wektorowe więc nie ma mowy o ich rozdzielczości, co najwyżej o rozdzelczości tekstur można mówić w tym przypadku. Możesz też część grafiki wyrenderować np. skomplikowane fasady budynków ze światłocieniem, a potem
(z tych renderów) zrobić tekstury do uproszczonych (low polly) modeli 3D tychże budynków. To samo z innymi obiektami. Do tego jeszcze retusz (pobrudzenie) teksturek dla podniesienia autentyzmu w jakimś programie 2D i będzie git.

9) Oczywiscie, że możesz. Z modelowaniem obiektów i sceny (a to głównie bedziesz robić na początku) nie powinno być problemu dla Blendera pod MorphOSem, jeśli chodzi o prędkość, z resztą nie będziesz miał zbyt dużo ścianek (pollygonów)
żeby zamuliło Ci sprzęt bo bedziesz robić grafikę (objekty) do gry i będziesz tego pilnować za wszelką cenę :)

10) Wszystko jedno jakiego programu użyjesz (może i fxPaint wystarczy). Poleciłem Photoshopa 7 bo jest łatwy do opanowania i ma bardzo duże możliwości w dziedzinie 2d a nawet ciutek w 3D i sprawdza się jeśli chcesz robić szybko, jest przemyślany pod tym wzgledem. Z drugiej strony jeśli ma to być gra oparta o engine 3D Blendera to najwięcej będziesz miał pracy z modelowaniem, teksturowaniem i zaprogramowaniem (oskryptowaniem ?), a 2D to bedzie w zasadzie kosmetyka niemalże.


Ps. co do tła bo mi umkneło - generalnie (przynajmniej tak to sobie wyobrażam) powinieneś mieć takzwaną sferę generowaną sprzętowo przez GL,
co będzie dawać wrażenie umiejscowienia horyzontu i przestrzeni. Potem tła, tu możesz użyć planeu z clippingiem czyli takiego jakby 2D parawanu z grafiką 2D, którego linia horyzontu bedzie granicą przezroczystosci - jeśli bedzie bardzo postrzępiony horyzont np. las użyjesz maski (do clippingu). Tego patentu można użyć też dla drzew na planie gry tak będzie łatwiej i znośniej dla sprzętu. Możesz oczywiście w ramach tła zbudować kilka planów ;)



Ostatnia modyfikacja: 07.02.2011 23:43:47
[#13] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@ede, post #12

Tak sobie klikam po amigowych sklepach i zastanawiam się, czy zakup tego programu ma sens ? Zadziała to na Morphos-ie i czy wykorzysta możliwości eMaca (grafika , PPC) ? Jak ta wersja ma się do osławionego Photoshopa ?

http://tnij.org/lita
[#14] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@Ender, post #13

Zadziała na MorphOSie. Testowałem kiedyś darmową, pełną wersje bodajże 1.5 która była na jednym z krążków dodawanym do MA.

[#15] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@Ender, post #13

Jest tańszy od Photoshopa ;) A tak serio to sprawdź demo najnowszej dostępnej wersji. Z tego co pamiętam to chyba śmieci w oknie edycyjnym - jakieś jaja przy zoomowaniu i ma mały odjazd jak wklikniesz się w edycję brushy.

Nie wiem jak na MorphOS 2.7 testowałem na 1.45.



Ostatnia modyfikacja: 23.04.2011 12:51:03
[#16] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@ede, post #12

Ehem... Chciałbym publicznie odszczekać te 256 kolorów - oczywiście da się używać pod Basiliskiem trybów true color (trzeba tylko odptaszkować w ustawieniach opcję "8 bit" - hmm... no tak :) ). Oficjalnie potwierdzam, że PS na takich ustawieniach zadziała i przepraszam za wprowadzone zamieszanie (nie zmienia to jednak niestety faktu, że dostępna w ten sposób wersja PhotoShopa jest dość leciwa, a i prędkość działania bez JITa przyprawia o zgrzytanie zębów).

[#17] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@recedent, post #16

To czekamy na E-UAE Jit :) Ciekawe jak na przyszłym E-UAE zachowa się Shapeshifter.

[#18] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@ede, post #17

A sam emulator Basilisk II nie mógłby wykorzystać tego samego JIT z E-UAE? Oczywiście gdyby ktoś dostosował program do tego, bo emulator pod emulatorem żeby starego Photoshopa odpalić to chyba o jeden poziom emulacji za dużo ;)

[#19] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@grxmrx, post #18

Niby za dużo, ale jeśli da się (tego nie wiem nie sprawdzałem - liczę na to) odpalić E-UAE w trybie Picasso96 to z JITem na takim konfigu Shapeshifter teoretycznie mógłby daziałać przyzwoicie ;) i byłby stary Photoshop bez dalszego czekania.



Ostatnia modyfikacja: 23.04.2011 14:04:19
[#20] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@ede, post #15

No i właśnie dlatego baza softu 68k na MOSA by się przydała o co zrsztą już zapytał rzookol na morphzone. Obecna baza mówi czy coś się uruchamia czy nie i koniec. Przydała by się taka z opisem następująych rzecz:

- co działa/co nie działa
- jak rozwiązać problemy występujące przy uruchamianiu/działaniu
- jak można obejść problemy w czasie działania które wpływają na funkcjonalność
- czy może doprowadzić do zwiechy
- screenschoty mile widziane :)

Rzookol temat trzeba chyba koniecznie pociągnąć.

[#21] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@Sventevith, post #20

"Ano" przydałaby się. Teraz np. próbuję odpalić w ramach testu demo ArtEffect i brakuje mu fontów - pozbierałem tu i ówdzie. Najlepiej gdyby ta baza była podparta od razu gotowymi paczkami :].



Ostatnia modyfikacja: 23.04.2011 15:12:50
[#22] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@Ender, post #1

Rozumiem, ze to ma byc gra Commandos, widok izometryczny, czyli gra w 2D.

Ad.1 wg. mnie nie potrzebujesz Photoshopa. Wyciaganie armaty, kiedy potrzebujesz karabinka snajperskiego ;). Wiekszosci funkcji Photoshopa nie potrzebujesz. Wystarczy w zupelnosci program pokroju Gimpa, a nawet wystarczy prostszy, koniecznie z mozliwoscia zapisu do 24bit formatu z 8bitowym kanalem Alpha. Z opcji ciekawych, warto miec troche filtrow (takze mozliwosc ich budowania) z mozliwoscia nakladania na warstwy, warstwy moga byc proste (nie musza byc grupowane) np: do obslugi multipass rendering z Blendera, kanalu Alpha, mieszania... Tekstury w 2D bedziesz malowal raczej proste. Tekstury mozesz tez robic w Blenderze... Renderujesz i wykorzystujesz jako tekstura. Blender to najwazniejszy program i musisz koniecznie dobrze poznac :). Mozna tez wspomoc sie innymi programami 3D na Amidze, choc beda to dosc leciwe wersje 68k...

Co do programow stricto amigowych. To masz ImageFX, TVPaint, ArtEffect.. Powinines wybrac program operujacy na 24bitach. Choc do malowania prostych kilkukolorowych teksturek to wystarczy nawet Grafx2, PersonalPaint itp.:). Blender ma tez mozliwosc malowania tekstur bezposrednio na siatce - przyda sie zeby dopracowac w szczegolach :)

Ad.2 jezeli to gra 2D, to w zasadzie tylko na wyglad. Nie musisz budowac lowpoly itp.

Ad.5 ja bym wybral kosci z Blendera. Poczytaj lub poogladaj sobie tutki nt. kosci - rigowania, w Blenderze. W sieci znajdziesz tez pokazne biblioteki z motion, mozna potem to dowolnie miksowac, modyfikowac itd...

Ad. dzwieku i muzyki. Masz SonicPulse SoundFX. Polecam. I masz naszego rodzimego niestrudzonego DigiBoostera :)

Gre rob w 24bit. Co do rozdzielczosci hmm. nie powinines konkretnie do jakiejs przywiazywac swoja gre, minimum to zalozmy, 1024x768, a maksiumum 1920x1080. Mozna podyskutowac, jak to rozwiazac... bo tu zabawa jest z proporcjami - 4:3 16:9, polem widoku....:)

[#23] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@1989, post #22

Blender ma tez mozliwosc malowania tekstur bezposrednio na siatce

Tak tylko z ciekawości - działa to na MorphOSowym Blenderze ?

[#24] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@ede, post #23

nie wiem, nie mam w tej chwili jak sprawdzic. opcja jest pewnie dostepna. jednak do dzialania potrzebne jest wyswietlanie tekstur w OGL.

[#25] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@1989, post #22

Dziękuję wszystkim za pomoc, znowu dowiedziałem się czegoś ciekawego. Ostatnio zacząłem uczestniczyć w kursie Photoshopa (nic wielkiego, ale podstawy są) i nie taki diabeł straszny. Blendera poznaję (nie tak szybko jakbym chciał, ale to już problem braku czasu). Zastanawiam mnie, czy w nowej wersji Blender ma już aktywną (podobno nie miał) opcję pozwalająca na zrobienie całej gry w programie (motor gry tak to nazwali w książce "Blender oficjalny przewodnik do gier") ?
[#26] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@Ender, post #25

Ostatnio zacząłem uczestniczyć w kursie Photoshopa


Na MOS zostal kiedys wydany taki program jak Pixel32.

http://www.kanzelsberger.com/pixel/

Moze sie spodobac :)

[#27] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@Ender, post #25

Ja dopiszę ze swojego doświadczenia, że jeśli chcesz na MOSie bawić się grafiką 2D to bezproblemu działa: ImageFX 4, ArtEffect 4 (ale na własnym ekranie, gdyż na ekranie ambienta są małe przekłamania we wczytanym obrazku), fxPaint (choć dla mnie to on jest dziwny, ale może jak go lepiej poznam), Perfect Paint (tu trzeba zainstalować wszystkie uaktualnienia i chodzi dobrze) i do rysowania najlepszy TVPaint i Sketch. Trzeba też pamiętać, że ShowGirls ma kilka bardzo dobrych efektów do grafiki.
ImageFX 4 to naprawdę fajny kombajn i ma bardzo dużo możliwości. Wyczytałem kiedyś, że można do niego dograć (do wersji 4) efekty z Photoshopa (chyba z wersji 6). Ale osobiście tego nie testowałem.

[#28] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@Ender, post #13

ArtEffect4 to najbardziej sensowny program do grafiki 24bit według mnie. fxPaint też spoko ale trochę zakręcony jest. AE jest bardzo intuicyjny i trochę podobny do Photoshopa, co prawda mam kilka zasztrzeżeń w jego działaniu na MorphOSie 2.7 podobnie z resztą do działania na 1.45 aczkolwiek nie do końca.

- Nie działa bubble help ani help wyświetlany na dolnej belce (na mos 1.45 działało)
- Po zmniejszeniu widoku do 33% jeśli jakiekolwiek okno przysłoni okno edycyjne AE , pojawiają się śmieci w postaci linii na edytowanym obrazie i trzeba zmienić wymiary okienka aby wszystko się odrysowało. Jeśli nie to pojawia się po chwili po prawej stronie niebieska pionowa linia szerokości jednego piksela

- I jeszcze ten jeden feler po wejściu w settings brush mała kaszanka w tym oknie która po manipulacji parametrami przy ponownym wejściu już się nie pojawia i co ciekawe po wyłączeniu AE i ponownym odpaleniu feler ten nie występuje (do czasu wyrzucenia wizard.library z pamięci -raczej)

A tak ogólnie sprawia dobre wrażenie, fajnie ma rozwiązane maski. Jak na program za około 60 zł jest naprawdę niezły, ale pozostaje pewien niedosyt - na AOS3.x jest ok.


EDIT: AS, to ciekawe co piszesz z tym ekranem oddzielnym - muszę sprawdzić :) Tak przy okazji ImageFX wczyta i pozwoli na obróbkę obrazów powiedzmy 8000x6000 i większe ?



Ostatnia modyfikacja: 23.04.2011 17:50:35
[#29] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@1989, post #26

Pixel32 na MOSa ma niestety bardzo dużo błędów i nie działa za bardzo. Nie wiem, czy można jeszcze zarejestrować wersję MOSową. No i autor nie poprawia tej wersji, co zniechęca tych co już zarejestrowali i tych co chcą. A szkoda, bo to fajny program.

[#30] Re: Tworzenie grafiki na eMacu i Morphos-ie

@1989, post #26

Pixel32 - kaszana jakich mało - nie warto nawet tego odpalać - szkoda czasu :]



Ostatnia modyfikacja: 23.04.2011 17:15:09
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem