[#1] sonda z EAB
..ktora daje do myslenia tym, ktorzy maja czym myslec. Calkiem wartosciowa sonda na EAB, proponuje zatem co niektorym przeanalizowanie wynikow. Szczegolnie tym nieswiadomym wrazliwym "platkom sniegu", ktorzy uwazaja, ze Amiga to PC.

Milej lektury zyczy selur ok, racja

sonda
1
[#2] Re: sonda z EAB

@selur, post #1

ktorzy uwazaja, ze Amiga to PC.


To na pecetach gry wymagają minimum 2MB RAM? szczęka opada!
[#3] Re: sonda z EAB

@selur, post #1

Ciekawe, że istnieje swoista dychotomia w środowisku klasykowców. Z jednej strony - kupują coraz to lepsze turbiszcza do swoich sprzętów, WARP-y, PiStormy i inne kosmiczne wynalazki - a z drugiej strony - przytłaczająca większość najwyraźniej uważa, że nowe gry na Amigę powinny chodzić na 1 MB RAM.
6
[#4] Re: sonda z EAB

@recedent, post #3

w punkt panie kolego ok, racja

a wiec proste pytanie:
skoro "az" 13% uwaza, ze standardem amigowych gier powinno byc, wyzej niz 68020 16Mb Ram i RTG zakladamy, ze jest tu tez ta grupa postepowych z Warpami/Pistormami i innymi kanapkami, to gdzie jest reszta tych postepowych amigowcow, skoro te wszystkie cuda niewidy schodzily jak swieze buleczki w ilosciach siegajacych tysiecy sztuk ??

wychodzi na to, ze te wszystkie Warpy/Pistormy itp. sluza tylko do pokazywania, ze w gole da sie odpalic jakas gre z PC (tylko po co ? na co ? skoro na PC mamy to juz od 30 lat)
a po drugie i najwazniejsze, to jest inwestycja gieldowa i teraz te cudaki leza w pudeleczkach czekajac na przebitke w odsprzedazy rzedu 100%.

To znaczy, ze cenowo nie pykla wizja super amigowych gier 3d z drogimi kartami (choc te dzisiejsze, to bardziej emulatory sprzetowe a nie karty rozszerzen) i nadal panuja dwa standardy dla amigowych graczy : A500 z 1MB Ram i A1200 ze slabsza tansza karta turbo z 68030 i 4/8 Mb Fastu.

zatem nie ma i nie bedzie, wypasionych gier 3d na Amige, bo prawdziwi gracze nie kupuja tych drogich kart, bo sie nie oplaca. A 90% amigowcow czeka az wyjdzie cos na standardowa konfiguracje rodem z lat 90'tych.
I tak ostatecznie mysle rozwiazala sie kwestia tego, czy warto inwestowac kupe kasy w nowe karty, ktore procz do ogladania dem (i to nie wszystkich) nie maja wiekszego zastosowania.


To jest tez wazna informacja dla amigowych (cudo)tfurcuf, ze nie nalezy zbyt wysoko podnosic wymagan sprzetowych produkcji, bo teraz to kazdy ma pistorma. Jak jednak widac, nie kazdy ma i nie kazdy chce miec lub nie kazdego stac.
5
[#5] Re: sonda z EAB

@selur, post #4

Jak kogoś nie stać na turbo, to jest UAE za darmo, a jak nie potrafi skonfigurować, to przecież jest tyle wspaniałych gier z epoki...
2
[#6] Re: sonda z EAB

@selur, post #1

Premiera finalnej wersji Aminera już za rogiem i (nie)stety wymagać będzie 1+1. Czipu trzeba tam 800k i gdyby to zmniejszyć, to gra by miała albo mniej contentu, albo trzeba by uciąć tryb dla dwóch graczy albo wprowadzić uporczywe loadingi. A tak masz przeloty na 3000 metrów kopalni bez ani jednej pauzy na doczyt grafik z plików i ponad 20 minut muzyki. Coś za coś.

Jestem za tym by gry brały jak najmniej zasobów, ale w rozsądnych granicach. Jeśli miałoby to grze zaszkodzić, to wg mnie lepiej nie ciąć. Jeśli miałoby to odroczyć premierę o pół roku lub rok, bo kod wymaga gruntownego przeorganizowania, to też lepiej nie. Potem i tak się okazuje, że ci co krzyczą o kicka 1.3 czy tam 512+512 to i tka gry nie odpalą, tylko co najwyżej obejrzą 2 minuty gry na yt.
10
[#7] Re: sonda z EAB

@selur, post #4

Są ludzie którzy się zajmują ustalaniem "standardów", a są ludzie, którzy piszą gry...
11
[#8] Re: sonda z EAB

@Krashan, post #7

Tak, ta ankieta to jakiś absurd... Niech gra wymaga tyle, ile musi
3
[#9] Re: sonda z EAB

@Jacques, post #8

Ale czy naprawdę musi więcej niż 1 MB CHIP?
[#10] Re: sonda z EAB

@recedent, post #3

przytłaczająca większość najwyraźniej uważa, że nowe gry na Amigę powinny chodzić na 1 MB RAM


1. Większość nie chce iść drogą, którą wyznaczają mędrcy świata komputerowego.
Coraz słabsze gry jednocześnie coraz większe wymagania sprzętowe tychże.
2. Amigowcy oczekują dobrej optymalizacji.

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2025 18:52:03 przez Marcin27411
[#11] Re: sonda z EAB

@Marcin27411, post #10

Amigowcy oczekują dobrej optymalizacji.


A co dostają?
1
[#12] Re: sonda z EAB

@recedent, post #11

Nie interesuję sie tematem nowych gier na Amigę klasyczną.
Jeśli ktoś nie potrafi stworzyć niczego dobrego na A500
z 1mb, to tym bardziej rozbudowana Amiga go przytłoczy.
[#13] Re: sonda z EAB

@teh_KaiN, post #6

Ostatnio uruchomiłem Settlersów na A500 z 512/512 i o zgrozo jaka bieda. W instrukcji jak byk napisane, że gra w takiej konfiguracji nie ma muzyki i ma dźwięki okrojone do 25%. Do tego małe mapy. Do pełni szczęścia należy posiadać Ami z 1MB Chip i 1MB Fast. Takie standardy były w roku Pańskim 1993.
2
[#14] Re: sonda z EAB

@Marcin27411, post #12

Na szczęście są też mniej rozbudowane Amigi, i jest nadzieja że takie 020 + 2MB Chip + 4MB Fast nie będzie zbyt przytłaczające dla programistów.
[#15] Re: sonda z EAB

@selur, post #1

Problemem pewnie są 500. A600 można rozbudować do 2 mb bez otwierania Amigi ale czy to obecnie wyznacznik ? I tak każdy grzebie dokłada etc.
Tak jak kiedyś tak i teraz wyznacznikiem powinna być popularność danej konfiguracji. Pytanie czy najpopularniejsza konfiguracją nie jest UAE tam nie ma ograniczeń 😀
[#16] Re: sonda z EAB

@teh_KaiN, post #6

A może daj użytkownikowi wybór: 1 MB / 2 MB. Po wyborze konkretnej opcji gra wczytywałaby odpowiednią ilość danych a przy opcji 1 MB byłyby przerwy na doczytywanie brakujących danych.

Jest taka możliowść?
[#17] Re: sonda z EAB

@Sventevith, post #15

a czemu mielibyśmy "zakazywać" publikacji gier/programów przez Ludzi którzy np. uczą się dopiero gamedevu na amidze i też optymalizować swe produkcje/kod. każdy ocenia przez swoją perspektywę a potrzeb na poziom rozbudowania jest mnóstwo.. i różnorakich. Jedni mają OCS inni AGę inni RTG i Każdy o czymś tam marzy.

a swoją droga pewnie po tylu latach kodowań i przykładach można by z grubsza określić co da się wycisnąć z A500 i co z A12oo z fastem, i... pewnie też łatwiej było by wieszać psy za niedogonienie możliwości sprzętu.


..no chyba ze ktoś potrafi stworzyć na nowo River Raid lub Limbo #dobrypomysł
1
[#18] Re: sonda z EAB

@teh_KaiN, post #6

to jest sonda i tak sie wypowiedziala wiekszosc na EAB w tym i ja.
Ja nie jestem zwolennikiem wymuszania standardu min. 2MB ale powrot do minimalistycznej konfiguracji 1MB tez jest pomyslem kiepskim z prostej przyczyny:

po pierwsze - scisniete gry do 1MB jest mega trudne i w zasadzie mozeliwe tylko w asm. a wiec tylko dla ekspertow amigowych, ktorych jest bardzo malo.

a po drugie - 0,5Mb Chip nie starcza w zasadzie na nic procz troche podstawowej grafiki i ubogie dzwieki. Dopiero 1MB Chip pokazuje prawdziwe mozliwosci OCS ale bez fastu tez dupa, bo jeszcze trzeba gdzies upchnac kod gry. 2Mb Chip w OCS to bylaby bajka ale wiekszosc pincetek nie obsluzy 2MB Chipu bez wymiany sprzetu wiec to jest bez sensu. Do dzis brakuje tak naprawde tanich rozszerzen Fast ramu dla A500. Wtedy konfig 1MB Chip + 1/2 MB fast stal by sie bardzo popularny.

Natomiast gra ktora wymaga 2MB Chip iles tam fastu np. 2/4 MB i procesora min 68020, to powinna juz reprezentowac naprawde mocny poziom ale to juz powinna byc gra na A1200.
2
[#19] Re: sonda z EAB

@recedent, post #3

Amigowcy, to są ludzie już często i grubo po 50 a czasami bliżej im do 70 - oni się już po prostu nie zmienią. Dla nich Amiga na zawsze pozostanie tym, czym była w latach 80', czyli #hurrdurr #kwik #chrum "1MB wystarczy każdemu! A jak nie umiesz zrobić takiej gry, co działa na gołej A500, to żeś dupa nie programista!"

Pamiętacie, jaki był kwik, jak Thomas Richter chciał naprawić zachowanie PrepareEmul w AmigaOS 3.2 i położyć grunt pod przyszłą standaryzację tego typu łatek ALE zmarnowałby przez to 28KB świętego CHIP RAMu? Zjedli go tam na EAB tak, że chyba nawet zrezygnował z pracy przy 3.2.x.

Niektórzy nie chcą ŻADNEGO postępu, bo psuje to im wizję idealnej Amigi - takiej, jaką mieli (i mają) od prawie 30 lat.

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2025 00:09:41 przez _arti
3
[#20] Re: sonda z EAB

@Marcin27411, post #10

o jakiej optymalizacji ty mowisz, jak moduł z dobrymi samplami może zgarnąć 200kb chipu
[#21] Re: sonda z EAB

@michal_zukowski, post #20

200kb chipu

Pamiętaj, że pierwsza Amiga 1000 jest wyposażona fabrycznie
w 256kb ram.
1
[#22] Re: sonda z EAB

@_arti, post #19

Ta, widziałem na eab w tym wątku posta gościa który pisał, że a500 to tylko z dodatkowym 0,5MB i monitorem CRT ale dozwolony jest gotek zamiast prawdziwej FDD Taki prawie "amigowy ortodoks"
Ja mam sprzęt jak w opisie i cieszyłbym się gdyby ktoś pisał gry pod podobne konfigurację, oczywiście jeśli te gry wykorzystywałyby potencjał takiego sprzętu. A jak ktoś ma RTG to spoko, przynajmniej może sobie ładny system postawić albo odpalić demo wymagające 060 albo popodniecać się tym, że odpalil starą pecetową grę którą można obecnie odpalić na każdym pc.
1
[#23] Re: sonda z EAB

@Marcin27411, post #21

amiga ma dość dobre możliwości dzwiękowe, ale właśnie przez ograniczenia chipu moduły w grach często był scinane w samplach to jakiś niskich częstotliwości, żeby zajmowały mniej miejsca. to nie optymalizacja, to kastracja :P
5
[#24] Re: sonda z EAB

@tukinem, post #16

W sytuacji, gdy muszę zamieniać szybszy ale rozlazły kod na mniejszy by zmieścić się na flopie, to raczej nie. Można by zrobić zupełnie osobną wersję gry, ale wg mnie się nie opyla. I tak w to nikt nie zagra, tym bardziej puryści, bo nowy shadow of the beast to nie jest. ;)

@selur święte słowa z fastem - już samo to, że kod się może wykonywać w pełnej prędkości jak blitter pracuje, podnosi pułap tego co można zrobić na ocs/ecs.

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2025 09:55:24 przez teh_KaiN
[#25] Re: sonda z EAB

@michal_zukowski, post #23

moduły w grach często był scinane w samplach to jakiś niskich częstotliwości, żeby zajmowały mniej miejsca

A jakby wypuścić coś w rodzaju remake'a np. Superfrog z dźwiękiem
jakości 16bit 44khz wymagający 2mb chip i 8mb fastu.
To byłby dopiero szał.
[#26] Re: sonda z EAB

@_arti, post #19

To nie byla zadna naprawa, tylko psucie Amiga OS w wykonaniu Thora.
Robienie 28 KB pustej dziury pod stalym adresem pamieci w Amigowym systemie, jest tak glupie, ze dla mnie to jest po prostu SABOTAZ.

A jego wymowki sa dla naiwnych.
1. On ta dziure zrobil, dla WSZYSTKICH Amig, nie tylko dla tych z procesorem 68030/68040/68060.
2. On to zrobil jako DEFAULT w kicku, a nie jako opcje do wyboru w BootMenu.
3. To jest tylko jeden program (ShapeShifter), ktory w oryginale wymaga 8KB pamieci spod adresu 0.
Thor rozszerzyl to do 32KB.
To co autor ShapeShiftera nie wiedzial ile pamieci i jakiej potrzebuje jego emulator?
Thor, wie lepiej?
Jim Drew, autor Fusion, napisal na EAB, ze Fusion wymaga tylko i wylacznie 4KB pamieci spod adresu 0.
I tym sie rozni od ShapeShiftera, ktory wymaga 8KB.
4KB-8KB a 32KB chip ramu, to jest duza roznica dla kazdego kto programuje gre dzialajaca bez niszczenia systemu.
Zrodla ShapeShiftera sa dostepne (dalem linka), mozna by poprawic jesli jest blad.
Wiec twierdzenie Thora, ze te 32KB chipu sa potrzebne dla ShapeShiftera jest po prostu nieprawdziwe.
2
[#27] Re: sonda z EAB

@Don_Adan, post #26

Nie pamiętam już, jakie argumenty miał Thor więc się nie ustosunkuję natomiast jeśli ktoś dziś uparcie chce robić gry pod 1MB RAMu, to przecież mam Kick 1.3/3.1 od tego. Ktoś, kto inwestuje zaś w 3.2.x chce zarówno postępu jak i rozwoju więc takie gry go zapewne nie interesują. Poza tym, taki ktoś z reguły ma już te 2MB CHIP więc te brakujące kilkanaście kB nie powinno być problemem. Chyba.

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2025 18:43:37 przez _arti
[#28] Re: sonda z EAB

@_arti, post #27

A jednak twórcy dzisiejszych gier na discordzie Amiga Game Dev narzekali, że ludzie im zgłaszali, że gry się wykrzaczają na 3.2 i przyczyną był właśnie ten brakujący kawałek czipu. Także osób, które używają tego systemu na mniej rozbudowanych konfigach nie brakuje.

Dla mnie bezsensowną rzeczą jest alokowanie tej pamięci do użycia tylko pod jeden program "na wszelki wypadek" odcinając dostęp do niej czemukolwiek innemu, zwłaszcza że zastosowanie to jest nisza w niszy i wymaga dość mocnej konfiguracji na dzień dobry, którą nie każdy ma. Albo to powinna być opcja w konfigu, albo powinien to być osobny wariant ROMu który robi takie rzeczy, albo ten jeden przygotowawczy restart systemu nie powinien być takim wielkim problemem. I właśnie - ktoś zgłaszał, że jest to niewygodne lub problematyczne, czy był to fix, o który użytkownicy nie prosili (prócz może twórców emulatorów za kulisami)?

Argumentacja Richtera, że te trochę kilo w tę lub tamtą nie powinno robić znaczenia też jest bez sensu - bo w tych 32k można zmieścić 256x256 grafiki 16-kolorowej, a przelicz to sobie na klatki animacji postaci 32x32 lub 16x16...
4
[#29] Re: sonda z EAB

@koczis, post #13

uruchomiłem Settlersów na A500 z 512/512 i o zgrozo jaka bied

Maksymalna mapa na 1mb to 3. Spokojnie można grać. Dźwieki rzeczywiście
obcięte, ale po kilku godzinach i tak ma się dość tej muzyczki.

Tymczasem na pc tak to wygladało.



To mam na mysli, mówiąc o optymalizacji.





Ostatnia aktualizacja: 26.03.2025 10:54:57 przez Marcin27411
[#30] Re: sonda z EAB

@Marcin27411, post #29

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem