[#23]
Re: Kurs programowania dla zielonych - podstawy podstaw
@selur,
post #21
W przypadku programowania sprawa jest stosunkowo prosta - piszesz oprogramowanie które działa natywnie w środowisku AmigaOS, dzięki czemu pod "pisanie dla Amigi" podciągniesz programy 68k AmigaOS napisane w dowolnym języku (również asm, bo pisanie systemowe pod asm nie jest jakoś wyjątkowo skomplikowane, a na pewno prostsze niż pozasystemowe rzeźbienie po rejestrach). Można ew. rozszerzyć, że ew. może działać natywnie po rekompilacji pod konkretną architekturę CPU, wtedy będziesz miał na liście również wszelki soft dla WarpOS, PowerUP, AmigaOS4, Morphos i AROS.
Piszę o tym C głównie dlatego, że do tego języka przylgnęła niesłuszna łatka że jest trudny. Prawda jest taka, że pisząc pod system praktycznie każdy program wymaga podobnej znajomości AmigaOS i podstawowej wiedzy nt gramatyki języka. Sam zaś C to dosłownie kilka (!) instrukcji i konstrukcji gramatycznych. Cała reszta to polecenia zewnętrznych bibliotek (możesz wybrać, czy użyjesz standardowych bibliotek z ANSI C, czy ich specjalizowanych odpowiedników z AmigaOS). Programik używający bibliotek AmigaOS3, otwierający się w oknie na publicznym ekranie powinien bezproblemowo śmigać w każdym (z wyjątkiem AROSa, bo tu trzeba rekompilacji) z wymienionych przeze mnie systemów amigowych. A wiedza wymagana do pisania softu korzystającego z zasobów systemu jest podobna, niezależnie od użytego języka.
Daleko trudniej programować systemowo w AMOSie, za to łatwo zrobić prosty programik np. wyświetlający obrazki po których przesuwają się duszki, czy BOBy, a w tle przygrywa muzyczka... Za to wystarczy mieć w Amidze kartę graficzną (i chcieć ją wykorzystać), i już zaczynają się problemy.
A skoro Pong chce robić szkółkę, niech robi.
Czy uważasz, że:
#include <stdio.h>
main()
{
int licz;
for(licz=1;licz=<10;licz++)
printf("oto %i", licz);
}
wymaga specjalnie większej wiedzy/inteligencji od:
FOR LICZ TO 10
PRINT "oto ";
PRINT LICZ
NEXT LICZ
Ostatnia aktualizacja: 10.11.2014 07:35:20 przez wali7