kategoria: AMOS
[#631] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #628

Co do Amosa to mam Twoją wersję ale rzadko używam ze względu na to że jest w ADFach a często przełączam się pomiędzy Amosem a PPaintem

A co ma do tego ADF ? Nie rozumiem.
Oba programy działają w multitaskingu i można przełączać się z Amosa za pomocą AMIGA + A do Workbencha/PPainta niezależnie od tego czy uruchomiony jest z ADF czy HDD
[#632] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #628

Co do Amosa to mam Twoją wersję ale rzadko używam ze względu na to że jest w ADFach a często przełączam się pomiędzy Amosem a PPaintem


Jeśli chodzi o AMOSPro, ja mam na dysku porobione katalogi i przypisania (Assign) do nich o takiej samej nazwie w pliku s:user-startup.



Po prostu skopiowałem pliki z dyskietki (ten AMOSPro bez błędu) w miejsce gdzie mam AMOSa na dysku, zastępując pliki. W razie czego skopiowałem też pliki z katalogu df0:s na dh0:s (ale tylko konfiguracyjne AMOSa!), i amos.library do libs, bo zauważyłem że się różni rozmiarem.

Wpierw kopiowałem za pomocą filemastera 2.2 i w trakcie błąd wyskoczył przez co AMOS przestał działać, potem drugi raz Filemasterem3.0 co poszło bez błędu i AMOSPro działa :)
[#633] Re: Tworzenie dem

@Norbert, post #631

Taka różnica że pracując spod systemu mogę zamknąć Amosa i uruchomić PPainta w trybie RTG. Bootując z dyskietki nie mam takiej opcji.

Co tu dają Assigny? W jednym configu Winuae mam spisane Assigny ale tylko w jednym. Na każdym configu Amos mi działa, wczytuje rozszerzenia bez assignów, przechodzi do kompilatora i kompiluje z tym, że muszę ręcznie podawać ścieżkę do AmosCompiler.config.

Może tu chodzi o wersję amos.library? Skoro inna jest w wersji Amcaf, inna w wersji Amosa i inna w wersji Amosa który jest spatchowany?
[#634] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #633

mogę zamknąć Amosa i uruchomić PPainta w trybie RTG. Bootując z dyskietki nie mam takiej opcji.

A po co zamykać Amosa?
A dlaczego nie przegrasz Amosa z adf na HDD ?
Jeśli nie chcesz tego robić, to odpal dwa emulatory Amigi.
Na jednym PPaint w RTG na drugim Amos z dyskietki. Pecet sobie poradzi
Przenoszenie danych między emulatora zrób na wspólnym katalogu (emulacja HDD)
[#635] Re: Tworzenie dem

@Norbert, post #634

No i tutaj się koledzy nie rozumiecie (albo ja nie rozumiem :))

Taka różnica że pracując spod systemu mogę zamknąć Amosa i uruchomić PPainta w trybie RTG. Bootując z dyskietki nie mam takiej opcji.


@tukinem: Pracujesz spod systemu gdzie masz już zainstalowanego AMOSa (jak podejrzewam), więc z tego AMOSa co zapodał mastaszek, kopiujesz pliki z ADF'a tam gdzie już masz zainstalowanego AMOSa.

Tylko tyle.

@Norbert:

A dlaczego nie przegrasz Amosa z adf na HDD ?


O właśnie to to :)


Ostatnia aktualizacja: 21.02.2022 16:54:15 przez karolb
[#636] Re: Tworzenie dem

@karolb, post #635

Nie kombinowałem na tyle

Co do gry zrobiłem wstępnie 6 pełnych linii poziomu, czyli 6x70 ikon. Scroll działa tak samo jak wtedy poza tym zanikanie ekranu coś mi nie działa. Zapomniałem podejrzeć gierkę z Productivity Amosa żeby sorawdzić jak to tam jest. Porzucę ten projekt, bo jednak to bez sensu. Co najwyżej zrobię kiedyś jakąś strzelankę typu R-Type gdzie ekran jedzie tylko w prawo. Takie gierki mają największe wzięcie przecież.
[#637] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #636

"zrobię kiedyś jakąś strzelankę typu R-Type..."

z pewnoscia jak tylko opanujesz asemblera... no chyba, ze chcesz to zrobic w AMOSie, wtedy good luck
[#638] Re: Tworzenie dem

@selur, post #637

Mówiłem autorowi wątku, że w amosie gry ze skrolem i/lub dużą liczbą obiektów to nie za bardzo. Tukinem się uparł, jak ja kiedyś z FPSem w amosie. Wszyscy mi to z głowy wybijali, ale się nie poddawałem. Musiało minąć kilka lat, żebym wreszcie skapitulował i usunął ten nieszczęsny pomysł z głowy. Oby koledze Tukinemowi nie zajęło to aż tak długo :)

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2022 23:29:19 przez mastaszek
[#639] Re: Tworzenie dem

@mastaszek, post #638

Pewnie by sie dalo jakiegos prostego R-type'a tylko ze to bedzie wymagac 2MB Chip z 2mb fast i 68030/50mhz minimum nie wiem jak czy AMOS dobrze chodzi na 68040... no ale gdzie tu sens. Kto bedzie gral w taka gre majac taki config.

Owszem dla samego cwiczenia programowania mozna i nawet samego Dooma w Amosie napisac.... tylko ile lat to zajmie i ... po co komu ta gra w Amosie
[#640] Re: Tworzenie dem

@selur, post #639

Nie chodziło mi o klon R-type, tylko o typ gry. Strzelanka kosmiczna ze scrollem. No bo co innego może zaciekawić? Bijatyki nie zrobię bo masę ciosów musiałbym wykombinować, grafiki, animacji itd. Z chęcią zrobiłbym strategię najlepiej ekonomiczną ale kto w to będzie grać? Teraz na topie są gry zręcznościowe więc kto się będzie babrać w logiczne gry? Musiałbym wymyśleć jakiś naprawdę oryginalny temat na grę. A takowego nie mam więc zostaje strzelanka zręcznościowa. Spróbuję porysować grafikę bo z tym mam najgorzej. Może tematyka gry sama się nasunie jakaś. Co mam kolejny klon typu Sokoban kleić? Może masa ludzi zagra w sudoku albo pasjansa na Amidze?
[#641] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #640

Jak masz problemy z grafiką, to zawsze możesz użyć dostępnych na sieci darmowych zestawów (assetów).
Jak choćby stąd: https://itch.io/game-assets/free.
Pewnie do sporej liczby z nich trzeba zastosować zmniejszenie ilości kolorów, ale do ogarnięcia.
[#642] Re: Tworzenie dem

@Rafael/ARMO, post #641

Nawet jeden z nich widziałem w użyciu (Cyberpunk Street Environment). Dzięki za ten link. Nie będę zżynać grafiki z tej stronki ale na pewno będę się kierować stylem pikselowania stamtąd
[#643] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #642

ta zapewne chodzi o produkcje Amitena "CyberPunk Alien City", ale to juz tradycja, ze grafika zawsze skads pochodzi




moim zdaniem lepsza bedzie chociazby jakas gra ekonomiczna niz slamazarna strzelanka w Amosie...
[#644] Re: Tworzenie dem

@selur, post #643

Tak to ta gra.

Grę ekonomiczną musiałbym bardzo dobrze zaplanować. I czy to ma być gra typu tycoon, czy jakaś handlowa? Do gier strategiczno ekonomicznych trzeba się wdrożyć i poznać zasady. Można by coś spróbować.

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2022 15:00:17 przez tukinem
[#645] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #640

Mozesz taka karcianke, to jest tylko przyklad, AMOS chyba powinien dac rade:

link

A z trudniejszych to takiego RPG-a:

link
[#646] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #644

Ladna , fajna, grywalna i prosta... w sam raz na Amosa.

[#647] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #644

Ekonimiczna, handlowa, czy rpg to są duże projekty. W trakcie pisania najpewniej się zniechęcisz i zostawisz niedokończony kod.

Moim zdaniem coś jak "Take'em Out" jest do napisania w amosie. Statyczne tło, celownik jako sprite ruszany myszką, strzały to animowanie sprajta, do tego przeciwnicy jako "paste bob'y". Podłożone sample i może jakaś muzyczka. Ciekawe tła można pewnie znaleźć dostępne za free w necie. Albo możesz nawet wziąć telefon, zrobić zdjęcie jakiejś lokacji. Potem przebrać się za terrorystę/złoczyńcę/kosmitę i samego siebie nagrać jak się pojawiasz w różnych zakątkach tej lokacji :) Miałbyś od razu grafikę i animację. To byłby projekt na tyle nieskomplikowany, że prawdopodobnie możliwy do ukończenia. A jeśli by to szybko działało, to taka gra byłaby grywalna.

Zobacz TO (link) od 6:00 minuty. Statyczne tło i strzelanka westernowa.

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2022 15:49:14 przez mastaszek
[#648] Re: Tworzenie dem

@selur, post #646

Myślałem bardziej o budowaniu, zarządzaniu a'la Simcity, lub jakieś Tycoon'y.
[#649] Re: Tworzenie dem

@mastaszek, post #647

Gra Zombie Apocalypse II ma na dyskietce grafikę w iff'ach i muzykę w MED, więc można poćwiczyć w AMOSIE na gotowym :).

edit----
Są też proste gry handlowe, jak np. Przemytnik na Atari: https://youtu.be/wMD4kydeT54

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2022 17:34:20 przez karolb
[#650] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #648

Akurat Sim City i Tacoony to trudne technicznie, bo wszystko dzieje sie na jednej plaszczyznie czyli budowanie i poruszanie sie jednostek. Chodzi raczej o taka gre w ktorej osobno cos budujesz a pozniej przechodzisz do oddzielnego etapu gry np. walki w terenie.
Gdyby AMOS byl nieco szybszy wtedy takie "North & South" byloby do zrobienia.

Na PPA gdzies lezy kod zrodlowy do prostego RTS'a zrobionego latga temu przez jakiegos Polaka. Co prawda dla mnie byl bezuzyteczny, bo korzysta z jakiegos extensiona i nie mozna go uruchomic.
Ale jednak filmik pokazuje, ze budowanie i zarzadzanie pojazdami jednoczesnie to dla AMOS'a mordega.
Na 68030 ta gra dopiero chodzi jako tako...




Ja bym staral sie wybrac gre raczej podzielona na poszczegolne fazy budowania/zarzadzania/walki/handlu itp. osobno
[#651] Re: Tworzenie dem

@selur, post #650

link
Tu jest taka demonstracja moich możliwości graficznych. Po wciśnięciu [ESC] uruchomi się taki wygląd gry, o jakiej myślałem. Można sterować samolotem góra/dół. Czy taka gra nie miałaby potencjału? Wiem, że Amos i że na dole blitter trochę szwankuje, ale to kawałek kodu napisany w godzinkę.
[#652] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #651

Amos się do takich gier nie nadaje. Powodzenia.
[#653] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #651

Tu jest taka demonstracja moich możliwości graficznych.


No i się zaczyna.

Jest jeden programista tutaj na forum, który skupił się na grafice zamiast na programowaniu, i ciągnęło się to latami.

Dobra rada - znajdź grafika albo użyj gotowej grafiki(linki były podane, wystarczy przerobić/przekonwertować), i skup się na programowaniu, bo inaczej możesz popaść w samozachwyt i nie ukończysz żadnej gry.

Serio.

edit----
Ja już kiedyś tak miałem, zaczynałem pisać gry (AMOS) i żadnej nie skończyłem.
W końcu doszedłem do wniosku że lepiej zrobić prostą grę (bardzo prostą od strony technicznej), ale od początku do końca.

Ostatnia aktualizacja: 23.02.2022 01:22:01 przez karolb
1
[#654] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #651

Odpalilem i raczej standardowo.... jak odpalisz to na golej A500, to bedzie sie slimaczyc na bank a pomysl, ze teraz do tego musisz dodac cala logike gry itp.. itd... czyli 300% wolniej. Jak to bedzie chodzic jako calosc - latwo przewidziec.

Dla treningu pisz dalej, zdobedziesz wiecej cennego doswiadczenia ale jak liczysz na to, ze z tego bedzie dobra strzelanka to mozesz sie przejechac jak typowy dziadek na Amber Gold
[#655] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #587

Nowa wersja Sokobana
link

Pewnie wielu myśli, że to już podchodzi pod SPAM, ale nie. Kto obserwuje, ten wie, jak różnią się wersje od PC i Amigi. Dlatego sporo przebudowałem w kodzie i grafice. Wykombinowałem na nowo sporo fizyki. Odtworzyłem oryginalną grafikę z wersji PC (2,5 wymiaru). Musiałem użyć Dual Playfieldu oraz poprzerabiać paletę kolorów. Musiałem zrezygnować z czarnego tła przy kolorach amigowych, bo nie dało rady w Dual Playfield połączyć rainbowa z czarnym kolorem. Powtarzam: oryginalne kafle z wersji PC. Zrezygnowałem z podwajania grafiki wersji CGA i Tandy. Finalnie jest w palecie zmieniony tylko jeden kolor. Grafiki z menu głównego itd. nie zmieniałem jeszcze. Dodaję zdjęcia z wersji obecnej:

wersja CGA:


wersja Tandy:


wersja Amiga:
2
[#656] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #655

Brawo! Niedawno uruchomiłem Twojego Sokobana pod WinUAE, ale na ekranie z animowanym ludzikiem przed budynkiem nie mogłem uruchomić gry. Jakim przyciskiem uruchamia się grę?

Twoja gra wygląda na w pełni profesjonalną. Świetna plansza tytułowa i menu. Mojej grze Magazyn daleko do wielu ficzerów z Twojej wersji.

Pracuj, bo z Twojej ręki wychodzą interesujące gry. Pracujesz o niebo efektywniej niż ja i robisz błyskawiczny postęp. Pozdrawiam.
[#657] Re: Tworzenie dem

@Hexmage960, post #656

To są skutki mojego początkowego programowania jeśli wybrałeś grę klawiaturą, to musisz przytrzymać ENTER, a jeśli joystick, to FIRE. Chodzi o to, że program wyłapuje wciśnięcie tylko wtedy, gdy ludek się obraca do nas przodem. Ten sam błąd mam w Jumpmanie. Przy animacji jedynie przy jednej klatce sprawdza stan joya (klawisza). Później musisz wybrać windę PLAY i w windzie wybierasz poziom (maksymalnie 53). Jeśli wybierzesz poziom 0, to wracasz do korytarza (menu).

W menu możesz wcisnąć "H" i wejdziesz do highscore. Znowu w ekranie z highscore wciskając "R" resetujesz rekordy, po wcześniejszym potwierdzeniu, czy na pewno chcesz resetu.

W nowej grafice przesuwanie skrzyń znowu zwolniło. To przez odświeżanie tego efektu 3D (2,5D). Poza tym zauważyłem, że im dalszy poziom, tym dłużej się wczytuje. To efekt przeszukiwania pliku z danymi poziomów. Mogłem zostać przy wieloplikowym systemie. Wtedy nie byłoby problemu z tym.

Staram się teraz odtworzyć oryginalną szatę graficzną z PC z menu startowego, korytarza i windy. Na nowo muszę tworzyć tamtejsze boby, od nowa dobierać paletę kolorów itd. Dużo łatwiej jest robić coś mając już jakąś wiedzę. Np. w windzie wcześniej używałem komendy Print At, która wstawiała kursor w odpowiednie miejsce do wpisywania numeru poziomu. Jednak nie była ona dokładna. Przy nowej grafice nie da się wycentrować wpisywanych cyfr. Na szczęście jest komenda Text, która co do piksela potrafi wstawić tekst

Muszę przyznać, że Sokoban nabiera zupełnie innego wyglądu, gdy dokładam grafikę zrzucaną bezpośrednio przez Dosbox-X, a nie przez PrintScrn, jak robiłem to latem.

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2022 19:28:38 przez tukinem
1
[#658] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #636

Tutaj masz cos o scrolu :
link

Ostatnia aktualizacja: 01.03.2022 20:23:45 przez Don_Adan
[#659] Re: Tworzenie dem

@Don_Adan, post #658

Dzięki. W weekend się temu przyjrzę.
[#660] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #659

A moze by tak w ramach rekatywacji pisma PPA, otworzyc szkolke programowania AMOSA/Blitz'a i C ?
Miesieczne pismo papierowe i pdf'y...
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem