Komentowana treść: Sevgi Engine
[#1] Re: Sevgi Engine
Pytanie czy gry nie powinny jednak działać na każdej Amidze bez względu na KS ?
Obecnie większość gra na emu/fpga lub ma zmodyfikowane Amigi, więc może nie ma sensu pchać się w poniżej KS 2.0.
Ciekawe jak się rozkłada konfiguracja sprzętowa obecnie wśród posiadaczy Amigi.

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2025 18:43:05 przez Sventevith
[#2] Re: Sevgi Engine

@Sventevith, post #1

Ja to tak odbieram, że sam Sevgi Engine wymaga MUI oraz kickstartu 2.0, natomiast gry powstałe w nim już będą działać na kickstarcie 1.3, ale mogę się mylić.
1
[#3] Re: Sevgi Engine

@tukinem, post #2

Silnik do działania wymaga AmigaOS 2.x lub wyżej a edytor dodatkowo MUI 3.8.
1
[#4] Re: Sevgi Engine

@Sventevith, post #3

Rozumiem. No, w takim razie autorowi nie zależy na zgodności z najpopularniejszą Amigą 500 ze slow RAMem
1
[#5] Re: Sevgi Engine

@tukinem, post #4

Tak tak, zaniżajmy jak najbardziej wymagania. Przecież 99% procent prawdziwych Amigowców siedzi na A500 bo to przecież najpopularniejszy sprzęt. No i oczywiście nikt nie ma w nich kicka wyżej niż 1.3. Zaniżajmy jakość powstających gier. Im niższa konfiguracja tym mniej pracy trzeba w nią włożyć i mniej się starać. Amigowcy łykną wszystko jak pelikany.
7
[#6] Re: Sevgi Engine

@tukinem, post #4

najpopularniejszą Amigą 500 ze slow RAMem
W 1990, a w Polsce może nawet w 1995 to pewnie najpopularniejszą...
2
[#7] Re: Sevgi Engine

@Andriu, post #5

Argument raczej nie trafiony, bo "crap" można wydać na każdy sprzęt.
Gry na Amigę nie były pisane z wykorzystaniem bibliotek systemowych ze względu na wydajność, stąd moje zdziwienie że wymagany jest KS 2.0. Skoro ktoś aktualizuje KS to zapewne do 3.1+, tym bardziej wymagania KS dla silnika jest dziwne. Edytor oparty o MUI faktycznie wymaga KS 2.0 ale sam silnik mógł by równie dobrze działać na 1.3.
1
[#8] Re: Sevgi Engine

@Sventevith, post #3

I chyba karty RTG, wg. guide
U mnie wyskakuje requester że brak Cybergraphix. Library




Ostatnia aktualizacja: 04.06.2025 06:40:40 przez waldiamiga
2
[#9] Re: Sevgi Engine

@waldiamiga, post #8

Edytor wymaga MUI czy silnik gry ? To że edytor wymaga MUI i KS2.0+ jest ok. Pytanie jest czy gra zrobiona na tym silniku tego wymaga.
[#10] Re: Sevgi Engine

@Sventevith, post #9

Z tego co przejrzalem, to tylko edytor wymaga.

link

Kick 2.0chyba tez raczej nie jest potrzebny dla silnika.
Inna sprawa, ze moze byc wolno na A500.

"Sevgi_Engine can be used to create games for both OCS/ECS and AGA Amigas.
However its actual intended target platform is expanded Amigas (which will most
probably be AGA). All implementations were made to take advantage of FAST RAM
and to benefit a faster CPU. You still can create a vanilla Amiga 500 game with
it, but you may have to tone the graphics down (less color depth) and further
optimize the engine code. The engine requires no third party libraries."
[#11] Re: Sevgi Engine

@Andriu, post #5


Tak tak, zaniżajmy jak najbardziej wymagania. Przecież 99% procent prawdziwych Amigowców siedzi na A500 bo to przecież najpopularniejszy sprzęt. No i oczywiście nikt nie ma w nich kicka wyżej niż 1.3. Zaniżajmy jakość powstających gier. Im niższa konfiguracja tym mniej pracy trzeba w nią włożyć i mniej się starać. Amigowcy łykną wszystko jak pelikany.

No przecież gra na Amigę 500 to tylko na kickstart 1.3 i 0,5 chip + 0,5 slow ram, no a jeśli A1200 to bez fastu. Jeśli jest inaczej, to znaczy, że gra jest źle zoptymalizowana i można było ją zrobić lepiej

Oczywiście to nie są ani moje słowa, ani moje myśli, tylko powtarzam wielkich mędrców z forum.

Ostatnia aktualizacja: 04.06.2025 17:31:56 przez tukinem
4
[#12] Re: Sevgi Engine

@tukinem, post #11

No przecież gra na Amigę 500 to tylko na kickstart 1.3 i 0,5 chip + 0,5 slow ram, no a jeśli A1200 to bez fastu. Jeśli jest inaczej, to znaczy, że gra jest źle zoptymalizowana i można było ją zrobić lepiej


No to jesli kiedyś zrealizuję jedno że swoich marzeń, czyli stworzenie gry na Amigę (mała Galactica się nie liczy), to na bank będzie źle zoptymalizowana i na pewno technicznie będzie mogła być zrobiona lepiej.
Ale o to żeby była grywalna i miodna starałbym się bardzo.
5
[#13] Re: Sevgi Engine

@vojo, post #12

I o to chodzi. Mamy 2025 rok i jeśli tylko ktoś ma pomysły, to niech tworzy bez zważania na wymagania, bo jest naprawdę masa sposobów na doposażenie Amigi. Wszystko tworzymy przecież dla zabawy i nostalgii.
5
[#14] Re: Sevgi Engine

@waldiamiga, post #8

Czyli zadziała na MorphOS?
[#15] Re: Sevgi Engine

@tukinem, post #11

I w tym rzecz. Pakujemy w nasze Amigi tysiące euro. Powstają nowe rzeczy dołączane, czy wręcz zastępujące połowę komputera. A jak powstaje jakieś oprogramowanie to pojawiają się stęki i jęki czy aby na pewno zadziała na A500 z 1.3. I przez takie coś, twórcy sami się ograniczają żeby nie narażać sie na zbędne dyskusje. Więc nasze Amigi powinny mieć gigaherce, i 32 bitową grafikę, ale programy/gry to max powinny być zoptymalizowane pod A500.
6
[#16] Re: Sevgi Engine

@KM_Ender, post #14

A wiesz że nie próbowałam...
1
[#17] Re: Sevgi Engine

@Andriu, post #5

Czegoś tu nie rozumiem:
Jak się robi narzędzia to najlepiej pod 3.2+ i jak nie działa, no to trudno nie "cofamy się wstecz" i trzeba się dostosować i uaktualnić sobie romy i system w Amidze.
Ale jak już robiny gry to tylko pod OCS 1.3 (najlepiej porty z 8-bit) bo AGA, GFX jest bee i nie koszerne.
Sory ale dla mnie to hipokryzja.
2
[#18] Re: Sevgi Engine

@don_rafito, post #17

Zalajkowałem, żeby nie było ;)

Może po prostu narzędzia systemowe wymagają nowszego systemu, bo albo starszy czegoś nie obsługuje, albo programista nie potrafi sam czegoś zrobić.

Gdyby narzędzia były pisane w Amosie, no to wtedy pewnie miały by wymagania takie jak gry w Amosie.
[#19] Re: Sevgi Engine

@don_rafito, post #17

GFX nie jest be, ale jest bez sensu w przypadku klasyka.
Ile % uzytkownikow Amigi klasycznej ma GFX?
1% czy wiecej?
Chyba wszystkie gry wykorzystujace GFX na 68k od parunastu lat to sa porty z PC.
Nie ma ani jednej oryginalnej gry Amigowej wykorzystujacej GFX, za to w przypadku ECS i AGA, takie gry ciagle powstaja.
Po prostu tworzenie takiej gry nie ma sensu.
No i potrzebny jest pracowity grafik, chyba ze AI da rade.
Nawet z tego co widac z tzw. Amig NG to tam nowa gra GFX pojawia sie raz na 5 lat, a reszta to sa porty z PC.
I z tego sie ciesza.
[#20] Re: Sevgi Engine

@Don_Adan, post #19

Dziś właściwie 100% użytkowników Amigi ma kartę GFX (UAE)
1
[#21] Re: Sevgi Engine

@karolb, post #18

Ok, ale bądźmy konsekwentni. Skoro idziemy do przodu, to róbmy takie gierki które skorzystają z dobroci wszelkiej maści rozwiązań technologicznych dostępnych obecnie dla Klasyków. Mam takie wrażenie że takie podejście wymusza wręcz od użytkowników posiadania, nie tylko jako kolekcjonerstwo, więcej niż jednej Amigi. Jedną mam np. z WARPem pod toolsy, z 3.2, AGA, GFX i co tam sobie jeszcze można wymyśleć, a w drugim kącie leży sobie 500tka dla współczesnych "hitów" pod OCS z 1 MB RAMu. Nie tędy to poszło. Marzyliśmy o Amidze, która będzie współczesnym komputerem do współczesnych zadań ale także uruchomi starsze rzeczy, czy te napisane pod starsze rzeczy. Hmm, choć paradoksalnie dostaliśmy taką Amigę. Jak mawiał Borg z Retrogralni, najlepszą współczesną Amigą, jest pecet.

Dobra ale żeby nie było tak czysto OT, to wypowiem się że mam nadzieję, że silnik się rozwinie i osiągnie poziom Skorpiona. No i, co bardzo cieszy, będzie go można używać w środowisku AmigaOS, a nie jak w przypadku powyższego, w Windowsie.
No i oczywiście, żeby się rozwinął do tego stopnia, żeby można było robić gry także pod ECS i AGA
2
[#22] Re: Sevgi Engine

@Don_Adan, post #19

Dobrze piszesz i nie sposób się z Tobą nie zgodzić. Ale jaki procent gier na układy specjalizowane są na AGA? No właśnie, lwia cześć to OCSy. A jak jest AGA to jest i 3.x. I już mamy krok do przodu.

Ostatnia aktualizacja: 06.06.2025 17:26:09 przez don_rafito
1
[#23] Re: Sevgi Engine

@_arti, post #20

UAE sie zupelnie nie liczy.
Po pierwsze to nie jest Amiga, a po drugie jaki jest sens robienia gry pod GFX, jesli i tak odpalasz ta gre na PC -cie?
Robi sie od razu gre, ktora wykorzystuje karte graficzna PC.
[#24] Re: Sevgi Engine

@Don_Adan, post #23

Raczej chodziło mi o to, że każdy amigowiec ma to jako opcję więc argument, że to tylko 1% jest mało prawdziwy

Sens robienia gier na RTG jest taki, czy ci co mają już te karty za 400-500 Euro (i szybkie procesory) mogliby z nich wreszcie jakoś skorzystać i to niekoniecznie grając w porty z PC... a ci co nie mają, to zawsze mogą to zrobić na WinUAE. OK
1
[#25] Re: Sevgi Engine

@Andriu, post #5

Toć możesz pisać grę na X5000. Nikt nie broni. Mufa nawet pokazywał gry, które zrobił za pomocą silnika Hollywood. Tylko, że na razie nie pogram, bo w supermarkecie X5000 nie widziałem do kupienia. Gry robi się na taki sprzęt jaki się ma.
[#26] Re: Sevgi Engine

@don_rafito, post #22

Calkiem duzo nowych gier jest/bedzie na AGA, tylko ze czesc z tych gier mogloby byc na ECS, jakby autor gry to potrafil.
A na AGA ma byc Soltys, Jump, Outrun (2 wersje), czy ta strzelanka robiona przez Daytona.
No i wiekszosc gier w Scorpion Engine jest robiona na AGA, chocby ta gra z Myszka Mickey.

Tutaj jest przyklad ostatniej gry na AGA, programisty, ktory raczej zrezygnowal juz z robienia gier na GFX.
link
[#27] Re: Sevgi Engine

@_arti, post #24

Wedlug mnie nie ma zadnego sensu, przy tak malym rynku, jak GFX.
Dla GFX to maja sens strategie, symulatory czy FPS.
Wszystkie te gry wymagaja duzo czasu na ich powstanie.
A zysk bardzo watpliwy.
[#28] Re: Sevgi Engine

@don_rafito, post #22

Gdy pokazałem Electromana, to męczono, że poszedłem na łatwiznę z AGA, bo wykorzystałem pełne 64 kolory zamiast EHB. Podobnie było z Sołtysem, który jest w 256 kolorach. Amirobbo 2 od razu zakładałem wyższe wymagania niż 1MB RAM ogólnie, bo tam są wielkie bitplany do scrollowania. Tony... no coż dzisiaj bym może zszedł niżej kombinując, ale nie ważne że jest grywalny moim zdaniem bardziej niż 8bitowe wersje, bo łatkę przypięto mu co do wymagań (skoro 2 kolory to powinno działać na 0,5 chip bez slow ramu).

Co do wymagań softu to sprawa wydaje się inna. Chyba nikt nie instaluje Workbencha 3.1 na gołym 0,5 MB. Tu już dla samego systemu warto posiadać fast RAM. Co innego soft niesystemowy typu Protracker, czy XCopy.

Ostatnia aktualizacja: 07.06.2025 05:32:20 przez tukinem
[#29] Re: Sevgi Engine

@tukinem, post #28

A jeszcze poruszę demoscenę. Tak się utarło przez regulaminy party, że jak OCS, to max 1MB (0,5+0,5), natomiast AGA to już 060, FPU i 128 MB RAM. Brak słów. A przecież na ECS na 8 MB fast i 2 MB chip mogłyby powstawać piękne dema. Już s..ł pies turbiny z wyższymi prockami i 64 MB fast, ale na taką Amigę 600 czy 500+ też mogłyby powstać rozbudowane dema. A tak to tylko kilka jest wyróżniających się spośród masy dem składających się z napisów scrollowanych. Nie mówię, że są złe bo są dobre, ale zwiększając wymagania zwiększyłaby się możliwość dem.

Ostatnia aktualizacja: 07.06.2025 05:49:21 przez tukinem
[#30] Re: Sevgi Engine

@tukinem, post #28

Ja cię podziwiam, że przygotowałeś Electromana i Sołtysa i jestem ogromnie Ci wdzięczny, że przeniosłeś te gry z platformy VGA na AGA.

Nie rozumiem tych absurdalnych zarzutów. Kto tak pisał? Przecież komputery Amiga z AGA mają dużo większe możliwości:

- Obsługa 256 kolorów i HAM-8 z palety 24-bit,
- Pełny, 32-bitowy dostęp do pamięci graficznej CHIP,
- Obsługa rozdzielczości Super-VGA w 256 kolorach i HAM-8,
- Szybkie przetwarzanie pikseli i duża pojemność nośnika w Amidze CD32.

Naturalnym jest, że piszemy gry dla tej platformy bo jest szybsza i ma większe możliwości w temacie wyświetlania wielokolorowej grafiki.

Niech Ci koledzy sobie pograją w Doom na EGA, jeśli Doom na VGA to według nich "pójście na łatwiznę"...

Wykorzystujmy AGA.

Ostatnia aktualizacja: 07.06.2025 08:31:53 przez Hexmage960
2
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem