[#1] Rozdzielczosci Amigi 500
Chcialbym sie dowiedziec w jakich rozdzielczosciach pracuje amiga 500 i w ilu kolorach bo w internecie niedokladnie pisze. Z góry dziekuje za pomoc i pozdrawiam.
[#2] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@slonek25, post #1

Faktycznie, z tymi rozdzielczościami na sieci jest troszkę nie jasno. To, co jest pod spodem wydaje mi się najbardziej jasne :)
A500 Paleta kolorów 4096
Rozdzielczość w trybie PAL
320 x 256 (od 2 do 4096 kolorów),
320 x 512 (od 2 do 4096 kolorów),
640 x 256 (od 2 do 16 kolorów),
640 x 512 (od 2 do 16 kolorów)
A500 Plus Paleta kolorów 4096
Rozdzielczość w trybie PAL
320 x 256 (od 2 do 4096 kolorów),
320 x 512 (od 2 do 4096 kolorów),
640 x 256 (od 2 do 16 kolorów),
640 x 512 (od 2 do 16 kolorów),
1280 x 256 (2 lub 4 kolory),
1280 x 512 (2 lub 4 kolory)
Te tryby były oferowane w wersji na Europe, były jeszcze inne w modelach na (USA, Kanada, Japonia). Do tego overscan 768 x 564. Dzie indziej piszą ze na maxa da się wyciągnąć 700 x,
600 przy 16, ale pełna 500 plus z chipsetem ECS daje 1280 x 512

[#3] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@BananB, post #2

czy aby na pewno to wszystko? zdawalo mi sie ze w Deluxe Paint IV na Amidze 600 moglem miec 32 kolory w tej wyzszej rozdzielce, ktora zakwalifikowales do max 16 kolorow. generalnie tez, gierki nie wygladaja na 16 kolorow - np taki Mortal Kombat 2 czy Oscar (a niskiej rozdzielczosci to one na pewno nie maja). Cala seria Mortal Kombat na PC ma 320x240, i jest total pixelizacja ;) jak odpalimy Amigowe wersje to okno uae zajmuje 640...

[#4] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@speedy, post #3

Jedyna gra, jaka znam, ktora dzialala w 640 na 240 pikseli, to napisana w AMOSie Giełda Światowa. 99% gier na A500 to te w 320x200 lub 240, rowniez MK2. Brak pikselowy wynikal ze specyfiki kineskopu TV wzlgledem tego, znajdujacego sie w monitorach PCtowych.

[#5] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@speedy, post #3

Oj, kolega coś dawno na oczy prawdziwej klasycznej Ami nie widział ;)

1. Max w hiresie na A600 to 16 kolorów.
2. Gierki pokroju MK2 na ami mają jakieś 32 kolorów w NISKIEJ rodzielczości (320x256)
3. Pikselizacja na PC jest wynikiem wyższej jakości układów w monitorach dostosowanych właśnie do wyższych rozdzielczości niźli ekrany TV czy monitory PALowe
4. WinUAE masz ustawione na podwójne piskele dlatego otwiera niższą rozdziałkę w 640x512 (czy coś koło tego)



Ostatnia modyfikacja: 15.01.2009 22:42:24
[#6] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@BananB, post #2

standartowo w grach uklad Amigi 500 wyswietla 32 kolory jak i 64 (EHB)

zapomnieliscie o cooperze ;D ?

[#7] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@speedy, post #3

w ostatniej fazie dzieki programistycznym trikom Amiga 500 (uklad zaprojektowany pod koniec 1983 r) mog wyswietlic 256 kolorow z palety 12 bitow

prosze poszukac info o grze UNIVERS (odpalilem wersje CD32 na A600 ;D)

[#8] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@5h00n4y, post #5

3. Pikselizacja na PC jest wynikiem wyższej jakości układów w monitorach dostosowanych właśnie do wyższych rozdzielczości niźli ekrany TV czy monitory PALowe

ha ha ha :)))))))))))))))))))) dobre

odpal sobie Cannon Fodder na PC .. 320x200
Amiga 320x256

co prawda TV robi za sprzetowy blur ale daj spokoj nie osmieszaj sie :D OK

[#9] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@HOŁDYS, post #7

Na pewno w grze Universe to były jakieś super tajne programistyczne sztuczki a nie najwyklejszy w świecie dithering + dobre wykorzystanie (i tak już dość szaro-burej i jednostajnej na większości ekranów) palety?
Masz pod ręką program do liczenia ilości kolorów na obrazku?
To podlicz ekran główny przygody a potem panel dolny.

A tak pozatym to kolorystycznie wersja OCS/ECS = CD32, więc poza samym bajerem odpaleniem wersji CD32 na A600 nie ma w tym nic niezwykłego ;)

[#10] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@HOŁDYS, post #8

A co ja innego napisałem?
Monitory mają lepsze układy i wyraźniej widać piksele niż w TV które rozmazują.
Lepiej?

> daj spokoj nie osmieszaj sie :D OK
Aaa racja, byłbym zapomniał, świecka tradycja na PPA to obrazić rozmówcę przy każdej możliwej okazji...
No więc, Tobie mój Drogi kolego, radziłbym naumieć się czytać ze zrozumieniem.



Ostatnia modyfikacja: 15.01.2009 23:15:59
[#11] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@slonek25, post #1

amiga może wyswiętlić każdą linię obrazu w oddzielnej palecie więc do listy z odpowiedzi 2 nalezy dodać tryby sham, dynamic hires etc.

mniej wiecej w grach to dzialalo tak, że
belka na górze o ile istaniala mogła miec 64 kolory (ehb)
głowne pole gry 64 kolory + przejscie na cooperze - powiedzmy 64 kolory
dolna belka z życiami etc. 64 kolory

w sumie daje nam to 256 kolorów

[#12] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@rzookol, post #11

O, ciekawe. Jakis przyklad gry?

[#13] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@_arti, post #12

Raczej sporo... Ishary (patrz kursor zmieniający kolor przy przechodzeniu z głównego widoku, podczas nocy, na panel dolny), wymeniony wcześniej Universe (teren po którym mozna biegać i ikony na dole), SotB tam zdaje się ma z 128 kolorów na ekranie razem z copperem...
Na HOL i sobie podliczyć ilość kolorów ;)

[#14] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@rzookol, post #11

sprawa jest prosta ;)
Na OCS chipy są w stanie wygenerować obraz z 6 bitplanów, jednak istnieją tylko 32 rejestry kolorów, stąd w jednej linii OCS wyświetlić może tylko 32 niezależne kolory. Szósty bitplan może być wykorzystany dla EHB (mamy do wykorzystania kolejne 32 kolory o połowę ciemniejsze od tych z palety), lub HAM - tutaj mamy w linii 16 niezależnych kolorów, zaś pozostałe kolory z palety 4096 mozna wyświetlić modyfikując kolory poprzednich pikseli).
Niewystarczająca wydajność kanałów DMA umożliwia wyświetlenie obrazów 5 i 6 bitplanowych tylko w LoResie, stąd w HiResie mamy tylko 4 bitplany (16 kolorów z rejestrów).
Do tego dochodzi możliwość modyfikacji zawartości rejestrów kolorów za pomocą coppera, stąd można wyświetlić każdą linię z użyciem innego zestawu kolorów (oczywiście limitu ilości kolorów w linii nie przeskoczymy, bo copper potrafi generować przerwanie tylko po zakończeniu kreślenia linii obrazu, a nie np. w połowie). Oczywiście, można zmieniać wtedy nie tylko zawartośc rejestrów kolorów (cały obszar chip ram jest dostępny), ale także rejestry kontrolujące inne parametry obrazu (np. rozdzielczość).
Rozdzielczości generowane przez Ami są programowalne, stąd można wyświetlić bardzo wiele róznych rozdzielczości (nawet bardzo nietypowych). Ograniczeniem są możliwości monitora (V i H Sync), oraz wydajność kanałów DMA "karmiących" Denise (po prostu w pewnym momencie wpadamy w timingi odpowiadające trybom HiRes i na przesyłanie 5 bitplanów zwyczajnie nie starczy czasu i na ekranie zobaczymy sieczkę).

ps. zapomniałem o duszkach - one są nakładane na górę playfieldu, można też je wykorzystać do wzbogacenia obrazu



Ostatnia modyfikacja: 16.01.2009 00:06:14
[#15] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@wali7, post #14

ja bym patrzyl z perspektywy roku 1983 gdy te uklady po prosrtu sie narodzily .. NIC ..ABSOLUTNIE NIC NA SWIECIE W OWYM CZASIE (nie wliczam kompow z NASA :D) nie moglo sie rownac AMIGA ORGINAL CHIPSET


tak ze w 2009 roku ktos mowi ze sa do bani i kanalay dma dusza denisa ;) to prawda...lecz premiera amigi dla ludzi pracujacych na XT i szaroburym Macu .. to REWOLUCJA :P

to co napisalem doszlo do mnie w zasadzie w 2008 r ..gdzie zakupilem Amige 2000 z monitorem kolorowym i dzwiekiem sterofonicznym .. a z boku postawilem konkurenta PC 286/16 mhz 1 MB RAM FDD Monitor HERCULES :)

oba kompy wlaczylem z tylu (!!) i doszlo do mnie ze AMIGA to rewolucja w branzy IT ...

czasem tez tak mam jak za dlugo posiedze na pixelozie C64 .. potem Amiga to cud muzyczno techniczny ;D ...czlowiek dopiero docenia


Ostatnia modyfikacja: 16.01.2009 09:30:21



Ostatnia modyfikacja: 16.01.2009 09:31:28
[#16] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@_arti, post #12

http://hol.abime.net/2832

[#17] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@5h00n4y, post #5

wiem ze na TV w palu wystepuje rozmycie. ale powiem tak. swego czasu bardzo duzo sie ogralem w MK Trilogy na PC, robilem tez screeny, i bylo to 320x240. nawet w Secret Service narzekali na ta grafike ;) natomiast, pomijajac moje granie w MKII na TV czy monitorze PAL, wezmy to UAE. ten sam monitor PCtowy na ktorym byl uruchamiany MK Trilogy, amigowski MKII i oczywiscie automatowe wersje, jak w morde strzelil, wykazal duzo mniejsza pixelizacje przy UAE (i nie uzywalem rozmyc OpenGL i tym podobnych, bo nie trawie tego typu rozwiazan w grafice 2D, jest bohomaz i tyle). grafa wiadomo gorsza niz na automatach, ale zauwazalnie mniej widoczne pixele pod UAE. gdyby pixel byl poddwojony pod UAE, no to przeciez wychodzi na to samo, ze powinienem widziec ogromne pixele jak ma to miejsce w wesji PC. powtarzam, ten sam monitor PC. to wszystko jest do sprawdzenia i nie omieszkam tego zrobic. ostatnio jednak mam malo czasu, musialbym znowu instalowac to UAE, konfigurowac, romow szukac, adf-ow...
trzeba zrobic zrzut ekranu pod UAE (nie jakies pomniejszane screeny z internetu) takiego MKII czy Oscar, i zobaczyc pod programem graficznych czy pixele sa poddwojone, oraz ile jest wykorzystanych kolorow na raz. jestem ciekaw rezultatow! ktos chetny do przeprowadzenia eksperymentu?

[#18] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@HOŁDYS, post #15

A czy ja gdzieś napisałem, że były wtedy złe? ;)
nie tylko w 1983, ale także w 1985 (i jeszcze kilka lat po) OCS był nie do pobicia (w klasie komputerów do domu i biura). Sam pożyczyłem Ami w okolicach 1992 koledze z PC i pomagałem mu zbierać szczękę z podłogi :)
Co nie zmienia faktu, że jak każda rzecz materialna ma swoje fizyczne ograniczenia, a te ograniczenia definiują jego specyfikację. O czym własnie napisałem. Dobrze jest wiedzieć, dlaczego 16 kolorów w Hiresie, ale LoresLace już 32 albo nawet EHB lub HAM, dobrze jest wiedzieć na czym polega "magia coppera" i jakie są możliwości i ograniczenia manipulacji tym układem podczas wyświetlania obrazu.
Zaryzykuję nawet ogólne stwierdzenie: DOBRZE JEST WIEDZIEĆ pomysł





;)
[#19] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@speedy, post #17

speedy napisał(a):

> trzeba zrobic zrzut ekranu pod UAE (nie jakies pomniejszane
> screeny z internetu) takiego MKII czy Oscar, i zobaczyc pod
> programem graficznych czy pixele sa poddwojone, oraz ile jest
> wykorzystanych kolorow na raz. jestem ciekaw rezultatow! ktos
> chetny do przeprowadzenia eksperymentu?

Ale tu nie trzeba nic sprawdzać ani ci udowadniać, to jest logiczne mój drogi.
Przynajmniej dla kogoś kto siedzi 17 lat w temacie ;)

PC w niskiej rozdziałce wyświetla jakieś 320x240.
Amiga natomiast, wyświetla w 320x256 (z jakimś tam overscanem czasami)
To tylko małe różnice w ilości linii poziomych ale nadal niska rozdziałka, nie spodziewajmy się cudów.



Ostatnia modyfikacja: 16.01.2009 10:20:06
[#20] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@5h00n4y, post #19

PC nie ma rozdzielczosci 320x240.. ;) tylko i wylacznie 320x200

powiem tak .. gry amigowskie w LOWERSIE wygladaja dopiero podobnie na PC w 640x480 ;) i tego nikt podwazy :D

co do dobrze wiedziec ;) pewnie ze dobrze ;D

OK


co do ilosci kolorow ..wczoraj odpalilem taka stara gierke Fire & Ice przejscia na cooperze tla robily wrazenie ;D

wiec te statyczne 32 kolory sa dyskusyjne w grach wersje Platformowek Amigowskich tryskaly kolorami, Majac jeszcze C64 slinilem sie do do tych screenow.. ale Amiga mnie urzekla dopiero jak ja uslyszlaem



Ostatnia modyfikacja: 16.01.2009 10:23:58
[#21] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@HOŁDYS, post #20

Ma 320x240, odpal sobie dowolnego starucnego eFPeeSa pod DOS (DN3D?) i pogrzeb w opcjach.

Ja podważe.
Lubie gry Amigowe niezależnie od tego w jak bardzo rozszerzonej rozdziałce w nie gram. :p
Zresztą i tak zawsze gram na moim C1084S, czyli czysty PAL lores :)



Ostatnia modyfikacja: 16.01.2009 10:24:24
[#22] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@speedy, post #17

Linii wyświetlanych na pewno jest w okolicach 256 (w zależności od ustawień overscanu), bo w przeciwnym wypadku miałbyś interlace, a tego raczej nie da się niezauważyć.
Co do trybu graficznego, to gry na Ami najczęściej miały tryb Lores, chociażby dlatego, że można było użyć większej ilości kolorów. A ówczesne gry PC to najczęściej VGA 16 kolorów, które w porównaniu do Amigowych 32 kolorów musiały wyglądać gorzej.
[#23] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@5h00n4y, post #21

Ale ty mowisz o rozdzielczosci VESA .. a nie VGA

zreszta nie wazne ;) nie chce byc juz owca jak kiedys :D



Ostatnia modyfikacja: 16.01.2009 10:26:02
[#24] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@HOŁDYS, post #23

No, wiem... i MK2 o którym wyżej wspominał kolega speedy posiada również tę rozdziałkę. ;)



Ostatnia modyfikacja: 16.01.2009 10:26:55
[#25] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@HOŁDYS, post #20

Amigowy chipset jest w stanie wyświetlić prawie każdą rozdzielczość w ramach swoich specyfikacyjnych timingów (stąd np. tryb overscan), co najwyżej monitor może ich nie wyświetlić. 320x200 też spokojnie powinno sie dac wygenerować.
[#26] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@wali7, post #25

320x200 to popularny NTSC (jak i inne tryby np EURO36)

[#27] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@5h00n4y, post #24

przegladam tak na szybcika screeny po internecie, i rzeczywiscie 320x256. bede musial jednak zainstalowac UAE i zobaczyc jeszcze raz ;)

[#28] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@HOŁDYS, post #26

No dokładnie, a 320x256 to popularny PAL.
I najlepsze jest to że w WHDLoad dzięki odpowiednim tooltype'om (MMU CACHE) i zmianie wieświetlania na NTSC uzyskujemy zaskakującą czasami szybkość w niektórych grach :)

[#29] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@speedy, post #27

Nie ma co sprawdzać kolego, miałeś włączone podwójne piksele w niskiej rozdziałce. ;)

[#30] Re: Rozdzielczosci Amigi 500

@HOŁDYS, post #26

Dokładnie - przy czym NTSC w tym przypadku dotyczy wyłącznie rozdzielczości, taki obraz spokojnie wyświetlisz na telewizorze, albo PALowskim monitorze (nie jest tajemnicą, że popularny C1084S potrafił znieść dosyć wyżyłowane tryby, co pozwalało osiągnąć parametry przewyższające PAL pod względem rozdzielczości i odświerzania, taki tryb nie spełnia standardów żadnego stosowanego w technice video trybu, co nie zmienia faktu, że ami potrafi go wygenerować, a przy odrobinie szczęścia nasz monitor/tv go wyświetli).
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem