kategoria: AMOS
[#841] Re: Tworzenie dem

@Sventevith, post #840

Tak wymaga, bo bitmapy ekranów ładowane są na starcie do pamięci. W Blitzu ekrany z grafikami ładują się wolniej niż w Amosie. Poza tym ładując bezpośrednio grafikę do ekranu wyświetla się stopniowo "z góry na dół". Tu bitmapy nie są doczytywane z ADFa na bierząco, tylko siedzą już w pamięci, dlatego ekrany tak szybko się wyświetlają.

@Selur naprawdę sporo jeszcze nie wiem. Samo wprowadzenie podwójnego buforowania jest bardziej skomplikowane niż Amosie. Trzeba ręcznie wydawać komendy dla przełączania ekranów i resetowania buforów. Łatwo się pomylić. Wiem natomiast że mogę tu w tej grze przyspieszyć przesuwanie skrzyń dzięki użyciu funkcji NEWTYPE zamiast sprawdzania za każdym razem całej tablicy przy aktualizacji skrzyń. A chcę to pojąć, bo to sporo ułatwia.

Chciałbym kiedyś napisać wyścigi coś typu Lotus albo Crazy Cars ale nie potrafię dojść do tego w jaki sposób cała ulica wraz z obok barierkami i drzewami są przesuwane i powiększane na bieżąco. Czy to wszystko robi tam Copper?

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2022 04:51:30 przez tukinem

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2022 04:52:57 przez tukinem
[#842] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #841

Cos robisz nie tak mnóstwo gier napisanych w blitzu z dużo bardziej zaawansowana grafika zadowala się 1 MB chip. Wormsy, Skidmarks.
[#843] Re: Tworzenie dem

@Sventevith, post #842

Zrobiłem szybki test na emulatorze ustawionym na A500, kick 1.3, 512chip+512slow i gra uruchomiła się bez problemu (plik soko_blitz.adf).
[#844] Re: Tworzenie dem

@forge, post #843

To może ja miałem coś nawalone w emulatorze po wielu wielu restartach.

Chociaż ja miałem chyba ustawione 512kB Chip i 512kB Fast, jeśli to ma jakieś znaczenie.
[#845] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #844

To mozna sprawdzic ile twoje gra zajmuje ile dane ille grafika warto abyś to wiedział.
[#846] Re: Tworzenie dem

@Sventevith, post #845

Faktycznie. Działa na 512kB Fast lub 512kB Slow.

A jak to sprawdzić ile pamięci potrzebuje? I w którym momencie potrzebuje najwięcej pamięci?
[#847] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #846

W przypadku gier najczęściej grafika zajmuje najwięcej. To łatwo policzyć ilość pikseli razy wielkość ile zajmuje 1 piksel. W przypadku chunky to łatwe bo piksel w 256 kolorach zajmuje 1 bajt czyli cały ekran 320x200x1 = 64kb. Na Amidze w zależności od trybu mniej. Patrząc na twoje screeny cała twoja grafika nie zajmuje więcej niż 1 obraz 320x256 stąd założyłem że albo coś źle robisz albo gra powinna działać na 512kb. Kod i dane też ważą a zapewne Basic wypluwa większy kod niż asm czy c. Jednak nadal 512kb to na taką grę to masa pamięci.
[#848] Re: Tworzenie dem

@Sventevith, post #847

Ale ta gra działa na 512 kB Chip i 512 kB slow/fast. Coś musiałem mieć źle z emulatorem. Wczoraj sprawdzałem i wszystko hula. Skoro z Amosa działał na takiej konfiguracji to tu tymbardziej musi mimo że kilka bitmap jest w pamięci naraz.

Dopracuję jeszcze tryb kolorowy amigowy i zacznę jakąś lepsiejszą gierkę.
1
[#849] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #848

Dorzuciłem obecną wersję Sokobana.

- grafika w trybie AMIGA COLORS poprawiona
- rainbow w trakcie rozgrywki jest dopisany
- dodałem po przejściu levelu krótkie miganie skrzyń, tak jak to było w oryginale na PC

Gra niestety wymaga kickstartu powyżej 3.0, ponieważ jest problem z wyświetlaniem rainbowa. Osoby posiadające kickstart 1.3 i 2.05 jedynie pograją w wersję CGA i TANDY, gdzie nie jest uruchamiany rainbow.

Działa bez problemu na 512kB chip + 512 kB slow(fast).

TUTAJ jest plik ADF.

2
[#850] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #849

Gra zaktualizowana na itch.io.

Działa już rainbow na romie 1.3.

Od siebie mogę dodać, że zamiast SlowRam lepiej mieć FastRam, który jest szybszy.
[#851] Re: Tworzenie dem

@selur, post #616

Znalazlem cos dla Selura:

link


Kiedys twierdzil, ze w AMOS-ie nie da sie zrobic jakiegos tam skrolla. A tutaj jest AMOS i skroll w 4 kierunkach, podobno szybki. Tylko, ze autor jest dosc znany z Turrican 2 AGA, wiec to nie jest byle kto. Zawsze uwazalem, ze nie decyduje tylko jezyk w ktorym sie pisze, ale kto tworzy dana gre lub program. Zawsze sa oczywiscie tez ograniczenia danego jezyka, ale nie to decyduje o tym, czy dana gra jest dobra czy tez nie.
[#852] Re: Tworzenie dem

@Don_Adan, post #851

Selura już nie ma na PPA. Oczywiście, że smooth scrolling jest możliwy i w Blitz Basicu i w Amosie. Tylko kwestia odpowiedniego podejścia do sprawy. Najtrudniejsza sprawa to połączenie pionowego z poziomym scrollem.
[#853] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #852

O kurczę, teraz widzę Selur zbanowany. Wiesz za co dostał bana? Był jaki był, ale jednak ppa bez niego to nie to samo...
[#854] Re: Tworzenie dem

@mastaszek, post #853

Nie wiem za co, ale przyznam że jestem z nim w kontakcie i poprawia mi grafikę do H.E.R.O. Myślę, że gra będzie teraz godna Amigi:
9
[#855] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #854

super wygląda! OK
[#856] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #854

Za jakieś pierdoły/śmieszkowanie w wątku snajpera. Osobiście jestem za odbanowaniem selura ze względu na jego zasługi dla forum i nieprzeciętny talent do grafiki. Twój screen jedynie to potwierdza. Jak selur zrobi grafę, to nie ma lipy! OK
2
[#857] Re: Tworzenie dem

@diobou, post #856

Śledziłem tamten wątek i powiem szczerze że byłem (i jestem) zniesmaczony tym banem. Selur to nie jest koleżka z mojej bajki i omijam go daleko ale moderator wtedy tam w wątku wg mnie nadużył władzy.

Co do grafiki... hm, lepsza niż poprzednia, ale czekam aby zobaczyć całość.
[#858] Re: Tworzenie dem

@c64portal, post #857

To potrwa bo jeszcze trzeba błędy popoprawiać po przejściu z dual playfieldu na 5 bitplanów, trzeba zmienić ekran startowy, który straszy, zmienić napisy z instrukcją aby się tylko jednorazowo uruchamiały przy starcie. Planuję też je przepikslować na 1 bitplan i nałożyć na to rainbow. Wszystkie nowe pliki z grafikami chcę pokonwertować żeby nie zalegały w iff. Będzie jeszcze zmiana jednego SFXa, będą dodatkowe palety kolorów jak było w oryginale, ale to Selur musi rozplanować te palety.

Jedyne, co mnie martwi to to, że wymyślił aby stojąc na ziemii i wciskając górę od razu startować. W oryginale chyba tak nie było. Po drugie mamy jak w oryginale 6 dynamitów a nie 5 jak w mojej tamtej wersji. Gra jest teraz banalnie prosta i sam doszedłem do 19 poziomu od strzała, a gra ma wszystkich poziomów 20.
[#859] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #858

Dodaj po prostu stopien trudnosci Easy i Normal lub Normal i Hard. I tam daj ilosc dynamitow czy latwiejsze sterowanie dla Selura. Gra nie musi miec jednego poziomu trudnosci. Mozesz dla Hard dac cos ekstra jak przejdzie sie 20 leveli. Np. 5 ekstra trudnych poziomow.
[#860] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #854

Świetnie to wygląda. Obszar gry ma być intencjonalnie taki mały? Może lepiej trochę odchudzić tę belkę?
[#861] Re: Tworzenie dem

@teh_KaiN, post #860

To przez wzorowanie się na oryginale. Tam obszar gry był o jedną linię kafli jeszcze mniejszy. Wzorowałem się akurat na oryginale i tak zostało. Belka ładnie jest zagospodarowana teraz. Mamy miejsce na 6 grafik dynamitów, serduszka z życiami, numer aktualnego poziomu oraz punktację. Zrobiłem sobie wolny weekend od prac, od poniedziałku będę robić poprawki do Tonego, bo testerzy znaleźli kilka kosmetycznych poprawek do gry, a potem będę dalej dłubać przy H.E.R.O.

Pan grafik czeka na wersję do przetestowania, więc narazie niech odpocznie, bo zrobił jak widać kawał dobrej roboty.
1
[#862] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #861

Chcesz to się obraź nie chcesz to się nie obraź. Mimo nowej grafiki to ta gra to dno. Ja też badziewia tworzę, tworzyłem. Amiga nie potrzebuje takich gier. Tego jest mnóstwo.
1
[#863] Re: Tworzenie dem

@djpiotrs, post #862

W pełni się z Tobą zgadzam, że tworzyłeś i tworzysz badziewia, których amiga nie potrzebuje. Natomiast Tukinem robi rzeczy fajne i na coraz wyższym poziomie.
3
[#864] Re: Tworzenie dem

@djpiotrs, post #862

Nie chcesz - nie graj. Nie obrażam się. Są tacy co wolą zagrać w kółko i krzyżyk.
2
[#865] Re: Tworzenie dem

@mastaszek, post #863

Tukinem robi rzeczy fajne i na coraz wyższym poziomie


Ma możliwości robić rzeczy konkretne i na największym poziomie.

W pełni się z Tobą zgadzam, że tworzyłeś i tworzysz badziewia,


A ty coś próbowałeś i zawsze z tego wyszło g...o. To znaczy nic nie wyszło tylko wielki szum ... .
[#866] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #864

Są tacy co wolą zagrać w kółko i krzyżyk


W tym przypadku wybieram kółko i krzyżyk. To jest tylko rozmowa i nie trzeba obrażać się. W życiu nauczyłem się przegrywać i przyjmować krytykę.
[#867] Re: Tworzenie dem

@djpiotrs, post #865

"A ty coś próbowałeś i zawsze z tego wyszło g...o. To znaczy nic nie wyszło tylko wielki szum..."

Tak.

"W życiu nauczyłem się przegrywać i przyjmować krytykę."

Nie.

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2024 15:37:16 przez mastaszek
[#868] Re: Tworzenie dem

@mastaszek, post #867

Zawsze w ciebie wierzyłem i wierzę ,a masz możliwości.. .
[#869] Re: Tworzenie dem

@djpiotrs, post #866

Ostra ta rozmowa i moim zdaniem nie masz racji.

Mastaszek stworzył FPSa "Blask" w Amosie, więc to jest moim zdaniem sukces jak na ten język basicowy.

Co do moich gier, to inni mają odmienne zdanie na ten temat, a może pozazdrościłeś czytając ZZAP Amiga Issue #13:

albo oglądając kanał Retrogralnia:
[youtube]https://www.youtube.com/shorts/39ul4NRo4zo[/youtube]
albo oglądając inne kanały retro:


Od razu odpowiem. Nie! Nie jestem chwalipiętą i znam swój poziom. Kiedyś ktoś mi tu napisał że nie mam pokory, więc teraz tu odpowiem. Nie jestem po studiach, nie jestem informatykiem. Jestem tylko szarym człowiekiem fizycznie pracującym. Wcześniej jako spawacz, a obecnie jako operator wtryskarki, więc raczej niska półka w "klasach społecznych". Przez te 4 lata "amigowania" może faktycznie do niczego nie doszedłem poza stratą czasu i rodziny, którą poświęciłem amigowaniu. Trudno. Widocznie tak musiało być. Szkoda tylko, że człowiek wszystko postawił na jedną kartę - swoje hobby i niektórzy mają takie zdanie.

Jeżeli za głupie odezwanie się na forum ktoś dostaje bana, a tu można sobie hejtować bo nie jest to towarzystwo wzajemnej adoracji, jak ktoś wspomniał, to ja w takim razie również poproszę o bana. Nie zamierzam siedzieć w społeczeństwie wychowanym szczujnią telewizyjną nie widząc własnych błędów. Przy takiej gadaninie Amiga pozostanie zawsze w miejscu. Lotus, Lemmings, Superfrog, poklatkowy Mortal Kombat 2 z wachlowaniem dyskietkami co wielce jest dla niektórych podniecające oraz Franko w "pixel arcie". A może Na Amigę nie powstanie już żadna "godna" gra bo to nie będzie gra z epoki i nawet Dread / Grind tego nie przebije. Zawsze każdy będzie wracać do rzeczy z dzieciństwa, choćby to było zbieranie spadających bananów do koszyczka.

Nie pchałem tu na forum wątku o H.E.R.O., bo wiedziałem czym to się skończy, a hejtowanie tutaj już widziałem w wątku o grze Magazyn. Podziękowania dla Selura, Szafira, Mastaszka, Hexmage i innych za cierpliwość i pomocną dłoń w zdobywaniu mojej wiedzy w tworzeniu gier. Kończę z tym i nie zamierzam już wałkować dłużej tego, a Tobie życzę żebyś napisał minimum Far Cry 5 na Amigę tak, żeby ludzie zastanawiali się, czy kupić PS5 w Media Markt czy twoją grę razem z Amigą i osprzętem do tego.
2
[#870] Re: Tworzenie dem

@tukinem, post #869

może faktycznie do niczego nie doszedłem poza stratą czasu i rodziny, którą poświęciłem amigowaniu
Straciłeś rodzinę, bo poświęciłeś ją na rzecz amigowania?
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem