[#1] Pomysł gry strategicznej
Marzy mi się napisanie na Amigę gry strategicznej czasu rzeczywistego (RTS) bo dotychczas nie powstało ich wiele (Dune 2, Napalm, Exodus). Jestem w stanie napisać engine, potrzebuję pomocy w narysowaniu grafiki i skomponowania dźwięków oraz muzyki.
W tym temacie zapraszam Was do stworzenia scenariusza
do nowej gry, czyli np. określenia stron (jak Ludzie i Roboty w Napalm)
stworzenie budynków i jednostek (np. Starport i Devastator w Dune 2) i wiele innych rzeczy.

Na przykład:
Gra będzie miała nazwę KONFLIKT (wymyślcie swoje nazwy). Mój pomysł to
umieszczenie trzech stron (Ludzie, Roboty, Obcy). Mam też wiele innych pomysłów, które wraz z Wami będę zamieszczał w tym temacie.
Zapraszam do zamieszczania swoich pomysłów.

[#2] Re: Pomysł gry strategicznej

@Minniat, post #1

Myśle że warto żebyś najpierw odwiedził forum Warsztatu: http://forum.gamedev.pl/, tam możesz znaleźć kilka ciekawych pomysłów, pozatym znajdzie się tam osoby które zajmują się pisaniem RTSów.
Ja ze swojej strony napisze, że do napisania silnika RTSa nie jest Ci potrzebny jakiś scenariusz, ani grafika, na tym etapie poprostu dobrze obmyśl/zaprojektuj abstrakcyjny "świat", z obiektami i relacjami między nimi, a zakodowanie tego będzie już dużo łatwiejsze. I pamiętaj że usuwanie błędów w projekcie jest coraz droższe (w sensie czasochłonne) im on jest w późniejszej fazie rozwoju.

Pytanie z moje strony, w jakim języku programowania masz zamiar to pisać i jakie stawiasz minimalne wymagania sprzętowe?

[#3] Re: Pomysł gry strategicznej

@Rafael/ARMO, post #2

Dziękuję za odnośnik do Warsztatu http://forum.gamedev.pl/. Jest to
jednak forum PC-towe. Czy obejmuje projekty niezależne systemowo
i sprzętowo, tak by z powodzeniem możnaby portować gry na Amigę?

Moim zdaniem (choć mam małe doświadczenie w pisaniu gier) opracowanie
scenariusza, jest najłatwiejszym etapem tworzenia gry i wprowadza w
klimat gry. Mam też nikłe doświadczenie w kreowaniu "światów" za
pomocą C++ (programowanie obiektowe)

Programuję w C (lub C++) z wstawkami asemblerowymi.
Docelową platformą jest Amiga AGA Lores 256 kolory.

[#4] Re: Pomysł gry strategicznej

@Minniat, post #3

docelowa platforma została niestety zarzucona przez producenta ponad 10 lat temu, może jednak pomyślisz o SDL/CGX etc .

[#5] Re: Pomysł gry strategicznej

@Minniat, post #3

AGA Lores 256 kolory.

Porazka. Mozna w sumie zniesc rozdzialke, ale nie kazdy ma A1200. Chyba ze odbiorcami maja byc uzytkownicy UAE.
[#6] Re: Pomysł gry strategicznej

@Minniat, post #3

Warsztat GameDev.pl jest poprostu odzwierciedleniem polskiego rynku "amatorskich(i nietylko)" twórców gier, a tu jest tak samo jak z rynkiem uzytkowników, są to w większości ludzie korzystający z platformy Windows, Linux ... ale nie wszyscy ... np.: MDW jest tam stałym bywalcem :). Również z językami programowania jakie tam używają jest różnie: C, C++, C#, Pascal (Delphi) ... Korzystają z rzeczy które również są dostepne na Amisystemach takie jak OpenGL i SDL.
Pozatym jeśli będziesz miał pytania związane czysto z zaprogramowaniem jakiejś części logicznej (abstrakcyjnej) lub też innej niezależnej od sprzętu myśle że spokojnie możesz tam pytać (albo poszukać na forum czy też w bazie artykułów na stronie głównej Warsztatu - www.gamedev.pl).

Ja z mojej strony mogę Ci polecić pisanie tego RTS w C++, będzie Ci łatwiej zapanować nad kodem oraz ułatwi testowanie, pozatym sam temat RTS odrazu sugeruje podejście obiektowe ...

[#7] Re: Pomysł gry strategicznej

@Minniat, post #1

Pomysł na grę ma SirLeo :)) TrumPark :)

[#8] Re: Pomysł gry strategicznej

@Andrzej Drozd, post #5

Autor jeszcze nie zaczął pisać gry, a już piszesz, że to porażka. Też bym chciał aby gra działała pod MorphOSem ;), ale czy autor posiada wystarczająco rozbudowaną A1200? Jeśli autor chce zrobić produkcje "na czasie" proponuję skorzystać chociażby z UAE.

Odnośnie pomysłów do gry to osobiście wolałbym samych ludzi ;) Multiplayer przez TCP/IP OBOWIĄZKOWY

[#9] Re: Pomysł gry strategicznej

@Korni, post #8

Porazka bedzie ograniczenie sie do samej AGAty :)
[#10] Re: Pomysł gry strategicznej

@Korni, post #8

Niestety nie umiem programować pod karty graficzne (CGX) tylko pod AGA,
jak również nie umiem napisać trybu sieciowego Multiplayer (może być null-modem, choć musiałbym mieć 2 Amigi i poczytać o tym). Marzeniem moim jest stworzenie inteligentnego AI. Myślę, że dobrze zaprogramowana gra będzie śmigać na ekranie Lores 256-kolorowym na czym mi bardzo zależy, bo największą rozterką dotychczas była skokowa animacja.
Teraz jest OK.

[#11] Re: Pomysł gry strategicznej

@Kaczus, post #7

Ja mam lepszy pomysł; strategia w której kierujesz losami portalu amigowego ;)

[#12] Re: Pomysł gry strategicznej

@Minniat, post #10

Podoba mi się Twój zapał, ale... napisanie gry choćby takiej jak poczciwa staruszka Diuna II to nie hop-siup. Taki prosty RTS to minimum rok Twojej koderskiej pracy i to pod warunkiem, że bardzo dużo pracujesz i szybko.

Czytanie postów na gamedev.pl może dużo pomoć. Jest tam wiele mądrych artykułów i interesujących postów programistów gier - zdecydowanie warto poczytać, gdyż przed Tobą setki problemów programistycznych do rozwiązania. I nie ma znaczenia, że to forum pecetowe, bo chodzi o koncept a nie narzędzia.

Pisanie pod AGatkę to nietrafiny pomysł - w ogóle szkoda czasu na nauke trybu planar. Jeśli myślisz przyszłościowo powinienieś odrazu pisać pod karty graficzne.

A może lepiej zacząć od czegoś prostszego ?Minniat napisał(a):
[#13] Re: Pomysł gry strategicznej

@koodlaty, post #11

Albo symulator pasterza. ;)

Także popieram pisanie pod karty GFX ale oczywiście jak wolisz, Minniat.

Warte przemyślania jest napisanie najpierw uniwersalnego engine-u RTS - takiego, na którym możnaby oprzeć potem każdy RTS, łatwo go przerobić, coś do niego dodać, w miarę jeszcze niezależny. Potem lub w międzyczasie można pisać to, co użytkownik widzi i słyszy i całe sterowanie (to, co jest zależne od rozwiązań sprzętowych). To byłby drugi moduł całej gry w miarę jak najbardziej łatwy do odseparowania i podmienienia (wtedy przejście pod karty GFX nie było by pisaniem gry od nowa). Na końcu wydaje mi się za rozsądne zaplanowanie dokładniejszego scenariusza gry, specyfiki jednostek, możliwości ruchu, poziomów itd. (i to też w miarę osobno aby potem można było łatwo dodać np. dodatek zmieniający grę). Taka by była moja wizja rozwoju gry.
[#14] Re: Pomysł gry strategicznej

@Minniat, post #10

przeciez CGX się programuje "o wiele latwiej"/"tak samo" niz aga

[#15] Re: Pomysł gry strategicznej

@Minniat, post #1

powodzonka ;) mam nadzieje ze nie braknie Ci zapalu i zagramy w cos sympatycznego, czym pozniej bedziesz mogl sie chwalic wnukom OK

[#16] Re: Pomysł gry strategicznej

@Minniat, post #10

wybacz, nie umiesz (czytaj: nie chcesz się nauczyć) obsługi rtg, a chcesz stworzyć inteligentne AI? Coś mi tu się kłóci. Fajnie, że masz zapał, ale coś mi się widzi, że nie przemyślałeś sprawy do końca.

[#17] Re: Pomysł gry strategicznej

@Mario, post #13

Też popieram scenariusz tworzenia RTS jaki podałeś Mario, dokładnie też bym to tak widział.

A do Ciebie Minniat, narazie nie zawracaj sobie głowy jak oprogramujesz grafike (oraz dzwięk), zostaw to na potem, w początkowej fazie możesz ten problem zignorować. Pozatym kilka osób sie uparło, że jak napisałeś o AGA to znaczy że będziesz kodził bezpośrednio po rejestrach Agaty ... ale zapominają że możesz korzystać z intuition.library i graphics.library co ewentualnie potem polecam, bo dzięki temu (jak dobrze napiszesz) gra pójdzie na A1200 z AGA i Amisystemach z kartami GFX.

[#18] Re: Pomysł gry strategicznej

@baderman, post #16

Ja nie wiedze żadnej "sprzeczności" w tym że Minniat chce napisać AI, a nie umie (nie chce się nauczyc) obsługi rtg. Przecież AI to przedewszystkim problem do rozważenia/zaprojektowania teoretycznego, potem zaprogramowanie tego to już tylko czyste rzeźbienie np.: w czystym C/C++ bez korzystania z jakiejkolwiek grafiki.
Jak dobrze odseparuje moduły gry (AI, silnik, obsługa grafiki), to potem może mu ktoś napisać (albo pomóc napisać) obsługę grafiki poprzez rtg. A on sam znając już dobrze AGA wykorzysta tą wiedzę, aby gra działała z maksymalnym wykorzystaniem sprzętu na A1200.

[#19] Re: Pomysł gry strategicznej

@Rafael/ARMO, post #17

Pozatym kilka
> osób sie uparło, że jak napisałeś o AGA to znaczy że będziesz
> kodził bezpośrednio po rejestrach Agaty ... ale zapominają że
> możesz korzystać z intuition.library i graphics.library co
> ewentualnie potem polecam, bo dzięki temu (jak dobrze
> napiszesz) gra pójdzie na A1200 z AGA i Amisystemach z kartami
> GFX.
>
>

Dużo w tym racji i wydaje się to być najlepszym rozwiązaniem problemu kompatybilności, niestety, tak różowo nie jest. Gra typu RTS wymaga bardzo dużo szybkich rozwiązań i systemowe rozwiązania nie podołają na pewno - jeśli ma to działać jako tako na classicu.

Trzeba myśleć o tzw. nisko-poziomowym programowaniu grafiki ponieważ:
1. graphics i intuition libraries są zbyt wolne do szybkiej i żłożonej gry (mam na myśli rysowanie elementów pola gry, a nie sam sposób wyświetlania - tu musimy współpracować z systemem).

2. Bioblioteki systemowe nie oferują tego co będzie potrzebne w grze. Trzeba napisać własne procedury graficzne.

Na większości systemów i chyba na wszystkich platformach sposób jest zawsze ten sam. Tworzysz bufor roboczy i tam renderujesz świat gry, a potem wyświetlasz przez okno systemowe i to by było na tyle :)
[#20] Re: Pomysł gry strategicznej

@Andrzej Drozd, post #9

Na Aga wyszło dużo gier które nie były porażką :) No chyba że będzie to porażka dla tych co AGAty nie posiadają i zmuszeni będą do UAE :D

Powodzenia dla autora nowego RTS'a!

[#21] Re: Pomysł gry strategicznej

@kjb, post #20

Witam!

Dzięki za pozdrowienia i dodanie otuchy!
Praca idzie do przodu, nie zaczynam od zera bo posiadam już poprzednie
podejścia do napisania RTSa i wystarczyło połączyć wszystko w całość.
Co do karty graficznej to jej po prostu nie mam, ale pragnę kupić
w przyszłości.
Wkrótce pokażę rezultat z początku prac i myślę, że wyrobię się w ciągu
miesiąca do kilku miesięcy. Póki co wykorzystuję grafikę z Dune 2!
Pracuję pod AGA, ale jedynym odniesieniem do sprzętu jest wykorzystanie
Blittera, reszta jest systemowa. Największy nacisk kładę na szybką grafikę.

Co do projektu to moja kolejność prac jest taka: Póki co na bieżąco mam:
- otwarcie ekranu i okna
- wczytać dane o ikonach
- generacja i stworzenie mapy z ikon
- umieszczenie budowli na mapie
- stworzenie paska bocznego z guzikami wielkości 32x24 i umieszczenie
tam ikony bieżacego budynku i budynków/jednostek, które dany budynek
produkuje.
- stworzenie tool-tipów czyli pomocy do paska bocznego, np. Koszary
300 PLN
- umożliwienie naciśnięcia budowli do wybudowania (procentowy postęp w produkcji)

[#22] Re: Pomysł gry strategicznej

@Minniat, post #21

chetnie pobawie sie w betatestera , jesli jestes zainteresowany ;)
posiadam A1200+Apollo 040/40+16Mb fast ram

[#23] Re: Pomysł gry strategicznej

@Hellena, post #22

#6

Portal GameDev.pl dla "Klasycznego Amigowca" jest w 100% bezuzyteczny.

Co wiecej, toczy sie na nim jeszcze wieksza liczba postow okreslanych tutaj mianem "brednioseriali" (ta nazwa mi sie spodobala :) ).
Informacje jakie mozna tam wyczytac, w duzych ilosciach zalegaja w internecie.

Nie wiem moze to znowu ta "przypadlosc polakow" ale to kolejne forum z serii gdzie na pytanie "Jak napisac to xxx..." otrzymujemy odpowiedz
"tu masz linka do ksiazki yyy tam jej wszystko opisane" albo "Ha ha jaka lama nic nie wie..."
Po prostu zenada.
Samemu mozna szybciej znalezc owe linki, niz brnac prze "tony" bezsensownych porad lub komentarzy na tamtym forum.
Radze omijac tego typu polskie fora i jak juz, uderzac na zachodnie stronki z tym, ze tam, to juz znajomosc j. angielskiego na poziomie, co najmniej dobrym, ze znajomoscia slownictwa technicznego wymagana (niestety )


"Dla mnie gamedev.pl jest odzwierciedleniem polskiego rynku amatorskich(i nietylko) twórców gier " - samemu nic nie wiem, ale zeby wygladalo profesjonalnie bede pisal wiecej postow dla samego pisania.


#13

"Warte przemyślania jest napisanie najpierw uniwersalnego engine-u RTS - takiego, na którym możnaby oprzeć potem każdy RTS, łatwo go przerobić, coś do niego dodać, w miarę jeszcze niezależny. Potem lub w międzyczasie można pisać to, co użytkownik widzi i słyszy i całe sterowanie "

Takie rzeczy to tylko w Erze

-------------------------------------------
#1

Stworzenie klonu Dune2 to z pewnoscia projekt dosc "trudny" i bedzie wymagal wiele czasu zakladajac, ze bedzie go tworzyla 1 osoba.

"Marzeniem moim jest stworzenie inteligentnego AI" - i w sferze marzen to zostanie. Amiga nie dysponuje taka moca obliczeniowa zeby mozna bylo oprogramowac w miare sensowne AI dla komputera.
Ba nawet jedna z najlepszych gier RTS na peceta ma tak robniete AI, ze idiota by czasem lepiej zagral niz komputer.



Ja bym zrobil tak:

1) Wpierw duzy projekt na kartce o tym co ma byc w grze (typy jednostek, drzewo budowli itp itd.)
2) Pozniej tworzenie grafiki plus planowanie glownej petli gry
3) Dzwiek i proba laczenia elementow w calosc.

Stworzyl bym strone o projekcie i szukal wsparcia tak do 3-4 osob w
http://eab.abime.net/forumdisplay.php?f=69
[#24] Re: Pomysł gry strategicznej

@selur, post #23

"Dla mnie gamedev.pl jest odzwierciedleniem polskiego rynku amatorskich(i nietylko) twórców gier " - samemu nic nie wiem, ale zeby wygladalo profesjonalnie bede pisal wiecej postow dla samego pisania.

Masz coś do mnie???!!!??! Wyciołeś kawałek jednego posta w ktorym odpowiadałem na pytanie i robisz sobie z tego ubaw? Nie lubisz brednio seriali to ich nie twórz, przecierz możesz rzeczowo odpowiadać bez zbędnych docinków.

[Przepraszam czytających że post jest nie na temat.]

[#25] Re: Pomysł gry strategicznej

@Minniat, post #21

Troche zabiersz się jednak nie pokolei, naprawdę zrób sobie najpierw projekt części logicznej,a obsługę grafiki i wyświetlania zostaw sobie na potem. Przypuszczam że chcesz szybko coś pokazać i dlatego zajmujesz się odrazu częścią wizualną, ale potem jak będziesz robił/pisał abstarkcyjną część świata może się okazac że to co zrobiłeś w obsłudze grafiki może być w połowie nieprzydatne, albo potrzeba będzie połowe przerobić ... w ten sposób stracisz ten czas który poświecasz teraz na wizualizowanie.
Podam Ci projekt takiego jednego RTSa, w którym właśnie "chłopcy" najpierw zabrali się najprawdopodbniej za część wizualną, a nie za pełną logike, całośc zapowiadało się fajnie ale umarło ... (miałem ze dwie bety tej gry i pamiętam że obserwowałem ten projekt na sieci):

Almagica: Scions of a Forgotten World
http://hol.abime.net/4741

a tu są na Aminecie te dwie bety:
http://aminet.net/search?query=scions+almagica



Ostatnia modyfikacja: 05.05.07 07:26
[#26] Re: Pomysł gry strategicznej

@Minniat, post #21

Pracuję pod AGA, ale jedynym odniesieniem do sprzętu jest wykorzystanie
Blittera


Przecież z blittera też można korzystać systemowo:

BltBitMap()
BltBitMapRastPort()
BltMaskBitMapRastPort()
BltPattern()
BltTemplate()
ClipBlit()

i tak dalej...

[#27] Re: Pomysł gry strategicznej

@Minniat, post #21

Jeśli gra daje się wypromować - mogę testować ;).

[#28] Re: Pomysł gry strategicznej

@Minniat, post #21

Proponuję zrobić grę pod AROSa.
Potem ewentualnie przekompilować na AROSa ppc.
[#29] Re: Pomysł gry strategicznej

@norbert741, post #28

Proponuję zrobić grę pod AROSa.

Dla szerokiego grona 10 użytkowników .

[#30] Re: Pomysł gry strategicznej

@Rafael/ARMO, post #25

Witam!

Troche zabiersz się jednak nie pokolei, naprawdę zrób sobie najpierw projekt części logicznej,a obsługę grafiki i wyświetlania zostaw sobie na potem. Przypuszczam że chcesz szybko coś pokazać i dlatego zajmujesz się odrazu częścią wizualną

1. Mógłbyś sprecyzować co to jest ta część logiczna i abstrakcyjna
część świata?

2. Zgadza się - chcę zobaczyć postępy w pracach szybko.
Oto co udało mi się stworzyć:
Nie wszystko piszę od zera bo napisałem już kilka pomocnych funkcji
np. Mam napisane własne algorytmy obiektów graficznych (tzw. bobów),
które użyję do wyświetlania obiektów animowanych np. czołgu itp.

Póki co stworzyłem guziki z fajnymi podpowiedziami np. "Koszary $300"
i to właściwie wszystko na razie.
http://minniatian.republika.pl/Konflikt/Konflikt.lha

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem