[#1] Amiga 500+ Kickstart 1.3
Witajcie :) - Od dłuższego czasu chodzi mi pogłowie pomysł aby upiększyć, odnowić i przyśpieszyć, stary dobry kickstart 1.3. Jak dotąd, nie spotkałem się z realizacją takiego projektu. W grę wchodzą modyfikacje modułów ks (np z AROS), zmiana grafiki workbencha - przynajmniej gadżetów, dowolne konfigurowanie palety workbench-a, fontu Topaz, dodanie gadtools.library itp. wymieniłem tylko kilka możliwości dla przykładu. Na początek chciałbym zebrać możliwie największą bazę narzędzi (transrom, blitzkick i remus-a - już mam) i kodów źródłowych.

Proszę o pomoc przy ekstrakcji kickstartu, udało mi się zgrać rom 1.3, i przerzucić go na peceta z WinUAE, remus-em chciałem wyodrębnić moduły lecz program odmówił, są inne sposoby aby tego dokonać ? - Chciałbym wyodrębnić moduły i złożyć z powrotem aby powstał rom (min. 512 kb), tak aby można było go wgrać do kości KickFlash.

Proszę także o opinię - co o takim pomyśle sądzicie ?

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2019 21:12:32 przez SQra
[#2] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@SQra, post #1

Jeśli już to nie Remusem tylko ROMSplit-em z pakietu Remusa. Jeśli ROMSplit pokaże Ci info o nie wspieranym ROMie to znaczy, że nie jest to oryginalny ROM 34.5.
Sprawdź sobie sumę kontrolną tego co masz, np. z ROMu 34.5 z CRC32 - C4F0F55F bez problemu wyodrębnisz to co chcesz.

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2019 21:42:51 przez Kilos
[#3] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@Kilos, post #2

Innej metody nie ma ?, Oryginalny rom, chyba będzie miał 256 Kb, taki da się rozłożyć na czynniki i złożyć z powrotem, lecz przerobienie go na 512 lub 1Mb - tutaj remus nie daje rady, po zbudowaniu, system się wiesza. Nie próbowałem instrukcją JOIN - ktoś próbował ?.
[#4] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@SQra, post #3

Nie wiem o co Ci chodzi jeśli mam być szczery... Remusem możesz polepić co chcesz i w jakim chcesz rozmiarze więc nie wiem co masz na myśli pisząc, że nie daje rady. Co właściwie chcesz osiągnąć, a czego już ktoś wcześniej nie zrobił. Gdzie dla Ciebie kończy się ks 1.3, a zaczyna całkowicie inny ROM. Jeśli dowolnie pomieszasz moduły z ks 1.3 i np. 3.1 to nie licz, że to będzie działać.
[#5] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@Kilos, post #4

Też się nad tym zastanawiam co SQra kombinuje, tzn które cechy z 1.3 chce zachować a które dodać z innych rozwiązań?
[#6] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@ZbyniuR, post #5

>> tzn które cechy z 1.3 chce zachować a które dodać z innych rozwiązań?

ja to bym chyba tylko scsi.device lub coś podobnego dodał ;D
:)
[#7] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@Cezarykl, post #6

[#8] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@Norbert, post #7

Chcę zrobić KS ROM aby można go było wgrać do Pamięci Flash (A500Flash-1MB), lub testować pod WinUAE, RomSplit-em można wydobyć moduły, ale tylko dla rom-ów 256 KB, kolejność dodawania modułów można podejrzeć BlitzKick-em. Lecz próba utworzenia ROM-u (Remus-em) większego niż 256 Kb (np. 512 Kb lub 1024 Kb) kończy się niepowodzeniem - amiga się wiesza na starcie, nawet gdy dodawałem moduły w odpowiedniej kolejności. O modyfikacjach może później, chodzi mi o to aby zmodyfikować czcionkę Topaz.font, aby nie podmieniać jej poleceniem FF, i mapę klawiatury, aby mieć od razu ustawioną bez używania SetMap. SCSI.device - to później.

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2019 16:01:27 przez SQra
[#9] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@SQra, post #8

Takie rzeczy to powinny być proste do zmiany w dowolnym edytorze hexów. Wystarczy podejrzeć te pliki z fontem i mapą i poszukać takiej sekwencji w ROMie, podmienić, te fragmenty, zapisać zmieniona kopie i testować. :) Robiłem takie rzeczy z Amstradowym ROMem, to kaszka z mleczkiem. Byleby innych fragmentów nie ruszać.
A powiększenie ROMu, to czy aby na pewno ten pierwszy ma w sobie jakąś sekwencję która każe mu rozpoznawać i aktywować kolejne?
Procedury z niego muszą mieć wywołania do siebie w odpowiednio zmodyfikowanej tablicy skoków.
[#10] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@ZbyniuR, post #9

Podejrzewam, że chyba trzeba robić dwa rom-y po 256 Kb i jakoś je ze sobą łączyć w jeden 512 kb - tylko że tu tkwi cały problem. Próbowałem na różne sposoby i jak do tej pory mi się to nie udało.
[#11] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@SQra, post #10

Widzę, że jednak będę musiał pociągnąć te sanki sam :)
[#12] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@SQra, post #11

Z tego co podglądnąłem to chip 512 KB, należało by podzielić na dwa po 256 Kb i dopiero wtedy wyodrębnić/dodać/usunąć moduły - robił to ktoś z kikstartem 1.3 ?, a jesli tak to jakim programem ?
[#13] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@SQra, post #12

Do takich zabaw to by Ci się przydała jakaś Amiga z doczytywanym z dysku kickstartem (A3000 z superkickstartem) lub programy wymuszające start z alokowanego w ram: kickstartu 1.3 (dużo tańsza opcja). Wtedy byłby test na żywym komputerze, a nie WinUAE, który pod tym względem bywa niezgodny z Amigą.
[#14] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@Rafał A-3000, post #13

Na ebay, lub innych aukcjach jest do kupienia tzw. KickFlash. zgrałem swój kickart 1.3. Otrzymałem plik kickstart.bin (512 Kb), następnie w TotalCommander podzieliłem ten plik na dwa pliki równo po 256 kb. Takie pliki śmiało można edytować, dokonywać ekstrakcji modułów. programem REMUS, BlitzKick i innymi. Teraz przydała by mi się wiedza - pierwszy rom chyba trzeba zostawić tak jak jest, bo Amiga startuje z niego, a drugi chyba można edytować, dodawać, usuwać moduły. W ogóle proszę o wsparcie "jak startuje Amiga". Druga sprawa - Dopóki istnieje emulator WinUae, to w ogóle mi się nie opłaca się kupować Amigi - lepiej za te pieniądze kupić po prostu jak najszybszego PC-ta z jak najlepszym procesorem np. core i9. I jeszcze jedna sprawa, cały ten post dotyczy mojej Amigi 500+, Pod WinUAE mam tylko tak zwaną "piaskownice" do swoich zabaw.
[#15] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@SQra, post #14

kick 1.3 ma 256KB, wiec nie mogles otrzymac 512KB, chyba ze jest robiony sprzetowo mirror kicku 1.3 w co watpie, albo po prostu masz zgrane smieci, ewentualnie program zrzucajacy zrobil taki mirror.
[#16] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@SQra, post #14

KS1.3 ma rozmiar 256kB, Amiga, która obsługuje kickstarty 512kB, będzie miała w mapie pamięci lustrzane odbicie tego kickstartu (obsługujące 1MB, 4 odbicia; 1M/256kb = 4), z tego powodu w kości 512kB jest on wgrany podwójnie, jeden po drugim.
[#17] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@san_u, post #16

Watpie, raczej po prostu Amiga 500 pobiera zawartosc spod adresu $FC0002 do startu. i tam powinien byc jump do execa. zreszta mozesz sprawdzic nagrywajac w miejsce pierwszych 256KB jakies smieci a potem kickstart 1.3 (256KB). Kiedys wszystkie kosci pamieci byly drogie, wiec nikt nie marnowalby 256KB ROM-u.
[#18] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@san_u, post #16

no to jak budować kikstart z tych modułów, aby dodać tam scsi.device i DiskValidatora, przydało by się jeszcze polecenie cd, czcionka Topaz.font, mapę klawiatury AmigaPL ?????szeroki uśmiech
[#19] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@SQra, post #18

Na EAB pisza, ze niektore A500+ mialy kicka 2.0 fabrycznie, wiec najprosciej zmodyfikowac kicka 2.0 zmieniajac tylko scsi.device o ile sie zmiesci. No chyba, ze koniecznie chcesz kicka 1.3 zmodyfikowac ale tam jest malo wolnego miejsca.
[#20] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@Don_Adan, post #17

Zgadnij co się stanie, kiedy włożysz kość 256Kb, do podstawki, której przestrzeń adresowa wynosi 512kB, czyli ma jeden bit adresu więcej, to samo dzieje się w A500, pod F8xxxx nie znajdują się śmieci, tylko lustrzane odbicie adresu FCxxxx, nie wiem skąd Ci przyszło do głowy marnowanie 256kB, odbicie lustrzane powstaje właśnie dlatego, że jest tam włożona kostka 256kB, a nie 512kB, można by rzec, że to "naturalne zjawisko". Wypełnianie pierwszych 256KB śmieciami może przejść w przypadku Garego, który mapuje FC pod 0 (niektóre KS 512kB nie będą działać, jeśli nie mają skoku pod F0 w środku), ale nie przejdzie w przypadku takiego, który mapuje F0 pod 0, dlatego gdy używasz kostek większych niż sam kickstart, wypełniasz go całego, by zasymulować te odbicia lustrzane.
[#21] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@SQra, post #18

Trzeba być koderskim guru w większości przypadków.
[#22] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@san_u, post #20

Watpie, z tego co pamietam to sprawdzalem pod Action Replayem 3 i pod $F80000 nic nie ma w A500. Tylko pod $FC0000. To ze Commodore dawal podstawki ktore obslugiwaly 512KB to albo bylo to tansze, albo mysleli przyszlosciowo, ze beda mieli wieksze kicki wkrotce. A logiczne, ze inicjujacy kod musi sie znajdowac w pamieci pod FC0000, niezaleznie czy uzyjesz ROMu 256KB czy 512KB. Po adresem F00000 oryginalnie jest miejsce dla ROMu dia diagnostycznego. Ale Blizzardy i Cyberstormy tez go uzywaja dla swoich ROMow, moze inne karty tez.
[#23] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@Don_Adan, post #22

Pomyliło mi się, chodziło mi o F8. Jeśli Amiga obsługuje KS 512k, to siłą rzeczy FC, będzie odbite pod F0, kostka 256k ma jedną linię adresową mniej, więc wystawi pod F8 to samo. Jeśli miałeś śmieci pod F8, to znaczy, że twoja Amiga obsługiwała tylko kostki 256k. W A600, gdzie obsługiwany jest ks 1M, odbicie pojawia się też pod E0 (w A500 śmieci).



Ostatnia aktualizacja: 12.02.2021 19:01:12 przez san_u
[#24] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@Don_Adan, post #15

Mógł otrzymać, bo najwyraźniej niektóre grabery są chyba jakoś domyślnie ustawione na 512kb.
Mi realokowany 256kb kick 1.3 z A3000 też zgrał jako 512kb.
[#25] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@Rafał A-3000, post #24

Ale zgral Ci go 2 razy? Czy po prostu 256KB danych to bylo $00 lub $FF ? bo jak normalnie chcesz odczytac i zapisac do pliku pod Amiga bez MMU cos co nie istnieje to po prostu ja mialem 0 lub -1.
[#26] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@Rafał A-3000, post #24

Też mi się wydaje, że tak może być, że na sztywno lub domyślnie robi kopię F8-FF.
[#27] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@san_u, post #16

Trochę mi po przejaśniło - A może wiesz jak to wygląda w A500+ bo właśnie z takiej płyty głównej zgrałem swój ROM ? I tutaj mam zainstalowany KickFlash

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2021 20:03:15 przez SQra

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2021 20:04:05 przez SQra
[#28] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@SQra, post #27

Zacznijmy od tego, że każda A500+ miała fabrycznie kickstart 2.0. Jeżeli w Twojej A500+ jest kick 1.3, to albo ktoś wywalił 2.0 i wstawił 1.3, albo posiadasz A500 z płytą rev 8 (montowaną fabrycznie w A500+). Taka A500 rev 8 od pełnej A500+ różni się zamontowaniem fabrycznie 512 kB chip ram w czterech kostkach (jeśli masz osiem, to sprawdź, czy nie są one różne, albo nie mają śladów lutowania po opuszczeniu fabryki, jeżeli jest osiem identycznych, to jest to raczej prawdziwa pluska), często też (choć nie zawsze) taka A500 rev 8 posiada Denise OCS (zamiast ECS, czyli tzw. Super Denise, jak w plusce).
Z drugiej strony, jeżeli Twoja A500+ ma z pluski jedynie obudowę, to może mieć niższą rewizję np. popularną 6. Ale wtedy to nie jest pluska. Gdyby zaś A500 była w jeszcze niższej rewizji, to może nie działać poprawnie z kickiem 512 kB z uwagi na nieprawidłowy pinout na podstawce kickstartu.
Nie zmienia to faktu, że płyta A500+ (oczywiście także A500 rev 8) bezproblemowo obsługuje ROMy 512 kB, a nawet większe.
[#29] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@Don_Adan, post #19

kek co? Wszystkie 500+ miały 2.0. Niektórzy robili downgrade do 1.3 żeby gry działały, ale prosto z pudełka tam 2.0 siedziało.
[#30] Re: Amiga 500+ Kickstart 1.3

@kamilus, post #29

Drugi wpis z watku:
link
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem