kategoria: AMOS
[#661] Re: Tworzenie dem

@selur, post #660

Mam książkę Zalepy z Blitz Basic ale tam są takie podstawowe postawy że niewiele się napisze dzięki niej.
Porównując mam też jego książkę o Amosie i porównując do książki Sapkowskiego o Amosie to jest bieda. Najlepiej gdyby Sapkowski wydał po swojemu książkę o Blitz Basic i C.
Patrząc przyszłościowo może jakiś kurs Scorpion Engine?
[#662] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #661

Szperając po sieci przypadkowo natknąłem się na kurs języka C Kamila Iskry i Dariusza Żbika:

Nazywa się "C dla każdego" i składa się z 30 odcinków:

http://kramarczyk.org/amiga_kurs_c/

Ja polecam język C, ponieważ można w nim pisać na kilka sposobów. Stosując gotowe funkcje systemowe, nasz program może powstać dość szybko.
[#663] Re: Tworzenie dem

@Hexmage960, post #662

Strasznie rozbudowany język. Mnóstwo pisania kodu dla samego otwarcia okna. W BlitzBasic jest o wiele prościej i kod nie jest taki skomplikowany.
[#664] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #663

Hmm.. do otwarcia okna w systemie OS 2+ w języku C wystarczy taki kod:

struct Window *window = OpenWindowTags(NULL, 
	WA_Title,	"Okienko", 
	WA_CloseGadget,	TRUE, 
	WA_IDCMP,	IDCMP_CLOSEWINDOW, 
	TAG_DONE);

Sam język C nie jest bardzo rozbudowany. Jest kilkanaście słów kluczowych, zaś funkcjonalności zawarte są w bibliotekach.
[#665] Re: Tworzenie dem

@Hexmage960, post #664

No właśnie. Każdą bibliotekę z osobna trzeba by studiować, przyswajać. To mnie chyba przerasta na moje możliwości z chęcią nauczyłbym się Blitza, ale w polskiej literaturze ciężko będzie. Z drugiej strony czy BlitzBasic byłby szybszy graficznie od Amosa?
[#666] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #665

z tego co widac to zdecydowanie tak
[#667] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #665

Zdecydowanie, AMOS to najwolniejszy jezyk wsrod dostepnych (nie liczac okrutnego Amiga BASIC)z tym, ze Blitz byl bardzo slabo opisany. Brakowalo nawet solidnego tlumaczenia manuala ale to juz sie zmienilo pare lat temu.
[#668] Re: Tworzenie dem

@selur, post #667

Tak, w Blitz Basic powstały takie genialne hity jak Worms DC, czy Super Skidmarks.

Zaletą języka C z kolei jest to, że można zaimplementować w nim też te funkcje Basicowe. I ma niski próg wejścia, według mnie.

Ostatnia aktualizacja: 02.03.2022 16:26:34 przez Hexmage960
[#669] Re: Tworzenie dem

@Hexmage960, post #668

Jak patrzę na składnię blitza to jednak chyba bym wybrał c. To że Amos sux to ja wiem, ale ma fajną składnię jak się człowiek uczy. Wiadomo z czasem te mankamenty o których się zawszę piszę doskwierają coraz bardziej. Ale na początku jest spoko.
[#670] Re: Tworzenie dem

@Hexmage960, post #668

Jak juz kiedys ktos o tym pisal nieprawda jest, ze Skidmarks powstal w Blitz Basicu.

Cala obsluga toru i fizyki samochodow ponoc jest w asemblerze i jak najbardziej sie z tym zgadzam.
Nie wyobrazam sobie, zeby ta gra chodzila tak plynnie w Blitzie.
A wiec co z tego, ze menu czy inne tego typu pjerdoły sa w Blitzie, to nie ma wiekszego znaczenia. Program w wiekszosci i glownie jest napisany w asemblerze.

Za to, troche inaczej wyglada zastosowanie asemblera w amosowej grze Genesia.
Tam wiekszosc jest w AMOS'ie, co mozna sobie samemu sprawdzic zagladajac do plikow, sa to glownie amosowe banki z grafika, danymi itp... zreszta to widac, ze obsluga grafiki i animacji jest wolna, bo to wszystko AMOS.
Zapewne w asemblerze zostal napisany pathfinder dla jednostek i prawdopodobnie AI (strategia budowania budynkow i atakowania) komputera.

Ostatnia aktualizacja: 02.03.2022 21:12:32 przez selur
[#671] Re: Tworzenie dem

@jimiche, post #669

W Amosie da się napisać sporo fajnych rzeczy, ale pod warunkiem, że jeśli gra ma ładnie wyglądać, czyli mieć pełny ekran i mnóstwo kolorów, to nie może mieć zbyt wielu naraz ruszających się, dużych obiektów. Lub nie może wymagać pełnej płynności na pełnej szybkości :) Mam na myśli samego Amosa, bez wstawek asemblerowych czy rozszerzeń.

Wg mnie powinno się dać w gołym Amosie zrobić coś tego typu

HERO QUEST

Przygodówki da radę w Amosie. Logiczne jakieś też. Platformówki jeśli już, to takie bez skrola i z małą liczbą niewielkich BOBów.
[#672] Re: Tworzenie dem

@mastaszek, post #671

O!

TU JEST PLATFORMÓWKA BEZ SKROLA I Z NIEWIELKĄ LICZBĄ RUSZAJĄCYCH SIĘ OBIEKTÓW :)

>> YOUTUBE LINK <<
1
[#673] Re: Tworzenie dem

@mastaszek, post #671

Goły Amos to porażka tym bardziej że teraz masz prawie wszystkie extension dostępne więc da się to trochę przyspieszyć. Inna sprawa niech podniesie rękę ten który ma do dziś dnia tylko jedną Amigę 500 z 0,5 mb chip i 0,5 mb slow.
[#674] Re: Tworzenie dem

@mastaszek, post #672

W weekend dokończę poprawianie grafiki w Sokobanie oraz zobaczę co mi podesłał Don Adam odnośnie scrolla w Amosie.

Co do gierki którą mi podesłałeś (nie Flashback) to nie poradziłbym sobie z izometrią. Ale taką przygodówkę z elementami zbieractwa po komnatach byłoby fajnie zrobić i faktycznie Amos by to uciągnął. Takie gry izometryczne działają na zasadzie tablicy dwuwymiarowej jeśli chodzi o stąpanie po kaflach? Mam na myśli sprawdzanie co się znajduje w danym polu planszy.
[#675] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #674

na chlopski rozum niewiele roznia sie od innych, przynajmniej ta, wciaz masz X i Y
tylko jak widac dodatkowo masz dwie wlasciwosci dla kazdego pola na planszy mowiace o elemencie ktory robi za sciany (drzwi itd) ale tylko od lewej i od gory, bo tylko te sa rysowane (prawa sciana to lewa sciana pola obok, dolna sciana to gorny element pola ponizej)

ogolnie to jest sprowdzone do banalu w takim silniku jak ta gra :)
[#676] Re: Tworzenie dem

@juen, post #675

Myślę że w takich grach już płynność nie jest tak istotna. Kwestią jest jak najlepsze dobranie grafiki. No i już tak łatwo nie wykasuje się danego pola komendą CLS, bo tu nie ma prostokątów jako takich.

Myślałem nad Sudoku. Stworzyłem jakiś czas temu planszę, wpisywanie cyfer. Wszystko fajnie, obsługa samą myszką. Problem powstał wtedy, gdy doszło do sprawdzania, czy gracz nie wprowadził błędnie danej cyfry. Stopniowo zrobiłem sprawdzanie pierwszego kwadratu 3x3 i zadziałało. Stworzyłem pętlę która sprawdzała kolejne kwadraty. Tu już za każdym razem wychodził błąd. Nie wiem jak dodać sprawdzanie całej planszy 9x9. Ogólnie grafika bardzo prosta wyszła. Taki prototyp. Chciałem sprawdzić jak sobie poradzę z obsługą myszy. Gdy doszedłem do sprawdzania, czy nie powtarzają się cyfry, zaczął się problem.

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2022 08:29:43 przez tukinem
[#677] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #655

Dodaję Sokobana z zgraną "oryginalną" grafiką.

P.S. Mam problem z IMGBB i nie mogę dodać zdjęć. Oto link do ADF. Dla przypomnienia: gdy chłopek chodzi przed magazynem trzeba przytrzymać ENTER lub FIRE.
[#678] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #677






Na czwartym zdjęciu zaznaczyłem wyświetlanie sprajta w Dual Playfield z użyciem Sprite Priority, gdy murek zasłania naszego sprajta. Porobione są wszystkie 3 wersje kolorystyczne (CGA, Tandy i Amiga).
1
[#679] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #678

Dziękuję wszystkim za pomoc w napisaniu tego Sokobana. Dzisiaj otrzymałem z itch.io grę Castle Kingdoms w pliku .adf za udział w konkursie AmiGameJam właśnie za Sokobana. Moim zdaniem aby było sprawiedliwie, każdy kto mi pomógł w nauce Amosa oraz z pomysłami na napisanie gier, powinien również otrzymać tą grę. Szczerze wątek jest bardzo długi i nie będę po kolei każdemu wysyłać gry, więc najlepiej, jeśli ktoś chce, to proszę pisać na priv. Nie chcę rozsyłać ot tak na forum gry, która kosztuje komercyjnie 8 USD
[#680] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #679

Fajna sprawa. Ja wczoraj wysłałem swoją grę tekstową na konkurs też na itch.io.

Będę mógł Ci pomóc w dalszej nauce C, jak tylko ogarnę następną wersję Magazynu.
[#681] Re: Tworzenie dem

@Hexmage960, post #680

OK. Swoją drogą już myślałem, że zapomniałeś a nie chciałem być nachalny

Ciekawe, że ten sam tytuł miałem w paczce z grami i przeszedłem bez problemu, a grę którą otrzymałem nie umiem przejść. Jest niby ta sama a jednak chyba trudniejsza.
[#682] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #679

A sa gdzies wyniki tego Amiga Krap Dżemu ?
chcialem zobaczyc co zajelo pierwsze miejsca , bo chyba przeoczylem info o wynikach
[#683] Re: Tworzenie dem

@selur, post #682

Mogles cos przygotowac na ten konkurs, a nie tylko marudzic.

link
[#684] Re: Tworzenie dem

@Don_Adan, post #683

Sam nie wiedziałem o wynikach. Na stronie itch.io nic nie pisało. Była tylko punktacja.

Swoją drogą myślę że Selur by na pewno przygotował coś wartego uwagi ze swoją znajomością Amosa. Ale z drugiej strony chyba duma nie pozwala mu na tworzenie dzieł w tym języku

Dla mnie to była czysta zabawa a z drugiej strony to port jednej z pierwszych gier w jakie w życiu grałem.
[#685] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #684

Jak bedzie jakis dobry konkurs z dobrymi nagrodami, to odswieze i dokoncze mojego pseudo dungeon crawlera.
Troche mnie zal gniecie, ze sie spoznilem na pierwsze edycje Retrokompa, bo tam nagrody byly calkiem fajne no ale wtedy jeszcze szlifowalem pikselowanie. Dzisiejsze konkursy z nagrodami w stylu worek ziemniakow i poklask srodowiska mnie nie kreca.
Dla slawy bylem, gotowy robic z ludzmi gry z 10 lat temu, teraz liczy sie tylko "sakiewka" pelna, jak w tym utworze Don Rafit'a. Smutne ale prawdziwe i w zasadzie jedyna sensowna droga.

1
[#686] Re: Tworzenie dem

@selur, post #685

Jak chcesz kase za gre to zrob exclusive'a dla A500 mini. Skontaktuj sie z ta firma ktora go wypuscila.
[#687] Re: Tworzenie dem

@Don_Adan, post #686

Chyba wlasciciele A500 mini za malo placa, bo zbyt duzo gier w tych ich bieda zestawie, to nie ma
2
[#688] Re: Tworzenie dem

@selur, post #687

Raczej dobrze placa. Kazda licencja na nastepna gre podwyzsza koszty i zmniejsza zyski. To nie jest tak, ze sobie sciagasz z netu "paczke WHDload" i automatycznie stajesz sie "wlascicielem" tysiecy gier Amigowych za darmo. Mozesz te 25 gier porownac z packami dolaczanymi do A500/A600/A1200, bylo tam zwykle od 3 do 5 oryginalnych gier dolaczanych do Amigi.
[#689] Re: Tworzenie gier

@mailman, post #1

Zacząłem klikać powoli nową grę. Tym razem nie zamierzam portować konkretnego tytułu. Stwierdziłem, że Amos nie nadaje się do gier zręcznościowych, ani do rozbudowanych platformówek. Ktoś mi tu podsunął tytuł Genesia, który mnie zainspirował. W strategicznych grach nie potrzeba super płynnej szybkości gry, ani nie liczy się reakcja gracz==>komputer. Wiem, że są gry tego typu na Amigę, wiem że podobne gry istnieją (najczęściej na Androida), ale chcę stworzyć grę dla relaksu, której brakuje mi trochę na Amidze.

Na początku tygodnia zacząłem powoli zbierać grafikę. Wszystko wyklikuję tradycyjnie w PPaincie. Dzisiaj napisałem krótkie demko (alfa), żeby sprawdzić jak to się zgra. Oto screen:


Tutaj jest adf. Póki co działa jedynie zbieranie warzyw oraz animacja krowy na łące.

Ostatnia aktualizacja: 07.05.2022 18:44:38 przez tukinem
3
[#690] Re: Tworzenie gier

@tukinem, post #689

Bardzo dobry pomysl. Bedzie gra dla rolnikow (chyba dopiero jedna byla taka na Amige z kombajnem) albo cos w stylu Settlers. Podejrzewam, ze najwiekszy problem bedziesz mial z AI jesli to ma byc typowa strategia (player vs computer).
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem