[#1] Pierwsza wersja GameX na Aminecie
Witam!

Opublikowałem na Aminecie pierwszą wersję biblioteki do pisania gier na Amigę Classic - GameX.
http://aminet.net/package/dev/c/GameX
Biblioteczka jest pisana w C. Można traktować tę bibliotekę jako naukę pisania bitmapowych gier na Amigę, może służyć do tworzenia własnych gier. Załączony jest prosty przykład - bohater sterowany joystickiem.
Do pakietu dołączony jest krótki przewodnik.

W wersji nr 1.0 znajdują się następujące komponenty:
- Obsługa wyświetlania obrazu,
- Obsługa obrazów w formacie shape,
- Obsługa joysticka,
- Obsługa Bobów.

Pozdrawiam serdecznie!

P.S. Kolejne wersje będą się ukazywać co jakiś czas! Biblioteczka w obecnej postaci pozwala już tworzyć proste gierki. Mam plan zrobić na początek prostą grę ze Świętym Mikołajem i prezentami.
[#2] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@Minniat_Planet, post #1

No to fajnie, że są jakieś owoce, może się przyda.

PS. Popraw polskie znaczki na swojej stronie.
[#3] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@rafgc, post #2

No to fajnie, że są jakieś owoce, może się przyda.


Owoce są i to duże. Praca idzie mi coraz lepiej :D

Mam nadzieję, że biblioteka się przyda. Każdy, kto zna język C i trochę Amigę od kuchni może teraz w miarę prosto napisać prostą grę z animowanymi obiektami i kontrolą joystickiem. Nie musi wiedzieć jak obsługuje się joystick, ani wyświetlanie obrazu w Amidze. Potrzeba jeszcze tylko jednej rzeczy: edytora "shape-ów", który tak się składa publikowałem tutaj na PPA jakiś czas temu.

W następnej wersji przewodnik będzie bardziej rozbudowany, a i dojdą nowe elementy (m.in. zautomatyzowany proces obsługi Bobów - w wersji 1.0 trzeba dużo robić ręcznie). Odrestauruję też edytor shape-ów. Troszkę później dojdzie też obsługa dźwięku i muzyki. A grę z Mikołajem i prezentami mogę zacząć pisać już teraz.

Jeśli chcesz napisać grę to już niedługo będziesz mógł to zrobić. Jaki jest Twój stopień znajomości języka C?

Ostatnia aktualizacja: 05.09.2012 14:36:56 przez Minniat_Planet
[#4] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@Minniat_Planet, post #3

Moja znajomość języka C jest taka jaka jest mi w danej chwili potrzebna, czyli jak czegoś nie wiem to się douczam, bawiłem się w podstawowym stopniu PHP i C dla AVR. Pakiet jeśli się przyda to nie od razu, najpierw muszę zakończyć sobie inne sprawy natury sprzętowej.

Mam pytanie, czy zaglądałeś kiedyś tutaj: http://aminet.net/package/dev/src/ScrollingTrick? Wiadomo, że kod wynikowy z języka C jest bardziej obszerny niż gdyby ktoś pisał to samo w assemblerze, gdybyś zaimplementował te szybkie procedury scrollowania, może zrobiłbyś coś bardziej szybszego i przyjaznego niż AMOS.
[#5] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@Minniat_Planet, post #3

A jak wygląda sprawa wykorzystania odpowiednich procedur do wyświetlania grafiki. Przy poprzedniej wersji wiele osób miało co do tego trochę zastrzeżeń?
[#6] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@Mir3k, post #5

Obecnie grafika jest w formacie shape, czyli amigowej - planarnej. Ładowany jest cały plik do pamięci Chip, a stamtąd można rysować za pomocą odpowiednich procedur. Brakująca konwersja IFF2shape pozbawiona tamtych błędów będzie wkrótce dostępna.
[#7] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@rafgc, post #4

Powolutku. Ważne, żebym wyznaczał sobie osiągalne cele. Najpierw usprawnię obsługę Bobów, zrobię obszerniejszy przewodnik, a potem będę zastanawiał się nad scrollem. Obecnie obraz jest ustawiony na sztywno na 320x256x5 i nie jest przewidziany scroll.

Ostatnia aktualizacja: 05.09.2012 23:22:43 przez Minniat_Planet
[#8] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@Minniat_Planet, post #7

taki offtop...
Wszedłem sobie na Twoją stronę, coby zobaczyć, co tam na niej jest do schakowania, i pierwsze co wzbudziło moje podejrzenia, to że strona pod Operą Mini prezentuje "listę odnośników" w postaci czystego tekstu - bez linków, bez niczego w co dałoby się kliknąć... Z ciekawości zajrzałem więc do źródła, a tam...
<!--H filetype="webmajster v2.0" -->

Nie wiem jak inni, ale jak dla mnie tworzenie stron pod windziarskim edytorem WYSIWYG, z deklaracją "tworzymy nowoczesne oprogramowanie dla systemu AmigaOS", jest... dziwne, mówiąc delikatnie
[#9] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@snajper, post #8

Strona jest aktualnie w przebudowie - tak z ciekawości spróbowałem tego programu, bo miałem problem z polskimi ogonkami, Republika.pl dodaje własny nagłówek do dokumentów i mimo że postępowałem zgodnie z instruktażem tworzenia stron po polsku nie mogłem uzyskać polskich znaków.
[#10] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@Minniat_Planet, post #1

Mam plan zrobić na początek prostą grę ze Świętym Mikołajem i prezentami.

Ja bym prosił o Froggera, najlepiej wzorując się na wersji MAME. :)
[#11] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@Minniat_Planet, post #1

Witam,

Kilka słów konstruktywnej krytyki.

- Na jakim kickstarcie odpali się gra, zrobiona przy pomocy GameX, bo nie ma takiej informacji.
- Na jakich kompilatorach biblioteka była sprawdzana i na jakich się nie kompiluje.
- Czy obiekty są kompilowane z informacjami debugowymi, czy to są wersje finalne ( z włączonymi optymalizacjami ) do podlinkowania.

Kilka słów o źródłach:
Brakuje inkluda w gameport.c do gameport.h. Zresztą jest to jedyny plik nagłówkowy, który się kompiluje bez zależności, nie rozumiem dlaczego klient ( ten co pisze grę na podstawie GameX) ma się zastanawiać dlaczego nie kompiluje mu się nawet prosty projekt typu:
#include "view.h"

int main(void)
{
         return 0;
}

Przecież jak dobrze rozumiem w założeniu GameX ma ułatwiać a nie utrudniać tworzenie. Klient powinien dodać plik nagłówkowy i nie powinien się martwić jakich includów brakuje do kompilacji.

Pozdrawiam

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2012 10:34:06 przez asman
[#12] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@asman, post #11

Witaj, bardzo Ci dziękuję za uwagi, postaram się odpowiedzieć zgodnie z moją wiedzą:

- Na jakim kickstarcie odpali się gra, zrobiona przy pomocy GameX, bo nie ma takiej informacji.


Biblioteczka wymaga kickstartu co najmniej w wersji 3.0. W pliku readme na Aminecie jest zawarta taka informacja.

- Na jakich kompilatorach biblioteka była sprawdzana i na jakich się nie kompiluje.


Przetestowałem tylko z Dice C, bo tego kompilatora używam najczęściej.

- Czy obiekty są kompilowane z informacjami debugowymi, czy to są wersje finalne ( z włączonymi optymalizacjami ) do podlinkowania.


Załączone pliki obiektów kompilowane są bez informacji debugowych.

Brakuje inkluda w gameport.c do gameport.h. Zresztą jest to jedyny plik nagłówkowy, który się kompiluje bez zależności, nie rozumiem dlaczego klient ( ten co pisze grę na podstawie GameX) ma się zastanawiać dlaczego nie kompiluje mu się nawet prosty projekt typu:


Wczoraj pracowałem dalej nad biblioteczką i dopisałem odpowiednie inkludy do view.h, więc powyższy przykład teraz się skompiluje. Rozdzieliłem też wszystkie pliki nagłówkowe na dwa pliki: z definicjami struktur i prototypami funkcji. Co do gameport, to prototypy są teraz w pliku gameport_proto.h. Nie ma gameport.h, bo gameport.c nie wymaga definicji żadnych dodatkowych struktur.

Przecież jak dobrze rozumiem w założeniu GameX ma ułatwiać a nie utrudniać tworzenie. Klient powinien dodać plik nagłówkowy i nie powinien się martwić jakich includów brakuje do kompilacji.


Rzeczywiście takie jest założenie - dodawać nagłówek i korzystać z dobrodziejstw biblioteczki. Tak jak napisałem problem z view.h został rozwiązany.

Jedyny problem z biblioteką w wersji 1.0, którego nie przewidziałem jest taki, że podczas rozbudowy biblioteczki ciut pozmieniałem niektóre funkcje, przez co stały się niekompatybilne z wersją 1.0. Na przykład rysowanie Shapeów przerzuciłem z shapes.c do view.c i zmieniłem parametry tych funkcji rysowania. Większość rzeczy pozostała na szczęście kompatybilna. Od następnej wersji, która powinna pojawić się niebawem będą już poprawnie napisane szablony funkcji (chyba wybiorę argumenty funkcji jako taglisty, bo to jest bardzo wygodne rozwiązanie). Proszę wybaczyć, ale błędy i niedociągnięcia na początku zawsze mogą się znaleźć.

Mam nadzieję, że udzieliłem wyczerpujących odpowiedzi.

Z wieści to wczoraj udało mi się dopracować system Bobów, tak że można je np. usuwać z ekranu, Boby łączone są teraz w listy, które podaje się jako parametr do funkcji rysujących i zapisujących/odtwarzających tło, wprowadziłem też pojęcie "Boba statycznego", będą to przeróżne elementy, które muszą być odrysowane tylko raz w obu buforach wyświetlania (np. ikonki na mapie, bądź punktacja, liczba żyć itd.), i w przeciwieństwie do "Bobów dynamicznych" nie muszą być rysowane cały czas. Celem jest wprowadzenie ułatwień w dodawaniu takich elementów do gry jak menu, bądź właśnie punktacja.
[#13] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@Minniat_Planet, post #12

Dzięki za informacje. Mam nadzieję, że nie ma takiego problem dla innych plików nagłówkowych. Powodzenia w dalszym rozszerzaniu GameX.
[#14] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@asman, post #13

W ciągu ostatnich paru dni zrobiłem duży postęp, zmiany dotyczą przede wszystkim systemu rysowania. A zatem:

1. Teraz struktura ViewControl zawiera również kolejkę operacji graficznych do wykonania oraz listę Bobów.

2. Operacje graficzne to takie, które wymagają jednorazowego wykonania w każdym z obu buforów wyświetlania (np. odświeżenie liczby punktów, żyć itp.) Żeby dodać operację do kolejki wystarczy wywołać QueueBlit(), który pobiera rodzaj operacji i Tag Listę i o nic nie trzeba się już martwić. DoBlits() wykona już wszystko za nas.

3. Podobnie z Bobami, za pomocą AddMyBob(), który pobiera adres do ViewControl oraz Tag Listę możemy dodawać Boby do listy. Za każdym wywołaniem DoBlits() Boby są odświeżane.

4. Zarówno operacje graficzne, jak i Boby są rysowane za pomocą jednego polecenia DoBlits() i wyświetlane za pomocą SwitchViewBuffer(). Jako parametr podaje się wskaźnik do ViewControl.

Działa to już naprawdę zgrabnie, zautomatyzowanych jest już bardzo dużo rzeczy, o które już nie trzeba się martwić pisząc silnik gry. Sporo funkcji pobiera teraz Tag Listy, przez co można je łatwo rozbudowywać o nowe Tagi w razie czego. Jeśli chodzi o przenośność biblioteczki to jestem dobrej myśli - będzie to w przyszłości możliwe. Zważywszy na to, że mogę za kilka lat być już zawodowym informatykiem wersja przykładowo na PC powinna mnie interesować.

Pracowałem dziś nad nową wersją konwertera obrazków do postaci shape. Już jest gotowy interfejs użytkownika, requestery ASL i działa manipulacja na wpisach do listy shape'ów.



Pracowałem też nad przewodnikiem - jest teraz znacznie bogatszy i zawiera więcej treści. Biblioteczka już nabiera wyrazistych kształtów. Coś mi się zdaje, że kiedyś to może urosnąć po prostu do kreatora gier, gdzie definiuje się pewne parametry, opisuje zdarzenia, importuje dane, a resztą zajmuje się już biblioteka.

Zanim opublikuję nową wersję biblioteki GameX muszę jeszcze popracować nad paroma rzeczami. Boby wymagają małej rozbudowy o system animacji, później najpewniej dodam obsługę dźwięków i muzyki. I przedstawię przykładowe użycie biblioteki.

Nie wykluczam, że biblioteka GameX przysłuży się w niedalekiej przyszłości do realizacji Arcymaga lub Nurka. Ale najpierw napiszę troszkę prostsze, mniej wymagające gry/przykłady.

Pozdrawiam.

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2012 23:30:06 przez Minniat_Planet
[#15] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@Minniat_Planet, post #14

Praca idzie mi całkiem dobrze, prawie dokończyłem edytor shapeów, napisałem funkcje operujące na plikach IFF ILBM i pozbawione zgłaszanego wcześniej błędu. Jak wszystko będzie szło zgodnie z planem wkrótce nowa wersja biblioteczki.

Nadal nie padło pytanie: Co to takiego pliki shape? ;) Ano jest to format grafiki wprowadzonej w grze Dune 2. Kiedy rozpracowywałem Dune 2 poznałem format tych plików. Format wygląda tak:

1 słowo - liczba obrazków w tym pliku (n)
2 słowo, 3 słowo, ... (n + 1) słowo - przesunięcie do początku danych obrazka względem początku pliku
nagłówek obrazka - są tam informacje o rozmiarze itp.
dane planarne obrazka - ciało obrazka
maska obrazka.

Różnica w moim formacie shape jest taka, że słowa są 32-bitowe, a nie 16-bitowe jak jest w Dune 2.

Pracując nad planem dalszego rozwoju GameX z radością spostrzegłem, że zmierza on do pierwotnego założenia, który przedstawiłem w pierwszym wątku o GameX. Mianowicie celem biblioteczki jest jak największe wyręczenie programisty od schematycznej pracy nad grą. Znajdzie się w niej po pierwsze pełna obsługa mediów (obraz, dźwięk), obsługa wejścia (klawiatura, mysz, joystick), ale również funkcje wspomagające tworzenie silnika jak:

- podział gry na sceny,
- definicja wydarzeń, warunków i akcji (wydarzenie to np. ruch joysticka, ale też np. nabicie punktów),
- definicja obiektów.

Proszę pamiętać, że to co wymieniłem powyżej jest planem.
Na razie GameX będzie specjalizował się w bitmapowych grach na Amigę.

Proszę nie mylić GameX z AMOSem bo ten drugi jest językiem typu Basic dla Amigi klasycznej korzystający bezpośrednio ze sprzętu. O ile GameX w tej wersji korzysta z niskopoziomowych funkcji graficznych graphics.library, to w zamierzeniu ma mieć możliwość przenoszenia na inne platformy. Prócz tego budowanie gry w GameX będzie się inaczej odbywało. GameX to projekt w sam raz dla adepta informatyki, chciałbym kiedyś zarobić na nim choć trochę :)

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2012 15:09:01 przez Minniat_Planet

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2012 15:11:57 przez Minniat_Planet
[#16] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@Minniat_Planet, post #15

Nadal nie zadales sobie pytania
"Dla kogo i po co ja to pisze?"

p.s.
Obawiam sie, ze na GameX nie zarobisz nawet 100$, wiec im szybciej zarzucisz ten bezsensowny projekt, tym lepiej dla ciebie.
Ludzie, ktorzy wlozyli ogrom pracy w bezsensowne lub nieudane projekty, zazwyczaj w dlaszym etapie swojej dzialalnosci zmieniali platforme lub porzucali swoje pasje.
Ochlon troche, bo wypalisz sie zanim stworzysz cokolwiek sensownego.
[#17] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@selur, post #16

"Dla kogo i po co ja to pisze?"


Rzeczywiście piszę to póki co dla siebie, żeby ułatwić sobie pracę. Chciałbym, żeby dzięki tej bibliotece była możliwa realizacja bitmapowych gierek, nad którymi pracowałem.

Nie na marne pójdzie wiele lat pracy i wysiłku, jaki włożyłem w naukę pisania na Amidze (przeplotło się to z leczeniem choroby) oraz słuchania dobrych rad kolegów z tego forum. Na owoce nie przyjdzie teraz długo czekać, prace nad GameX v1.1. są w bardzo zaawansowanym stadium. Zobaczysz, to wtedy ocenisz.

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2012 16:10:27 przez Minniat_Planet
[#18] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@selur, post #16

Nic, dziwnego, że "ponadczasowa Amiga" cierpi na brak powiewu świeżości względem c64 i innych "spectrumów", jeśli każdy pomysł zarzuca się typowo polskimi pesymizmami powiązanymi jednocześnie z błyskotliwymi życzeniami oceniającego(eh, nie rób tego bo się nie opłaca i nie ma sensu, lepiej zrób to i tamto, to będzie lepiej). Jak chłopak che robić to niech robi, sparzy się to jego sprawa.
[#19] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@rafgc, post #18

Amiga cierpi bo na scenie 8bit (c-64,zx spectrum i atari) dominuje pisanie nowych dem i gier, a amigowcy wala jakies futurystyczne dyrdymaly w stylu edytorow ikonek, graficznych programow do retuszu pulpitu, notatnikow zajec, powiadamiaczy kalendarzowych oraz pseudo srodowisk programowania ala GameX. A juz najwieksza bzdura, to reimplementacja AMOSA w C/SDL'u pod os4.
Nawet jak bedzie ukonczona w 100% to co dalej?
Ktos bedzie portowal amosowe krapy na sprzet na ktorym powinien smigac Quake?
You must be kiddin me!
Ja sie pytam po co to komu? Mozemy sie zalozyc ze i tak 99% uzytkownikow z tego korzystac nie bedzie.

Zamiast majstrowac jakies Game iXy nalezalo sie skupic i dokonczyc Arcymaga, bo szansa na popularnosc tego rodzaju softu byla ogromna. A wyszlo tak, ze ani porzadnej gry ani uzytecznego softu. A konca zapowiedzi nie widac.
Jak ktos lubi sobie tworzyc dla samego tworzenia, to ok jego sprawa ale niech nie liczy na poklask wszystkich, bo na moj liczyc nie moze.
[#20] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@selur, post #19

Nie dziel skóry na niedźwiedziu, nawet jak nikt w 99% nie skorzysta, to i tak go nie przekonasz, żeby zmienił zajęcie, bo robi to głównie dla siebie. Jeśli GameX to pakiet funkcji pod C do ułatwienia obsługi sprzętu, to można to wykorzystać nie tylko do robienia gier, ale i w rożnych programach. Wiele ludzi może skorzystać z fragmentów źródeł jego kodu i nie rozgłaszać tego na lewo i na prawo, ale nie będzie znaczyć, że nikomu się to nie przydało, bo np. Ty o tym nie wiesz.

Jakby w Polsce motywacja do pracy była uwarunkowana od oklasków, to wątpię, abyśmy mieli już wynalezione koło.
[#21] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@selur, post #19

Hmmm - być może to dzięki GameX uda się ukończyć Arcymaga oraz inne projekty (Nurek)? - kto wie...
Więc niech kolega dłubie przy swoim programie, bo to jego sprawa jest na co swój czas przeznacza, a może się okazać, iż ten program może się przyczynić do skromnego sukcesu, przy pomocy którego powstaną hity. Trzeba poczekać i życzyć dobre słowo. OK
[#22] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@rafgc, post #20

Nie da się ukryć, że Selur ma rację. Zobaczcie co robi się na małe Atari....
RR

echhhh.....taka gra, taki komputerek, a soft lepszy dziś niż na wszystkich NeoAmigach razem wziętych....
[#23] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@michalmarek77, post #22

Problem w tym, że Selur zachowuje się tak jakby tę grę napisał...
[#24] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@michalmarek77, post #22

Lepsza, bo się w ogóle ukazała? Idąc Twoim tokiem rozumowania lepsza od neoAmig, konsol NG itd. Prosimy o kontruktywną krytykę. sędzia
[#25] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@szumekjac, post #23

#21
Marzenia scietej glowy. Do takich gier potrzeba kodera a zaden amigowy koder nie jest juz zainteresowany kodowaniem na ami.

#23
"Problem w tym, że Selur zachowuje się tak jakby tę grę napisał..."
A Co ma piernik do wiatraka?
Co to? jakis tok rozumowania rodem z poznego sredniowiecza?

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2012 21:32:36 przez selur
[#26] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@Ender, post #24

Pewnie lepsza pod tym wzgledem, ze mocno wykorzystuje mozliwosci malego atari, czego na pewno nie mozna powiedziec o grach na aos4.
[#27] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@selur, post #26

Ja myślę, ze w przypadku amigi jest już za dużo do ogarnięcia. Za dużo kodu, za dożo opcji, za mało czasu i pomysłów. Łatwiej się wykazać w mniejszym i bardziej zwartym systemie. W przypadku małego atari to trochę jak z intrem 4kb ;) Na każdej platformie powstają w tym temacie prawdziwe perełki, a im więcej zasobów systemowych do dyspozycji tym większy kicz. Retro będzie, jeśli już nie dąży, zmierzało w 8 bitowce.
[#28] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@selur, post #19

Jak ktos lubi sobie tworzyc dla samego tworzenia, to ok jego sprawa ale niech nie liczy na poklask wszystkich, bo na moj liczyc nie moze.


Stary, bez urazy, ale zachowujesz się jak dupek :) Nie chcę cię obrażać tylko uświadomić jakie przykre jest to co napisałeś wcześniej. Poklasku nikt nie wymaga i myślę że gość nie siedzi z wypiekami na twarzy czekając na oklaski od wszystkich userów PPA, bo, jak sam napisał, robi to dla siebie. Więc nie wiem skąd te wywody o AOS 4.0, tym co jest lepsze dla Amigi etc. On chyba sam lepiej wie co jest lepsze DLA NIEGO. :) Mówiąc, że robi coś bez sensu mówisz mi też że moje hobbystyczne grzebanie w A500 jest bez sensu bo nie przynosi żadnej chwały ani postępu dla Amig. Nie obchodzi mnie to. :) A jak chcesz krytykować to proszę, konstruktywnie, w ramach tematu, a nie na zasadzie: "ten temat jest bez sensu, zarzuć go".

Minniat, nie znam się na tym co robisz, ale robisz coś i to już jest super, tak trzymaj!
[#29] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@Nathanel, post #28

"Minniat, nie znam się na tym co robisz, ale robisz coś i to już jest super"

Bez komentarza...
[#30] Re: Pierwsza wersja GameX na Aminecie

@michalmarek77, post #22

Widocznie w społeczności Atari nie zostajesz "wygwizdany na scenie tuż po przeczytaniu tytułu nim przedstawisz swoje dzieło". Przecież jak się czyta takie pesymizmy, to nawet jak się ma jakiś dobry pomysł, można wpaść w kompleksy i zarzucić temat. Nie od razu Kraków zbudowano, im więcej ludzi którzy chcieliby coś napisać, tym większa szansa, że ktoś wyjdzie z czymś ciekawym, ale jak jest taka motywacyjna atmosfera u nas, to niech nikt się nie dziwi, że nikt specjalnie się nie garnie do niczego.

Najlepiej nie robić niczego i zagrzebać pod ziemią.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem