[#121] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@rafgc, post #120

podeślij mail w profilu.

AmigaOS jest genialny 99% programów w SS to łatki na łatki łatek :)



Benedykt Dziubałtowski



Ostatnia modyfikacja: 12.04.2010 11:40:01
[#122] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@Benedykt Dziubałtowski, post #117


Skąd wziąśc ten program?


Tu sobie leży.
http://wiki.classicamiga.com/downloads/Remus_094.lha

[#123] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@rafgc, post #120

...beta7 co była wrzucona tutaj na forum (ona jest dla OCS i AGA jednocześnie?)...

Jest na OCS/ECS/AGA/CGX/P96.

Dodatkowo po wgraniu patchmath-020 powinny niby przyśpieszyć programy wykonujące sporo obliczeń.

Przyśpieszą tylko te napisane pod 68000, bo tak działa ten patch - podmienia funkcje 68000 na zoptymalizowane dla 68020 (i mieszczące się w cache procka), co (jak sam napisałeś) "niby" pozwala przyśpieszyć taki program. Funkcji w oprogramowaniu zoptymalizowanym dla CPU68020+ zwykle nie rusza (co najwyżej, żeby podmienić coś na krótszą wersję, mieszczącą się w całości w cache).
Jednak w codziennym użytkowaniu oprogramowania ręcznie załatanego przeze mnie za pomocą PatchMatch i NSA_Patch (program podobny do PatchMatch, potrafiący spatchować kilka funkcji, których nie obsługuje PatchMatch - potrafi np. sprawić, że AMOSowy program obsługuje multitasking) różnice są prawie niezauważalne. Najbardziej zauważalnie po łataniu przyśpieszyło MUI (muimaster.library i niektóre klasy).
Ważna rzecz, przynajmniej przy ręcznym łataniu PatchMatchem i NSA_Patchem - koniecznie zainstalować StackAttack i podbijać nim stos o co najmniej 8192 (StackAttack tyle powinien dodawać do domyślnego stosu programu).

[#124] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@APC74, post #123

Aha, no to wywalę ten patchmath z kicka i wrzucę graphics.library.

Co jeszcze można wrzucić do tego kicka? Czy input.device V50 będzie działał na 68000?

O co chodzi z tym patchem na intuition.library, wrzucam wersję 41.00(PW) i podobno to ma umożliwić przesuwanie okien poza ekran ale u mnie to nie działa, czy potrzeba czegoś jeszcze?

[#125] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@rafgc, post #124

Rafgc: pierwsze bardzo króciutkie testy pod WinUAE wypadają pomyślnie. Kick ładuje się bez problemu, przy używaniu trybów PAL workbench wydaje się szybszy.

Jak znajdę chwilę to na dniach spróbuję zmapować go do Blizzarda.

[#126] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@Benedykt Dziubałtowski, post #119

Czy doom ruszy na winuae z classicWB? Jesli tak, to czy może mi ktoś podrzucić na maila katalog z plikami potrzebnymi do uruchomienia? Pliki WAD mogę sobie sam wrzucić.

[#127] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@rafgc, post #126

Apliki znajdziesz na aminecie. ADOOM. Ruszy nawet na ECS grunt zeby mieć 4mb ramu i proc 020 choć lepiej w winuae ustawić 8mb.. Ten kick który mi podesłałeś nie jest mapowany przez remapollo. Pisze, że mapuje tylko pliki 256kb oraz 512kb.



Benedykt Dziubałtowski.

[#128] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@Benedykt Dziubałtowski, post #127

Dzięki. Czyli w Twoim przypadku pozostaje tylko wgranie romu do kości. Teraz jeszcze niech Pampers się wypowie, czy mu działa na amidze.

[#129] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@rafgc, post #128

Jutro postaram się rozkręcić przyjaciółkę i zamontować kartę CF na której mam postawiony system, bo z dyskiem mam chwilowe problemy.

[#130] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@Benedykt Dziubałtowski, post #127

Jak znajdę findWB, to prawdopodobnie będe mógł wywalić workbench.library i zrobić obraz 512k

[#131] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@rafgc, post #130

Dostałem odpowiedź od autora remapollo. mam tą wersję o której on pisze w mailu (1.8)


[Remapollo]1.8 ladowal tez 1MB; sam takiego kicka na codzien uzywalem (wb i icon V45 nie wlazlyby w 512kB). Problem w tym ze potrzebny jest specjalny format kickstartu, ktory sam sobie wymyslilem. Szczegolow niestey nie pamietam; dokumentacja nigdy nie powstala, a kicki nie byly spreadowane ze wzgledow copyrightowych. To byl internal build. To co moge sobie przypomniec to, ze:

- naglowek 1MB musi byc $1117
- moduly zremapowane na obszar $f00000-$ffffff

oraz co znalazlem w pliku .txt w katalogu ze skryptem ktory budowal mi kicki:

1. Change exec ksum routine to work for 1MB area! (exec_1MB)
2. Correct bottom half Kick size (from $80000 to $100000)
3. Adjust Kick version field

Nie bardzo kojarze o co chodzi w pkt 2 ale zalaczam kickstart jaki uzywalem po raz ostatni na Ami moze jego analiza cos wyjasni. Zdaje sie ze te 3 powyzsze punkty musialem machac recznie bo skrypt w arexxie ktory budowal kicka byl bardzo nieskonczony i mial kupe baboli. :)

P.S. Az sie dziwie ze classic+apollo wciaz gdzies zyje. :)





Tego kicka też mi autor podesłał. Ktoś żuci na to okiem?



Benedykt Dziubałtowski

[#132] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@rafgc, post #128

Rafgc: Niestety nie da rady zmapować, wywala cannot load kickfile. Zauważyłem że to samo jest np z kickami z amiga forever.

[#133] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@pampers, post #132

Tego to ja już nie wiem czemu tak jest, czytałem tylko że niektóre karty turbo nie mogą obsłużyć więcej niż 512k i to chyba są blizzardy.


W tym temacie jest coś takiego wspomniane:
http://eab.abime.net/archive/index.php/t-21599.html

Blizzard with MapROM feature enabled? MapROM does not support >0.5M ROMs. (0xe00000 and 0xa80000 ROM areas disappear if MapROM is enabled)


Będę musiał chyba wypalić wersję dla A1200 w epromie, dla A600 już tak zrobiłem, tylko spadła mi szybkość obsługi karty CF i nie wiem, który składnik to powoduje bo wydajność procesora jest tylko o 1 pkt mniejsza niż na 3.1 w sysinfo.

Czy ktoś próbował robić coś przy użyciu scsi.device 43.45 na A600 i jakie miał prędkości działania dysku?

EDIT: Nie zauważyłem, że w BB3 jest scsi.device w wersji 44.2 i tutaj testy na karcie CF wypadają lepiej, bo mam teraz 682kB/s a nie 500. Pozostaje sprawdzić, czy będą działać teraz jakieś duże dyski.



Ostatnia modyfikacja: 16.04.2010 11:25:16
[#134] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@rafgc, post #133

Problemem nie jest tu chyba karta turbo a soft do niej. Po prostu i BlizKick i RemApollo nie potrafią normalnie mapować kicków większych niż 512kb.



@rafgc

NA Amidze 600 też można mapować rom za pomocą programu skick. Ja się tym kiedyś bardzo dawno bawiłem. Może weź przetestuj czy Twój rom 1mb da się tym zmapować.


Jeśli takiego wypasionego romu nie da się zmapować to całe przedsięwzięcie traci bardzo mocno na sensie. Mapowanie kicka przyśpiesza działanie systemu.


Mi w sumie zależy na jednej jedynej rzeczy. Chodzi mi o cos takiego czy da się kicka zmodyfikować tak aby bez zwiększania jego pojemności Amiga była wstanie wystartować zaraz po uruchomieniu w trybie DBLNTSC. Normalnie jak wchodzisz do bootmenu to możesz się przełączać za pomoca spacji w trybach PAL oraz NTSC. Fajnie jak by się dało przełączać między PAL a DBLNTSC. Tylko, ze w takim wypadku chyba trzeba załadować do romu plik VGAONLY oraz DBLNTSC. No ale za to można wywalić sam NTSC. Mi to i tak nie jest potrzebne.



Czy to jest realne?


Benedykt Dziubałtowski

[#135] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@rafgc, post #133

Rafgc: co zawiera ten kick który podesłałeś mi dzisiaj? Sprawdzę jak wrócę z pracy.

[#136] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@Benedykt Dziubałtowski, post #134

Problemem nie jest tu chyba karta turbo a soft do niej. Po prostu i BlizKick i RemApollo nie potrafią normalnie mapować kicków większych niż 512kb.

Jeżeli mapowanie odbywa sie sprzętowo przy pomocy funkcji wbudowanej w blizzarda lub apollo a funkcja ta nie była przewidziana przez autorów rozszerzenia do obsługi rozszerzonych romów, to kickstarty większe niż 512kb nie będa obsługiwane, bo jak napisał Toni Wilen przy użyciu funkcji MapROM, obszary pamięci 0xe00000 and 0xa80000 przestają być obsługiwane a właśnie obszar pamięci od 0xe00000 to pierwsza połowa 1mb kickstartu. Oczywiście są inne metody mapowania kickstartu niż te oferowane natywnie przez karty turbo jak chociażby wspomniany skick, który nie wymaga nawet MMU do tego. Niestety swojego kickstartu nie zmapuję skickiem, bo program ten potrzebuje jakiegoś pliku RTB skojarzonego z konkretnym kickstartem a ja nie wiem jak ten plik stworzyć.

Żeby można było przełączać tryby video w bootmenu, na pewno trzeba by zmodyfikować składnik kickstartu który nazywa się tak samo, a to może zrobić tylko osoba, która zna assembler i umie grzebać w takich rzeczach (tak jak np Piru zrobił patcha do execa), trzeba by zrobić wtedy jakiegoś patcha .pch. Musiałbyś zapodać temat na jakimś forum amigowym zagranicznym, może ktoś się podejmie zrobienia patcha, a jak zostanie wydany patch, to wrzucenie spatchowanego składnika nie będzie problemem o ile nie będzie zawierał tzw hunków typu BSS (nie będzie zapisywał niczego do obszaru pamięci, gdzie leży dana biblioteka, bo do kości z kickstartem przecież zapisać danych się nie da).

Pampers, to co ci podesłałem, to ci napisałem przecież w mailu, że jest to kickstart 512kb z wywaloną biblioteką workbench.library, trzeba ją skopiować do LIBS: a kickstart spróbować zmapować. Nie wrzucałem graphics.library beta 7, bo się nie zmieściła.

Mam pytanie do tych, co używają dysków większych niż 4GB na A600, czy to normalne, że jak zrobię partycję HDinstools i otworzę okno tego dysku, to na belce się wyświetla pojemność 3950MB? Mam scsi.device w wersji 44.2 z BB3 w ROMie i się zastanawiam czy tak powinno być. HDtoolbox wykrywa mi dopiero 8GB jak wezmę "CHANGE DRIVE TYPE", wtedy mogę zrobić 2 partycje po 4GB, ale jak zrobię jedną 8GB na hdinstools to HDtoolbox widzi dysk jako 4GB.



Ostatnia modyfikacja: 16.04.2010 22:56:20
[#137] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@rafgc, post #136

Pampers, to co ci podesłałem, to ci napisałem przecież w mailu, że jest to kickstart 512kb z wywaloną biblioteką workbench.library, trzeba ją skopiować do LIBS: a kickstart spróbować zmapować. Nie wrzucałem graphics.library beta 7, bo się nie zmieściła.

No tak, ale wtedy czym się różni ten kick od zwykłego bo myślałem że skupiamy się na tej graphics.library :)

[#138] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@pampers, post #137

na przykład tym

exec 45.20
bootmenu 44.7
ram-handler 44.24
console.device 44.10
filesystem 45.15
filesystem.resource 44.10
shell 45.27
icon.library 45.5
scsi.device 44.2
intuition.library 41.00

na graphics.library zabrakło miejsca

Czy są jakieś inne programy, które używają MMU do mapowania kickstartu?



Ostatnia modyfikacja: 16.04.2010 23:17:06
[#139] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@rafgc, post #136

Myślałem,że sprawa zamknię się z podmienianiem biblioteki NTSC na DBLNTSC. Jak widać to jest bardziej skomplikowane.


Czy w dokumentacji do SKICK nic nie pisze o plikach *.pch?


Przy dyskach <4gb hdtoolbox trochę wariuje. Przy wykrywaniu pokazuje śmieci ale można zrobić na dysku np 12gb 4 partycje po około 4gb. Z

Czy Ty w a 600 mapujesz kic 3.1? Bo wiem, ze na 2,1 były jakieś jaja z nowym scsci.device. Na Aminecie leży łatka do tego ale nie udało mi się jej obsłużyć prawidłowo. Nie mniej działał mi hdd na kicku 27.299



Benedykt Dziubałtowski

[#140] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@Benedykt Dziubałtowski, post #139

A która biblioteka odpowiada za NTSC? Ja nie wiem.

Nie mapuję kicka 3.1, uaktualniłem następujące składniki

bootmenu.library 44.7
console.device 44.8
exec.library 45.20
filesystem.resource 45.10
filesystem 45.13
ram-handler 44.24
scsi.device 44.2
shell 40.2 45.7
graphics.library 40.25b7

i wgrałem to do kości. I właśnie nie wiem, czy jak pokazuje 4GB na oknie otwartego dysku to tyle jest czy jest 8GB, a może nie powinienem zakładać partycji większych niż 4GB?

W skicku nie ma nic o plikach .pch, bo on nie jest od tego.



Ostatnia modyfikacja: 16.04.2010 23:31:16
[#141] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@rafgc, post #140

skrót myślowy biblioteka-sterownik ten któy jest w dvs/monitors.


Nie rób tym hdtoolsboxem partycji powyżej 4gb bo Ci śmieci wyjdą. Jak ustawisz 3998mb i dasz jeden mb więcej to CI wyskoczy, ze partycja ma 3mb.

Cod o Twojej drugiej wypowiedzi to znowu mój skrót myślowy- przepraszam..

Chodzi mo to, ze aby zmapowac kick za pomocą skicka trzeba miec takie małe pliki z sumą kontrolną czy czymś takim. Zapytałem czy w dokumentacji do tego programu nie ma mowy o tych właśnie pliczkach a raczej o ich konstruowaniu?



Benedykt Dziubałtowski

[#142] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@rafgc, post #138

Ok już nie będę pyszczył ;) Jutro sprawdzę. Powiedz mi tylko, jako lamie skąd wziąć workbench.library i czy poza wrzuceniem do libsów muszę ją też wrzucić przez blizkicka?

[#143] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@pampers, post #142

W os 3.9 jest. Ja używam os 3.1 i ją mapuje remapollo więc pewnie bliz tez da radę.



Benedykt Dziubałtowski

[#144] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@Benedykt Dziubałtowski, post #141

To co jest w devs/monitors nie jest typowym składnikiem, który można wrzucić do romu, REMUS wyrzuca błąd "No resident found".

W HDtoolboxie, który mam nie mogę zwiększyć partycji więcej niż 4GB nawet jak pasek jest do 8GB. Partycjonowałem w HDinsttools i tam widać, że partycja ma 8GB ale okno workbencha pokazuje mi że mam 4GB i program do formatowania też formatuje niby na 4GB ale nie wiem jak sprawdzić, czy partycja ma rzeczywiście 4GB po sformatowaniu, czy po prostu workbench pokazuje głupoty.

W dokumentacji skicka jest pewna notka na temat tych plików:

.RTB file consists of two parts. The first part contains all the relocation
offsets compressed by my own simple algorithm. It is created with a special
program called RTG (relocation table generator) from specially pre-processed
kickstart image. How to get this image, it is my magic and I'll never tell
anybody about it. One note only: generation of 39.046 .RTB took 1 1/2 hours.
(Manual work, + about 10 mins my 7MHz '010 CPU time). Second part contains BCPL
relocation table and it is required for 1.3 ROM only. It was created manually,
analysing dos.library, which is written in BCPL in 1.3. .RTB file is not easy
to create. I don't recommend anybody to try it *without* very good knowledge of
assembly language and machine code (not the same). N.B. Auxiliary tools to do
such work took 1 month to develop.


Jeśli nie rozumiesz angielskiego, to tam jest napisane, że część tego pliku jest skompresowana algorytmem, który jest utrzymywany w tajemnicy autora i nie ma zamiaru jej zdradzać.


PAMPERS w archiwum, które ci posłałem na maila jest ta biblioteka dołączona, nawet nie zajrzałeś a już jęczysz, workbench.library ma być na dysku w LIBS:, w ROMie jest WBfind z kicka od A4000T i to powinno właśnie szukać jej na dysku i załadować do pamięci. Ja sprawdzałem tego kicka na winuae z classicWB i jak nie było workbench.library w libs: to pojawiał się komunikat, że nie może znaleźć tej biblioteki a jak skopiowałem workbench.library do libs: to się uruchamiało wszystko normalnie.



Ostatnia modyfikacja: 17.04.2010 00:10:35
[#145] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@rafgc, post #144

Rafgc: YES SIR!

[#146] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@rafgc, post #144

Hmm no to dupa coraz bardziej jest zbita.


Bo wychodzi na to, ze tak przygotowanego kicka nie da się nijak zmapować.


Wrzucając do romu plik bootmenu eliminuje się możliwość korzystania z bootcontrol. Ja i pewnie wielu ludzi tego używa na monitorach VGA jest to bardzo przydatne.

Co do wielkości partycji to błąd za to ponosi chyba FFS a raczej jego stara wersja. Spróbuj może nowsze ewentualnie SFS ale to już wymaga wb 3.0



Benedykt Dziubałtowski

[#147] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@Benedykt Dziubałtowski, post #146

bootmenu jest w każdym kickstarcie od 37.175, więc nie wiem czemu miałby eliminować korzystanie z bootcontrol.

Nie da się zmapować, ale da się wgrać do kości, ewentualnie dwa kicki 3.1 i 3.9.

[#148] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@rafgc, post #147

nie wiem czemu. Te bootmenu gryzie się z bootcontrol. Bootcotnrol nie promuje wtedy early startup do VGA.

jak dla mnie to się coraz bardziej komplikuje wszystko. Nie da się zmapować tego romu i trzeba horelnie uważać co się dodaje do paczki bo można przesadzić.


Jak wgrasz dwa Kicki do kości to który będzie mapowany?


Jeszcze jedna rzecz mnie ciekawi. Ile kosztuje taki programator i ile kości?



Benedykt Dziubałtowski

[#149] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@Benedykt Dziubałtowski, post #148

Benek, a nie prościej będzie zakupić scandoubler albo monitor który obsłuży scart?

[#150] Re: Może by tak nad Kick'iem popracować

@pampers, post #149

Prościej, prościej.Ale równei prościej będzie zmapować blizkickiem/remapollo modły, które rafguc pakuje do epromów. Sztuka dla sztuki ale komuś się tym chce bawić :)



Benedykt Dziubałtowski

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem