kategoria: AMOS
[#811] Re: Tworzenie gier

@tukinem, post #806

Ja bym proponował całą to dyskusję dotyczącą Twojej gry przenieść do jakiegoś nowego wątku dotyczącego tylko wspomnianej produkcji.
1
[#812] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #2

@Selur: Jako, że jesteś znawcą Amosa, powiedz mi coś. Przerabiam kod Sokobana od nowa. Pozmieniałem tam troszkę. Dodałem skrzynie jako boby, aby uniknąć odrysowywania planszy przy każdym ruchu, ale do rzeczy. Przesuwając skrzynie użyłem sprawdzania kolizji Sprite Bob Col, czyli kolizji magazyniera (sprajta) z skrzynią (bobem). Dla sprajta miałem Make Mask, aby działało sprawdzanie kolizji, jednak to spowalniało grę. Wymazałem dodanie maski i odziwo gra przyspieszyła, a kolizje sprajta z bobami działają.

Czy przy Sprite Bob Col nie trzeba używać maski?
[#813] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #812

Nie uzywam tej funkcji ale maska dla sprajta na pewno powinna byc. Poza tym nie wiem czemu zwalnia ci Make Mask. Ta funkcje wywoluje sie tylko raz dla banku nr. 1 i koniec.
[#814] Re: Tworzenie dem

@selur, post #813

Make Mask tworzy maskę dla całego banku, czy dla konkretnej grafiki w banku? Mam tą komendę użytą wcześniej w kodzie, więc może dlatego ona działa też później...

Wcześniej zwalniało mi dlatego, że w pętli głównej nie wiem, czemu dałem Make Mask przy wstawianiu sprajta.

Chyba, że zapisało tą grafikę do banku sprajtów od razu z maską. Tzn wcześniej wpisałem tak:
Load Iff "obrazek"
Get Bob 1,0,0 To 20,20 : Make Mask : Rem obrazek sprajta
Ppsave "bobs.abk",1

i chyba to zapisało do pliku od razu z parametrem tworzenia maski



Ostatnia aktualizacja: 05.07.2022 20:11:48 przez tukinem
[#815] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #814

Make Mask tworzy sie dla kazdych bobow/sprajtow bo jaki sens ma uzywanie boba bez maski ??
A wiec po stworzeniu banku uzywasz jednorazowo opcji Make Mask dla wszystkich obiektow i pozniej sejvujesz taki bank i masz jua gotowy bank ze sprajtami i maskami.

Jak masz w petli Make Mask to sie nie dziw, ze zwalnia... to tak jakbys za kazdym lykiem herbaty mieszal jeszcze raz cukier w niej
[#816] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #814

Tutaj jest roboczy ADF. Już prawie ukończone. Zostało ukrócić grafikę skrzyń, bo często grafika źle nachodzi na siebie (kwestia numeracji bobów i kolejności wklejania). Ogólnie lvl 10 działa ciężej, bo tam jest bardzo dużo skrzyń, ale na upartego da się grać. Ogarnąłem grafikę w tym niby 2,5D. Kolizje sprajta z bobami są po to, aby wykryć, którą skrzynię (nr boba) przesuwać. Nic poza tym. Wszystkie skrzynie wcześniej były wklejane jako Paste Bob, co było widać, jak się rysowała plansza przy każdym ruchu skrzyni. Teraz myślę, że jest lepiej. Cała akcja dzieje się w playfieldzie dolnym, dlatego skrzynie są ładnie zakrywane przez murek.

Pliki .abk z bobami mają zrąbaną grafikę, dlatego w kodzie gry ręcznie jest ustawiana paleta kolorów, bo już mi się nie chciało przerabiać tego z powrotem

Zmieniłem pliki konfiguracyjne z danymi poziomów tak, żeby każdy poziom miał swój plik. O wiele szybciej ładują się poziomy.

Obecnie gra wygląda tak:


Jak tylko usunę te boki skrzyń, które są moim zdaniem całkiem niepotrzebne, to wrzucę nową wersję na itch.io.

@Selur no właśnie to jest tak, jak się odgrzebało kod gry, kiedy się uczyło pisać w Amosie i się poprawia błędy sam po sobie i tak zapobiegawczo dałem w kodzie:
No Mask 14
No Mask 15
Make Mask 9

tak zapobiegawczo...

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2022 20:57:27 przez tukinem
[#817] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #816

Pozniej pogrzebie w starych kodach mam gdzies sokobana z uzyciem bobow, to wysle ci na mejla.
[#818] Re: Tworzenie dem

@selur, post #817

Mój był idealny z użyciem Paste bob, ale efekt 2,5D zmuszał do przerysowywania planszy, bo zamazywanie skrzyń powodowało też zamazywanie muru i tak trzeba było odświeżać coraz dalej i dalej aż do końca do prawej i do dołu planszy. Ze starą grafiką 2D działało to super ale chciałem zbliżyć grafikę do wersji MS DOS z PC i tak właśnie jest to wymuszone.

Co ciekawe sprajt magazyniera jest większy niż pole i kolizja haczyła też o inne skrzynie gdy były w pobliżu. Zastosowałem tu taki myk, że pod sprajtem magazyniera jest drugi sprajt wielkości jednego piksela na środku pola i to jego kolizje są sprawdzane ze skrzyniami czasem można go dostrzec. Cwane posunięcie zastosowałem?
[#819] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #818

Zamiast jakis glupich kolizji bobow po prostu w sokobanie sprawdza sie logiczna tablice obiektow na ekranie, po co se zycie utrudniac
[#820] Re: Tworzenie dem

@selur, post #819

Pisałem, że po to jest sprawdzanie głupich kolizji, aby wiedzieć który nr boba przesunąć. Jeśli chcesz to Ci jutro wyślę cały kod i zobaczysz dlaczego tak jest. Już to obmyślałem wiele wiele razy i nie ma innego rozwiązania. Nie w Amosie
nawet na C64 dali radę to napisać

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2022 22:55:12 przez tukinem
[#821] Re: Tworzenie dem

@selur, post #815

Mam pytanie.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=v3GcUA02K5A&t=34s[/youtube]
Tutaj na filmiku jest gra pisana w Amosie. Jak zrobić efekt rozjaśniania i ściemniania kolorów? Chodzi mi o to, że grafika nie jest od razu wyświetlana, tylko tak ładnie się rozjaśnia. Czy to jest jakoś ręcznie ustawiana paleta od $000 do wybranego koloru, czy jest jakiś sposób na to prostszy? Raczej tu nie są zastosowane komendy Shift Up i Shift Down.
[#822] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #821

Poszukaj czegoś więcej o komendzie FADE
[#823] Re: Tworzenie dem

@mastaszek, post #822

Gorzej z rozjaśnianiem. Trzeba mieć albo bank sprajtów z paletą albo otwarty drugi ekran z identyczną paletą. No albo ręcznie wklepać kolory. Ale faktycznie masz rację. To ta komenda. Dzięki.
[#824] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #823

Tak czy siak wszystko się sprowadza do cyklicznej zmiany palety na docelowa.. To dość prosty algorytm
[#825] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #823

To otwórz gdzieś w tle jakiś malutki ekranik z odpowiednią paletą.
[#826] Re: Tworzenie dem

@mastaszek, post #825

Rozumiem. W sumie nie będę musiał otwierać kolejnego, bo i tak mam pootwierane ekrany. A zazwyczaj jak już mam ustawioną paletę, to używam ciągle jednej i tej samej. Dzięki.
1
[#827] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #826

Tak jak pisal Mastaszek ale zrobilem kilka testow i wychodzi, ze najlepiej wpisywac przy FADE palete recznie, bo u mnie pod WINUAE nie dziala instrukcja FADE z pobierania palety z banku czy innego ekranu... jakis bug emulatora chyba.
[#828] Re: Tworzenie dem

@selur, post #827

A to może. Ja sprawdzałem na Amidze i mi działało. Tzn z innego ekranu działało bez problemu, a z banku sprajtów wyskoczył mi błąd, bo nie załadowałem pliku z bobami szeroki uśmiech po załadowaniu pliku .abk działało. Sam sprawdzę z ciekawości pod emulatorem jeszcze.

Eee działa na emulatorze. Zrobiłem to tak:
Screen Open 0,320,200,16,Lowres
Curs Off : Flash Off : Cls 0 : Hide
Screen Open 1,320,200,16,Lowres

Screen To Front 0
Curs Off : Flash Off : Cls 0 : Paper 0
For A=1 To 23
Print "* * * * * * * * * * * * * * * * * *"
Next

Fade 1 : Wait 25
Screen To Back 0 : Fade 2 To 0

Wait 50 : End


Bardzo ładnie się wyłania ekran.

Dziwi mnie trochę, że po roku nauki dopiero zaciekawiło mnie jak się robi takie płynne rozjaśniania i ściemniania ekranów.

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2022 20:42:29 przez tukinem
[#829] Re: Tworzenie dem

@selur, post #827

Zacząłem nowy projekt, chociaż już na starcie działa wolno. Wszystko było super dopóki nie doszło do ogromnego sprawdzania tabeli, aktualizacji i tak w kółko. Ale do rzeczy.


Zdjęcie mówi samo za siebie, jaka to gra. Jak ktoś nie wie, to gra typu MATCH 3. Grafika zrobiona na szybko, żeby tylko było na czym testować kod.
- użyłem przy uruchamianiu komendy Fade i bardzo fajnie to wyszło
- 2 ekrany w dual playfield, bo trochę to miało inaczej działać. Miały być animacje kafli, ale to byłoby jeszcze wolniejsze
- jest tablica 10x10 i taka sama tablica tymczasowa
- przy uruchamianiu normalne, że ikonki będą "skakać", bo program sprawdza do skutku, czy nie ma w rzędzie, bądź w kolumnie 3 takich samych kafli

Oczywiście to wersja "robocza" zaczęta wczoraj, więc nie ma tu ani highscore, ani czasu, ani punktów itd.

Pod Winuae i cycle exact to nie działa zbyt przyjemnie i płynnie, mimo, że nie ma tu ani podwójnego buforowania, ani nie ma w kodzie nawet jednej komendy WAIT. Wolniej już nie będzie. Dodanie punktacji, ubywającego czasu, czy muzyki i dźwięków nie spowolni już bardzo rozgrywki. Nawet sprawdzenie, czy poza 3 tymi samymi kaflami nie ma więcej, żeby nabić punktów (bo może się zdarzyć, że będzie 4 albo 5 kafli naraz) również nie spowolni już bardziej odrysowywania całej planszy gry.

TUTAJ plik ADF dla ciekawych jak to działa. Wiem, że jest podobna gra na Amigę z warzywami w roli głównej. Nie chcę robić plagiatów, ani powielać czyichś pomysłów, ale powiedzmy sobie szczerze. Łatwiej się gra w gry, w których znamy z góry reguły prawda? Co sądzicie o tym projekcie? Warto go rozwijać?
[#830] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #829

Jakis czas temu wyslalem ci paczke z programami na poczte, odebrales to w koncu ?
Tam masz kilka przykladow jak robic pewne rzeczy zeby to jakos dzialalo..
[#831] Re: Tworzenie dem

@selur, post #830

A właśnie ciekawiło mnie co to jest z chęcią zobaczę sobie później. Zapomniałem już o tym. Uruchamiałeś to co teraz wrzuciłem?
[#832] Re: Tworzenie dem

@selur, post #830

Fajna paczka. Robbo mi się bardzo podoba.

Zaciekawiła mnie animacja pochodni. Szczerze ja bym tam użył Flash zamiast Shift, ale też jest super efekt.

Tak w sumie to żaden z tych programików nie pomoże mi przy tej grze co teraz zacząłem. Aktualizacje tablic i sprawdzanie powtarzających się kafli spowalnia działanie. To nie kwestia wyświetlania grafiki, tylko pętle for...next po tablicach. Jeśli jest kasowana jakaś "trójka" takich samych kafli, tablica musi od nowa się sprawdzić. Nie mogę też wyjechać poza tablicę, więc osobno jest sprawdzany środek tablicy i osobno krawędzie. Jeśli masz mnóstwo wolnego czasu to Ci mogę wysłać kod do oglądnięcia ale bardziej zależałoby mi na tej obiecanej grafice do Farmigi
[#833] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #832

To moze za jakis czas obejrze co tam jest, bo teraz to nie bardzo ale wydaje mi sie, ze trzeba by tylko sprawdzac warunki w kolumnie gdzie przesunelismy dany element a ty pewnie przerzucasz cala tablice.

Nie wiem dlaczego ale u mnie nie dziala ta biblioteka pakera z katalogu dyskietki, przy uruchamianiu z Hdd trzeba przegrac do systemowego LIBS, zeby gra odpalila.
[#834] Re: Tworzenie dem

@selur, post #833

Nie wiem dlaczego ale u mnie nie dziala ta biblioteka pakera z katalogu dyskietki, przy uruchamianiu z Hdd trzeba przegrac do systemowego LIBS, zeby gra odpalila

Oczywiście że tak będzie.
To do tej pory nie miałeś tej biblioteki w LIBS?
[#835] Re: Tworzenie dem

@Norbert, post #834

Do Amosa nie potrzebowalem tej biblioteki az do teraz. Ale to wyjatek
[#836] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #2

Zapraszam do testowania wersji Sokobana napisanej w Blitzu.

Tutaj jest link do gry, gdzie jest ADF z wersją z Amosa i z Blitz Basic 2.

Oto, jak wygląda teraz wersja powiedzmy, że beta:




Minimum 512kB Chip + 1MB Fast i kick 1.3.

- gra uważam, że działa lepiej od wersji z AMOSa

- niezależnie, czy jest duża plansza, czy nie, gra chodzi tak samo szybko

- problem mam z wyświetleniem sprajta na dolnym playfieldzie, dlatego jest na wierzchu narazie

- grafika "amigowa" nie jest jeszcze całkiem gotowa (problemy z paletą)

- brak rainbowa, który jest w wersji amigowej

- w przeciwieństwie do wersji z Amosa, tutaj skrzynie są wyświetlane prawidłowo (nie nachodzą jedna na drugą)

- pisząc teraz w Blitzu, mógłbym nawet spróbować stworzyć jeszcze ładniejszą grafikę dla AGA używając DualPlayfield 2x16 kolorów

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2022 15:58:06 przez tukinem
1
[#837] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #836

skoro dziala szybciej, to teraz mozesz juz zrobic jakas porzadna gre OK ok, racja
[#838] Re: Tworzenie dem

@selur, post #837

Nie żartuj jeszcze wiele mam do poznania w Blitzu.

Chciałbym Farmigę kiedyś przepisać jak poznam więcej możliwości w Blitzu.
[#839] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #838

Nie zartuje, raczej sugeruje zebys juz se odpuscil te sokobany inne puzle, bo masz je opanowane, teraz czas na cos bardziej skomplikowanego
[#840] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #836

Czemu ta gra wymaga 1MB fastu ? !! Powinna działać na nierozbudowanej A500 czyli 512 kb.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem