[#61] Re: Nowe gry

@Hexmage960, post #57

Skoro na Amidze pracuje się niewygodnie, to dlaczego zatem pisze się dla Amigi, która ma swoje ograniczenia?


Z sentymentu i dla rozrywki, jak dla każdego innego przestarzałego komputera.

Dlaczego pisze się dla C64 lub Atari? Dlaczego pisze się dla starych konsol skoro nie mają nawet klawiatury, aby cokolwiek na nich zaprogramować?
[#62] Re: Nowe gry

@Kefir_Union, post #56

Pasmo się jak najbardziej ustawia.


Jakbyś pisał i kompilował kod na Amidze, to byś nie musiał się tym przejmować
[#63] Re: Nowe gry

@nogorg, post #62

Jakbyś pisał i kompilował kod na Amidze, to byś nie musiał się tym przejmować

Nie musiał by. Bo po pierwsze załatwiają to funkcje systemowe - w ich implementacji, oraz po drugie spójrz na poniższą tabelę. W niektórych trybach jest minimalne wymagane pasmo. Co się stanie jak ustawisz 640x256 w 256 kolorów i pasmo x1? Nie trafiłeś zatem, kolego.

Table:  New AA Modes (In Addition to Modes Supported by ECS)


Mode			Planes	Colors			Bandwidth (See note 1)
----			------	------			----------------------
LORES (320x200)		6	64				1
			7	128				1
			8	256				1
			8	HAM 256,000+ (see note 2)	1

HIRES (640x200)		5	32				2
			6	EHB 64 (see note 3)		2
			6	HAM 4096 (see note 4)		2
			6	64				2
			7	128				2
			8	256				2
			8	HAM 256,000+ (see note 2)	2

SUPERHIRES (1280x200)
			1	2 (see note 5)			1
			2	4 (see note 5)			1
			3	8				2
			4	16				2
			5	32				4
			6	EHB 64 (see note 3)		4
			6	HAM 4096 (see note 4)		4
			6	64				4
			7	128				4
			8	256				4
			8 	HAM	256,000+ (see note 2)	4

VGA  (160,320,640x480 non-int.)
			1	2 (see note 5)			1
			2	4 (see note 5)			1
			3	8				2
			4	16				2
			5	32				4
			6 	EHB 64 (see note 3)		4
			6 	HAM 4096 (see note 4)		4
			6	64				4
			7	128				4
			8	256				4
			8 	HAM 256,000+ (see note 2)	4


Ostatnia aktualizacja: 03.01.2020 11:25:46 przez Hexmage960
[#64] Re: Nowe gry

@Hexmage960, post #63

Nie trafiłeś zatem, kolego.


Ja trafiłem dokładnie w to co zamierzałem trafić. Po prostu jak zawsze nie potrafisz skojarzyć do czego ta ironia się odnosi.
[#65] Re: Nowe gry

@nogorg, post #64

Nie wiedziałem, że pasmo się ustawia. Ale to nie powód, by ironizować w kontekście naszej rozmowy.

Myślę, że jednak mimo wszystko kolega nie trafił z tą ironią. Poza tym ładnie to podsumować w taki sposób naszą długą dyskusję? Trochę nie fair.

Z tego co wiem, to pasmo x2 i x4 jest używane tam gdzie potrzeba (tzn. w wysokich rozdzielczościach).

Czekam zatem na odpowiedzi od kogoś kto się zna:
1. Co się stanie jak ustawisz 640x256 w 256 kolorach i pasmo x1?
2. Co da ustawienie pasma x2 w 320x256?

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2020 11:45:17 przez Hexmage960
[#66] Re: Nowe gry

@Hexmage960, post #65

Wczoraj przecież przekonywałeś, że

Technologia wyrobu gier może być oczywiście nowoczesna, ale obstaję przy zdaniu, że jak kompilujesz na PC (tzw. cross-kompilacja), to będziesz martwił się o cykle DMA, prędkość pamięci CHIP, zamiast skoncentrować się na grywalności.



Więc czemu się martwisz?
[#67] Re: Nowe gry

@nogorg, post #66

Więc czemu się martwisz?

Jestem po prostu ciekaw, skoro pasmo według Kefira się ustawia ręcznie za pomocą rejestru. Sądziłem, że jest przypisany do konkretnych rozdzielczości i głębi barw.

Bo z tego co wiem wymagane pasmo jest wyższe jeżeli rozdzielczość pozioma jest większa i jest więcej bitplanów do pobierania.

Poza tym interesuję się zagadnieniami hardware ale do pewnego stopnia.
[#68] Re: Nowe gry

@Hexmage960, post #67

Nie sprawdzałem ale zgaduję że będzie widoczne poziomo 1/2, 1/4 ekranu od lewej lub w ogóle nic nie będzie widać. Tak jak pisałem wcześniej, FMODE x2 czy x4 w specyficznych sytuacjach nie jest zaletą, poza tym x1 musi zostać zachowane ze względu na kompatybilność z OCS. x2 oraz x4 wymagają aby początek ekranu był wyrównany do 4/8 bajtów, należy również zmniejszyć o tyle modulo ekranu. Gdyby się z automatu włączało x4 to wszystkie stare gry odpalane na A1200 miałyby kaszanę zamiast obrazu.

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2020 12:28:24 przez Kefir_Union
[#69] Re: Nowe gry

@Hexmage960, post #67

Poza tym interesuję się zagadnieniami hardware ale do pewnego stopnia.


Rozumiem. Sympatyzujesz ze zmartwieniami kolegów męczących się z problemami wywołanymi kodowaniem dla Amigi na PC, którymi Ty nie musiałeś się do tej pory przejmować dzięki kompilowaniu kodu na prawdziwej Amidze. Kto wie, może kiedyś przekonają się, że nie warto się tak niepotrzebnie męczyć z tym postępem, bo najprzyjemniej i najefektywniej programuje się używając oryginalnych narzędzi Commodore sprzed 30 lat
[#70] Re: Nowe gry

@Kefir_Union, post #54

Dla ścisłości - Twój wzór z cyklami copperowymi jest nieprawdziwy dla OCS, bo powyżej 16 kolorowego loresa copper zwalnia bo Denise mu kradnie cykle. Teraz walę z pamięci ale przy 32 kolorach MOVE zajmuje na pewno już 3 cykle, przy 64 CHYBA 4.

Na AGA CHYBA tego efektu nie ma w tych trybach przy ustawieniu wyższego FMODE.

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2020 14:10:51 przez teh_KaiN
[#71] Re: Nowe gry

@teh_KaiN, post #70

Denise to jest cos w rodzaju konwertera bitow z bitplanow/sprites na wartosci rgb
To nie ona kradnie cycle, tylko bitplane dma. Wzor jest poprawny, bo uwzglednia liczbe bitplanow, od ktorej zalezy liczba cykli dma

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2020 18:47:52 przez docent
[#72] Re: Nowe gry

@docent, post #71

Tak, faktycznie namieszałem. Wzór jest dobry. Co nie zmienia faktu że copperowe MOVE'y rozciągają się w czasie, bo musi po drodze stać, bo Denise mu zabiera cykle, a właściwie wspomniane przez Ciebie display DMA, które karmi Denise danymi. Jest to efekt, którego można uniknąć na AGA włączając wyższe FMODE.

Zatem tak, FMODE zmniejsza tylko cykli pobieranych przez display DMA, ale w efekcie znacząco to przyspiesza resztę sprzętu dając więcej cykli copperowi i blitterowi - można więc wycisnąć więcej w tych samych rozdzielczościach i głębiach niż na OCS.
[#73] Re: Nowe gry

@teh_KaiN, post #72

Jak napisalem wczesniej, Denise nic nie zabiera/kradnie. To Agnus/Fat Agnus ma kontroler DMA i on jest odpowiedzialny za arbitracje i dostep do dma. Agnus pobiera dane bitplanow/sprites z chip ramu i podaje do Denise, ktora interpretuje otrzymane dane przetwarzajac je na dane rgb.
FMODE zwieksza ilosc bitow, pobieranych w jednym cyklu (16->32, 64 z page mode), liczba cykli jest stala. Copper w AGA ma taka sama szybkosc jak w ECS ale FMODE powoduje, ze bitplane dma zajmuje mniej cykli, wiec np w rozdzielczosciach >4 bitplany copper i blitter nie traca cykli na rzecz display dma, tak jak to ma miejsce e ECS.
Czyli sprzet nie jest przyspieszany, tylko nie jest spowalniany :)
[#74] Re: Nowe gry

@Kefir_Union, post #68

Tak, czy inaczej pasmo x2, czy x4 jest zrobione na potrzeby wyższych rozdzielczości - odpowiednio 70ns i 35ns.

Najważniejsze usprawnienie w AGA to w pełni 32-bitowa pamięć CHIP.

Tutaj jest całkiem sporo informacji nt. Amigi 1200:

http://amipedia.wikidot.com/amiga-1200

Cytat (dla kolegi Teh_KaiNa):

Dodatkową cechą kości jest wspomniana już szybkość: dzięki 32-bitowej szynie adresowej mamy już na wstępie przyspieszenie dwukrotne w stosunku do dawnych układów, a dzięki możliwości dwu przesłań na jeden cykl zegarowy jeszcze dodatkowo podwaja się szybkość pracy. W efekcie Amiga 1200 dysponuje od cztero- do siedmiokrotnie szybszą grafiką niż dawna Amiga 500!

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2020 09:40:23 przez Hexmage960
[#75] Re: Nowe gry

@docent, post #73

Czyli sprzet nie jest przyspieszany, tylko nie jest spowalniany :)


Ah ta przebiegła Amiga i jej zwodnicze taktyki marketingowe, niezawodne, do dziś ludzie się nabierają, że fastram przyśpiesza Amigę.
[#76] Re: Nowe gry

@sanjyuubi, post #75

Myślę, że on jej nie spowalnia, w odróżnieniu do innych RAMów. A widocznym efektem jest przyspieszenie działania komputera. Ot i wszyscy zadowoleni.
[#77] Re: Nowe gry

@Hexmage960, post #74

Moze ja sie nie znam, ale 2x2 to jest 4 a nie od 4 do 7...
[#78] Re: Nowe gry

@docent, post #77

W dawnych czasach wszyscy chcieliśmy wierzyć że Amiga jest najlepsza. A nawet jak wolniejsza od Pentium to ma zdolniejszych koderów i super szybkimi procedurkami w asemblerze da się zrobić Quake, Dooma i w ogóle Intel outside
[#79] Re: Nowe gry

@docent, post #77

W praktycznych warunkach wychodzi, że A1200 jest 5-7 razy szybsza w grafice niż A500. Przykładowo w programie AIBB grafika jest szybsza 6.5-krotnie w operacjach WritePixel.

Po szczegóły odsyłam również do artykułu w Magazynie Amiga numer 6/93, na bazie którego opiera się podlinkowany przeze mnie dokument. Pierwszy raz czytam ten numer - nie czytałem go wcześniej.
[#80] Re: Nowe gry

@Hexmage960, post #79

Nie chodzi o praktyczne warunki - w cytowanym przez ciebie tekscie jest napisane, ze
"W efekcie Amiga 1200 dysponuje od cztero- do siedmiokrotnie szybszą grafiką niż dawna Amiga 500!" co jest nieprawda, bo moze miec max 4 krotnie szybsza grafike.
Nie musisz mnie odsylac do artykulow w MA, sam zamieszczalem w nim pierwsze informacje o A4000 i A1200 :)
[#81] Re: Nowe gry

@docent, post #80

Możemy zapytać się zatem samego Stanisława "Stanleya" Szczygła, autora artykułu, skąd bierze te informacje.
[#82] Re: Nowe gry

@Hexmage960, post #81

Pytaj sie, pytaj, ciekawe, co bedzie pamietal z tamtych czasow :)
[#83] Re: Nowe gry

@Hexmage960, post #79

Write-pixel to test na przepustowość pamięci CHIP i wydajność procesora, samo włożenie karty turbo do A500 powiększy ten wynik (procesor w A500 jest zbyt wolny by wykorzystać w pełni przepustowość pamięci CHIP), jak również użycie graphics.library od Cosmosa, a więc nie jest to test chipsetu, a jedynie wydajności procka i pamięci CHIP, 4-krotnie większa przepustowość pamięci CHIP przekłada się na szybszy zapis, a to przekłada się bezpośrednio na wydajność procedury kopiującej, do tego procesor w A1200 ma pamięć cache, więc o ile nie ma pamięci fast, nie zmniejsza przepustowości pamięci CHIP odczytami instrukcji.

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2020 20:09:41 przez sanjyuubi
[#84] Re: Nowe gry

@sanjyuubi, post #83

Using AGA in fetch mode x2 or x4 has some severe drawbacks, especially when scrolling, i was only able to use x2 mode in Rygar for bitplane fetch and sprite fetch.
However, using x4 mode significantly improves the performance, particularly for blitting.

Mcgeezer
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem