[#1] MorphOS v Mac OS
Jakiej sztuczki użył gościu w tym filmie aby zdyskredytować MOSa ?

link

Coś jest tu za "knif" ??;)
[#2] Re: MorphOS v Mac OS

@Wojox, post #1

MOSa? ;)
[#3] Re: MorphOS v Mac OS

@Wojox, post #1

Bardzo prostej - od Morphosa 2.x zawartość wszystkich okien i ekranów przechowywana jest w pamięci karty graficznej. Dzięki temu wszelkie operacje przesuwania okien, czy troszke bardziej złożone efekty przeźroczystości wykonywane są przez kartę graficzną sprzętowo. Jeżeli otworzysz kilka-kilkanaście dużych okien z dużymi bitmapami (klasycznym przykładem takiego okna jest okno OWB - VRAM zabiera nie tylko to co widzisz aktualnie w oknie, ale jego cała, nieprzewinięta zawartość), to każde zabiera swoje kilka MB, gdy zabierzesz całą wolną pamięć graficzną, to Morphos przerzuca ją do RAM, zwalniając VRAM. W momencie tej operacji następuje "zamyślenie się" maszyny na ułamek sekundy - najlepiej to wychwycić słuchając muzyki puszczonej w tle - słychać "cyknięcie".
Jest to koncepcja bardzo "amigowa" - wszystkie okna i ekrany w oryginalnej Amidze są niezaleźnie obsługiwane, każdy w tym samym czasie zabiera własną przestrzeń w chip ram i jest całkowicie odrysowany, a system wykorzystuje m.in. Coppera do wyświetlenia we właściwej kolejności tego, co być powinno na ekranie. Plusem takiego podejścia jest duża responsywność GUI, można w dowolnym momencie przełączyć ekran, bądź odsłonić zakryte okno i widzieć jego aktualną zawartość, zamiast czekać aż system ją odrysuje (zwłaszcza gdy jest czymś zajęty). Minusem jest duża zasobochłonność - już w klasyku chip ram było zawsze zbyt mało.
Nie wiem jak odbywa się to w MacOS X, skoro jednak taki efekt nie jest obserwowany na maszynach z małą ilością VRAM (jak miniaki), to zapewne system graficzny OSX używa VRAM tylko jako frame buffera.
Można pokazać (jako kontrprezentację), jak szybko pojawia się pod OSx GUI uruchomionego w tle programu, a jak wygląda to pod Morphosem - gdy mamy uruchomione w tle OWB na własnym ekranie :)
Zobaczymy kto będzie szybszy :)

Ostatnia aktualizacja: 16.03.2013 22:45:21 przez wali7
[#4] Re: MorphOS v Mac OS

@Wojox, post #1

nie wiem jak w MOS 3.x ale w 2.x takie rzeczy jak na tym filmiku się działy często przy jakiejkolwiek sensownej ilości otwartych okien.

twórcy MOSa powinni skupić się najpierw na technikaliach a później dopiero na bajerach i wodotryskach

zaprogramowali system kompozycji pożerający vram podczas gdy system nie ma obsługi pamięci AGP. Nie wiem jak to nazwać... to jest głupota?

system powinien w jakiś sposób wykrywać kiedy zwolnić zawartość okna z vramu i dać "invalidate" na jego zawartość zamiast kopiować w te i wewte dane

BTW. w MOS 3.x poprawiono tego typu problemy?


Ostatnia aktualizacja: 16.03.2013 22:56:41 przez XoR
[#5] Re: MorphOS v Mac OS

@wali7, post #3

a system wykorzystuje m.in. Coppera do wyświetlenia we właściwej kolejności tego, co być powinno na ekranie.


nie bardzo widze zastosowanie dla Coppera w przypadku samych okien, co innego w przypadku calych ekranow...
[#6] Re: MorphOS v Mac OS

@gx, post #5

to właśnie dlatego piszę o ekranach również :)
od okien amigowcy od zawsze mieli blitter

PS. ad XoR - w MOS3.x nadal te problemy występują, zdaje się, że coś tam było robione w kwestii wykorzystania właściwości szyny AGP (szybszy transfer? bo możliwość wykorzystania GART to chyba jeszcze nie.... a mogłoby to rozwiązać opisane problemy)



Ostatnia aktualizacja: 16.03.2013 23:24:25 przez wali7
[#7] Re: MorphOS v Mac OS

@wali7, post #6

W 3.x system ma obsługe AGP X4 wieć problem jest już troszke mniejszy
[#8] Re: MorphOS v Mac OS

@wali7, post #3

"od Morphosa 2.x zawartość wszystkich okien i ekranów przechowywana jest w pamięci karty graficznej"

Przy niewielkim stosunku pamięci GFX do rozdzielczości ekranu - automatycznie używany jest tradycyjny silnik wyświetlania obrazu. W ustawieniach ekranu można wyłączyć ulepszone wyświetlanie. Oczywiście programy, które muszą korzystać z pamięci graficznej i tak będa z niej korzystać, np. Odyssey, gry, wyświeltaczki obrazków.

Przy 32MB VRAM i sporej rozdzielczości jest ciasno, lecz bez wodotrysków i małej liczbie dodatkowych ekranów jest komfortowo. O graniu w gry 3D w dużych rozdzielczościach lepiej jednak zapomnieć.
[#9] Re: MorphOS v Mac OS

@Drako^BB, post #7

Ale już tak miałem na mini (64 mb ram), że OWB pożarł całą pamięć VRAM (100%) i się Mos powiesił. I potrzebny był restart komputera. Także widzę że to jeszcze nie jest dopracowane. Mos w wersji 3.1 oczywiście. OWB na osobnym ekranie.

Choć i tak działanie Mosa na mini to jest rakieta w stosunku do Leoparda mocno mułowatego. Tiger pod tym względem wcale nie jest lepszy.


Ostatnia aktualizacja: 17.03.2013 11:09:49 przez gilban
[#10] Re: MorphOS v Mac OS

@Wojox, post #1

Jakiej sztuczki użył gościu w tym filmie aby zdyskredytować MOSa ?


Użył tylko jednego wykonał operacje propaganda off, szczerość on. Jak jednak widać nawet gdy pokaże się coś czarno na białym to propagandziści dalej pracują pełną parą puszczając wstawiki typu zamyślenie się komputera i cyknięcie dźwięku to koncepcje bardzo amigowe.
Jesli chcesz zobaczyć prawdziwe koncepcje amigowe to udaj się w październiku do Gdańska, bądź w kwietniu do Warszawy (o ile będzie tam Amigafan). A koncepcje te w największym skrócie wygladają tak AmigaOS 4.1, 10 otwartych okien OWB, zajętość proca w granicach 5% - 9% i najmniejszego zacięcia muzyki.
[#11] Re: MorphOS v Mac OS

@Mufa, post #10

No na pewno tak nie jest jak masz maszyne z 32 MB vmem uA1 ( czy jak sie to tam nazywało )
[#12] Re: MorphOS v Mac OS

@Wojox, post #1

šŻadnej porostu takie jest ograniczenie sprzetów z małą iloscią vramu.
Troszke się poprawiło po wprowadzeniu obslugi AGP ale myśle ze w przyszlości zostanie to jakoś udoskonalone ;)
[#13] Re: MorphOS v Mac OS

@Mufa, post #10

A koncepcje te w największym skrócie wygladają tak AmigaOS 4.1, 10 otwartych okien OWB, zajętość proca w granicach 5% - 9% i najmniejszego zacięcia muzyki.


Na uA1 z 32 vmem też ?

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2013 11:34:15 przez Drako^BB
[#14] Re: MorphOS v Mac OS

@wali7, post #3

klasycznym przykładem takiego okna jest okno OWB - VRAM zabiera nie tylko to co widzisz aktualnie w oknie, ale jego cała, nieprzewinięta zawartość

Każde otwarte okno faktycznie zmniejsza ilość wolnego VRAM. Przeskalowanie okna też zmienia tę wartość. Jednak to czy w OWB strona jest taka jak wielkość okna czy wielokrotnie dłuższa nie wpływa na VRAM. Można to sprawdzić np. na Facebooku. Jak przesunie się zawartość na koniec to doczytuje się dlasza część zawartości strony, suwak maleje, VRAM się nie zmienia. Można dojść bardzo daleko, długość strony robi się ogromna, a VRAM nie zmienia się ani o bajt. Można w otwartym oknie wchodzić na różne strony i ilość wolnego VRAM na każdej nich będzie taka sma.

Tak samo kolejne zakładki w OWB też nie zjadają VRAM. Dzisiaj w 99% przypadków kolejne storny otwiera się w zakładkach i problemu w VRAM wtedy nie ma. Pewnie dlatego na codzień nam ta amigowa właściwość MorphOSa nie przeszkadza. :)

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2013 11:45:32 przez MDW
[#15] Re: MorphOS v Mac OS

@wali7, post #3

Jakie zamyślenie się, na filmie MOS leży i turla się we własnych wymiotach. Takie "cyknięcia" to ostatnio słyszałem z 10 lat temu pod Windows 98, ale do tych mosowych to im daleko . Może MOST powinien się przebranżowić, jakieś odsnieżanie ulic albo coś, teraz to na czasie a przynajmniej nie sprzedawaliby za 100 ojro takiego badziewia. No i w przypadku biegania z szypą po ulicy trochę trudniej coś skaszanić...

Rozumiem że jak ktoś ma radeona z 32 MB vramu to system umiera po otwarciu dwóch okienek OWB? :P Nie ma co, soft tak gna do przodu że do otwarcia kilku kart pół giga vramu potrzeba :)

Made to fly, kury u sąsiada lepiej fruwają niż ten crap.
[#16] Re: MorphOS v Mac OS

@Malin, post #15

Do kart nie trzeba więcej VRAM. Skuteczniejsze byłoby jeszcze bardziej agresywne automatyczne wyłączenie "enchanced display", jednak marudy znajdą się wszędzie. Tak, MOS X się przebranżowił i jest tylko OS X, nawet już nie ma w nazwie Mac ;).
[#17] Re: MorphOS v Mac OS

@Wojox, post #1

Test wykonany Mos 3.1 i dzwięk ciągle gra płynnie :)

Mac Mini 1.5 ghz 64 vmem
[#18] Re: MorphOS v Mac OS

@Drako^BB, post #17

Btw jak by co moge test zrobić na żywo na AmiWawie ;)
[#19] Re: MorphOS v Mac OS

@Drako^BB, post #18

A potem nagraj film i zamieść go na YouTube jako odpowiedź.
[#20] Re: MorphOS v Mac OS
Nie miałem zamiaru wywoływać kolejnej wojny, ani kolejnego brednioserialu. Odpowiedź Wali7 mnie zadowoliła w pełni. Więc logiczne wydaje mi się posiadanie jak najwięcej ramu na karcie graficznej AGP. Po odpowiednich przeróbkach można zapodać nawet 1GB kartę AGP.

Ot marzenie, ale takie coś bym dał do mojego PM G4 :
link
Na tym to też bym otworzył 10-20 okien OWB.

Chłopaki przestańcie się spierać nad wyższością syrenki od trabanta, wszystkie postamigowe pomysły dają mi niezłą frajdę. Ale czekam z niecierpliwością na Amiga OS 4.x w wersji na PowerMaca G4/G5. Dopóki nie będzie w miarę taniej platformy dla AOS 4.x dopóty będę jedynie oglądał jego działanie na youtube. A uwierzcie sprzedano by bardzo wiele kopii systemu gdyby było taniej...(czytaj pod Maca lub tanią płytę główną np. do 1000 zł z CPU.)OK
[#21] Re: MorphOS v Mac OS
Ender nie przejmuj się, rób swoje. Baw się, ja kiedyś napisałem i powoli się to sprawdza. Wraca moda na retro i czas Amigi przed nami. Dobierz sobie takie towarzystwo które się akceptuje. Dla mnie to żaden problem kiedy na biurku stoi Amiga, PC z Linuxem i Windowsem, pod biurkiem PowerMac z MorphOSem i OSXem, no i brak jeszcze OS 4.x, (Arosa czasami używam)

Kto się lubi drażnić niech sobie "ptaszka" podrażni może mu przejdzie. Dla mnie ludzie muszą się zmienić, nie komputery.....ok, racja:P

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2013 19:13:42 przez Wojox
[#22] Re: MorphOS v Mac OS
filmem z systemu Amigi.


Chyba AmigiOne.
Nie używaj takich skrótów myślowych, bo wprowadzasz nie wtajemniczonych w błąd :)

To jest dopiero propaganda sukcesu, żeby w wątku traktującym o 32MB VRAM, wyskakiwać z efektami na >32MB VRAM i bezczelnie twierdzić że to zaleta softu a nie dodatkowego VRAM.

Jeśli tak bardzo chcesz odkrywać "prawdę na temat MOSa", to przypominam że Maka z G4 1,25 GHz kupisz już za 200zł, a demo systemu MorphOS ściągniesz za free ze strony http://www.morphos-team.net

Powodzenia, jak będziesz miał z czymś problemy, to śmiało pytaj tutaj na forum MorphOS, lub na forum www.morphos.pl ;)

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2013 19:17:16 przez kjb666
[#23] Re: MorphOS v Mac OS

@kjb666, post #22

To jest dopiero propaganda sukcesu, żeby w wątku traktującym o 32MB VRAM, wyskakiwać z efektami na >32MB VRAM i bezczelnie twierdzić że to zaleta softu a nie dodatkowego VRAM.

Przy 64MB VRAM powinno się tak samo zachowywać ale przy otwarciu powiedzmy 3 razy większej ilości okien. Jak widać otwarto duuużo więcej okien i problemów nie było.
[#24] Re: MorphOS v Mac OS

@kjb666, post #22

PS: na mini z 32 vmem można spokojnie otowrzyć więcej niż 10 okien OWB :)
[#25] Re: MorphOS v Mac OS

@Wojox, post #20

Chłopaki przestańcie się spierać nad wyższością syrenki od trabanta, wszystkie postamigowe pomysły dają mi niezłą frajdę. Ale czekam z niecierpliwością na Amiga OS 4.x w wersji na PowerMaca G4/G5. Dopóki nie będzie w miarę taniej platformy dla AOS 4.x dopóty będę jedynie oglądał jego działanie na youtube. A uwierzcie sprzedano by bardzo wiele kopii systemu gdyby było taniej...(czytaj pod Maca lub tanią płytę główną np. do 1000 zł z CPU.)


Ja sie nie spieram, przedstawiam tylko suche fakty. Skoro amigujesz nie od dzisiaj to chyba zdajesz sobie sprawe ze amigowanie nie jest dla golasow. Inne myslenie prowadzi do tego co widac w tym watku, czyli szrot owszem tani, ale o 5 otwartych okienkach i komforcie pracy to sobie mozna pomarzyc.
Ja nawet gdybym chcial to nie moge sprawdzic na tych 32MB Vramu, bo w Polsce jest zaledwie jedna MicroA1. Pewnie moze gdzies na smietniku wyszukalbym jakiegos szrota na PCI, ale poco skoro na plycie siedzi PCI-e.
A czemu siedzi PCI-e? Temu ze srodowisko jak i firmy sprzetowe postawily na progres sprzetowy, a nie stagnacje na poapplowskim szrocie. Owszem za takie jabluszko sie placi z usmiechem na twarzy ale potem sie placze. Ja wole porzadnie zaplacic ale za to potem sie smiac ... chociazby z takich problemow jakie tutaj przedstawiles.
[#26] Re: MorphOS v Mac OS

@Mufa, post #25

I tu moja filozofia się rozmija. Ja lubię jak stary sprzęt robi to samo co nowy. W wielu wypadkach jest to możliwe. Podam Ci przykład. A 1200 potrafi obsłużyć dyski ponad 4GB , nie ma problemu z 80 GB. I co na to sprzętowcy ? Ile pecetowcy musieli płyt głównych wymienić ? Tylko z powodu niemożności obsługi hdd ?. Podobnie sprawa wygląda z prockami. Szyna procka ma więcej zalet od gniazda CPU.

Progres sprzętowy polega na wyciąganiu kasy z kieszeni kolejnych naiwnych klientów. Do większości zastosowań wystarczy stary komp ze zwiększoną ilością ramu.

Absurd tego filmu na początku polegał na tym iż mało kto otwiera tyle okien na raz. A progres trwa nadal i nic nie wnosi. Oto przykład z nowoczesnego PC. Core2Duo(ASUS MB), 4gb ram, PCI-E ATI4670 1GB, 6 x sata.
Potrzebowałem skopiować 90 GB danych z dysku 120gb na 320gb. Oba SATA, powłączane DMA i inne cuda. Podczas kopiowania (Total CMD na Win 7 Ultimate) praktycznie komp już się nie nadawał do użytku. Wskaźnik myszy z klepsydrą, zero dostępu do innych zasobów komputera, o necie zapomnij.
@Mufa popróbuj to na X1000.

P.S "amigowanie nie jest dla golasow" Skąd wiesz że jestem golasem ? Jeżdżę bmw 5 w skórze, mam motorek droższy od twojej x1000 Ale mam jedno, inne priorytety....;)


Ostatnia aktualizacja: 17.03.2013 20:30:54 przez Wojox
[#27] Re: MorphOS v Mac OS

@Malin, post #15

Żeby nie było niedopowiedzeń, pozwoliłem sobie sfilmować działanie 10 okien OWB pod MorphOSem, oczywiście w tle włączona muzyczka i machamy okienkami do taktu. Przyjemnego oglądania (niestety, kręcone z ręki badziewnym dresofonem, jako "golasa" nie stać mnie w końcu na kamerę :) ).
[#28] Re: MorphOS v Mac OS

@recedent, post #27

Szkoda że zajętości procka nie widać.
[#29] Re: MorphOS v Mac OS

@Wojox, post #1

I jeszcze ja bym się wtrącił. Dla mnie jest bezsensownym porównywanie MacOSa do MorphOSa. Należy zauważyć, że MorphOS był i dalej jest pisany przez grupę hobbystów/zapaleńców, którzy mieli i mają marzenia aby kontynuować linię systemu Amigowego i dostosować ją do wymagań dzisiejszych. MacOS jest to system typowo komercyjny, pisany przez bardzo duży zespół ludzi, nieporównywalnie większy, niż w przypadku MorphOSa. MacOS był i jest na stawiony na zysk, a i jego cena jest bardzo wysoka (czyli cena nowego komputera + system) i dlatego nie powinno się tech dwóch systemów ze sobą porównywać. Porównywać można MorphOSa z AmigaOS 4.1 i nic więcej. Z MacOSem można porównywać Windowsa, czy różne dystrybucje linuxa.
[#30] Re: MorphOS v Mac OS

@gilban, post #29

Porównywać można dwa systemy działające na tym samym komputerze. Na starych makach działa MOS i MACOS, oba komercyjne. Posiadacz tego komputera ma pełne prawo skonfrontować oba systemy, po czym wybrać lepszy i odstawić gorszy. To chyba nie jest jakaś sekta że trzeba wybrać system który kosztuje więcej stówek niż można na nim jednocześnie okien otworzyć, tylko dlatego że pracuje nad nim mała grupa ludzi.

Porównywać MOSa do AmigaOS 4.1, można tylko na Pegasosie, ale jeśli na starcie nadmienimy że na tym pierwszym nie uświadczysz chociażby TimberWolfa, Gimpa, AbiWorda czy Gnumerica, to w zasadzie porównywać nie ma poco.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem