Wątek zamknięty
[#31] Tanks Furry - recenzja

@selur, post #30

Bo tak wlasnie bylo ale po 20 latach, ktos wynalazl nowe tryby graficzne Atari i w koncu po latach ewolucji zaczeto wykorzystywac mozliwosci tego sprzetu.


To mówiłeś i do nieprawdziwości tej tezy się ustosunkowałem przykładami.
Tak czy siak wystarczy, wracajmy lepiej do boskiego Tanks Furry :)
[#32] Tanks Furry - recenzja

@Jacques, post #29

Zgadza się. Masa produkcji z lat 80 wyświetlała wiele kolorów bez stosowania dzisiejszych scenowych tricków. Te 4 kolory to tylko podstawowe kolory ekranu. Już sama możliwość robienia panelu w innym trybie i stosowania duszków tę ilość mnożyła przez 3. I mamy NORMANĄ paletę, a nie to commodorowskie CGA. :)
[#33] Tanks Furry - recenzja
A tak w ogóle, ile kolorów było w Cannon Fodder? Chyba nikt nie narzekał
[#34] Tanks Furry - recenzja

@Krashan, post #8

Paleta Commodore 64 ma szeroki zakres kolorów. Są wszystkie podstawowe kolory i - na odpowiednim monitorze - są piękne i soczyste. Te obrazki z neta to jakieś źle ustawione odpowiedniki RGB mają. Przykładowo ten obrazek podany przez MDW ma bardzo matowe. Na monitorze można kolory dowolnie nasycić.

Pamiętam, że jako dziecko gdy dostałem razem z bratem od rodziców ten komputer, zakochałem się w jego kolorach. W Boulder Dashu zapamiętałem przede wszystkim kolor fioletowy i zawsze kojarzy mi się on z tą grą. Każdy etap w Boulder Dashu ma zestaw innych kolorów. Kiedyś miałem nawet marzenie, by chodzić codziennie w swetrze w kolorach, które symbolizują różne etapy w Boulder Dashu.

Amiga ma o niebo większe możliwości jako w pełni 32-bitowy komputer. Niby 3D (Doom i te rzeczy) miało zgładzić Amigę, jak twierdzą niektórzy. Ale 3D również się strasznie szybko starzeje, co nie dotyka 2D.

Amiga nie zestarzała się tak jak starzeje się PC. W niej nie liczy się przede wszystkim szybkość obliczeniowa, ilość pamięci lub szybkość karty graficznej. Liczy się zestaw współpracujących ze sobą koprocesorów i technika DMA. Ona spowodowała, że mamy taki szybki system okienkowy i możliwość odpalania różnych programów w wielozadaniowości.

Moim zdaniem to właśnie chipset Amigi umożliwił powstanie takiego wspaniałego systemu operacyjnego. PC w tym czasie musiał zadowolić się DOSem, który na Amidze był jako jeden proces "AmigaShell". szeroki uśmiech

Amiga to komputer, który wyprzedził swoje czasy i dzięki swojej ponadczasowości służy mi do dziś do pracy, jako główny komputer.

PC używam siłą rzeczy tylko do komunikacji z internetem oraz w związku ze studiami. Muszę go używać do tych celów. Na AmigaOne nie znajdę IDE do Javy, Visual Studio, Oracle SQL Database itp.

Co do Tanks Furry - paleta i grafika podoba mi się. Jednakże rozgrywka Solo jest dla mnie troszkę monotonna, przydałby się lepszy algorytm SI, lub bardziej zróżnicowane etapy, choć nie wymagam aż tyle.
[#35] Tanks Furry - recenzja
Pixlowanie w HAM to absolutny hardcore i nie słyszałem żeby ktoś to kiedyś robił. Pixlowanie w EHB jest bardzo przyjemne. Traktujesz to jak tryb 32-kolorowy, ustawiasz sobie paletę 32 kolorów, a drugi zestaw 32 przyciemnionych kolorów traktujesz jako kolory dodatkowe, nie edytujesz ich. Z racji tego, że są one przyciemnionymi kolorami z głównej palety, ładnie pasują i bardzo się przydają do cieniowania, antialiasingu, ditheringu. Bardzo fajny i trochę mało wykorzystany tryb.
[#36] Tanks Furry - recenzja

@MDW, post #35

Pixlowanie w HAM to absolutny hardcore i nie słyszałem żeby ktoś to kiedyś robił


A ja słyszałem i nie przypadkiem mamy programy graficzne typu: "Photon Paint"
[#37] Tanks Furry - recenzja

@BULI, post #36

Z tym, ze HaM do gier sie nie nadaje..
[#38] Tanks Furry - recenzja

@Hexmage960, post #34

Paleta Commodore 64 ma szeroki zakres kolorów.

No właśnie ma bardzo wąski zakres. Szeroki zakres to ma właśnie Atari XL/XE gdzie jest 16 odcieni każdego z 16 kolorów. Jak na C64 zrobić 16 odcieni zielonego? Ceną za bardzo szeroką paletę Atari jest to, że jednocześnie możemy pokazać na ekranie niewiele kolorów. Zresztą standardowo na C64 też nie można sobie tak szaleć tą całą nieszczęsną szesnastką kolorów. Przecież na znaku 8x8 może być max. 4 kolory. W Atari grafika zupełnie nie jest związana ze znakami (kolejne podobieństwo do Amigi).

Efekt "fade" na Atari wygląda normalnie. Bardzo jasny niebieski w 16 krokach staje się bardzo ciemnym niebieskim. A na C64 fade wręcz nie ma. Chcąc ściemnić np. jakiś niebieski napis używa się pośrednich kolorów z zupełnie innej bajki. Niby niebieski schodzi do czarnego, a po drodze widzimy jakiś zielony, brązowy... Przyzwyczajony do Atari jak pierwszy raz to zobaczyłem na C64 to myślałem, że coś się skwasiło z tym "fade".

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2016 15:37:07 przez MDW
[#39] Tanks Furry - recenzja

@selur, post #37

Mówisz? Przeciez Links na Amidze "dziala" w HAMie (okej bez 030 nie podchodz ale mimo wszystko). Przeciez statyczne gry (przygodowki etc) spokojnie można było robić w HAMie. Wydaje mi się, że tego nie robiono przede wszystkim z większego zapotrzebowania na ram, braku softu pozwalającego na w miarę szybka i bezbolesna konwersje grafik, z powiedzmy 256 kol do HAM oraz większego zapotrzebowania na przestrzeń dyskowa (im więcej dyskietek tym gorzej dla wydawcy). No ale ekspertem nie jestem :)
[#40] Tanks Furry - recenzja

@MDW, post #38

E no MDW. Na Atari 8-bit "bezproblemowo" wyswietlisz te 256 kolorów jednocześnie na ekranie. Fakt, że jako plazme czy cos w ten deseń no ale się da:)
[#41] Tanks Furry - recenzja

@BULI, post #36

Był też TrueBrilliance, DeluxePaint działała w HAM6/8, Photogenics działał w HAM8, był XiPaint, ImageFX. Ja miałem na myśli PIXLOWANIE, nie malowanie. Czyli ręczny dobór palety i tworzenie pixel-artu, stawianie pixeli jak mozaiki, a nie machanie pędzlem w trybie 24-bit z wyświetlaniem tego w HAM.
[#42] Tanks Furry - recenzja

@Jacques, post #11

A i tak najlepszą paletę ma Amstrad, a w wersji PLUS to w ogóle baja, ale wyszła za późno.
[#43] Tanks Furry - recenzja

@KM, post #42

Paleta Amstrada

Jest lepsza od tej z C-64

ale jak niby ma ona być lepsza od tej, którą oferuje Atari 8bit

to pojęcia nie mam...

Najlepsze jest to, że paleta Atari dotyczy komputera z 1979 roku (no dobra, wtedy było "tylko" 128 kolorów) a C-64 jest z roku 82, nie wspominając o Amstradzie z 84 roku! 3 lata, nie mówiąc o 5, to wtedy były epoki! To tylko pokazuje jak fenomenalnym sprzętem, wyprzedzającym o lata świetlne niemalże wszystko, co wtedy było dostepne było Atari. Wypisz wymaluj jak to miało miejsce z Amigą :)

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2016 16:39:27 przez michalmarek77
[#44] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Tanks Furry - recenzja
[#45] Re: Tanks Furry - recenzja

@michalmarek77, post #43

Piękne porównanie. OK
Dla mnie Amiga to naturalny następca Atari XL/XE. Wspólny projektant wychodzi na każdym kroku.
[#46] Re: Porównanie palet kolorów Amigi i innych komputerów

@mailman, post #1

Przeniesione z komentarzy

Może i dobrze. Trochę nieswojo się czułem offtopicując w komentarzach do dosyć ważnego newsa (nowa, stworzona przez Polaków i oficjalnie wydana gra dla Amigi Classic).

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2016 19:29:02 przez MDW
[#47] Re: Porównanie palet kolorów Amigi i innych komputerów

@MDW, post #46

[#48] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Tanks Furry - recenzja
[#49] Re: Tanks Furry - recenzja

@MDW, post #2

A na C64 są dwa chamskie jaskrawe zielone i weź tu coś zrób. Z zielonym kolorem i tak jest dobrze na C64

poczekaj na mój najnowszy obrazek na Forever party... jeszcze tylko kila/naście dni.

Grafika na maszynach z tak wąskimi paletami kolorów zawsze przypominała mi grafikę Telegazety

serio?
obejrzyj grafiki z c64 z ostatnich 10 lat. i porównaj z atari...

sorry ale poczułem się wywołany do tablicy a w całej tej dyskusji niech dowodem na to że paleta c64 jest najlepiej przemyślaną palętą ever będzie artykuł atarowców (sorry nie pamiętam ksyw) z atarowskiego zina "Chartari"
sami przyznali że c64 (no i C+4) rulez!

:P
[#50] Re: Tanks Furry - recenzja

@michalmarek77, post #43

ale zdajesz sobie sprawę że w trybach graficznych to było zupełnie inaczej wykorzystywane...
na c64 mogłeś użyć 3/ lub 2, w zależności od trybu dowolnie nowych kolorów co w grach dawało totalnie nową jakość. ba w całej dyskusji o trybach atari jaka przetacza się ostatnio (atari vs c=64) nikt nie powiedział że hires (320x200) można było co 8 pixeli łączyć z trybem low-res (160x200) co było normalnie stosowane w grach i co pozwalało konwertowac te a z arcade na c64. łatwiej niż na atari.

dyskutujemy o saturacjikolorów w czasach gdzie telewizory miały pontencjometr z napisem "saturation"...

a poza tym... rodzina 8 bit commodore ma jeszcze c16/116/+4 z 121 kolorami i możliwościami trybów c64. to tak jakby do możliwości trybów c64 dodać kolory atari. i tak. wiem że ta rodzina nie zdobyła popularności ale dla uczciwości należy o niej wspominać jeśli chce się porównać tryby graficzne 8bit.

btw: z dobrze poinfomorwanych źródeł wiem że moja grafika z revision 2014 była nominowana do dyskwalifikacji z gfx compo (gdzie stawała w szranki z amigowymi OCSaim) bo wykorzystwała więcej niż 32 kolory... no co ja poradze że 8 bitoy sprzęt commodore potrafi to od 1985 roku...
[#51] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Tanks Furry - recenzja
[#52] Re: Tanks Furry - recenzja

@retronav, post #50

a poza tym... rodzina 8 bit commodore ma jeszcze c16/116/+4 z 121 kolorami i możliwościami trybów c64. to tak jakby do możliwości trybów c64 dodać kolory atari. i tak. wiem że ta rodzina nie zdobyła popularności ale dla uczciwości należy o niej wspominać jeśli chce się porównać tryby graficzne 8bit.


Napisz coś więcej, bo to ciekawe, ogólnie zawsze jest wychwalane C64, ewentualnie C128, a może są lepsze sprzęty z tej rodziny?

Kurcze mnie bardzo interesują możliwości Atari 7800, bo w necie raczej mgliście piszą, bo sprzęt "wyszedł nie w porę" i Atari odpuściło go sobie, ale ponoć był ciekawy ("Maria")

No a co z tym Amstradem CPC i CPC Plus, bo gry (kolory wyglądają lepiej, może chodzi o nasycenie), no specjaliści graficy różnych platform objawcie się i podzielcie się wiedzą.
[#53] Re: Porównanie palet kolorów Amigi i innych komputerów

@Art, post #47

A to akurat jest "ciekawe" porównanie, gdyż IK+ powstał na Atari 15 lat później niż na C64 i jest fanowską konwersją tej gry. Widać, że autorom udało się zrobić bardzo dobrą konwersję.
[#54] Re: Porównanie palet kolorów Amigi i innych komputerów

@Art, post #47

Jakiejś specjalnej różnicy nie widzę, raczej inny dobór palety, u Atari bardziej naturalny, w C64 bardziej dramatyczny.

Małe Atari mogło zakasować C64 grafiką, ale nie zakasowało, widocznie większa paleta to nie wszystko, C4+ i C16 też miało dużo większą paletę a sukcesu nie odniosło wcale.

U mnie o wyborze C64 (w 1986r) zadecydowała ilość i jakość sprajtów, muzyka SID oraz jakość oprogramowania, sama paleta barw nie była w stanie tego przebić. Wtedy wertowało się Bajtki albo niemieckie katalogi Quelle i porównywało parametry, opisy, screeny, czasem decydował jakiś artykuł, czasem wygląd obudowy a czasem taka pierdoła jak pionowa rozdzielczość 200px w C64 vs 192px w Atari
.
[#55] Re: Tanks Furry - recenzja

@damianx, post #20

Moze nie 16 a 15. Ale to tez takie naciagane troche.
Bo oprocz podstawowwych osmiu posiadal tez cos a'la amigowe EHB.
[#56] Re: Tanks Furry - recenzja

@retronav, post #49

a w całej tej dyskusji niech dowodem na to że paleta c64 jest najlepiej przemyślaną palętą ever


Problem w tym, że ona w ogóle nie była przemyślana.

Na samym końcu mail od jednego z twórców VICa

I'm afraid that not nearly as much effort went into the color selection as you think. Since we had total control over hue, saturation and luminance, we picked colors that we liked. In order to save space on the chip, though, many of the colors were simply the opposite side of the color wheel from ones that we picked. This allowed us to reuse the existing resistor values, rather than having a completely unique set for each color.
[#57] Re: Tanks Furry - recenzja

@sanjyuubi, post #56

o to moze teraz zasiejemy tutaj of top o tanks furry sukinowce!?!? :)
[#58] Re: Tanks Furry - recenzja

@juen, post #57

International Karate +
ZX Spectrum, C64, Atari, Amiga, Amiga, ostatnia wersja nie wyszła.
[#59] Re: Tanks Furry - recenzja

@Phibrizzo, post #55

Od idei EHB to Zx'owy bright dzieli przepasc.



Jak widac roznica najbardziej widoczna jest tylko w bialym, reszta kiepsko widoczna. Kolor 'bright" jest o jakies 20% jasniejszy, czyli niewiele. Czasem trzeba mocno wytezyc wzrok zeby zauwazyc roznice miedzy kolorami.
Ogolnie paleta ZX jest straszna a mimo to, jest troche tytulow z calkiem ladna grafika.
Sensownie zaczyna dopiero wygladac grafika z uzyciem silnika "Nirvany" czyli kilka kolorowych linii w atrybucie
[#60] Re: Tanks Furry - recenzja

@KM, post #52

Mgliście piszą o Atari 7800 w necie? Gdzie?
Tu, czy tu . Tutaj masz (kiepskie ale zawsze) porównanie jak te same gry wyglądały na 7800 i NES. Oczywiście, nawet gdyby 7800 było miliard razy lepsze technologicznie od NESa nic by to nie zmieniło - możliwości to jedno ale liczy się tylko soft a z tym Atari po prostu, wtedy, już nie mogło konkurować. Chcesz dowiedzieć się czegoś o Atari - AtariAge odpowie na większość pytań. Tutaj link (po kliknięciu zacznie się ściągać) do mp3 z panelu poświęconego Atari 7800, gdzie można posłuchać twórców sprzętu opowiadających całą historię tej świetnej, choć skazanej na niebyt już w momencie swej premiery, konsoli.

C16,116 i c+4 miały jakieś tam atuty (paleta) ale generalnie to były budżetowe sprzęty, zrobione tylko po to by konkurować z najsłabszymi modelami na rynku (TI-99A, Spectrum). Miały być tanie tak w sprzedaży jak i produkcji. Entry Level 84 roku. C64 był technologicznie lepszy (i sporo droższy) od tych maszyn. Skądinąd, ta seria komputerów była ostatnią, w jaką był zaangażowany Tramiel w C=.

Ostatnia aktualizacja: 05.03.2016 08:22:36 przez michalmarek77
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem