[#1] Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.
Pełny regulamin konkursu:

http://minniatian.republika.pl/Konkurs/konkurs.html

Ogłaszam dnia 9 maja 2009 roku konkurs na przygodową grę tekstową na komputer Amiga. Gry należy pisać w powszechnie dostępnych językach programowania gier tekstowych (spis poniżej). Zapraszam wszystkich pasjonatów gier tekstowych jak i osoby, które znają się na językach programowania takich gier lub chcą się ich nauczyć! Konkurs trwa do 13 czerwca (sobota) do godziny 12.00. Wtedy to zamykamy pierwszą turę konkursu - przesyłanie gotowych gier tekstowych. Druga tura polegać będzie na graniu w konkursowe gry przez osoby, które się do mnie zgłoszą przed zamknięciem pierwszej tury i będzie trwać do 20 czerwca (sobota). Do tego czasu osoby testujące gry powinny przesłać oddane głosy. Po czym w przeciągu kilku dni zostanie ogłoszona lista zwycięzców!

W czym pisać?
Oto spis powszechnie dostępnych pakietów do programowania gier tekstowych:

Adventure Definition Language: (http://aminet.net/game/text/ADL.lha).
Polecam dla osób dość biegle posługujących się językami skryptowymi. Jest to zdecydowanie najlepszy pakiet ponieważ zawiera najwięcej funkcji. W archiwum znajdziesz plik ADL.guide w formacie Amiga Guide dokładnie opisujący wszystkie funkcje. Tworzenie gier w tym języku jest jednak dość czasochłonne.

Adventure System: (http://aminet.net/game/text/AdvSys.lha).
Język zorientowany obiektowo polecany jednak dla zaawansowanych programistów mimo prostoty składni. Pozwala szybko i sprawnie tworzyć gry tekstowe i przebogate światy pod warunkiem, że twórca rozumie programowanie zorientowane obiektowo.

EAC: (http://aminet.net/game/text/EAC14b.lha). Świetny pakiet dla początkujących. Składnia podobna do języka Basic pozwala szybko i łatwo tworzyć nawet pokaźne gry tekstowe. Bardzo rozbudowany podręcznik wprowadzający w tajniki tego języka. Ten pakiet wyróżnia to, że grą kieruje się za pomocą guzików (możliwych opcji), a nie wprowadzania tekstu.

Wybierz język dla Siebie. Dla początkujących polecam EAC, dla średnio zaawansowanych ADL, a dla zaawansowanych AdvSys. Gry należy pisać w języku polskim lub angielskim!

Jakie są nagrody?
Za zajęcie jednego z trzech pierwszych miejsc przysługują nagrody pieniężne:
Pierwsze miejsce - 100 PLN
Drugie miejsce - 50 PLN
Trzecie miejsce - 25 PLN
Zwycięzców typuje się na podstawie głosów graczy, którzy przeszli konkursowe gry tekstowe.

Jak się zapisać?
Piszcie na adres bun7(małpka)poczta.fm by się zadeklarować jako uczestnik. Nie jest wymagana jakaś przykładowa gra tekstowa. Do terminu zakończenia konkursu należy na podany adres przesłać własną grę tekstową napisaną w jednym z powyższych języków. POWODZENIA!

Jak głosować?
Do zakończenia pierwszej tury należy napisać do mnie list z chęcia zgłoszenia się jako osoba głosująca. Po otrzymaniu przeze mnie wszystkich gier zostaną one rozesłane do głosujących osób, które mają tydzień na ich przetestowanie i wysłanie do mnie własnego rankingu.

Kontakt
Mój adres: "Robert Szacki" bun7(małpka)poczta.fm

Zastrzegam sobie prawo do zmiany regulaminu. Wszelkie pytania kierujcie do mnie lub w odpowiedzi na ten list.



Ostatnia modyfikacja: 09.05.2009 15:02:02
[#2] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@Minniat, post #1

Wielki szacun za pomysł. Ja udziału nie wezmę niestety ale tędy droga. Życzę abyś miał komu nagrody rozdać. Mam gdzieś oryginał Capital Punishment - jeśli go znajdę - a Twój pomysł wypali i chętni do pisania się pokażą - chętnie go przekażę jako nagrodę w następnej edycji, tudzież innym konkursie ...
Można pisać na Atari - zacznijmy pisać i my. Niech to będą chociaż tekstówki ...
[#3] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@MisOr, post #2

Czegoś tu nie załapałem, mianowicie: w jakich językach można pisać owe gry. Ja napisałem kiedyś engine do wersji tekstowej gry Ondorr Drakmo pod Blitz Basic 2 (która różni się od tego co teraz poczyniam na przeglądarki - więc warto by było zmienić nazwę albo zrobić jakiś pre-sequel, etc.). Jest to czysty tekst. Mam też niedokończoną bardzo grę pod AMOS'a, jest tam dużo grafiki 16-kolorowej, ale podchodzi pod tekst bo jest dużo opisów i wybór tekstu. Do tego, ten Ondorr Drakmo co jest na Blitz Basic 2, tak naprawdę najpierw zapoczątkowałem na c64 z tym, że w BASIC'u, a potem napisałem program do konwersji znaków plików z c64 na Amigowy i tak też przeniosłem grę na Blitz Basic 2 (są w niej utwory odtwarzane w formacie THX).

Jeżeli miałbym zamiar dokończyć na czas którąś z tych gier, to powiedzcie mi, co mogę z nimi zrobić, skoro nie łapie się na żaden język programowania??

Sama inicjatywa zorganizowania tego konkursu jest GENIALNA, bo właśnie gry tekstowe mnie bardzo interesują :) dlatego też właśnie chciałbym się dowiedzieć, co mogę z tym całym swoim stuffem zrobić.

POZDRAWIAM PRZESERDECZNIE!!

[#4] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@Minniat, post #1

P.S. odnośnie strony konkursu polecam w "głowie" dopisać znacznik meta:



a znikną problemy z polskimi ogonkami ;)



Ostatnia modyfikacja: 10.05.2009 16:35:15
[#5] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@BagoZonde, post #3

Wymienione przeze mnie języki służą tylko do pisania gier tekstowych! Jeśli jednak chcesz skorzystać z Blitz Basica 2 to proszę bardzo, tylko że jest to niepotrzebny wysiłek, jako że ADL, AdvSys, EAC oferują znacznie prostsze rozwiązania! Nauczyć się tych języków jest bardzo prosto, bo zawierają pełną dokumentację. Czy odpowiedziałem na Twoje pytanie?

Obawiam się jednak, że nie możesz zamieścić Ondorr Drakmo, jako że zasadą jest że ma to być gra napisana od podstaw w trakcie trwania konkursu. Gorąco jednak polecam Tobie przeczytać dokumentację tych języków i stworzyć własny scenariusz.

Wiem, że pasjonujesz się też grami tekstowymi więc podzielamy zainteresowania :) Twój udział jak i każdej innej osoby w konkursie jest mile widziany :) Pozdrawiam!



Ostatnia modyfikacja: 10.05.2009 17:06:30
[#6] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@Minniat, post #5

W/g mnie czas na napisanie gry, tzn. niecały miesiąc jest czasem nieadekwatnym do tego, co można w tym czasie stworzyć od podstaw. Oczywiście, można napisać grę, ale czy będzie ona ciekawa i wystarczająco długa (i mowa tu o nieliniowych bądź liniowych rozwiązaniach). Bo wiesz, w ciągu tego miesiąca ludzie też inne rzeczy często robią, ja na przykład miałbym czas "wolny" dopiero gdzieś koło 27 maja a i tak gonią mnie inne inicjatywy, w które jestem zaangażowany. Ondorr Drakmo mam w fazie "silnikowej", fabuła piszczy innymi słowy, zaledwie kilka lokacji i interakcja z dwoma osobami niekompletna na dodatek.

Nie wiem jakie funkcje oferują opisane przez Ciebie programy do pisania gier tekstowych, w Ondorr Drakmo zastosowałem linię czasu rzeczywistego więc niektóre osoby mają się pojawiać w danych lokacjach i przemieszczać w wyniku interakcji z graczem lub bez jego interakcji. Rozmawiając z osobami zdobywa się "słówka", które potem można wykorzystywać z innymi osobami przez co rozwija się fabuła, niektóre "słówka" ciągną fabułę dalej. No i do tego napisałem prosty bezprzerwaniowy na razie player thx. Ale rzeczywiście, niech startują gry napisane od podstaw w ciągu miesiąca, jest to ciekawe wyzwanie, a ja poczekam na inny konkurs na grę tekstową - zaznaczę tylko, że generalnie w tego typu konkursach, prezentowane prace - w tym przypadku gra - nie może być nigdzie wcześniej publikowana i na tym polegają zasady. Mogę równie dobrze powiedzieć, że nawymyślałem sobie z Ondorr Drakmo, że tak naprawdę wcale tej gry jeszcze nie zacząłem pisać i po prostu przesłać na konkurs. Ale nie zrobię tego, bo nagrody trochę za niskie ;)). Bez obrazy, wiem, że to konkurs z własnych inicjatyw prawdopodobnie realizowany, ale wygląda na to, że nie na projekty ambitne wymagające większego nakładu pracy (czasowego i także co do rozwiązań). Jeżeli jestem w błędzie, to będzie mi niezmiernie miło zobaczyć kilka dobrych gier, tak więc zapisuję się do głosowania na konkursowe prace!!

Pozdrawiam i mam nadzieję, że nie uraziłem, nie to było moim celem, odniosłem jedynie się do wrażeń jakie konkurs ten dla mnie przedstawia na dzień dzisiejszy. Mimo wszystko sama idea jest niezaprzeczalnie ciekawa i życzę powodzenia w realizacji także przyszłych konkursów!!

OK

[#7] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@BagoZonde, post #6

Jesteś wpisany na listę głosujących OK (informacja w e-mailu).

[#8] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@Minniat, post #7

Dziękówa, czekam więc na końcowy termin nadsyłania gier i przygody z ciekawą fabułą, z których to nie chce się wychodzić ;)!

[#9] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@Minniat, post #1

Szacunek za zacną inicjatywę Robercie, dzięki za podtrzymywanie amigowego klimatu! OK

[#10] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@Shoonay, post #9

..i klimatu tekstówek, to już wymarły niemalże gatunek poza mudami a szkoda.

OK x2

[#11] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@Minniat, post #1

A ja mam pytanko.

Czy byłaby możliwość by wszystkie gry biorące udział w konkursie lub chociaż te zwycięskie, zostały udostępnione dla ogółu niebiorącej w nim udziału? Pytam z czystej ciekawości, bo myślę że fajnie byłoby zagrać w coś stworzonego przez kolegów z forum ^^"

A sam pomysł bardzo ciekawy i chciałam życzyć powodzenia wszystkim biorącym w nim udział :)

[#12] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@Katiria, post #11

...przynajmniej w tym gatunku gier nie zadasz zagadki obrazkowej Katiria, której nikt nie będzie w stanie rozgryźć ;). Myślę, że pomysł jest dobry, a miejsce strony konkursowej ku temu najlepsze o ile autorzy się zgodzą.

[#13] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@Katiria, post #11

Oczywiście, że konkursowe gry tekstowe będą udostępnione publiczności.

Jeszcze nikt nie zgłosił się jako uczestnik. Śmiało, nagrody czekają. Może to być nawet bardzo króciutka gra tekstowa (kilka pokoi). Zapraszam do wzięcia udziału w konkursie! Proponuję każdemu kto ma trochę czasu (nawet w weekendy) ściągnąć jakiś pakiet z proponowanych i przestudiować go i zastanowić się nad wzięciem udziału w konkursie. To naprawdę nie jest takie trudne!

[#14] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@Minniat, post #13

Tego się właśnie bałem - mało kto chce pisać cokolwiek. Zresztą ja też tylko mielę ozorem ;)
[#15] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@MisOr, post #14

Zamieściłem przykładowe gry tekstowe wzięte z każdego z proponowanych pakietów. Pozwolą one zobaczyć jak takie gry są napisane dla osób jeszcze niewtajemniczonych:

Przykład z EAC
Przykład z ADL
Przykład z AdvSys

Bardzo chciałbym podziękować za słowa wsparcia dla projektu konkursu. Myślę, że w ciągu tego miesiąca na pewno ktoś się zgłosi.

[#16] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@BagoZonde, post #12

@BagoZonde: Ohoho, czyżbym widziała nutkę szacunku w twojej wypowiedzi? :P

@Minniat: Hmm..prawdę powiedziawszy nie zastanawiałam się nad tym, w życiu czegoś takiego nie robiłam i w związku z tym nie mam żadnego doświadczenia ^^" Myślę że sobie daruję ;)

[#17] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@Katiria, post #16

Śmiało proszę wziąć udział. Zorganizowałem powyższy konkurs w ramach popularyzacji pisania gier tekstowych (czyli nauki jako takiej) jak i z chęci zagrania w takie gry napisane przez szanownych forumowiczów :). Przygodowe gry tekstowe są fascynujące - rozwijają wyobraźnię, wciągają, nie nudzą się szybko (o ile się nie utknie w jakimś momencie, wtedy lepiej skorzystać ze ściągi), dają satysfakcję z rozwiązania jakichś trudnych zagadek, uczą języków (np. angielskiego). Mam nadzieję, że po takich słowach zainteresujecie się nimi! Jeśli ktoś chce jakieś podpowiedzi dotyczące takich gier lub jest zainteresowany szkółką na ten temat bądź tłumaczeniem instrukcji to niech pisze. Ja cały czas czekam na uczestników. Termin zakończenia konkursu bez problemu może być wydłużony.

@BagoZonde: Może weźmiesz jednak udział jako uczestnik? Możesz zacząć pisać kiedy będziesz chciał i kiedy będziesz miał czas. Zgodzę się byś przepisał scenariusz Ondorr Drakmo pod jakiś język programowania gier tekstowych, grafika jest zbędna. Napisz co o tym sądzisz.

[#18] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@Minniat, post #17

@Minniat
Hajle, sądzę, że Ondorr chodzi fajnie pod tym pod czym chodzi i nie mam zamiaru uczyć się jakiś wyszukanych języków niestety. Myślę, że bardzo ważnym aspektem gry jest też środowisko, w którym była napisana, to stawia na jej unikatowość i ciekawe rozwiązania.

A żeby w grze nie utknąć, jest na to banalna recepta: Po pierwsze muszą to być logiczne "chwyty", a po drugie: nie można polegać na liniowości, gra powinna się dać rozwiązać na kilka sposobów i tyle.

Życzę powodzenia w realizacji!!

@Katiria
Jedni nazywają to szacunkiem, inni się po prostu boją ;).

[#19] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@BagoZonde, post #18

Ahaha! LOL Uznam to za komplement

Btw, wiadomo w góle już kto bierze udział? :)

[#20] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@BagoZonde, post #18

@BagoZonde
Te języki nie są "wyszukane", łatwo się ich nauczyć, a szczególnie osobie, która zna Blitz Basic 2... ADL i AdvSys oferują szerokie możliwości również nieliniową fabułę!!! AdvSys jest obiektowo-zorientowany (z klasami i metodami znanymi z C++) z paroma komendami na krzyż, w którym można szybko tworzyć dowolne światy gier tekstowych. ADL jest mniej wszechstronny, ale ma bardzo dużo ciekawych funkcji i lubię go bo jest łatwiejszy do nauczenia, a gry są prostsze w realizacji aniżeli w AdvSys. Jeśli jednak nauczenie jednego z tych języków sprawi Ci zbyt duży problem lub Blitz Basic 2 będzie oferował większą swobodę twórcy to pójdziemy na ugodę i Twój Ondorr Drakmo weźmie udział w konkursie!

[#21] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@Minniat, post #20

Oczywiście i tak musiałbym dopisać fabułkę do Ondorr Drakmo, bo jest zaledwie na początku.

A powtarzając pytanie, które zadała skomplementowana przeze mnie Katiria: zgłosił się już ktoś? Szczerze.

Pozdrawiam!!

1
[#22] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@BagoZonde, post #21

heh, dopiero teraz dowiedziałem się o konkursie, a dziś już 11...

Bo jak coś to w sumie mógłbym podłubać przy którymś z języków, w końcu wakacje na dniach :D

[#23] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@Logan, post #22

To podobnie jak ja, zbyt rzadko czytam ppa.

Swoją drogą chętnie bym wziął udział, tyle, że koniec za dwa dni, więc nie ma opcji, żebym to ukończył. Druga sprawa jest taka, że z programowaniem na Ami nie miałem nigdy do czynienia. Znam BASIC na C64, na PC C++. Też chętnie napisałbym grę w języku takim jak powyższe, ew. nauczyłbym się AMOSa... Jednak za mało czasu zostało.

[#24] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@offca, post #23

@Logan @offca

Z nieba mi spadliście :) Dotychczas tylko BagoZonde zgłosił się jako członek jury, a jeszcze nikt jako uczestnik! Termin zakończenia konkursu może być dowolnie wydłużony (np. o miesiąc). Chętnie przyjmę Wasze zgłoszenia jako uczestników! Śmiało spróbujcie się nauczyć pisać gry tekstowe albo w powyższych językach albo dowolnie innych wybranych przez siebie! Życzę powodzenia w pisaniu gry tekstowej!

[#25] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@offca, post #23

Może ogłosić konkurs raz jeszcze, zebrać jakieś dodatkowe nagrody (może ktoś coś dorzuci) i nagłośnić sprawę np: na EAB skoro gry mogą być po angielsku ??

Jeżeli w grę wchodzi przedłużenie terminu to ja biore się za własną "tekstówkę" :)

[#26] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@Logan, post #25

Tak się złożyło, że napisaliśmy posty w podobnym czasie. Jak wspomniałem termin konkursu zostaje wydłużony o miesiąc. Jeśli chodzi o dodatkowe nagrody to być może MisOr udostępni oryginał gry na Amigę z własnej kolekcji. Tak się składa, że nagrody mogą również zostać podwojone, tj. za pierwsze miejsce - 200 złotych, za drugie - 100 złotych i za trzecie - 50 zł. Nagłośnienie sprawy na EAB to całkiem fajny pomysł! Przygotuję angielską wersję regulaminu i umieszczę ogłoszenie na EAB.

Logan, Offca - życzę Wam jak i pozostałym uczestnikom powodzenia w pisaniu gier tekstowych! Jestem pewien, że dostarczycie nam mnóstwo rozrywki w rozwiązywaniu zagadek. Życzę również byście zajęli jak najwyższe miejsca! Powodzenia!

Zgłoszenia nadsyłajcie na mój adres bun7(małpka)poczta.fm.



Ostatnia modyfikacja: 11.06.2009 16:49:42
[#27] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@Minniat, post #26

> Nagłośnienie sprawy na EAB to całkiem fajny pomysł! Przygotuję
> angielską wersję regulaminu i umieszczę ogłoszenie na EAB.

Nice!
W takim razie nie zapomnij też o AmiBay, Amiga.org, ClassicAmiga, LemonAmiga

[#28] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@Shoonay, post #27

Nie, to przerosłoby trochę moje możliwości organizacyjne...

[#29] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@Minniat, post #28

Ale tam, się same ludziska zorganizują jak chcą ;)
Ja mogę kontrolować sytuację na EAB LA i AB jeśli zajdzie taka potrzeba, i tak jestem tam najaktywniejszy ;)

[#30] Re: Konkurs na przygodową grę tekstową z nagrodami.

@Shoonay, post #29

W takim razie daj znać, czy są tam jacyś pasjonaci gier tekstowych.

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem