[#31] Re: sonda z EAB

@karolb, post #30

Na puidełku oryginalnego wydania pc masz pan takie wymagania.

[#32] Re: sonda z EAB

@Marcin27411, post #31

Co tu porównywać? W Amidze masz 5 bitplanów, podczas gdy w pc był chunky 8 bajt na piksel, więc już grafiki mają inne zapotrzebowanie na pamięć.

Muzyka w Amidze to MODy, natomiast w pc to chyba były MIDy zajmujące 10 razy mniej miejsca.

Pc nie miał bootowania gry z dyskietek, więc wszelkie dane można było szybko doczytać z HDD, a w Amidze każdy wie jak jest: kilka dyskietek i wachlowanie.

Obie wersje są dograne do sprzętu docelowego, na jakim miały służyć.
[#33] Re: sonda z EAB

@tukinem, post #32

Czyli powiadasz, że architektura pc była ze swej natury
szalenie niewydajna, nieoptymalna, nie wykorzystują-
ca w odpowiedni sposób skromnych wtedy zasobów?
[#34] Re: sonda z EAB

@Marcin27411, post #31

Ciekawe, wymaga tylko 550 kB free memory, ale jednocześnie 4MB? Dziwne te wymagania.
1
[#35] Re: sonda z EAB

@karolb, post #34

Może pozostałe 3,5 MB RAM może być zajęte?
1
[#36] Re: sonda z EAB

@karolb, post #34

stare PC'ety mialy cos takiego jak bloki pamieci, podstawowa 640 kb oraz rozszerzona EMS i XMS.

zakladam, ze "byc moze" gra musiala czesciowo korzystac z podstawowego bloku pamieci najstarszych PC a reszta byla ladowana do rozszerzonej.



btw. - oczywiscie nie ma zadnych szans zeby ta gra ruszyla na 550 Kb na PC !

Na Amidze 500, to najprawdopodniej najbardziej rozbudowana i zaawansowana technicznie gra w historii do teraz (procz naszego DREDA).

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2025 17:13:26 przez selur
1
[#37] Re: sonda z EAB

@selur, post #36

Według mnie te 550 kB, to chodzi o pamięć graficzną (w Amidze jest to Chip RAM, w PC jest to Video RAM).

Komputer musi mieć wolne 550 kB tej pamięci (moje przypuszczenie).

Natomiast 4 MB RAM to pamięć operacyjna.

Z kolei np. w Settlers II na PC jak uruchomimy grę to wyświetla się ilość zaalokowanej pamięci - najpewniej graficznej.

Amiga 1200 mając swoje 2 MB pamięci graficznej mogłaby na pewno uruchomić Settlers 1 z PC. Tylko właśnie najlepiej razem z 4 MB pamięci operacyjnej.

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2025 17:12:36 przez Hexmage960
[#38] Re: sonda z EAB

@Hexmage960, post #37

raczej to nie jest pamiec graficzna, nawet stare PC'ty mialy prymitywne karty graficzne (sloty ISA) osobno, na ktorych byla dodatkowo pamiec.
[#39] Re: sonda z EAB

@selur, post #38

Według tych informacji wymagania Settlers 1 na PC to:

- VGA, procesor 386/16 MHz, 4MB RAM (minimalna)

- Super VGA, procesor 486/50 MHz, 8 MB RAM (polecana).

Jest nota, że SVGA z 512kB VRAM.

Pewnie Amiga 1200 z FASTem obsłużyłaby pierwszą konfigurację.

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2025 17:24:37 przez Hexmage960
1
[#40] Re: sonda z EAB

@Hexmage960, post #37

Nie, chodzi o 550KB wolnej pamięci podstawowej (konwencjonalnej) i ogólnie 4MB RAM na płycie.
1
[#41] Re: sonda z EAB

@Jacques, post #40

OK, zapewne macie rację. Ciekawa sprawa.
[#42] Re: sonda z EAB

@Marcin27411, post #31

"AI" gada bzdury - stare, znałem
[#43] Re: sonda z EAB

@Marcin27411, post #33

Nie mówię, że nie była wydajna na PC. Settlers na MS-DOSa był napisany zapewne z innymi założeniami niż wersja amigowa. Zauważ, że to zupełnie inny hardware.

Karta VGA działa w trybie chunky, gdzie jeden piksel to 1 bajt, więc tu zużycie mogło być większe, jeśli chodzi o grafikę w pamięci. Amiga miała OCS i ECS/AGA, które były kompatybilne z OCS. W PC nie wiem czy SVGA był kompatybilny z VGA.

Muzyka natomiast była skromniejsza, bo MIDy z reguły są 10-krotnie mniejsze od modułów amigowych. Do tego dochodzi obsługa wielu różnych rodzajów kart muzycznych (Soundblaster, Adlib itp).

Inny był system plików, inny system operacyjny, inne rodzaje pamięci RAM, inny procesor wraz z taktowaniem...

Jedynie zasady gry mogły być w identyczny sposób zaprogramowane, chociaż w x86 są inne rejestry procesora, z których niektóre są przeznaczone specjalnie do określonych zadań. W Amidze można dowolnie narzucić pracę rejestrom danych D0-D7 lub rejestrom adresowym A0-A6 (A7 pomijam). W x86 przykładowo EAX ma inne zastosowanie, EBX ma inne itd. więc tu na raczej kod rozgrywki również był w inny sposób zaprogramowany.
[#44] Re: sonda z EAB

@tukinem, post #32

Pc nie miał bootowania gry z dyskietek, więc wszelkie dane można było szybko doczytać z HDD


PC od początku można było używać bez dysku twardego. Start z dyskietki, odpalenie gry w autoexec.bat i masz "bootowanie gry z dyskietek".

Robiło się tak.
[#45] Re: sonda z EAB

@hrw, post #44

A co się robiło, żeby po takim "bootowaniu" zmienić dyskietkę i doczytać z niej dane?
[#46] Re: sonda z EAB

@hrw, post #44

A jak gra była na więcej jak jedna dyskietka?
[#47] Re: sonda z EAB

@recedent, post #45

co się robiło

Tworzyło się bootowalną dyskietkę, która odpalała program,
np. ramdrive, który z częsci pamięci opracyjnej robił dysk.
[#48] Re: sonda z EAB

@tukinem, post #43

W x86 przykładowo EAX ma inne zastosowanie, EBX ma inne itd. więc tu na raczej kod rozgrywki również był w inny sposób zaprogramowany.


I tak i nie. EAX, AX czy para AH, AL mogą również służyć jako rejestry dowolnego przeznaczenia. Tak samo EBX. Co prawda w zamyśle AX - akumulator, BX - baza (indeks) są używane przez konkretne instrukcje ale jak to w assemblerze można z nich korzystać wedle uznania.

Jak już nostalgia się włączyła to kilka faktów odnośnie wersji PC, z pliku z "informacjami z ostatniej chwili". :)


1. World Size

If your system is equipped with more than 8 Mb RAM, you can ignore this
paragraph. With 4 Mb memory, the world's size is generally limited to 5.
But don't feel sad, because even with this size, a game will last several
days. If you want to play in SVGA mode (see 2) with 4 Mb memory, the
world's size is automatically reduced to 3.

(...)

2. SVGA mode (640x480 Super VGA mode).

To use this mode to its maximum, you will need the following hardware and
software:

- graphic card with 512 Kb RAM minimum, able to display 256 colors
in 640x480
- Vesa driver (see below for more information)
- a fast PC (80486-50 Mhz or faster)
- a fast interface with the graphic card (Vesa Local Bus or PCI Local
Bus at 8 Mb/s or faster)

(...)

3. World's size

It is difficult to know exactly the speed of a PC system, because it
depends on many factors (processor, cache, graphic card, system buses,
etc...). This is why an automatic limitation of the world's size was not
included in the program. But the 80386-40 systems are not adapted to
size 5 worlds, where 60.000 settlers can live. With a 80386 system, you
should be able to play size 5 worlds.
[#49] Re: sonda z EAB

@Marcin27411, post #47

I potem się zmieniało dyskietkę i ta druga dyskietka ładowała się też do RAM-u itd.?

Ostatnia aktualizacja: 27.03.2025 16:34:50 przez recedent
[#50] Re: sonda z EAB

@recedent, post #49

Tak to jest z niedopowiedzeniami - zawsze dadzą "hak" by podrążyć

Rzecz jasna PC potrafił się zabootować z dyskietki (choćby MSDOS ), ale gry z niej uruchamiane (niekoniecznie z niej bootowane) to bardzo wczesna era i raczej jedno dyskietkowe.
Choć w erze obowiązkowych twardych dysków, instalatory gry na HDD często pozwalały na stworzenie dyskietki startowej by optymalnie skonfigurować pamięć i... Dalej już uruchomić grę z HDD To dla użytkowników, którzy mieli problem z ogarnięciem config.sys i autoexec.bat a gra odmawiała współpracy przez swoje wymagania (brak wystarczającej ilości wolnej pamięci podstawowej, czy skonfigurowania pamięci XMS, EMS).

Wyciskanie jak największej ilości pamięci podstawowej (przy zachowaniu tego co niezbędne) było swoją drogą fajną zabawą

Ostatnia aktualizacja: 27.03.2025 16:59:02 przez Jacques
1
[#51] Re: sonda z EAB

@Jacques, post #50

Tak to jest z niedopowiedzeniami - zawsze dadzą "hak" by podrążyć

Panowie, jak szukacie fachowców od pc, dosa czy innych autoexeców,
to to nie jest raczej to forum.
Temat dotyczy ramu. Z mojego punktu widzenia Amiga potrzebowała
mniej zasobów.
[#52] Re: sonda z EAB

@Marcin27411, post #51

Amiga wymagała mniej zasobów bo przez większość jej istnienia na rynku wspólnym mianownikiem była Amiga 500 z 1MB ram (nieważne jaki podział chip/slow) z jedną (wbudowaną) stacją dysków.

Więc na to wychodziły gry. Wyjście A1200 zmieniło tyle,  że przez pewien okres wychodziły gry które używały AGA i 2MB ram. I nadal miały chodzić z dyskietki.

Najwyżej było coś ekstra jak komputer miał więcej RAM albo miał dysk. O ile gra w ogóle używała systemu itp.

Civilization była na 5 dyskietkach. Ci co mieli tylko stację przeważnie mieli ją na 4 bo jedna to były animacje które można było wyłączyć. Gra Worms wymagała 1MB ram i była grą uruchamianą z AmigaOS. Ale jak miałeś tylko 1MB i dysk twardy to się nie uruchamiała bo było za mało wolnej pamięci.

Na PC przeważnie jakiś dysk twardy był. Do tego na dyskietkę więcej wchodziło co robiło różnicę jak ktoś dysku się nie dorobił.
W 1994, gdy wyszła gra Settlers na PC, te 4MB pamięci robiło się standardem. Dysk twardy w okolicach 200MB też.
2
[#53] Re: sonda z EAB

@recedent, post #45

A co się robiło, żeby po takim "bootowaniu" zmienić dyskietkę i doczytać z niej dane?


Odpalałeś komputer, DOS ładował się do pamięci łącznie z tym co miałeś w config.sys i autoexec.bat skonfigurowane. Shell (czyli command.com czy 4dos.com) też.

Wyjmowałeś dyskietkę, wkładałeś drugą i odpalałeś z niej grę. Najwyżej po wyjściu z niej dostawałeś prośbę o włożenie nośnika z binarką shella.

Tyle, że przy PC jak ktoś nie miał dysku twardego to z reguły miał dwie stacje dysków. I nie było problemu.
[#54] Re: sonda z EAB

@hrw, post #44

Pc nie miał bootowania gry z dyskietek, więc wszelkie dane można było szybko doczytać z HDD

PC od początku można było używać bez dysku twardego. Start z dyskietki, odpalenie gry w autoexec.bat i masz "bootowanie gry z dyskietek".


Autoexec.bat sugeruje format dyskietki DOS'owej. Tymczasem były gry, które w ogóle nie potrzebowały DOS'a, bo miały własny loader i format, coś jak gry NDOS na Amigę. PC booter się to w skrócie nazywało. Nie kojarzę z marszu tytułów wielodyskowych ale patrząc na szybko to np. King's Quest II: Romancing the Throne z 1985.
[#55] Re: sonda z EAB

@hrw, post #52

Civilization była na 5 dyskietkach. Ci co mieli tylko stację przeważnie mieli ją na 4 bo jedna to były animacje które można było wyłączyć. Gra Worms wymagała 1MB ram i była grą uruchamianą z AmigaOS. Ale jak miałeś tylko 1MB i dysk twardy to się nie uruchamiała bo było za mało wolnej pamięci.

Hmm... to ciekawe bo ja miałem Civkę na 4 dyskietkach i nie przypominam sobie abym musiał wyłączać jakieś animacje. A Wormsy też mi działały na A500 1MB, z dyskietki choć nie przypominam sobie abym je odpalał spod workbencha. Może mi to działało bo miałem A500 rev.6a zmodyfikowaną tak aby rozszerzenie widziało jako dodatkowy chip ram.

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2025 08:55:25 przez Madman
[#56] Re: sonda z EAB

@Madman, post #55

Jak masz Amigę z 1MB i nie masz w niej dysku twardego to Worns działa.

Na mojej A600 sterownik dysku zabierał wystarczająco dużo by Worms się nie odpalało. Trzeba było NoIDE odpalić.

Albo dokupić rozszerzenie do 2MB co zrobiłem jakiś czas później.
1
[#57] Re: sonda z EAB

@hrw, post #56

Jak masz Amigę z 1MB i nie masz w niej dysku twardego to Worns działa.

A widzisz, nie zakumałem o co chodzi
[#58] Re: sonda z EAB

@hrw, post #44

PC od początku można było używać bez dysku twardego. Start z dyskietki, odpalenie gry w autoexec.bat i masz "bootowanie gry z dyskietek".
Robiło się tak.

Zgadza się, pecet normalnie działał bez HDD. W końcu to tylko napęd, czy A: czy C: - botował się tak samo.

Ja doświadczyłem pecetów bez HDD nawet w połowie lat 90. szeroki uśmiech Na wydziale mechanicznym wrocławskiej polibudy było tak duże obłożenie sal komputerowych zajęciami, że część zajęć musiała się odbywać w starej sali w której były jeszcze komputery PC XT, Hercules, 640KB RAM, bez HDD z dwiema stacjami dysków 5,25". Ciężko w to teraz uwierzyć ale naprawdę w połowie lat 90 mieliśmy część zajęć z TurboPascala na takich sprzętach. Przy wejściu do sali każdy dostawał dwie dyskietki - jedna z DOSem (z której pecet startował) i druga z jakąś starą wersją TurboPascala. No i w zasadzie to wystarczyło do tego co się tam robiło. Mi się to nawet podobało, bo to już wtedy było retro i ciekawe doświadczenie. Ta sala była tylko "awaryjna" (rok później ją zlikwidowano) i zwykle mieliśmy zajęcia w sali w której były same 486 SX i DX i dwa 386 DX.

W połowie lat 90 znałem też gościa, który kupował PC i miał do wyboru - albo 286 z HDD, albo 386 bez HDD. Uznał, że lepiej wybrać "przyszłościową" wersję i łatwiej będzie później dołożyć HDD niż zmieniać płytę główną, procesor, a pewnie i RAM. No i kilka miesięcy używał tego peceta bez HDD (miał dwie stacje dysków). Nawet w coś tam grał (pamiętam, że lubił Transport Tycoon), robił z kawałka RAMu coś w rodzaju RamDisk, który udawał HDD dla produkcji, które wymagały instalacji na HDD. szeroki uśmiech Ten pecet tyle go wtedy kosztował, że raty za niego spłacali jeszcze w czasach gdy już był zupełnie nieużywalny.

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2025 14:52:51 przez MDW
1
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem