Artykuły: 5 artykułów zawiera frazę "Troika"
04.01.2007 11:32
Jak co roku, zdecydowałem się przygotować coś na miarę podsumowania ubiegłego roku. Podzieliłem je na kilka grup, stosownych do istniejących w naszym światku. AmigaOS 4.0 Użytkownicy AmigaOS 4.0, od strony systemowej nie mieli powodów do narzekania. W minionym roku otrzymali aż dwie aktualizacje wersji systemu pre-release. Pierwsza miała miejsce w lutym, a druga w grudniu. Obu towarzyszyły spore zmiany wprowadzone do systemu (m.in. sterowniki 3D kart graficznych, obsługa overlaya), jak również wysyp oprogramowania, którego kulminacja nastąpiła głównie pod koniec roku, kiedy to pojawiła się zapowiadana od pewnego czasu ostatnia aktualizacja wersji pre-release, która traktowana jest jako wersja finalna systemu (a która po raz pierwszy w historii AmigaOS, w momencie wydania, posiada polską lokalizację). Systemu nadal jednak nie można kupić, choć są powody do nadziei, że być może wkrótce pojawi się sprzęt, do którego będzie ów system dodawany. A rok 2006 obfitował w obietnice dotyczące takowego. We wrześniu, podczas dwóch największych spotkań w amigowym światku zapowiedziano kilka rozwiązań sprzętowych, lecz czy coś z tego pojawi się, czas pokaże. Największym rozczarowaniem były firmy Troika oraz ACK, które mimo obietnic słyszanych od kilku lat, nie są w stanie zaprezentować nic. Na rynku pojawił się nowy gracz w stosunku do którego rodzą się największego nadzieje. Włoska firma pracuje nad płytą o nazwie Samantha EP440, która zgodnie z ostatnimi informacjami ma szansę pojawić się jeszcze na wiosnę. Przedstawiciele firmy Hyperion Entertainment wielokrotnie odpowiadali na pytania użytkowników podczas sesji na IRC-u, jak również czynnie brali udział w dyskusjach na forach internetowych. Nieoczekiwanie głos zabrał także Bill McEwen z Amiga Inc., który niestety wprowadził nieco zamieszania w kwestiach prawnych dotyczących AmigaOS, Hyperion Entertainment i Amiga Inc. Pojawiły się w sieci dwa nowe portale informacje poświęcone głównie AmigaOS 4.0 skupiające wokół siebie właśnie takich użytkowników. Pierwszym z nich był niemieckojęzyczny AmigaOne.de, a drugim anglojęzyczny Amigans.net. Ten pierwszy nie przetrwał jednak długo i po kilku miesiącach małoaktywnej działalności przepadł. Drugi narodził się stosunkowo niedawno i współpracuje z polskim serwisem eXec. MorphOS Dla systemu MorphOS rok 2006 był wybalansowany pomiędzy informacjami, które mogły zasiać ziarenko niepewności co dalej z nim będzie, a nowościami, takimi jak dostępność pierwszej wersji beta Sputnika - przeglądarki internetowej opartej o silnik KHTML. System w wersji 1.5 nie pojawił się, a firma Genesi zapowiedziała zakończenie produkcji Pegasosa II. Przez moment MorphOS, podobnie jak AmigaOS 4.0, stał się jeźdźcem bez konia. Niebawem jednak MorphOS Team ogłosił wsparcie dla nowej, miniaturowej płyty Efika, na której ma działać MorphOS 1.5. Kiedy jednak jego premiera ma nastąpić - nie wiadomo. Pierwsze egzemplarze Efiki trafiły już do grona deweloperów oraz do chętnych do pracy na Linuksie użytkowników. Pojawiło się trochę ciekawego oprogramowania, lecz także komponentów systemu (m.in. nowsze sterowniki 3D kart graficznych) jak i poprawek do nich. Ambient z dnia na dzień przeobraża się w coraz bardziej funkcjonalne narzędzie, bez którego, zgodnie z relacjami użytkowników, nie da się już pracować. Natywny stos TCP/IP MOSNet również osiągnął finalne stadium. Pojawiła się także finalna wersja programu MorphUp, czyli narzędzia do automatycznego uaktualniania oprogramowania, które niestety nie zyskało poparcia wśród użytkowników, choć kilku programistów starało się ich do tego przekonać. MorphOS w wersji dla Amig klasycznych nie został zapomniany i również kilka razy pojawiły się aktualizacje. AROS Rok 2006 obfitował w wiele nowych programów dla tego systemu. Programów, które zdają się powoli być czymś więcej niż byle pchełkami. Użytkownicy dostali m.in. natywną wersję biblioteki TTEngine, stale rozwijany program malarski LunaPaint czy narzędzie do wypalania płyt CD/DVD FryingPan. Niestety nie można tego samego powiedzieć o systemie, który nie rozwija się prężnie i jego rozwój jakby się zatrzymał. Oprócz sterowników do obsługi kart graficznych opartych na układzie ATI nie pojawiło się nic interesującego. Pojawiły się za to nowe bounty na stworzenie kolejnych jego elementów. Po raz pierwszy pojawiła się też kompilacja AROS-a pod procesory PowerPC. Oprogramowanie Zarówno dla AmigaOS 4.0 jak i dla systemu MorphOS stale pojawiają się nowe porty lub całkiem nowe, autorskie pozycje. O ile dla systemu MorphOS równomiernie przez cały rok pojawiały się jakieś mniejsze lub większe tytuły, o tyle dla AmigaOS 4.0, wraz ze zbliżającą się premierą Final Update, pod koniec roku nastąpił ich istny wysyp, głównie uaktulanień. Podobna sytuacja miała także miejsce w lutym, po czwartym uaktualnieniu AmigaOS 4.0. Z rzeczy, które mogą bardziej zaciekawić lub wzbudziły zainteresowanie należy wspomnieć o pojawieniu się od dawna zapowiadanego IBrowse 2.4 (dostępny podczas premiery także w polskiej wersji językowej). Autorzy poprawili w nim sporo błędów wersji poprzedniej oraz dodali obsługę wtyczek, z czego pierwsza do obsługi Flash jest już dostępna. Do idealnej przeglądarki programowi nadal daleko, lecz dobrze, że ktoś coś jeszcze robi w tym zakresie. Z innych nowości ubiegłego roku warto odnotować nową, całkowicie odmienioną wersję Hollywood, program do naprawy dysków SFSDoctor, natywną dla AmigaOS 4.0 i MorphOS-a wersję programu Directory Opus 4. AmigaOS 4.0 otrzymał dwa nowe programy muzyczne: MilkyTracker oraz HivelyTracker oraz natywne środowisko X11, w oparciu o które baza oprogramowania nieco może się powiększyć. Dużym zaskoczeniem było pojawienie się nowej wersji edytora tekstu CED 5, do którego wszelkie prawa nabyła firma ACP & TCP. Na bieżąco rozwijany jest także komunikator AmiGG, który obsługuje już także protokół Tlen i dostępny jest także dla systemu AROS. Nie pojawiła się natomiast wersja 2.5 programu pocztowego YAM, którego data premiery jest stale przekładana. Co prawda dodano już obsługę kodowania UTF-8, lecz wymagania użytkowników stale rosną i rozwój programu za nimi nie nadąża. Inne Polskie spotkania pod znakiem Amigi i Pegasosa są kontynuowane i cieszą się coraz większym powodzeniem. W roku 2006 było ich trzy i każde z nich było związane z jakimś istotnym dla społeczności wydarzeniem. Ostatnie z nich, które miało miejsce w listopadzie to czas premiery pierwszej wersji beta długo oczekiwanego Sputnika, czyli przeglądarki internetowej dla systemu MorphOS opartej na silniku KHTML, a także pierwsza na świecie publiczna demonstracja Dragona, której dokonali przybyli na spotkanie przedstawiciele firmy Elbox. Amizaduszki stały się słynne na całym świecie. Należy mieć tylko nadzieję, że organizatorzy nie spoczną na laurach i będą kontynuować zloty także w kolejnych latach. Z informacji ze świata należy wspomnieć o zawieszeniu działalności kilku grup użytkowników, w tym najstarszej Northwest Amiga Group. Przestała również działać lista przebojów, która co roku od kilku lat przyznawała tytuł najlepszej gry roku. Światło dzienne ujrzał projekt MiniMig, czyli odpowiednik A500 z implementacją układów specjalizowanych w FPGA. Z informacji udzielonych przez Individual Computers wynika także, że firma ta pracuje nad podobnym rozwiązaniem o nazwie Clone-A. Szczegóły zapewne poznamy w nadchodzącym roku. Gry Na rynku gier dla AmigaOS 4.0 i MorphOS-a, wbrew temu co niektórzy mogą sądzić, coś się dzieje. Oprócz portów mniej lub bardziej ciekawych gier SDL pojawiły się produkcje znacznie bardziej ambitne. Na początek warto wspomnieć o MorphOS-owej, komercyjnej wersji Robin Hood: The Legend of Sherwood oraz o Quake III dla AmigaOS 4.0. Z gier darmowych dla AmigaOS 4.0 stale rozwijana jest wyśmienita strategia turowa Battle for Wesnoth, która pod koniec roku stała się dostępna także dla MorphOS-a. Ponadto pojawiło się kilka tytułów dla Amig klasycznych, które zostały udostępnione za darmo. Zaliczyć należy do nich także gry, które nigdy wcześniej nie ujrzały światła dziennego, a dzięki inicjatywie serwisu "A Games That Weren't" po raz pierwszy stały się dostępne. PPA Najważaniejsze wydarzenie w historii naszego portalu to wydanie dwóch numerów polskiej edycji angielskiego magazynu Total Amiga. Przygotowujemy kolejne i mamy nadzieję, że będziemy w stanie to robić tak długo, jak tylko będą pojawiać się zachodnie numery gazety. Poza tym robiliśmy po prostu swoje. Codziennie zamieszczaliśmy porcję świeżych wiadomości z całego świata, które przybliżały polskim czytelnikom zaistniałe w naszym światku wydarzenia. Zmiany techniczne wprowadzone w roku 2005 służą nam doskonale i w minionym roku nie wprowadziliśmy żadnych drastycznych modyfikacji, lecz ewentualnie tzw. "kosmetykę". Oprócz wiadomości na portal trafiły nasze własne, jak i nadesłane przez czytelników artykuły, za które dziękujemy i mamy nadzieję, że w 2007 roku również nas nie zawiedziecie. Nie zabrakło także polemiki, głównie tej w komentarzach. W tym krótkim podsumowaniu z całą pewnością nie udało się opisać wszystkich wydarzeń, które zaistniały w amigowym świecie. Wychodząc jednak z założenia, że nie ma co oglądać się na przeszłość, a trzeba patrzeć przed siebie i nadchodzącą przyszłość, mam nadzieję, że wiele osób wybaczy drobne przeoczenia. W imieniu całej redakcji dziękuję wszystkim za wkład w rozwój portalu i mam nadzieję, że w nowym roku nie spoczniecie na laurach. PPA istnieje przecież dla swoich czytelników i tylko dzięki Wam czerpie siłę do działania.16.09.2006 19:47
Czy możecie wyjaśnić obecną sytuację prawną dotyczącą Hyperionu, Amiga Inc. i OS 4? O co w tym wszystkim chodzi? <@Rogue> Nie jestem prawnikiem ani prawnym przedstawicielem Hyperionu. Obawiam się, że nie mogę tego komentować. Jest raczej oczywiste, że OS4 nie pojawi się w przeciągu najbliższych sześciu miesięcy. Czy planowane jest wydanie kolejnych uaktualnień? <@EntilZha> Koniec roku postawiliśmy sobie obecnie za cel, pod warunkiem, że będzie dostępny sprzęt. Współpracujemy z producentami sprzętu, lecz jak zwykle, nie jesteśmy ich rzecznikami prasowymi i nie przygotowujemy im oświadczeń prasowych. Pozwólmy im najpierw zaprezentować swoje projekty. <@Rogue> Koniec roku jest terminem przewidywalnym na premierę OS 4 - tym razem naprawdę ;-) <@Rogue> Zrobiliśmy ostatnio spore postępy, więc jesteśmy całkiem pewni, żę będzie to grudzień. Czy możecie odnieść się do odpowiedzi, których udzielił Bill McEwan? Jakieś przemyślenia? <@Rogue> Nie mogę tego komentować. Jeśli macie pytania, próbujcie je zadawać, lecz jeżeli dotyczą spraw prawnych, nie skomentuję (patrz wyżej). Czy wiecie coś na temat OS5? <@EntilZha> Nie, nic nie wiemy. Amiga Inc. skontaktowała się z nami jakieś dwa miesiące temu. Pytali, czy nie chcielibyśmy napisać dla nich kernela OS5... Czy chcielibyście to zrobić? <@Rogue> Nie zostało to jeszcze zdecydowane. To były tylko nieoficjalne rozmowy, bez konkretnej oferty. <@EntilZha> Chcielibyśmy, ale oczywiście, jesteśmy powiązani prawnie z Hyperionem i pracą nad OS4. Czy wydanie grudniowe obejmuje także Amigi klasyczne? <@Rogue> Wersja klasyczna jest jak na razie niepewna. Może pojawić się nieco później gdyż jest nieco w tyle. Jeśli Amiga Inc. wyda OS5, czy Hyperion nadal będzie wspierał i uaktualniał OS4? Jeśli tak, czy będzie on zapewniony pod warunkiem uzyskiwania z niego zysków? <@EntilZha> Naszym produktem jest OS4. Będziemy go wspierać tak długo, jak tylko będziemy mogli. Oczywiście będziemy musieli uważać na stan naszych finansów. Biorąc pod uwagę, że Mac PPC nie jest już dostępny, czy rozważacie przeportowanie OS4 na spuściznę, która po nich została? <@EntilZha> Technicznie tak, niemniej dokumentacja dotycząca Maca nie zmieniła się i z doświadczenia wiem, że praca na kompletnie nieudokumentowanym sprzęcie jest bardzo trudna. Poza tym z finansowego punktu widzenia nie jest to sytuacja interesująca. Co sądzicie o OS4 na Playstation3? <@Rogue> Sądzę, że... "byłoby fajnie" :-) <@Rogue> Zamierzamy się temu przyjrzeć, gdy PS3 się pojawi. Jeśli dzisiaj, jakiś producent sprzętu stworzyłby kartę PowerPC do A1200, czy byłaby ona objęta obecną licencją OS4 obowiązującą dla kart turbo do klasycznej Amigi? <@EntilZha> Z tego co się orientuję to tak. Każda karta turbo oparta o procesor PowerPC do Amigi klasycznej jest objęta licencją Jeżeli jest jakiś problem pomiędzy Hyperionem i Amiga Inc., co możemy zrobić, aby pomóc? <@Rogue> Prawna sytuacja jest wewnętrzną sprawą między Amigą i Hyperionem. Nikt nawet ja, nic nie może w tej sprawie zrobić. Jeżeli OS4 pojawi się w grudniu 2006, czym wtedy się zajmiecie? <@EntilZha> Poświęcimy się dalszej pracy nad rozwojem AmigaOS. Jak idą prace nad portem OpenGL/MESA3D? <@Rogue> Prace nad OpenGL zostały na razie wstrzymane, gdyż koncentrujemy się na trochę innej pracy. Z przyjmnością powiem, że nasza lista "rzeczy do wykonania" znacznie się zmniejszyła. Pełna obsługa OpenGL najprawdopodobniej będzie dostępna na zasadzie dodatku/uaktualnienia do finalnej wersji AmigaOS 4.0. <@Rogue> Jest kilka "problemów", które sprawiają, że stworzenie prostego rozwiązanie jest trochę utrudnione... <@Rogue> ... nie zamierzamy się z tym spieszyć i spróbujemy zrobić bezproblemową integrację. Czy Hyperion wie coś na temat sprzętu, który może się pojawić za kilka miesięcy? <@EntilZha> Tak, lecz jak powiedziałem na wstępie, nie będziemy mówić o sprzęcie, bo go nie produkujemy. <@Rogue> Pracujemy z zewnętrznymi firmami nad kilkoma projektami w różnych zakresie, lecz pozostawiamy do ich decyzji sprawy związane z oświadczeniami. Ale tak, wkrótce zobaczymy sprzęt. Jakie nowe cechy są planowane na finalną wersję AmigaOS 4.0? <@EntilZha> Lista cech zbytnio się nie zmieniła... Szykujemy niespodzialnkę związaną z Intuition. Skorzystaliśmy także z czasu, który ostatnio mieliśmy nad pewne optymalizacje w kilku częściach systemu... <@EntilZha> Jedną z nowych cech będzie obsługa przerzucania pamięci na dysk ("wirtualna pamięć") Znamy już odpowiedź, lecz może coś zmieniło się/rozważany jest port OS4 na platformę x86? <@EntilZha> Skoro znasz odpowiedź... <@EntilZha> Nasza licencja mówi "PowerPC"... Nie możemy stworzyć wersji x86 nawet gdybyśmy tego chcieli... Czy posiadacie prototypy nowego sprzętu z np. Troika, ACK, projekt Samantha? <@EntilZha> Bez komentarza. Do firm odpowiedzialnych za sprzęt należy skierować to pytanie. Jakie są szanse na to, aby OS4 zaistniał na Pegasosie w najbliższej przyszłości. <@Rogue> Bez komentarza. Sprawa Pegasosa była wielokrotnie poruszana na forum publicznym i nie ma zbyt wiele do dodania. <@Rogue> Kilka rzeczy musi się zdarzyć zanim to stanie się rzeczywistością, tak więc nikt tego nie wyklucza. <@Rogue> Decyzja nie należy do mnie. Gdybyście mieli zrobić port OS4 dla PS3, szacunkowo ile czasu byście potrzebowali? <@EntilZha> Trudno powiedzieć. Cell znacznie się róźni od zwykłego PowerPC (jest 64 bitowy i posiada SPE, które wymaga całkiem nowego podejścia). Czy są plany przeniesienia OS4 na IBM Cell Blades bez konieczności zabezpieczenia obsługi 68k? <@Rogue> Na tę chwilę, nie. <@EntilZha> Nie wykluczamy tego jednak... Czy są jakieś plany związane z obsługą nowoczesnych drukarek (w AmigaOS 4.0 - przyp. tłum.)? Obecna ich obsługa stoi na dosyć niskim poziomie. <@EntilZha> Szczerze powiedziawszy za wiele powiedzieć o tym nie można... To nie moja działka i nie wiem jakie są plany Hyperionu z tym związane. <@EntilZha> Przyglądaliśmy się już możliwości przeportowania CUPS, co nie powinno być trudne. Co robicie, żeby się zrelaksować, gdy nie pracujecie nad OS4? <@Rogue> Uwielbiamy gracz w bilard i Neverwinter Nights... <@Rogue> (Neverwinter nights jest grą, którą chciałbym przeportować ;-))) <@Rogue> (mam nadzieję, że mój szef to czyta) <@EntilZha> Relax? A co to takiego ;) Dlaczego strona AmigaOS 4 nie działa? <@EntilZha> Mieliśmy kilka technicznych problemów, które wkrótce powinny zostać rozwiązane. Co do strony, powinna być dostępna za kilka dni. W najbliższej przyszłości planujecie jakieś nowe porty gier? <@EntilZha> Obecnie nie... Mamy ręce pełne roboty. Kto jest lepszy w bilard? <@Rogue> Ja! <@EntilZha> Ja! Powiedzieliście, że OS4 zostanie wydany z końcem roku 2006, lecz sprzęt produkowany przez Eyetech jest nieosiągalny. Czy to oznacza, że portujecie lub już przeportowaliście OS4 na inne platfomy? <@EntilZha> Jak powiedziałem wcześniej, jeśli sprzęt będzie dostępny, czego jestem raczej pewny. Mieliście ostatnie jakieś informacje o Eyetech? <@Rogue> Ostatnio nie, ale to ja. Nie mogę wypowiadać się za Hyperion. Osobiście kontaktuję się z Eyetech tylko przy problemach technicznych. Kiedy będzie dostępny overlay dla kart Radeon? <@Rogue> Obsługa overlay dla kart Radeon została wczoraj zaimplementowana. Czy Amiupdate będzie dołączony do OS4? <@EntilZha> AmiUpdate jest programem przygotowywanym zewnętrznnie, więc nie wiem... Używam go do aktualizacji oprogramowania i jest to całkiem niezły program. Mam więc nadzieję, że będzie. Czy OS4 działa już na jakimś nowym sprzęcie? <@Rogue> Bez komentarza, patrz wyżej. Każde takie wydarzenia pozostawiamy do informacji producentowi sprzętu. Dla przykładu, gdyby Troika przerobiła swój projekt na kartę rozszerzenia dla A1200, czy taki produkt objęty byłby obecną licencją? <@Rogue> Patrz wyżej, to pytanie w podobnej formie już było zadane... Jest to kwestia prawna, a ani ja, ani EntilZha nie jesteśmy prawnikami. Jeśli OS4 nie zostanie wydany w okolicy Świąt Bożego Narodzenia, czy postawicie wszystkim amigowców po piwie? <@EntilZha> BEZ KOMENTARZA! <@Rogue> Nie :-P <@EntilZha> Poza tym, licencja na OS4 nie obejmuje piwa ;) Jak idą prace nad RKM? <@Rogue> Nic nie zostało zrobione. Planujemy to, lecz to jest nadal ruchomy cel. Jednak bez cienia wątpliwości, nowa dokumentacja/uaktualnienia RKM muszą powstać. <@Rogue> Niemniej, większość informacji zawartej w obecnych RKM jest wciąż aktualna. Na zakończenie, chcielibyście coś powiedzieć? <@EntilZha> Tak. Chcieliśmy podziękować wszystkim, którzy nadal z nami są po tych trudnych czasach. Wierzcie mi, że dla nas także nie było łatwo. <@EntilZha> Dziękujemy za Wasze wsparcie. Doceniamy je bardzo nawet wtedy kiedy tego nie widać ;) Dziękujemy za poświęcony czas i udzielone odpowiedzi. Z transkryptu zostały usunięte elementy nie mające wpływu na wypowiedzi. Poprawiono także kolejność pytań i odpowiedzi z uwagi na drobne zamieszanie, które w pewnym momencie powstało.16.09.2006 17:07
1. Dlaczego teraz? Amiga Inc. wyraźnie rozstała się z klasyczną linią Amigi i OS 4 ponad rok temu, dając to do zrozumienia przez wzmiankę na swojej stronie iż wszelkie osoby zainteresowane czymkolwiek związanym z OS4 powinny kontaktować się z firmą Hyperion. Kilka firm i osób próbowało się z Tobą skonktaktować w sprawach licencji, lecz spotkało się to z brakiem jakiejkolwiek odpowiedzi z Twojej strony. Teraz, praktycznie znikąd, wykazujesz ponownie swoje zainteresowanie. Co się zmieniło, a jeżeli masz w planach zająć się czymś innym niż AmigaDE, jaką mamy pewność, że znowu się nie wycofasz i nie spalisz za sobą mostów? Jest dla mnie oczywiste, że to pytanie, jak i jemu podobne, świadczy o tym, że nie zrobiliśmy wiele w sprawie Amigi. Amiga zawsze była ciekawa od strony systemu operacyjnego, włączając w to AmigaOS 4.0. Nasze plany zawsze były powiązane z produkcją, tworzeniem, rozwojem, reklamą, sprzedażą i wspieraniem systemu operacyjnego. Celem Amigi, jak to zostało określone w naszym pierwszym publicznym oświadczeniu, jest stworzenie systemu operacyjnego, który ujednolici cyfrowe urządzenia, wliczając w to telefony komórkowe, STB, komputery i każde inne urządzenie, które system operacyjny może obsłużyć. Nie sądziliśmy, że ta wizja była do osiągnięcia przy pomocy AmigaOS 3.1, więc rozpoczęliśmy rozwój nowego systemu operacyjnego lub środowiska DE, a nasze pierwsze kroki skierowane zostały na współpracę z Tao Group i jej platformą. Nasz cel i to, do czego dążymy, pozostał niezmieniony. Mam też nadzieję, że gdy odpowiem na dalsze pytania to, jeżeli mi pozwolicie, dodam też na zakończenie coś od siebie. Wierzę, że wszyscy będziemy na tej samej ścieżce w drodze ku przyszłości. Odnosząc się do zapytań o sprzęt, mogę jedynie oświadczyć, że odpowiedziałem na "każde" zapytanie, które zostało wysłane. Aby zapobiec sytuacji, w której nowe firmy pojawiają się i znikają pozostawiając końcowego użytkownika bez żadnego wsparcia i pomocy, Amiga zadaje pewne pytania osobom, które zwrócą się z prośbą. Mogę zapewnić, że za wyjątkiem dwóch grup, nikt nigdy nie udzielił zadowalających odpowiedzi. Jest wiele osób, które szczerze chcą pomóc i naprawdę chcą mieć nowy sprzęt, który będzie produkowany, lecz wielokrotnie otrzymywaliśmy odpowiedzi, z których wynikało, że polegają na jakichś nieznanych przedsięwzięciach lub znajomych, których zasobność portfela będzie w stanie zapewnić im byt. Nie akceptujemy tego i dążymy do tego, aby znaleźć takie firmy lub osoby, które dysponują właściwym sobie zapleczem i zdają sobie sprawę z tego, w jaki sposób należy tworzyć i wspierać sprzęt. Oczywiście najprościej jest powiedzieć puste słowa, że Amiga "nigdy" nie odpowiada... 2. 23 kwietnia 2003 roku Amiga podpisała porozumienie z Itec LLC, które później zostało przejęte przez KMOS, Inc., na mocy którego wszelkie prawa Amigi, tytuł, kody źródłowe i wszystkie wersje "klasycznego systemu operacyjnego Amigi" wraz z AmigaOS 4.0 i podwersjami zostały sprzedane firmie KMOS Inc..."[Garry Hare] Chcę zauważyć, że KMOS nie wszedł w posiadanie praw do nazwy Amiga, jej własności intelektualnej ani produktów linii DE, mimo tego, że są one powiązane z rodziną produktów AmigaOS. Te aktywa pozostają jako własność Amiga Inc." 16 marca 2005 roku KMOS Inc. ogłosił, że w Urzędzie stanu Delaware pomyślnie ukończył procedurę rejestracyjną mającą na celu zmianę nazwy korporacyjnej na Amiga, Inc. Wygląda więc na to, że Amiga Inc. (Delaware, poprzednio KMOS) zawiera prawa do AmigaOS, a Amiga Inc. (Waszyngton) prawa do znaków towarowych itd. Jaki jest obecny stan i skład organizacyjny firmy lub firm i kto do czego posiada prawo? (Powiązane: Śledziliśmy tę grę, która miała na celu ukryć właściciela praw. Piłeczka była odbijana od Amiga Inc. przez Amiga Inc. (Waszyngton), Itec LLC i KMOS, aby wrócić do zmienionej w nazwie Amiga Inc. (Delaware). Kto obecnie co posiada i czemu ta cała zmyłka miała służyć?) Nie było żadnej zmyłki, ani ukrywania aktywów firmy. Amino Development Corporation of Washington pozyskała wszelkie prawa do aktywów Amigi od Gateway. Amino Development Corporation zmieniło nazwę na Amiga, Inc. (jako firma z Waszyngtonu) i rozpoczęło działać na rynku. W 2003 Amino rozpoczęło wyprzedaż "wszystkich" aktywów Amigi do Itec a następnie do KMOS. W rezultacie KMOS Inc. zakupił wszystkie aktywa Amino Development (włącznie ze znakami towarowymi) w dwóch transzach. Następnie KMOS, Inc. zmienił nazwę na Amiga, Inc. (cytowana wypowiedź Garry'ego Hare pochodzi z okresu, który miał miejsce między tymi dwoma transakcjami, gdy KMOS posiadał prawa do pewnej części aktywów, lecz jeszcze nie zaliczały się do nich znaki towarowe. Tak więc na tamtą chwilę była to prawda. W momencie gdy KMOS nabył prawa do znaków towarowych, cytat przestaje być prawdziwy). To było porozumienie dotyczące kupna aktywów. Gdy transakcja doszła do skutku Amiga Inc. of Washington (która obecnie nie posiada nic) przestała istnieć. Większość pracowników zgodziła się na pracę w nowej firmie (trzech nie przyjęło oferty). Aby nie było wątpliwości, we wszystkich odpowiedziach, których udzielę, do wszelkich wcieleń Amigi będę odnosił się jako "Amiga". Washington Amiga i Delaware Amiga są jednak niepowiązane. Nie ma żadnej zmyły ani ukrywania czegokolwiek, a fakt, że ogłosiliśmy wszystko na forum publicznym powinno to wyjaśnić. 3. Amiga Inc. jest oskarżana przez społeczność jako skutecznie blokująca wydanie AmigaOS 4.0 oraz uniemożliwiająca jego rozwój dla innych platform sprzętowych niż te produkowane przez Eyetech. Jak zapewne się orientujesz, kluczowe fragmenty oryginalnie podpisanego kontraktu wyciekły i wskazywały na to, że Amiga Inc. posiada opcję "odkupu" praw do AmigaOS 4 po cenie, która jest znacznie niższa niż Hyperion w niego zainwestował. Społeczność wywnioskowała, że lepszą alternatywą dla Hyperionu jest nie wydanie finalnej wersji systemu, gdyż wówczas Amiga Inc. skorzysta z zapisu o odkupie praw. Ponadto bardzo jasno zostało określone, że Amiga Inc. kontroluje, na które platformy OS 4 może lub nie zostać przeportowany. Idąc tym tropem dalej ludzie doszli do wniosku, że Amiga Inc. jest tym złym, który sprawia, że wszystko co jest związane z OS 4 jest skutecznie blokowane. W jaki sposób skomentujesz te (może naiwne) postrzeganie sytuacji i wybielisz Amiga Inc.? Nie byłem świadomy tego, że cokolwiek wyciekło. Fakt, że się o tym dowiedziałem z tego pytania trochę denerwuje, lecz przejdźmy dalej. Pierwszą rzeczą, o której chciałbym, aby wszyscy wiedzieli jest to, że bardzo bym chciał aby OS 4 był dostępny i sprzedawany na różne rodzaje urządzeń i sprzęt. Taki był nasz plan od samego początku. Mieliśmy wiele pomysłów i propozycji, aby rozszerzyć ofertę na sprzęt inny niż AmigaOne. Nadal głęboko wierzę, że możemy to osiągnąć. Obecnie utknęliśmy w wielkim bagnie prawnego nonsensu i najprościej mówiąc, doprowadza nas to do szału. Niemniej jesteśmy pewni, że uda nam się z tego wybrnąć i osiągnąć pozytywne efekty. Odnosząc się do "odkupu", o którym wszyscy wiedzą, pieniądze zostały zapłacone, a umowa podpisana przez Bena Hermansa 24 kwietnia 2003 roku. Hyperion skontaktował się z nami w desperacji poszukując natychmiastowego zastrzyku gotówki. Poczyniliśmy ustalenia i wysłaliśmy pieniądze, które otrzymali i podpisali umowę. Poszliśmy dalej i zapłaciliśmy dziesiątki tysięcy lub więcej dolarów, aby przeportować OS 4 na procesor IBM PowerPC 405 embedded i uruchomić go na platformie Arctic. Szło to w porozumieniu z IBM i byliśmy bardzo podekscytowani snutymi planami na stworzenie kilku nowych platform sprzętowych przy współudziale Hyperionu. Niestety, sprawa jest obecnie w rękach prawników, abyśmy mogli wszystko dopracować i każdy, włącznie ze społecznością, mógł się cieszyć z kolejnego kroku. Prywatnie dodam, że prowadzę wspaniały dialog z braćmi Frieden i cieszę się że z nimi pracuję. Wyczekuję na to, aby móc z nimi nadal pracować gdy posuniemy się do przodu. Problemy, z którymi się borykamy nie dotyczą ich. 4. "Kilka lat temu społeczność była świadkiem sądowych zdarzeń, które były wynikiem pozwu złożonego przez byłego pracownika (Bolten Peck) przeciwko Amiga Inc. Pozew dotyczył wypłaty odszkodowania dla Genesi za złamanie kontraktu. W wielu sprawach sąd uznał winę Amiga Inc. Co Amiga Inc. zrobiła lub planuje zrobić, aby ustosunkować się do wyroku?" Sprawy prawne, o których mowa powyżej, dotyczą Amiga, Inc. (dawniej Amino Development) Waszyngton i NIE dotyczą Amiga Inc. Delaware (odpowiedź na drugie pytanie wyjaśnia to bardziej szczegółowo). Te wydarzenia z całą pewnością zdenerwowały społeczeństwo. Sam fakt, że prywatne i osobiste załatwianie spraw odbywało się na forum publicznym jest zły. 5. "Jako jeden z partnerów AmigaOne, Eyetech sprzedawał 3 rodzaje płyt głównych A1. Biorąc pod uwagę, że Eyetech nie sprzedaje już tego sprzętu, inni próbowali wypełnić lukę tworząc własne rozwiązania, lecz spotykali się z problemem uzyskania licencji od Amiga, Inc. Czy obecnie są podpisane lub są w trakcie rozpatrywania jakieś porozumienia dotyczące licencji na nowy sprzęt amigowy? Jesli tak, to czy mógłbyś je nazwać lub chociaż opisać?" Obecnie prowadzimy rozmowy z trzema firmami i wierzę, że dwie z nich mają produkt a ich oferta stanowi interesującą propozycję dla społeczności. Pokładamy wiele nadziei i robimy co w naszej mocy, aby doprowadzić te sprawy do szczęśliwego końca, lecz dopóki kontrakty nie zostaną podpisane nie mogę o nich mówić. Powiem jednak, że Troika nie jest jednym z nich, w przeciwieństwie do tego co się mówi. Na dzień dzisiejszy jest tylko jedna firma, która posiada zgodę na wysyłkę AmigaOS 4 wraz ze swoim sprzętem. Tą firmą jest Eyetech. Moim celem jest posiadanie co najmniej jednego (może dwóch) przedsiębiorców, którzy będą w stanie zaspokajać potrzeby społeczności przyczyniając się jej wzrostowi. Trwa to już za długo. 6. "Słyszeliśmy o kilku umowach zawartych przez Amiga, Inc. w celu sprzedania AmigaAnywhere, NHL i spółki Brazilian Cellular (operatora sieci komórkowej). Czy Amiga Inc. ma jakieś plany na poszerzenie tych umów tudzież wkroczenie na inne rynki?" Tak, pracujemy nad wieloma innymi grupami w celu dodania innych firmowych elementów oraz poszerzenia naszej oferty. Próbujemy i eksperymentujemy także ze sposobami poszerzenia akceptacji rozwoju Amigi. Zadowolenie jest kolejnym sposobem wykorzystywanym przez nas do rozpoczęcia procesu wdrażania urządzeń. Początkowym zamysłem było dostarczenie podstawy dla producentów urządzeń, a później pobieranie lub sprzedawanie aplikacji i usług dla tych urządzeń. Byliśmy już bliscy celu, lecz nasze umowy nigdy nie potoczyły się tak, jakbyśmy sobie tego życzyli, dlatego skupiliśmy naszą uwagę na zadowoleniu i teraz dostarczamy oba elementy razem, lecz są one sprzedawane jako pojedynczy produkt dzięki czemu jesteśmy lepiej akceptowani na rynku. Również zaczęliśmy dostarczać markowe rzeczy dla Arena Football League. 7. "Początkowo Amiga, Inc. głównie koncentrowała się na AmigaAnywhere i sprawami z tym związanymi. Zgodnie z informacją na stronie, Amiga Inc. nie zajmuje się "dystrybucją ani wsparciem dla AmigaOS 4.0". Czy Amiga Inc. planuje odciąć się od AmigaOS, zakopać projekt czy też promować go i wspierać w późniejszym okresie?" Wszystko co budujemy, produkujemy, tworzymy opiera się na fundamentach. Jest nimi OS. Nie chcemy się odcinać od systemu operacyjnego. Hyperion i Eyetech przyszli do nas z pomysłem na to, jak można osiągnąć cel szybciej, a przynajmniej wydawało nam się, że będzie szybciej. Naszym planem zawsze było i nadal jest dostarczyć nowy system operacyjny i aby ten system znalazł przeznaczenie na szerokim spektrum sprzętowym i różnych konfiguracjach. 8. "Prawnicy Amiga Inc. ostatnio informowali o naruszaniu praw autorskich w związku z pewnym filmem, który przedstawiał komputer Amiga 1000 (rok produkcji 1985) działający pod AmigaOS 3.9 ze specjalnie przygotowanym ROM-em. Rynek retro jest duży i stale rośnie, wielu użytkowników "włamuje się" do swoich starych komputerów, niektórzy budują komputery na podobieństwo Amigi, lecz w oparciu o nową technologię. Czy takie przedsięwzięcia mogą czuć się zagrożone działaniami prawników Amiga Inc., czy też może dostaną wolną rękę, a może nawet wsparcie z Waszej strony?" Amiga zawsze starała się, aby jej własność intelektualna była szanowana i nienaruszana. W większości przypadków działaliśmy bezpośrednio i załatwialiśmy to z ludźmi i firmami, które je naruszały. Nikt nawet o tym nie wiedział. Od zeszłego roku zdecydowaliśmy się skorzystać z naszych prawników, aby śledzili przypadki naruszeń. Informujemy ich o sytuacjach naruszenia znaków towarowych lub własności intelektualnej i oni zajmują się sprawą. Odnosząc się do sprawy o której mowa w pytaniu, zostaliśmy poinformowani, że ktoś dokonał modyfikacji ROM-u. To naruszenie naszej własności intelektualnej i osoba za to odpowiedzialna została o tym poinformowana. Później dowiedzieliśmy się jednak, że to nie była prawda i tak naprawdę nikt nic nie zrobił. Film, który zamieszczono był spreparowany i żadna część kodu nie została zmieniona. Jeśli jest ktoś, kto chciałby uzyskać licencję na wykorzystanie znaku towarowego Amigi lub innej jej własności intelektualnej, powinien się z nami skontaktować. Z radością dowiemy się w jaki sposób Amiga i jej społeczność na tym zyska, aby następnie podjąć właściwą decyzję. Jeśli wykorzystałeś nasze znaki towarowe lub własność intelektualną bez stosownej licencji, proponuję się z nami skontaktować zanim nasi ludzie od spraw prawnych skontaktują się z Tobą. 9. "Eyetech nie sprzedaje już płyt głównych AmigaOne. Mamy ciszę ze strony Amiga Inc.. Hyperion jest otwarty na rozmowę, lecz daje się we znaki brak możliwości większego działania ze względu na brak nowego sprzętu, na którym mógłby działać AmigaOS 4.0. Co się stało z AmigaOne partnership?" Na tę chwilę, kontrakt jest nadal w mocy. 10. "Zdobycie licencji od Amiga Inc wydaje się być niemożliwe z uwagi na brak odpowiedzi. Czy mógłbyś wskazać prawidłową procedurę działania, wymagania czy też inne szczegóły pomocne w zdobyciu licencji?" Z całą pewnością nie jest to niemożliwe, gdyż udało nam się podpisać więcej niż jeden kontrakt dotyczący licencji i jeszcze w tym roku pojawi się kilka produktów firm trzecich, które dadzą temu dowód. Procedura jest naprawdę prosta. Wystarczy przedstawić nam w jaki sposób chcesz wykorzystać naszą własność intelektualną, a my następnie wysyłamy Ci kilka pytań, badamy obszary, w których już udzieliliśmy licencję oraz rozpoczynamy współpracę z Tobą, aby zorientować się czy to w ogóle się powiedzie i czy jest sens kontynuować. Musimy dobrze się rozumieć, niemniej oczekujemy ludzi i firm, które posiadają odpowiednie zaplecze finansowe, które pozwoli na istnienie interesu. Wymagamy biznes planu, budżetu i aktualnych dokumentów finansowych, z których wynika, że firma osiąga obrót roczny w kwocie przynajmniej 500,000 dolarów. 11. "Newtek Video Toaster tchnął nowe życie w amigową platformę i wprowadził na całkiem nowy rynek, na którym ludzie nigdy mogliby nie używać Amigi. Jakiś czas temu czytałem, że Newtek bardzo się interesował poczynaniami Amigi (byli wielkimi fanami Amigi). Czy kontaktowaliście się w ogóle z nimi i co możesz nam powiedzieć o prowadzonych z nimi rozmowach?" Od ponad pięciu lat nie rozmawiałem z panem Jenisonem. W naszej ostatniej rozmowie chciał, abym skontaktował się z nim, gdy będziemy mieli rozwiązaną sprawę sprzętu. Jesteśmy coraz bliżej, więc skontaktuję się z nim. 12. "Zakładam, że Amiga, Inc. pokłada duże nadzieje w rozwój Amiga OS 4.0 i kolejne. Obecnie mamy sytuację braku sprzętu, na którym mógłby działać AmigaOS 4.0 oraz mamy firmę Apple, która, jak mniemam, była jednym z największych nabywców procesorów PowerPC, a obecnie przeniosła się na rynek x86. Czy ta zmiana odbiła się na rynku PPC w taki sposób, że mogłaby spowodować, że Amiga, Inc. zaczęłaby myśleć o udostępnieniu licencji innych platformom, na przykład x86?" Nie zauważyłem, aby OS 4 odchodził od zestawu instrukcji dostępnych w PowerPC. Istnieje kilka procesorów pochodzących z tej rodziny, przy pomocy których można stworzyć wiele nowych urządzeń (zobacz drugą odpowiedź do powyższego pytania). (Powiązane: Czy Amiga Inc. chce otworzyć klasyczną linię Amigi w taki sposób w jaki IBM zrobił to z PC?) Z całą pewnością ucieszyłaby nas dyskusja z osobami i firmami, które posiadają namacalne efekty prac, które mogłyby zaowocować dostarczeniem takiego sprzętu do końcowego klienta. Nie mamy żadnego celu w tym, aby wstrzymywać rozwój technologiczny i nadal będziemy szukać partnerów, którzy mogą coś zaoferować. (Powiązane: Dlaczego Amiga Inc. nie chce pójść w ślady Apple, które wykonało historyczny ruch przenosząc się na platformę Intel/AMD? Dałoby to szansę na to, że użytkownicy PC mogliby także wpływać na rozwój AmigaOS jak i zwiększenie jego popularności.) OS 5 będzie działał na więcej niż jednej rodzinie procesorów. 13. "Jakie są obecne plany Amiga, Inc. i kierunki rozwoju na najbliższe, powiedzmy 5 lat?" Amiga zaoferuje konkurencyjne rozwiązania dla OEM (pierwotnych dostawców sprzętu komputerowego), ODM (pierwotnych dostawców projektów) oraz użytkowników końcowych różnych urządzeń cyfrowych, włączając w to komputery, unifikację różnych urządzeń, co pozwoli na ich bezproblemową współpracę. Amiga zaproponuje nowoczesne i konkurencyjne podstawy, które będą pasjonować i zmienią sposób naszego myślenia o komputerach. W ciągu kolejnych pięciu lat zobaczymy AmigaOS w wersji 4, 5 i 6, które będą obsługiwały różne urządzenia cyfrowe. (Powiązane: Na przestrzeni najbliższych 12 miesięcy, jakie cele wyznaczyła sobie Amiga.Inc? Jakimi kryteriami należy się posłużyć, aby traktować je jako sukces? Jakie produkty zamierzacie wydać?) Mam nadzieję, że sprawa z AmigaOS 4 się wyjaśni i będzie sprzedawany i dostępny na więcej niż jedno urządzenie. Zapłaciliśmy i wiemy, że działa na urządzeniach embedded. Wierzę więc, że istnieje szansa na to, aby zobaczyć więcej niż jedno z nich na przestrzeni roku. Pojawi się również kilka produktów AmigaAnywhere na różne platformy, z kilkoma firmami zawrzemy porozumienia, które będą krokiem do przodu w osiągnięciu celu, jak również będziecie świadkami przejęcia kilku firm, których to aktywa wykupiliśmy. (Powiązane: Co się wydarzy, od strony biznesowej, w kolejnych dwóch latach działalności?) Amiga będzie nadal budować zawartość portfoliio oraz OEM portfolio. Części OS 5 zostaną przygotowane dla AmigaAnywhere, aby następnie mogły zostać połączone z pozostałymi jego elementami. Zakończy się to sprzedażą OS 5. (Powiązane: Czy na najbliższe dwa lata są jakieś plany na wspieranie/wydanie/rozwój jakiegokolwiek środowiska desktop?) Oczywiście! Nie będziemy zajmować się produkcją sprzętu, lecz będziemy zaangażowani w rozwój systemu operacyjnego i innych części oprogramowania, które wraz z nim działają. Wszystko to w celu stworzenia nowego, mocne komputera desktop. 14. "Czy są plany na stworzenie platform pod tworzony przez Was system (w drodze poszukiwań nowych firm, którym pomoglibyście rozpocząć produkcję czy też wspierania obecnie pracujących nad takimi rozwiązaniami przedsięwzięć (Powervixen, Troika czy nawet Elbox))?" Prowadziliśmy rozmowy z różnymi wiodącymi producentami sprzętu dla PC i producentami układów. Nie mam zamiaru teraz podawać nazw lub innych informacji, ponieważ wszystko może się zdarzyć. Amiga potrzebuje partnerów, którzy będą w stanie dostarczyć sprzęt pierwszej jakości, a ich pozycja gospodarcza będzie na tyle mocna, aby dostarczyć konkurencyjny produkt za konkurencyjną cenę. Rozmowy prowadzimy właśnie z tego typu firmami. 15. "Przy braku sprzętu pod AmigaOS 4.0 dostępnego obecnie w sprzedaży, czy też po jego dostępności gdy planowane rozwiązania ewentualnie trafią na rynek, czy system ten (i kolejne wersje) stanie się własnością Hyperionu, który otrzyma wolną rękę w jego rozwoju, czy też po prostu stanie się produktem bez możliwości rozwoju i sprzętu?" Nie stanie się (w sumie to nie wiadomo co, czy przejście na własność Hyperionu, czy też produktem bez przyszłości - przyp. tłum.). Chcemy, aby OS 4 został wydany, lecz do czasu gdy wszystko się wyjaśni może już istnieć działająca wersja 5. Powinienem był o tym wspomnieć wcześniej, iż inżynierowie Amigi pracują nad OS 5 od ponad dwóch lat. Doskonale nam idzie i jesteśmy bardzo zadowoleni z wyniku tych prac. 16. "Hyperion przyznał, że finalna wersja AmigaOS 4 nie zostanie wydana, dopóki nie pojawi się sprzęt z prawdziwego zdarzenia, który otrzyma licencję. Czy Amiga, Inc. współpracuje z Hyperionem, aby znaleźć sprzęt, który będzie spełniał te warunki?" Nad znalezieniem stosownego partnera dla nowej platformy opartej o procesory PowerPC pracujemy od listopada (2005 - przyp. tłum.). Poczyniliśmy niewielkie, lecz istotne kroki w tym kierunku. Mam nadzieję, że problem z Hyperionem da się rozwiązać, aby wszystko udało się doprowadzić do szczęśliwego końca. 17. "Powiedziano, że każda kolejna wersja AmigaOS będzie rozwijana przez Amiga Inc.. Oznacza to, że będziecie oferować obsługę techniczną, promocję i dystrybucję tego systemu. Czy to stwierdzenie jest nadal prawdziwe, a jeśli tak, jakie są plany rozwoju dotyczące pracy, którą Hyperion włożył w AmigaOS 4.0?" W kwietniu 2004 roku Amiga rozpoczęła rozwój systemu OS 5. Grupa programistów została powiększona i aktualnie pozyskujemy dodatkowych uzdolnionych programistów. Mamy wykonany OS 5, więc teraz możemy przekazać fragmenty działającego produktu dla twórców SDA, a co za tym idzie przyspieszyć tworzenie zawartości i usług dla tej nowej platformy. Programiści SDA są bardzo pomocni w pokazywaniu nam z punktu widzenia twórców oprogramowania swoich potrzeb podczas rozwijania naszego produktu. (SDA - Software Development Asset - przyp. tłum.) 18. "Gdy zostałeś CEO Amiga, Inc. w 2000 roku, wyszedłeś z cienia i skupiłeś się na scenie amigowej społeczności. Czy mógłbyś podzielić się swoimi przemyśleniami dotyczącymi czasu bycia w centrum zainteresowań armii oddanych fanatycznych użytkowników Amigi, których karmiłeś nadziejami (niektóre były bardzo złudne) oraz czasu, gdy byłeś obiektem ataków?" Będąc szczerym, wypowiedziałem wiele oświadczeń i przewidywałem wiele rzeczy, które do dzisiaj nie stały się prawdą. Gdy rozpoczynaliśmy, wiele rzeczy nie było tam, gdzie sądziliśmy, że będą. Liczby dotyczące sprzedaży nijak miały się do tego o czym nas zapewniano, fundusze na rozwój technologii skończyły się, a pierwsze 6 kontraktów, które zawarliśmy, nie doszło do skutku. To nie są wymówki. Tak się po prostu stało, opóźniło to nasze plany i rozwój. W 2003 udało mi się spotkać inwestora, który zrozumiał wizję i ideę, która temu przyświeca. Włożył on swój kapitał, który sprawia, że działamy. Byłem zmęczony i zdegustowany tym, w jaki sposób Amiga osobiście na mnie się odgrywa. Wprowadziliśmy więc nową postać, która miała prowadzić firmę. Ja zająłem niższe stanowisko. Gdy ta osoba odeszła, zostałem poproszony przez jednego z członków zarządu, abym powrócił na swoje poprzednie miejsce i ponownie prowadził to wszystko. Przyjąłem to wyzwanie i kilka ostatnich miesięcy spędziłem pracując z zespołem, dodając do niego ludzi i współpracując z innymi firmami, aby wszystko szło do przodu. Wydaje mi się, że idziemy w dobrym kierunku, twardo stąpając po ziemi, dając do zrozumienia społeczności, że nie zapomnieliśmy o nich, a to co wcześniej zostało zaplanowane stanie się, lecz nie w czasie w jakim przewidzieliśmy. Potrwa to trochę dłużej. Społeczność amigowa zasługuje na to, a ja z całą pewnością nie poddam się. Wierzę, że każdy w firmie ma taki sam do tego stosunek i nie przestaniemy działać dopóki nie osiągniemy postawionego sobie celu. Nadal jestem zaskoczony kłamstwami oraz naginaniem "faktów", które nigdy nie miały miejsca. Podsumowaniem tego może być to, że ja nadal tu jestem, Amiga nadal jest, dostarczając produkt i idąc dalej do przodu. Zamierzamy dać ludziom to, co obiecaliśmy i wszyscy będziemy czerpać korzyści z tego poświęcenia i ciężkiej pracy, która doprowadziła nas do miejsca, w którym jesteśmy teraz i do miejsca, w którym będziemy w przyszłości. 19. "Po ostaniej informacji na temat wspólnego porozumienia z brazylijskim portalem "mobilezone.com.br", informacja na stronie tego portalu podawała, że AmigaOS rozwija się i zmienia w AmigaAnywhere. Nie wspomniano nic na temat istnienia Amiga OS 4. Czy orientujesz się skąd Mobilezone wzięło tę nieprawdziwą informację i dlaczego nie została przez Was poprawiona?" Nigdy tego nie czytałem. Zrobiłem to dopiero teraz. W momencie zawarcia tego porozumienia nie byłem powiązany z tą częścią interesów. 20. "Co, jeśli cokolwiek, może zrobić amigowa społeczność, aby wspomóc promocję marki Amiga? Społeczność życzy sobie dalszego rozwoju AmigaOS. Czy tworzenie nowego oprogramowania (portowanie), rozwój sprzętu, dotacje z zewnątrz (bounty?) będą wspierane przez Amiga, Inc.?" Wielu z Was zrobiło już tak wiele, aby Amiga przetrwała. Cały czas tchniecie życie w ducha tej wspaniałej idei. Nie ma innej firmy, która może odnieść się lub mówić o tak aktywnej grupie ludzi z nią związanych. Chciałbym jednak prosić o zaprzestanie szukania powodów porażek, a zamiast tego skupić się na sukcesach. Społeczność amigowa posiada wielu z najbardziej utalentowanych programistów i innowacyjnych użytkowników na całym świecie. Wiem, że nie wszystko układa się tak, jak powinno, nadal nie mamy OS 4, nie mamy rozwiązanej sytuacji ze sprzętem, ale pracujemy nad tym. Pracujemy w każdym obszarze naszej działalności i pracujemy, aby dostarczyć to, co obiecaliśmy. To, co może zrobić każdy, to rozpocząć wspólną pracę i znaleźć sposób na wspieranie nowych form zadowolenia, pracować razem by polepszać pomysły, pracować razem posiłkując się wiedzą o tym, że nadal tu jesteśmy, że nie opuściliśmy nikogo z Was. 21. "Czy Amiga Inc. będzie wspierać/zachęcać Hyperion, aby przygotowano port AmigaOS 4.0 dla PS3? Przy wycofaniu się Eyetech z rynku Amigi i wysokich nakładach finansowych niezbędnych na stworzenie wystarczającej ilości odpowiedniego sprzętu opartego na procesorze PowerPC, port na platformę Sony wydaje się być jedyną realną szansą na powrót amigowej platformy na rynek masowy." Rozmawialiśmy o tym z Friedenami. Najpierw musimy wyjaśnić sytuację prawną, a następnie możemy próbować zaprzęgać konie do karety. Jeżeli nie będziemy mogli zrobić tego z OS 4, sądzę, że z wersją PIĄTA się to uda. 22. "Zakładając, że AmigaOS 4.0 zostanie wydany, czy są plany wdrożenia w życie zapisu dotyczącego "odkupu" systemu od ludzi, którzy go stworzyli (z dodatkową zapłatą lub bez) nawet w sytuacji gdy lista cech systemu znacznie odbiega od tej, którą pierwotnie planowano?" Każdy kto pracował, pracuje lub zamierza pracować nad OS 4 zostanie opłacony. Skierowaliśmy do Hyperionu pewne oferty załatwiające tę kwestię i wydaje nam się, że są uczciwe. Trzykrotnie je jednak odrzucono. Nadal staramy się to jakoś rozwiązać. 23. "Zdaje się, że więcej ludzi pamięta i zna Amigę z lat 80-tych/90-tych niż z jej obecnej działalności. Amiga Inc. powinna być świadoma ostatnio mającego miejsce odrodzenia tzw. 'retro gaming' (zwłaszcza w USA i Europie, gdzie związane są z tym duże pieniądze; za przykład niech posłużą firmy Sony, Microsoft, Nintendo czy inne większe firmy programistyczne przygotowujące nowe wersje gier z lat 80/90 lub wydające kolekcje gier retro (PSP)). Odkąd jesteście w posiadaniu aktywów, których nie da się niczym zmierzyć ani tym bardziej kupić, a jest na nie niebywały popyt, posiadacie wiele znaczącą markę, czy nie sądzicie, że warto sięgnąć po pieniądze, które leżą i albo odsprzedać markę jak Commodore lub zawrzeć porozumienia z podobnie myślącymi organizacjami lub osobami, jak na przykład twórca MiniMig (w sensie sprzętowym)? Może stworzyć coś na podobieństwo C64 Joystick? Czy Amiga Inc. ma plany na wejście na ten duży i rozwijający się rynek?" Tak, Amiga podpisała w 2005 roku kontrakt z firmą, która pracuje nad rzeczami opartymi o klasyczną amigową technologię i wyczekujemy tych produktów. Rozmawialiśmy także z twórcą MiniMig, lecz on zdecydował, że chce podążać w innym kierunku. Pracujemy nad produktem, który umożliwi uruchomienie starych gier na różnych urządzeniach. Mam nadzieję, że więcej konkretów na ich temat wkrótce się pojawi. 24. "Wygląda na to, że sprzedajecie gry innych ludzi na telefony komórkowe/PDA. Biorąc pod uwagę, że certyfikat bezpieczeństwa na stronie Amiga.com wygasł z końcem 2005 roku, może się wydawać, że ma to wpływ na obniżenie sprzedaży. Czy Amiga Inc. nie jest niczym więcej niż zwykłym wydawcą oprogramowania?" Nie przywiązywałbym jakiejkolwiek wagi do certyfikatu. Certyfikat obecnie został odnowiony i jest w użyciu. Wydawanie oprogramowania to duża część naszeg biznes planu. Nie chcemy być niczym Microsoft czy Apple i odsunąć się od społeczności, która rozwija oprogramowanie. Nigdy nie chcieliśmy konkurować z programistami. Zamiast tego chcemy się z nimi dzielić zyskami i być częścią ich marketingu. Daje to szansę na bycie bardziej ugodowym i pozwala działać podobnie jak Nintendo, Sony czy nawet Dolby. Obecnie tytuły AmigaAnywhere przeznaczone są na konkretne modele telefonów komórkowych, PDA, komputery Windows Desktop i Linux desktop. Nasza wewnętrzna komórka zajmująca się testowaniem oprogramowania uruchamia produkty na wielu nowych telefonach, STB, tabletach, PDA i kilku elektronicznych książkach. Gdy wszystkie fazy testów zostaną ukończone, przejdziemy do części zbytu, aby produkt stał się możliwy do kupienia. 25. "Niektórzy z nas zakupili Party Pack i/lub członkowstwo w Amiga Club. Niektórzy nawet dostali koszulki. Obie te oferty obejmowały rabaty różnej wartości przy zakupie AmigaOS 4.0. Czy to jest nadal aktualne/ważne?" W tej kwestii trzeba trochę wyjaśnić. Mamy zamiar się tym zająć w relatywnie bliskiej przyszłości. Osobista notka od Billa McEwena Chciałbym podziękować wszystkim, którzy wzięli udział w zadawaniu i zbieraniu pytań. Chciałbym także podziękować wszystkim, którzy nadal się ze sobą trzymają, podczas gdy wszystko przez ostatnie kilka lat wyglądało nieciekawie. Z mojego punktu widzenia, nie wszystko wyszło tak, jak sobie to zaplanowaliśmy. Nie wiedziałem, że tak się może stać, nie potrafiłem też przewidzieć Waszej reakcji, gdy sprawy wyglądały naprawdę źle i to zarówno na płaszczyźnie osobistej, jak i zawodowej. Chcę specjalnie podziękować tym, którzy z uprzejmością zareagowali na informacje o śmierci mojej córki, jak i finansowe problemy, które z tym były związane oraz trudności jakie sprawiła sytuacja Amigi. Zespół Amigi, za wyjątkiem trzech osób, trzyma się razem i nadal pracuje. Przez okres dwóch lat kilku z nas pracowało nad produktami i usługami nie otrzymując za to ani centa. Był to "wybór", którego każdy z nas dokonał. Nikt nikogo nie zmuszał do pracy, ani nie prosił o pracę bez wynagrodzenia. Każdy został poinformowany o sytuacji finansowej i każdy mógł zabrać swój głos odnośnie drogi, którą obraliśmy. Smutne, że wiele osób ze społeczności wierzyło w to, co najgorsze, nigdy nawet nie poddając pod wątpliwość tych, którzy wygłaszali krzywdzące słowa. W wielu przypadkach utwierdziłem się w przekonaniu, że istnieje wielu ludzi, którzy czekają tylko na to, aby Cię dobić. Amiga wkroczyła w rok 2000 z planami wiecznie zmieniających się komputerów i krajobrazem stworzenia serii produktów, które wprowadzą nowy system operacyjny, z którego wszyscy będziemy mogli być dumni. Część operacyjnego budżetu Amigi pochodziła ze sprzedaży istniejącego amigowego sprzętu i z prowadzonej w tym obszarze działalności. Spodziewaliśmy się, że w początkowej fazie te zyski zaspokoją nasze finansowe potrzeby i dadzą nam czas na przetrwanie do momentu nadejścia drugiej części funduszy, która była obiecana. Pomyślcie sobie jakie było moje zdziwienie gdy dowiedziałem się, że całe nasze zaplecze zostało sprzedane za $75.000 jakiejś firmie w Indiach, w których to zarabialiśmy miesięcznie więcej niż ta kwota. Stworzyło to wielką operacyjną dziurę w firmie i poważnie wpłynęło na naszą zdolność parcia do przodu. Sprzęt nie został nawet wystawiony na aukcję i nikt się z nami nie konsultował. Z kolei gdy nasz partner w interesach odwrócił się od nas i odmówił wsparcia, które obiecał, naprawdę bardzo nas to zasmuciło. Amiga mogła stać się ofiarą technologicznej klęski 2001 roku, lecz przetrwaliśmy. Zamiast zamknąć interes szliśmy dalej i przedzieraliśmy się. Każdy wiele poświęcił, a większość z nas nadal tu jest. Przypomina mi to moment, gdy po raz pierwszy zostałem przedstawiony amigowej społeczności. Miało to miejsce w Sacramento, w 1998 roku podczas pierwszego AmiWest. Byłem zdenerwowany. Byłem obcym, człowiekiem z zewnątrz, wynajętym przez Gateway, aby zmienić Amigę w produkt, z którego wszyscy bylibyśmy dumni. Gdy poznałem ludzi, którzy przyszli na spotkanie i spędziłem kolejne kilka godzin siedząc przy stole poznając ich bardziej, stało się dla mnie jasne, że w Amidze chodzi o coś więcej niż sprzęt i oprogramowanie. Pamiętam, że zawołałem Jeffa Schindlera i powiedziałem mu, że musimy coś zrobić, aby pomóc tym ludziom. Musimy dostarczyć im to, co planujemy. Wciąż w to wierzę. Gdy Gateway zdecydował się na zamknięcie Amigi, moją pierwszą myślą, było przejęcie tego, aby to, co planowaliśmy mogło być kontynuowane. Wiedziałem, że jest miejsce dla Amigi i społeczności, aby nadal trwała i stworzyła ekscytującą przyszłość. Kosztowało nas to wiele wysiłku, przez który nie chciałbym ponownie przechodzić, lecz wierzę, że trudne decyzje, które podjęliśmy w 2002 roku zaczynają procentować i karta się odwraca. Nie jesteśmy już tą samą firmą co w roku 2000. Mieliśmy konkretną wizję, a droga do celu była wyraźna. Pracowaliśmy wiele miesięcy, aby rozwiązać sytuację związaną ze sprzętem dla AmigaOS 4.0 i samym systemem i nadal będziemy pracować. Zdaliśmy sobie jednak sprawę, że nie możemy czekać. Dlatego w 2004 roku rozpoczęliśmy prace nad wersją piątą systemu operacyjnego i jesteśmy bardzo zadowoleni z ich postępu. Amiga to ludzie, pomysły, społeczność i komputery. Celem Amigi jest dostarczenie ludziom i społeczności pomysłów, które okażą się wspaniałym doświadczeniem w dziejach komputerów, z którego każdy będzie czerpał przyjemność. Amiga to propozycja globalna i stanowi globalne wyzwanie. Czynimy kroki, aby dotrzeć na rynki całego świata i ustabilizować swoją pozycję jako lidera przez innowacyjne i kreaktywne rozwiązania. Czas nigdy bardziej nie sprzyjał sukcesowi Amigi. Dopisane po uzyskaniu odpowiedzi Wayne Hunt -- Bill, istnieją duże wątpliwości czy "OS5" nie jest po prostu kolejnym dodatkiem do Intent. AmigaOS 5 nie jest nakładką na Intent i nie jest powiązany z Tao. To jest w 100% amigowe i tak, istnieje logiczna ścieżka od OS 4 do OS 5. Tłumaczenie na podstawie oryginalnego tekstu zamieszczonego na portalu Amiga.org - Sebastian Rosa i Mariusz Danilewicz.02.01.2006 12:56
Rok 2005 nie może zostać uznany za rok stracony dla amigowego świata, choć nie można go również uznać rokiem przełomowym, mimo iż wielu z całą pewnością ma prawo tak twierdzić. Na bazie informacji, które serwowaliśmy Wam codziennie w całym minionym roku, postarałem się przygotować coś na miarę podsumowania. Podzieliłem je na kilka grup. Zaczynamy. AmigaOS 4.0 Pomimo tego, że miniony rok nadal nie był rokiem premiery nowej wersji systemu, pojawiło się kilka ciekawych, a nawet przełomowych informacji. Poza stałym napływem nowego, choć nie zawsze pierwszej jakości i pierwszej potrzeby oprogramowania (dotyczy to niestety wszystkich systemów), do największych wydarzeń warto zaliczyć trzecią aktualizację AmigaOS 4.0 Pre-release, która wprowadziła m.in. długo oczekiwaną obsługę Warp3D (dla kart Voodoo 3, Voodoo 4/5, i Radeonów serii 7x00) oraz WarpUp, a także inne, bardziej lub mniej znaczące elementy całego systemu wpływającego pozytywnie na jego efektywność. Uprzedzając te wydarzenia Hyperion Entertainment przygotował nową wersję firmware dla komputerów AmigaOne. Podczas rozmowy na IRC-u, którą odbyła się pod koniec roku, firma nakreśliła plany na najbliższe kilka miesięcy oraz wyjaśniła całą sytuację związaną z niewydawaniem systemu. Pomimo tego, że konferencja nie była wydarzeniem przełomowym, mogła być odebrana jako forma marketingu, na której zależy firmie i dobrze świadczy o jej trosce o swoich użytkowników, przed którymi nie ucieka. Z całą pewnością do niezbyt przyjemnych informacji należy zaliczyć fakt, że Eyetech, producent komputerów AmigaOne i MicroA1, wycofał się z produkcji nowych modeli tych komputerów. Co się zaś tyczy nowych serii MicroA1, tutaj sytuacja jest dosyć niejasna. Płyty główne podobno są gotowe, lecz czekają na moduły procesorowe. Miały być one dostarczone pod koniec lata, aby całe komplety mogły we wrześniu trafić do dystrybutorów. Niestety tak się nie stało. Nie wiadomo czy oczekiwanie na procesory trwa nadal i czy w bliższej lub dalszej przyszłości możemy spodziewać się nowej serii MicroA1 na półkach. Niemniej postawiło to Hyperion Entertainment w trochę niezręcznej sytuacji, gdyż tworzy system bez sprzętu, stąd także opóźniając premierę. Światełko w tunelu pojawiło się jednak we wrześniu, gdy po dwóch miesiącach, nikomu bliżej nieznana firma Troika przedstawiła plany prototypowej maszyny Amy05 - komputera, na którym ma działać AmigaOS 4.0. Czy jednak coś z tych planów wyniknie? Pokaże to przyszłość. Poza zorganizowaniem konkursu na panel obudowy do końca roku nie było żadnych nowych informacji. Troika to jednak nie jedyna nadzieja. Mówi się także o kilku innych producentach, lecz poza mówieniem nie są znane żadne szczegóły. Jedynie z zaskoczenia pojawiły się informacje o przygotowywanej karcie procesorowej PowerVixxen LT, która ma znaleźć swoje zastosowanie w komputerach Amiga 1200 i ma na niej działać AmigaOS 4.0. Pierwsze modele podobno trafiły do produkcji z końcem minionego roku. Wart odnotowania jest także fakt zorganizowania konkursu dla deweloperów na stworzenie oryginalnego (od strony pomysłu i wykonania) oprogramowania dla AmigaOS 4.0. Pomimo niezwykle wartościowych nagród (MicroA1 lub jej równowartość, karta dźwiękowa, kontrolery) do DevContest przystąpiło tylko siedem osób, z czego tylko jedna tak naprawdę spełniła wszystkie jego wymogi. Był nią James Carroll z programem RockBEAT, któremu należą się gratulacje. Przy okazji AmigaOS 4.0 warto wspomnieć o samej firmie Amiga Inc. Jej nowy właściciel, firma KMOS, która pozostała pod oryginalnym szyldem Amigi przeobraziła się w firmę tworzącą m.in. rozrywkowe oprogramowanie dla przenośnych konsol. Z Amigą nie ma to już zbyt wiele wspólnego (poza nazwą i trzymaniem w związku z tym praw do niej). W marcu Gary Harre udzielił dosyć obszernego wywiadu dla portalu AmigaWorld.net, lecz jak można się było dowiedzieć (nie było w tej sprawie oficjalnego oświadczenia) od października nie był już w żaden sposób związany z firmą Amiga Inc. MorphOS Początek roku okazał się niezbyt sprzyjający dla zwolenników tej amigowej alternatywy. Dalsze "zapędy wojenne" osób zajmujących się rozwojem systemu skutkowały tym, że David Gerber uwolnił kody źródłowe Ambienta. Wiele osób uznało to za rzecz negatywną, przekreślającą całkowicie przyszłość MorphOS-a i domniemując, że niebawem podobny los może spotkać jego kolejne komponenty. Nie stało się do końca tak, jak niektórzy przewidywali. MorphOS jeszcze w roku 2005 pozytywnie zaskoczył, a Ambientowi uwolnienie źródeł nawet pomogło w dalszym rozwoju. Po długim czasie oczekiwania i stale krążących wieściach o, zyskującym już miano mitycznego, MorphOS-ie 1.5 na wiosnę pojawiły się dwie aktualizacje systemu: 1.4.4 oraz 1.4.5. Były one lekarstwem na wiele narzekań użytkowników, którym doskwierały błędy i niedociągnięcia poprzednich wersji. Dobrych informacji w tym roku jednak nie był koniec, gdyż w lecie pojawiły się sterowniki 3D dla wiodących kart graficznych, a w rezultacie wielki hit je obsługujący - Quake 3: Arena, który świeżo po uwolnieniu kodów źródłowych trafił na ekrany posiadaczy komputerów Pegasos. Nieoczekiwanie też Stefan Stuntz przygotował kolejną, czwartą odsłonę MUI. Nie można też zapomnieć o otwarciu systemu nagród (bounty) dla zdolnych programistów za przygotowanie portu lub jakiegoś własnego projektu, który ma na celu wypełnić lukę istniejącą w systemie. Jednym z najważniejszych, a nad którym prace mają się coraz lepiej jest przygotowywany przez naszego rodaka, Marcina Kwiatkowskiego, port KHTML, na bazie którego powstanie nowa przeglądarka internetowa, obsługująca większość dzisiejszych standardów na stronach www. Być może już w tym roku amigowe systemy (źródła KHTML będą wolne) otrzymają przeglądarkę internetową z prawdziwego zdarzenia. Warte odnotowania są także mające się coraz lepiej prace nad natywnym stosem TCP/IP. Niespodziankę otrzymali także posiadacze Amig klasycznych, którzy od dłuższego czasu domagali się MorphOS-a dla kart PowerPC. MorphOS Team, ponownie wbrew krążącym opiniom, wydał wersję systemu dla tego sprzętu. Nie jest ona jednak pełnym odwzorowaniem wersji dla Pegasosa (np. brak sterowników 3D), lecz daje alternatywę posiadaczom "classików". Mogłoby się wydawać, że wokół MorphOS-a prawie same dobre informacje. Niestety największą bolączką użytkowników jest jego niepewna sytuacja w przyszłości. Osoby odpowiedzialne za przygotowywanie systemu nie wypowiadają się publicznie, nie przedstawiają swoich planów, nie robią także nadziei. Z jednej strony może to i dobrze - lepiej nie obiecywać, niż nie wywiązać się z obietnic. Z drugiej jednak cisza, z której niewiele wynika, również nie ma pozytywnego wydźwięku. Użytkownicy raczej nie oczekują zbyt wiele, a w pełni byliby usatysfakcjonowani chociażby raportem ze stanu poczynionych prac publikowanym od czasu do czasu. Poza tym wyjaśnienie kwestii dotyczących wspomnianych problemów w (byłych?) szeregach grupy także wiele by pomogło. AROS AROS jako amigowy system z założenia przygotowywany do działania na wiodących platformach (czytaj x86) rozwijał się powoli, lecz czyniąc wyraźne kroki naprzód. Doczekał się natywnego stosu TCP/IP, klienta IRC, przeglądarki internetowej (co prawda dosyć prymitywnej). Michał Schulz przygotował poprawioną wersję systemu plików SFS. Firma AHT Europe oficjalnie podała do wiadomości, że widzi przyszłość w tym co robią osoby związane z AROS-em i zdecydowała się aktywnie wspierać ich prace. Czy jednak ze współpracy coś wynikło lub wyniknie? Brak dalszych informacji pozostawia wiele domysłów. Oprogramowanie W minionym roku nowego oprogramowania jak zwykle przybyło - zarówno nowego, jak i starego, w nowych, uaktualnionych i poprawionych wersjach. Nowości objęły wszystkie systemy. Dominowały jednak głównie "zegarki i upiększacze", a tylko do nielicznej grupy można zaliczyć rzeczy naprawdę przydatne. Z całą pewnością do takich należą programy tzw. multimedialne do odtwarzania filmów i muzyki (natywne odtwarze dla AmigaOS 4.0: DvPlayer, MPlayer, TuneNet), program do tworzenia aplikacji i prezentacji (Hollywood dla AROS-a i AmigaOS 4.0), tracer 3D (Blender dla MorphOS-a). Warto zaznaczyć, że wszystkie niekomercyjne nowinki miały szansę trafiać na Aminet, który w nowej szacie zyskał nowych funkcjonalności i możliwości oraz został w pewien sposób "sprzęgnięty" z OS4 Depot (na który notabene stale napływa nowe oprogramowanie dla AmigaOS 4.0). Można powiedzieć, że miniony rok stał pod znakiem SDL-owych gier, których początkowo dla MorphOS-a, a w ostateczności dla AmigaOS 4.0 przybyło całe mnóstwo. Trudno jednoznacznie ocenić czy właśnie w tym kierunku powienien postępować rozwój obu systemów, lecz jak wiadomo rozrywki nigdy za wiele. Martwi jedynie, że niektórzy programiści decydowali się na portowanie kiepskich, prostych gier zamiast spróbować czegoś naprawdę wartościowego. Nie znaczy to jednak, że nic ciekawszego nie wzbogaciło "growej" oferty. Początek roku rozpoczął się od zapowiedzi gry wzorowanej legendarnym Mystem. Mowa o Just Like a Dream, której demo mogliśmy zobaczyć już w maju, a recenzję przeczytać w lipcu. Pojawiły się także zapowiedź Quake 2: Evolved dla AmigaOS 4.0, port Rise of the Triad (AmigaOS 4.0), przez AmigaKit.com, dla AmigaOS 4.0 została wydana seria gier działających pod ScummVM (The Curse of Monkey Island, Broken Sword 1 i 2, Day of the Tentacle, Sam & Max Hit The Road, Simon the Sorcerer 2), Beats of Rage, wspomniany w innym akapicie Quake 3: Arena (MorphOS), demo nie wydanej gry Wild Flying, port sieciowego RPG Battle of Wesnoth (AmigaOS 4.0), Virtual Grand Prix 2 (MorphOS), Desert Racing of Bardos, Freespace 2 (MorphOS, trwają prace nad wersją dla AmigaOS 4.0). Spotkania Odbyło się kilka spotkań, zarówno w Polsce, jak i na świecie, podczas których użytkownicy mogli pobawić się tak AmigaOS 4.0, jak i MorphOS-em. W Polsce dominowały spotkania Gliwickiej Grupy Użytkowników Amigi (GGUA), którzy prezentowali nowinki dotyczące AmigaOS 4.0. Spotkania bardziej towarzyskie, powiązane z prezentacją komputerów wszelkiej maści, w tym także tych z kręgów naszych zainteresowań, organizowali użytkownicy z Krakowa w postaci Amimajówki i Amizaduszek. Mam nadzieję, że podobne inicjatywy będą kontynuowane w obecnym, o ile i nie w kolejnych latach. Na świecie podobne imprezy miały oczywiście większy wydźwięk, lecz dotyczyło to wyłącznie AmigaOS 4.0. Miały na nich miejsce premiery nowego oprogramowania, podawano do wiadomości nowe szczegóły dotyczące rozwoju systemu czy sprzętu. Porażki i niespełnione obietnice Oczywiście nie mogło też obyć się bez zapowiedzi, które w rezultacie okazały się zwykłymi pustymi, nic nie wnoszącymi (poza śliną na ustach i potokiem komentarzy) informacjami. Do takich z całą pewnością można zaliczyć projekt nowej przeglądarki Paihia, stałe zapowiedzi nadal nie nadlatującego Dragona, czy też pracy nad rzekomym "mobilnym MorphOS-em". PPA Jako osoba związana z PPA, od strony portalu miniony rok zaliczam do udanych. Przygotowaliśmy sporo nowych recenzji gier i programów, które wyszły zarówno spod naszej ręki jak i także spod klawiatur naszych czytelników. Nie zabrakło relacji z amigowych imprez, a także obfitujących w polemikę (zarówno w komentarzach jak i w formie osobnych artykułów) tekstów publicystycznych traktujących o "wojnie czerwonych z niebieskimi", a także przemyśleniach o przyszłości i wspomnieniach z przeszłości. Ze spraw technicznych uruchomiliśmy nową odsłonę PAUBase, oskórkowaliśmy portal i przeszliśmy całkowicie na PHP (nie dokonalibyśmy tego bez dużego wkładu pracy włożonej przez naszego majstra od PHP i grafika, którzy jeszcze nas mogą czymś pozytywnie zaskoczyć!). Ponadto uruchomiony został Bugtracker gdzie można zgłaszać swoje uwagi i zauważone błędy w działaniu portalu. Mamy także osobny kanał IRC oraz własną bramkę WWW z nim się łączącą, a która działa bezproblemowo na amigowych przeglądarkach. Nawiązaliśmy również współpracę z magazynem Total Amiga i planujemy wydawanie polskiego odpowiednika tej gazety oraz uruchomiliśmy osobną stronę poświęconą wyłącznie systemowi AmigaOS 4.0 i nowym komputerom firmowanym nazwą Amigi. W imieniu całej redakcji dziękuję wszystkim za wkład w rozwój portalu. Warto pamiętać, że PPA jest dla czytelników i bez nich po prostu by nie istniało. Życzyłbym jednak sobie, abyście to Wy, czytelnicy, dostarczali nam więcej świeżych materiałów dotyczących nowości w amigowo-morphosowo-arosowym światku, niż miało to miejsce do tej pory. No i oczywiście - więcej dystansu, do wszystkich i wszystkiego.29.12.2005 09:29
Rozmowa z Hans-Joergiem Friedenem i Thomasem Friedenem, która odbyła się 28 grudnia 2005 r. na kanale IRC-owym portalu AmigaWorld.net. EntilZha - Thomas Frieden Rogue - Hans-Joerg Frieden <EntilZha> Czy to już działa? <DaveyD> Tak <EntilZha> Witam wszystkich! <DaveyD> Witamy <Rogue> Witam... Na początek chciałbym powiedzieć kilka słów. W przeciwnym razie będziemy o to stale pytani :) <Rogue> Mam kilka dobrych i kilka nie tak dobrych wiadomości... Zacznę od tych drugich. <Rogue> Jak zapewne większość się domyśla, w tym roku nie pojawi się pełna wersja OS4. Dzieje się tak z kilku powodów, które chciałbym wyjaśnić. <Rogue> Głównym powodem jest niedostępność sprzętu. Jak wszyscy wiedzą, komputery AmigaOne nie są obecnie możliwe do kupienia, tak więc nie mamy odpowiedniego sprzętu wraz z którym moglibyśmy sprzedawać system. <Rogue> Jesteśmy pozytywnej myśli, iż premiera AmigaOS 4.0 wzbudzi ogólne zainteresowanie medialne i sądzimy, że będzie to miało wpływ na zwiększone zainteresowanie osób spoza rynku amigowego, które będą chętne do kupna produktu. <Rogue> Jeżeli okaże się, że aktualnie nie można go kupić i trzeba czekać do czasu dostępności właściwego sprzętu, wówczas wiele możemy na tym stracić. <Rogue> Biorąc powyższe pod uwagę, zdecydowaliśmy się odłożyć premierę do czasu dostępności stosownej platformy sprzętowej. <Rogue> Tyle złych wiadomości. <Rogue> Teraz dobre. Po pierwsze, skoro, jak planowaliśmy, nie wydajemy teraz wersji finalnej systemu, wkrótce pojawi się... <Rogue> czwarte uaktualnienie. <Rogue> Update #4 pojawi się na początku stycznia i podobnie jak poprzednio będzie to dosyć znacząca aktualizacja. Wśród wielu różnych elementów należy spodziewać się w nim... <Rogue> -> Petunia (JIT) <Rogue> -> Warp3D włączenie ze sterownikiem dla R200 <Rogue> -> najnowsze Intuition, które przeszło sporo zmian (zwłaszcza dotyczących ReAction) <Rogue> ... i cała reszta także się w nim znajdzie. Dostępne będzie w formie obrazu ISO, który po wypaleniu stworzy płytę instalacyjną. <Rogue> Mniej więcej będzie to wersja, którą obecnie posiadają betatesterzy. <Rogue> Po drugie, OS4 otrzyma całkiem świeży dodatek jakmi jest obsługa SCSI. <Rogue> Stephane Guillard napisał sterownik dla kontrolerów opartych o układ LSI/Symbios (53c8xx). <Rogue> Na koniec, zapewne zastanawiacie się kiedy będzie nowy sprzęt. <Rogue> Obawiam się, że nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie, ALE współpracujemy z kilkoma firmami (Troika jest jedną z nich, lecz nie jedyną), które chcą dostarczyć sprzęt pod AmigaOS 4.0. <Rogue> Firmy te przekażą stosowne informacje na ten temat wtedy, gdy będą na to gotowe. Projekty obejmą zarówno rynek low-end jak i high-end. <Rogue> Tyle ode mnie. Możemy przejść do pytań. <Coder> No to lecimy z pierwszym. <Coder> <Alkaron> Czy finalna wersja systemu będzie wyposażona w jakieś komponenty (sterowniki, oprogramowanie) automatycznej aktualizacji (stosowna informacja, pobieranie nowych komponentów przez internet)? <Rogue> Jak zapewne wiecie, istnieje program uaktualniający AmiUpdate, który w pewnym stopniu to zapewnia. Nie wiemy jeszcze czy będzie on dostępny publicznie, niemniej jest to jedna z opcji. <Rogue> W skrócie mówiąc, rozważymy to, lecz wiele zależy od infrastruktury. <Eric_S> Czy w czwartym uaktualnieniu pojawi się SNAP? <Rogue> Nie, nie zostanie on do niego dołączony. <Mikey_C-A1> <quadpol> Co będzie w wersji finalnej ponad to, co zobaczymy w czwartym uaktualnieniu? <EntilZha> Niewiele więcej. Zasadniczo jesteśmy już bardzo blisko tego, co było przewidziane dla wersji końcowej. <EntilZha> Są co prawda pewne drobiazgi, które swoją premierę będą miały dopiero w wersji finalnej. <EntilZha> Daje nam to więcej czasu na ich dokładne przetestowanie. <_Steve_> [VidarL]: W świetle ostatniej mody na "bezpieczne" języki programowania, czy są plany, aby ReAction zostało wzbogacone o języki programowania oparte na maszynach wirtualnych (Java, .Net)? <EntilZha> Z naszej strony nie ma z tym związanych planów. <Rogue> Planujemy takie rzeczy jak na przykład Python, <Rogue> który zastąpi AREXXa. Żaden z tych planów nie obejmuje Java. <L8-X> Codesmith: Kiedy pojawi się uaktualnione SDK? <EntilZha> Najprawdopodobniej wkrótce po czwartej aktualizacji. <L8-X> fusion: Czy korzystanie z AmigaOS 4.0 będzie wiązało się z wymianą ROM-u lub flashowaniem kart CyberstormPPC? (pytanie dotyczy systemu w wersji classic - przyp. tłum.) <Rogue> Nie będzie potrzeby wykonywania ani jednego, ani drugiego. <_Steve_> [^eliot]: W jakim zakresie działa obecnie w AmigaOS 4.0 ochrona pamięci, pamięć wirtualna i śledzenie zasobów? Jakie są ograniczenia? <EntilZha> Ochrona pamięci w sensie takim, że programy działają wyłącznie w swoich, odizolowanych obszarach, nie działa w AmigaOS 4.0. Jest to technicznie niemożliwe, gdyż wszystkie programy bazują na pamięci współdzielonej. <EntilZha> Jedyna rzecz, którą obecnie się zajmujemy to ochrona pewnych części pamięci przed dostępem ze strony programów użytkownika. <EntilZha> Śledzenie zasobów zostało wstępnie zaimplementowane, lecz nie jest jeszcze przez wszystko i wszystkich wykorzystywane. Można powiedzieć, że jest domyślnie wyłączone. Nadal jest zbyt wiele problemów (zasoby są zwalniane przez narzędzia, które ich nie alokowały). <Coder> <etho> Jakie są obecnie stosunki pomiędzy Eyetech i Hyperion? <Rogue> Stosunki są takie jak zawsze - my zajmujemy się oprogramowaniem, Eyetech skupia się na sprzęcie. <Rogue> Nie wydaje mi się, że jest w tym temacie coś więcej do dodania. <Eric_S> <ssolie> Mesa wygląda naprawdę interesująco. Jak bardzo chcecie ją zintegrować z OS4? Czy powstanie na przykład mesa.library? <Rogue> Pracujemy nad ogólnym szkieletem OpenGL, który umożliwi programom korzystanie z OpenGL w takim samym stopniu jak AGL, glX lub WGL - tworzysz kontekst i zaczynasz używać komend OpenGL. <Rogue> Nie zostanie to powiązane z Mesa, lecz z zamysłem stworzenia sterownika, który pozwoli na dostosowanie i kontrolę wszystkich lub części elementów standardu OpenGL. <Rogue> W ten sposób OpenGL będzie mogło zostać użyte równie dobrze jako Mesa lub nawet MiniGL. <L8-X> <VidarL>: Czy Hyperion i Amiga.Inc są w kontakcie ze sobą? <Rogue> Tak, utrzymujemy kontakt z Amiga. Nie znam szczegółów. To jest praca naszego szefostwa i nie wiele więcej mogę na ten temat powiedzieć. <Outcast> <Deniil> Czy Grim Reaper będzie w stanie wyłapywać zawieszenia, które pojawiają się przy korzystaniu z graphics/intuition.library spowodowane nieprawidłowymi wskaźnikami? Jest to dosyć denerwujący problem podczas rozwoju i testu oprogramowania. <EntilZha> Nielegalny dostęp do istotnych części systemu zawsze doprowadzi do zawieszenia. To w ogóle problem AmigaOS i AmigaOS 4.0 także to odziedziczył. <EntilZha> Tak naprawdę nie ma prawidłowego sposobu na to, aby Grim Reaper to wyłapał... Niemniej zajmiemy się tym później. <Coder> Kilka dni temu na forach było powiedziane, że RKM (Reference Kernel Manual - przyp. tłum.) zostanie zaktualizowane i ponownie wydrukowane. Czy może dowiedzieć się czegoś więcej na ten temat? <EntilZha> Zamierzamy przygotować uaktualnione RKM. <EntilZha> Możliwe, że pojawi się seria drukowana "na życzenie", niemniej to nic pewnego. W każdym bądź razie - jest to planowane. <Eric_S> <MiMe_OS4> Czy czwarta aktualizacja, a może wersja finalna systemu będzie posiadać obsługę DVI? <Rogue> Update #4: najprawdopodobniej nie. OS4 final: Tak. <L8-X> <anitque_os39> Czy czwarta aktualizacja będzie zawierać AmigaInput? <Rogue> Tak, najprawdopodobniej wraz ze sterownikiem USB HID... Grałem w Descent Freespace przy użyciu Saitek X52 FCS i naprawdę jest to przeżycie :) <Outcast> <Jurassic_OS4> Czy możecie coś powiedzieć na temat możliwości wymiany/upgrade'u modułów procesorowych dla A1? <EntilZha> Nie <EntilZha> Przykro nam, ale nie zajmujemy się sprzętem. <_Steve_> [dEF_bASE]: Obsługa sprzętu (a dokładniej pisanie sterowników dla sprzętu innego niż popularny) jest poważnym wyzwaniem dla Linuksa. Jak zamierzacie rozwiązać rozwój sterowników i wsparcie sprzętu, żeby uniknąć (lub złagodzić) problemy, z jakimi boryka się Linux? <Rogue> Jedziemy na tym samym wózku. Obsługa sprzętu BĘDZIE problemem, tym bardziej że wiele firm produkujących sprzęt nie dzieli się swoimi specyfikacjami. <Rogue> Możemy pożyczać od Linuksa i pisać własne sterowniki lub też obsługiwać sterowniki firm trzecich. <Rogue> Co się zaś tyczy OS 4 na urządzeniach embedded, sprawy wyglądają inaczej odkąd na takim sprzęcie sterowniki muszą być pisane pod konkretne zastosowanie systemu. <Rogue> Ale racja, to będzie problem... Nie będziecie mogli obecnie włożyć, na przykład, karty graficznej Volari i oczekiwać, że zadziała.. <Rogue> :( <Coder> <lazi> Czy Roadshow będzie posiadał wsparcie dla "socks"? <EntilZha> Dobre pytanie... Szczerze, nie wiem... Należy zapytać Olafa. (tutaj nastąpiło wywoływanie Olafa, który jednak nie był obecny podczas konferencji) <Rogue> Zapomniałem wspomnieć o jeszcze jednym komponencie czwartego uaktualnienia: <Rogue> Wsparcie dla 64 bitowych funkcji DOS-a <Mikey_C-A1> Mógłbyś rozwinąć? <Rogue> Oczywiście... <Rogue> Powstały nowe funkcje, które będą akceptować pliki w systemie 64-bitowym. Pojawią się także nowe typy DOS package pozwalające na korzystanie z plików większych niż 2 GB. <Rogue> Aktualnie wszystko jest 32-bitowe i "signed". <Rogue> Oznaczna to, że 2GB jest granicą. <DaveyD> <FryGuy> Czy OS4 będzie obsługiwał tvout? <Rogue> Nie będzie tego w czwartej aktualizacji. <Rogue> Wydaje mi się, że jest to planowane w wersji finalnej (dla kart, które to obsługują np. Radeeon). <Eric_S> <haymiggaOS4> Partycjonowane twarde dyski podłączone przez USB nie działają zbyt dobrze, przynajmniej z AmigaOS 4.0 - Pre3. Czy zostanie to poprawione w Pre4? <EntilZha> Problemy powodował błąd w CrossDos. Zostało to poprawione, a poprawka znajdzie się w czwartej aktualizacji. <EntilZha> Więcej nie jestem w stanie powiedzieć, gdyż nie znam dokładnie problemu, o którym piszesz. <Outcast> [MiMe_OS4] Czy w aktualizacji #4 znajdą się nowe sterowniki do Radeonów (np. z trybem overlay)? <L8-X> <poweramig> Jak bardzo zaawansowane są prace nad sterownikami, jakich najnowszych Radeonów możemy używać z pełną obsługą 2D i 3D? <EntilZha> Wciąż pracujemy nad overlayem, ale nie będzie go jeszcze w aktualizacji 4, przykro nam. <EntilZha> Wszystkie sterowniki do Radeonów od R100 poprzez R2xx i RV2xx mają akcelerację 3D. <EntilZha> Pozostałe na razie tylko 2D. <_Steve_> [ssolie]: Mesa wygląda naprawdę interesująco. Jak bardzo chcecie ją zintegrować z OS4? Czy powstanie na przykład mesa.library? <EntilZha> Patrz wyżej. <EntilZha> Już odpowiedzieliśmy na to pytanie. <Coder> Czy teraz, kiedy czekacie na nowy sprzęt, poświęcacie więcej czasu na wersję OS4 dla Amig klasycznych? <EntilZha> Raczej nie. Oprócz elementów bezpośrednio współpracujących ze sprzętem obie wersje są identyczne... <EntilZha> To, czym się teraz zajmujemy to testowanie i usuwanie błędów... Nawet ostateczne wersje zawierają błędy, mamy więc teraz szansę, żeby zredukować ilość błędów w wersji ostatecznej (i zastąpić je innymi :S ) <Eric_S> [Capehill] Czy będzie publiczne, darmowe SDK z kroskompilatorami? <EntilZha> Tak, będzie. Niestety długo to odwlekaliśmy, przepraszamy za to. <L8-X> [MZuX] Czy aktualizacja #4 wymaga aktualizacji UBOOT-a? <EntilZha> Nie. <Outcast> [mschulz_AROS] Czy macie coś przeciw pozwoleniu AROS-owi na kompatybilność z OS4 na poziomie źródeł? <Rogue> Moim osobistym zdaniem nic. <Rogue> ALE <Rogue> Ponieważ nie jestem prawnikiem nie będę się wypowiadał na temat legalności tego. Mnie to nie przeszkadza, ale firmie może. <Rogue> Są komercyjne interesy, które muszą być wzięte pod uwagę. <EntilZha> To przede wszystkim pytanie do zarządu, nie do nas... My tu tylko pracujemy :) <Rogue> Właśnie :) <EntilZha> Osobiście też nie mam nic przeciwko. <_Steve_> [Jurassic_OS4]: Kto będzie się zajmował reklamą OS4? Wszyscy wiemy, jak kiepską reklamę miało Commodore po wypuszczeniu C-64, czy planujecie poważną kampanię reklamową? <Rogue> Taa, dobre pytanie. <Rogue> Jestem programistą, na pewno to nie będę ja :) <Rogue> Poza tym strona internetowa OS4 jest mniej więcej początkiem naszej kampanii reklamowej... <Rogue> Więc nie mogę dokładnie na to pytanie odpowiedzieć. <Coder> <damned> Czy będę mógł w końcu po aktualizacji #4 używać joysticka i joypada? <Rogue> Tak. <Rogue> AmigaInput będzie w aktualizacji. <Rogue> Jest sterownik dla urządzeń HID (myszki, joysticki, trackballe) na USB obsługujący sporą ilość joysticków. <Rogue> Nie wszystkie są obsługiwane, pracujemy nad listą kompatybilnych sprzętów. <Rogue> Ale wiele urządzeń już działa... Jak wcześniej powiedziałem mój Saitek FCS działa całkiem nieźle... <EntilZha> Graliśmy tym w Freespace - http://www.saitek.de/prod/x52.htm. <Eric_S> <Oblivion> PA-Semi, xenon, CELL... wszystko jest teraz wielordzeniowe. Jakieś plany obsługi tego? <Rogue> Zdecydowanie TAK! <Rogue> Przyglądamy się temu. <Rogue> Procesory wielordzeniowe będą czymś normalnym w ciągu kilku lat, nie możemy przejść obok tego obojętnie. <Rogue> Szczególnie obok CELL. <EntilZha> Obecnie jest konfilkt między obsługą procesorów wielordzeniowych a kompatybilnością wstecz, więc pojawi się to po OS 4.0. <Rogue> Chodzi głównie o blokowanie systemu funkcją Forbid(), to dramatycznie psuje wydajność, jeżeli jest często używane. <Rogue> Pracujemy nad pozbyciem się jej z systemu i rozwiązaniami dla obsługi procesorów dwu- i wielordzeniowych oraz procesorów o specjalnej konstrukcji takich jak CELL. <Outcast> <cyberhusky> Czy raytracer Real 4D jest nadal rozważany jako element AmigaOS 4? <Rogue> Tak <Rogue> Nadal trwają nad nim prace, niemniej idą wolno... <Rogue> Zajmują się nim aktualnie programiści tzw. "third party". <_Steve_> [GuruMeditation]: Niebywałą zaletą działalności Commodore były wysokiej jakości dokumentacje. Czy Wy lub ktokolwiek inny wydrukuje dokumentację dla AmigaOS 4.0, czy też będzie dostępna wyłącznie w wersji elektronicznej? <Rogue> Dobre pytanie. <Rogue> Dokumentacja elektroniczna będzie głównym źródłem informacji, lecz skłaniamy się ku rzeczom takim jak np. drukowana instrukcja. <Rogue> Najprawdopodobniej będzie drukowana instrukcja wraz z finalną wersją systemu. <EntilZha> oraz "big box" (prawdopodobnie chodzi o twarde, tekturowe opakowanie - przyp. tłum.) <Coder> Orgin: Czy na pewnym etapie planujecie dołączenie narzędzia do zarządzania procesami i zadaniami? Coś na kształt listera trwających procesów, wysyłanych sygnałów, zmiany priorytetów, usuwania pojedynczych zadań itp.? <EntilZha> Cały system zarządzania zadaniami zostanie całkowicie stworzony na potrzeby kolejnych wersji systemu. Ewentualne dalsze szczegóły zostaną ustalone w przyszłości. <Rogue> Ostatnio dużo czasu poświęciliśmy execowi i DOS-owi, aby bardziej zręczne było wychodzenie z procesów, które "się zawiesiły". <Rogue> Śledzenie zasobów funkcjonuje, wymaga jedynie dopracowania takich elementów jak interfejs graficzny i obsługa. <Rogue> Jednakże, czy zostanie to wdrożone w wersji 4.0, czy trafi do wersji 4.1 - decyzja nie została jeszcze podjęta. Stawiam na 4.1. <Eric_S> <Guest646> Czy są plany na dołączenie, tak jak w przypadku poprzednich wersji, programu syntezy mowy? <EntilZha> Krótka odpowiedź: Nie. <EntilZha> Długa odpowiedź: mieliśmy program, który kandydował do miana zamiennika systemowej komendy na potrzeby AmigaOS 4.0, lecz na tę chwilę nic nie zostało w tym temacie konkretnie zdecydowane. Trzeba przyznać, że nie jest to coś bez czego nie można się obyć. Poza tym istnieje darmowe oprogramowanie, które posiada podobne możliwości. <L8-X> <Yoodoo2> Czy jest szansa, że zanim pojawi się OS4, dostaniemy jakieś nowe gry? Mam trochę pieniędzy do wydania... <Rogue> Obecnie nad czymś pracujemy, lecz nie mogę wyjawić co to jest i kiedy będzie dostępne. <EntilZha> Zasadniczo, pracujemy głównie nad OS4 (lub pracujemy na cały etat nad OS4 - odkąd nie wiadomo w jaki sposób Hyperion Entertainment funkcjonuje na rynku nie jest proste przetłumaczenie tego zwrotu - przyp. tłum.) <Rogue> Prace idą wolno... Musimy skończyć system :) <Outcast> <Chris_Y> Jakie elementy planowane są na kolejne wersje systemu? (po wersji 4.0 - przyp. tłum.) <EntilZha> Niektóre z nich to: <EntilZha> - obsługa procesorów wielordzeniowych <Rogue> - niezależny system wyświetlania (Device-Independent display system). Chodzi o coś w stylu Cairo z akceleracją OpenGL ze wszystkimi charakterystycznymi dla tego narzędzia funkcjami jak obrotowe okna, przezroczystość itd... <Rogue> Ponadto ulepszenia tego, co mamy teraz. <EntilZha> - Wszystko to, czego nie ma jeszcze w OS 4.0 <Rogue> Oczywiście :) <Rogue> (dobra odpowiedź) <_Steve_> [tons]: Czy sprzęt/oprogramowanie, które do poprawnego działania wymaga slotów Zorro lub klasycznej Amigi (myślę o Video Toaster i Video Toaster Flyer), będzie działać lub działa na OS4? <EntilZha> Tak, dostarczone sterowniki napisane są prawidłowo. <EntilZha> Nie ma żadnych przeciwskazań, które uniemożliwiałyby korzystanie ze slotów Zorro lub sprzętu do obróbki wideo. Niemniej, sterowniki muszą pracować w trybie emulacji. <Mikey_C-A1> Na zakończenie <Mikey_C-A1> Czy możecie coś powiedzieć na temat portu OS4 dla Pegasosa 2 <Mikey_C-A1> i PDA? <Mikey_C-A1> ;) <Rogue> Aye! Bez komentarza :) <Rogue> Erm... W porządku... <Rogue> Pegasos 2 jest potencjalną platformą sprzętową dla OS 4. <Rogue> Czynności z tym związane wiążą się z pewnymi kosztami, a po prawdzie, z każdymi czynnościami w kierunku, który dotyczy AmigaOS 4.0 dla innej platformy sprzętowej. <Rogue> W niektórych przypadkach (jak w tych, o których wspomniałem na początku) współpracujemy z producentami takiego sprzętu. <Rogue> Co do Pegasosa 2 - musielibyśmy zrobić to sami. Nie jesteśmy obecnie na to przygotowani. <Rogue> To jest powód dlaczego nie ma jeszcze wersji AmigaOS 4.0 dla Peg. <Rogue> PDA: <Rogue> Tak, AmigaOS 4.0 działa na PDA. <Mikey_C-A1> Czy możemy go już zobaczyć/mieć? ;) <EntilZha> Oczywiście, Workbench uruchamiany na ekranie 240x320: to jest widok. <DaveyD> Gdyby Windows tak potrafił ;) <EntilZha> Bez zabicia 519 osób nie mogę się do tego ustosunkować, przykro mi (przypuszczalnie, liczba sugeruje ilość osób obecnych na kanale w momencie pisania tych słów - przyp. tłum.) <Mikey_C-A1> okay :) <Mikey_C-A1> Na tym zakończymy, <Mikey_C-A1> Chciałbym podziękować w imieniu wszystkich za poświęcenie czasu i udzielenie odpowiedzi na wszystkie zadane pytania. <Mikey_C-A1> Może jeszcze tylko krótko - pomysły na przyszłość po OS4.1? <EntilZha> Hmm... Pomysły... <EntilZha> Mamy pewne plany, lecz wszystko zależy od teraźniejszości, tj. sprzedaży OS4. <EntilZha> Na niektóre z nich rzuciliśmy już trochę światła, innych na razie jeszcze nie ujawnimy. <Mikey_C-A1> Dziękujemy za poświęcony czas. <EntilZha> Proszę bardzo. Dziękujemy za wysłuchanie. Z transkryptu zostały usunięte elementy nie mające wpływu na wypowiedzi. Poprawiono także kolejność pytań i odpowiedzi z uwagi na drobne zamieszanie, które w pewnym momencie powstało.