@Malin,
post #16
Tryby EHB (tak samo HAM) spowalniają głównie poprzez obciążenie pamięci chip transmisjami DMA. Z punktu widzenia DMA taki EHB nie różni się niczym od dowolnego innego 6 bitplanowego trybu (w AGA, czy HAM6 w OCS) - po prostu więcej danych do przesłania. Przy czym czasowe zależności rosną skokowo, gdyż układ ma możliwość zarezerwowania magistrali na pewien minimalny czas lub jego wielokrotność. Tak więc termin "wolna grafika" odnosi się w przypadku Custom Chips Amigi do przytkania kanału DMA Agnus/Alice, względnie przyblokowania ChipRAM DMA innych układów. Tylko Blitter posiada określoną wydajność, gdzie czasami może się okazać że punktów do przeniesienia jest zbyt dużo, chociaż i on może być przytkany przez ChipRAM. Ogólnie wiadomo, że podniesienie wydajności grafiki OCS/AGA można osiągnąć przez przeniesienie części operacji graficznych (tych które się da) do FastRAMu i tym samym ominąć ograniczenia szybkościowe ChipRAM (a procesor wtedy robi za wydajny blitter - architektonicznie krok w tył, ale dużo szybciej :) ). Tak robi kilka przyśpieszaczy grafiki...
HAM to inna sprawa - wyświetlenie przygotowanej wcześniej grafiki (statycznej lub animacji) to żaden problem, jak DMA jest wolne no problem, dane płyną z ChipRAM poprzez Agnus do Denise i mamy obrazek na ekranie. Gorzej gdy trzeba na bieżąco wyliczać kolory punktów, wtedy CPU musi wyliczyć jakie wartości kolorów punktów dobrać, aby to co widzi użytkownik było tym co programista chciał pokazać. Stąd mniejsza wydajność programów do filmików działających w HAM.