[#61] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Hexmage960, post #58

Z tym malowaniem jest tak, że przy 320x256 HAM8 (A1200 bez rozszerzeń, DP IV AGA) swobodne rysowanie krzywych przy szybkich ruchach myszki powoduje że z łuku robi się łamana. Jeśli pędzel składa się z kilku kropek wygląda to jeszcze gorzej. Na powiększeniu widać na przykład, że postawiony piksel "dewastuje otoczenie" bo często zmienia kolor tych, które z nim sąsiadują na taki, który nie pasuje do odcienia. Komfortowe rysowanie/malowanie w tym programie i na takiej konfiguracji jak moja kończy się na 8bitowej palecie.
[#62] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Schizo_, post #61

A czy próbowałeś trybu rysowania MIX? Podobno najlepiej sprawuje się w trybie HAM i polega na mieszaniu barw.
[#63] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Hexmage960, post #62

Nie, przetestuję i nagram efekty.
[#64] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Schizo_, post #63

@Schizo
OK, przesłałem Ci na skrzynkę jak się ten tryb włącza.

Pobawiłem się trochę w DPaincie na A1200/030 w trybie HAM8 i nie widzę dużych problemów. Działa też szybko. A jaka paleta jest duża!

Także jak to mówią "nie taki diabeł straszny jak go malują"

Czasem myślę, że ludzie krytykują dla zasady, lub ktoś im coś mówił, widzieli kiedyś itp.

Przyznaję, że artefakty są i polegają na tym, że na lewej ramce kolor jest odrobinę ciemniejszy. Nie zawsze to występuje.

Ja wiem, że na karcie graficznej będzie lepiej. Ale AGA też jest po prostu OK. Zresztą nie wiem, gdzie ja bym wpiął kartę do desktopowej Amigi.

Bawcie się swoimi kartami jak ja Amigą 1200!

Jak będę miał czas i poćwiczę to może coś namaluję sensownego (albo obrobię gotowy obrazek w Photogenicsie).

W tej chwili czasu mało, kończę dziś projekt na studia, dzięki któremu za niecałe dwa tygodnie będę studentem III roku informatyki.

Mam nadzieję, że zdążę przygotować to co chcę na RetroKomp.

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2017 12:28:50 przez Hexmage960
[#65] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Hexmage960, post #64

Ja wiem, że na karcie graficznej będzie lepiej. Ale AGA też jest po prostu OK. Zresztą nie wiem, gdzie ja bym wpiął kartę do desktopowej Amigi.

BlizzardPPC + Bvision można chyba zmieścić w standardowej obudowie desktop A1200, wymaga tylko dodatkowego wentylatora żeby w obudowie się nie zagotowało.

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2017 12:39:08 przez jarokuczi
[#66] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Hexmage960, post #48

Jeszcze jedna kwestia, która mi przyszła do głowy. Otóż obecność trybu HAM8 jest plusem, ponieważ daje dodatkowe możliwości na polu rysunku i animacji na Amidze.

Takim plusem a nawet sensacją to była obecność trybu HAM6 w 1985 roku, bo wtedy żaden, poza Amigą, komputer tzw. domowy nie potrafił wyświetlić ani 12-bit ani pseudo 12-bit. W 1992 roku pseudo 18-bit (czyli HAM8) nie był już żadnym plusem (nie mówiąc o sensacji), tylko nędzą protezą, ponieważ grafika 24-bitowa była już obecna w kręgach komputerów klasy Amigi a nawet w samej Amidze od paru lat (np. karty RTG i system EGS, czy karty video, jak OpalVision). Użytkownicy mieli pełne prawo oczekiwać tego standardu w nowym modelu komputera, podobnie jak 16-bitowego dźwięku.

Amiga zawsze słynęła z wielobarwnej grafiki i szybkiej animacji. Stąd wielokrotnie dziwiłem się, że ludzie krytykują chipset pod kątem słabej grafiki. No bo obiektywnie rzecz biorąc to nieprawda.

Obiektywie rzecz biorąc, Amiga dopiero w 1992 zyskała normalne tryby graficzne 8-bit (czyli 256 kolorów)! I to był prawdziwy "przełom" wniesiony przez chipset AGA w naszym małym świecie - zwróć teraz uwagę, jak późno w stosunku do reszty świata.

Pełnoprawny tryb 24-bit nie wydoliłby ze względu na moc procesora.

AGA swoją premierę miała w A4000, a A4000 zaczynała z procesorem 040. Tak więc, ten argument jest błędny.

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2017 18:03:01 przez Daclaw
[#67] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Daclaw, post #66

Poza tym - od kiedy moc Amigi w kwestii grafiki ma mierzyć się mocą procesora?
[#68] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Hexmage960, post #64

No ale na poważnie - tryby HAM nadają się do wyświetlania obrazków, albo renderowania ich (np. w Real 3D v1.4, ale tenże ma też opcję renderowania do pliku w 24 bitach (nie HAM), chyba nie bez powodu?).

Do pikslowania i gier akcji się nie nadaje. Były co najwyżej gry przygodowe ze statycznymi ekranami w HAM6, i to były lokacje nie rysowane tylko digitalizowane, ze zdjęć.
[#69] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@agrajek, post #68

To popatrz na silnik tej gry

https://www.youtube.com/watch?v=wbWGAFIkA5E

[#70] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@BULI, post #69

Dem wykorzystujących HAM jest bez liku. Z tym, że zapomnijmy o Amidze 'nieprzyodzianej'.

Zawsze mnie zastanawiał ten 2 pass w Deluxe Paincie. To przejście na początku brusha załatwia problem hamskim rozlewaniem koloru? I czemu to takie wolne...

[#71] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@BULI, post #69

Ze zrealizowanych rzeczy warto wspomnieć Ubeka (HAM6), chociaż to mało miarodajna pozycja - ekran gry jest zawsze mały, piksele chyba 2x2. Trudno powiedzieć, czy takie warunki brzegowe wynikają z ograniczeń trybu HAM, czy może z założenia produkcji niskobudżetowej (w sensie - dla prostego Amigowca ze słabą A1200). Faktem jest, że na mocniejszych procesorach gra prezentuje ogromny zapas prędkości.
[#72] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@BULI, post #69

moc Amigi w kwestii grafiki


Szeroko pojęte określenie, w tym przypadku jak się domyślam chodziło o to, że moc CPU nie doda ani lepszej rozdzielczości, ani ilości kolorów. Za to odpowiada chipset graficzny.
[#73] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Daclaw, post #71

Grałem na A1200, widziałem też na żywca na Softarg 97' w Siemianowicach.. Z tego co pamiętam to grafika i silnik gry to była rzeź, ale jedna z pierwszy gier tego typu, więc się podobała :)
[#74] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@nogorg, post #70

Takie demo w różnych hamskich trybach można przypomnieć:



Ostatnia aktualizacja: 20.09.2017 18:56:47 przez nogorg
[#75] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@nogorg, post #70

Zawsze mnie zastanawiał ten 2 pass w Deluxe Paincie. To przejście na początku brusha załatwia problem hamskim rozlewaniem koloru? I czemu to takie wolne...


Przejście nie załatwia problemu do końca - zwróć uwagę, że rampa i tak zostaje. Zakładam, że program w siódmych potach (stąd "szybkość" działania operacji) tak dopasowuje lokalną paletę, żeby "hamski rozlew" był jak najmniej widoczny.
[#76] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@nogorg, post #74

A tototo pamiętam, prezentowałem kiedyś na swojej A1200/030 znajomemu co siedział w tematach PC/ATARI, parsknął śmiechem gdy kamera pokazała do czego się kłania chłopek, ale było widać podziw że taka animacja liczona na Ami.

Przy drugim demie (Relic) stwierdził, że przydało by się jakieś turbo do lepszej grafiki, gdy wyskoczyłem z hasłem że przecież 030/50 siedzi w środku, to powiedział że przeprasza bo nie wiedział....
[#77] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@agrajek, post #73

Taka pierwsza to ona nie była - na pewno po NemacuIV, Breathlesie, Gloomie, AB3D, ZŻB, itp. Odniosła sukces, bo była dostępna, tania i schlebiała słabym konfiguracjom. Poza tym, miała całkiem niezły klimat i grywalność. Grafika - fakt, masakra. Dobrze oddawała sposób widzenia z ciężkim astygmatyzmem. Gra była też dość trudna - ja się skończyłem w jakimś magazynie, gdzie padały "strzały znikąd".

To druga, po AB3D pozycja, co do której żałuję, że nie wyszła wersja "deluxe".
[#78] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@recedent, post #75

Ja oczywiście nie bronię tezy o 'pikselowaniu w hamie', którą uważam za absurdalną. Chodzi mi o wyjaśnienie sztuczki, która z "koszmarnie" robi tylko "ujdzie".

@agrajek Tak to jest gdy ze sztuką obcują profani
[#79] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Daclaw, post #66

@Jarokuczi

Szczerze mówiąc nie chcę montować BlizzardPPC, czy BVision w desktopie. Wyznaczyłem sobie wymagania co do Amigi i jak chcę się bawić. Chcę hołdować tradycyjnej Amidze z chipsetem i Amiga OS3.1, gdyż to idea, która została brutalnie przerwana przez bankructwo firmy Commodore.

@Daclaw
Zgadzam się z większością tego co napisałeś.

@Agrajek
No ale na poważnie - tryby HAM nadają się do wyświetlania obrazków, albo renderowania ich (np. w Real 3D v1.4, ale tenże ma też opcję renderowania do pliku w 24 bitach (nie HAM), chyba nie bez powodu?).

Do pikslowania i gier akcji się nie nadaje. Były co najwyżej gry przygodowe ze statycznymi ekranami w HAM6, i to były lokacje nie rysowane tylko digitalizowane, ze zdjęć.

Co innego jest pikslowanie, co innego animacja, a jeszcze co innego gry akcji.

Zależy co rozumiesz przez "gry akcji".

Amiga nadaje się do malowania i animacji w każdym trybie. Tak, również animacji.

Tutaj obrazek w HAM6 z gry MechFight:



Zrobiłem wreszcie zrzut z Photogenicsa w trybie Fast HAM8 640x256. Okazało się, że wybierałem złą pozycję w SGrabie.

Zauważcie, że obrazek wodospadu jest obszerniejszy (63%/31%) i przeskalowany w dół przez Photogenicsa. Niemniej nawet w takiej formie prezentuje się całkiem ładnie.

Teraz tylko poużywać narzędzi, które widać po prawej stronie. Przyznam, że mało co robiłem w Photogenicsie, ale nadal mam oryginalne dyskietki i instrukcję.

Obrazek wziąłem z płyty CDPD III na której jest masa innych skanów w formie 8-bit, HAM8 i 24-bit.



Ostatnia aktualizacja: 20.09.2017 20:21:40 przez Hexmage960
[#80] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@nogorg, post #78

Przykro mi się robi, jak czytam takie opinie.

To jakby napisać "Amiga to złom, dawno ją pogrzebano". W takim przypadku jaką to forum ma pełnić rolę?

Uważam, że normalnie powinno być tak, że artyści amigowi prezentują na Amidze wspaniałą sztukę, pokazują możliwości M680x0, AGA, czy Deluxe Painta.

Szkoda, że forum zostało sprowadzone do takiej postaci.

Kolega Daclaw w kilku ostatnich wypowiedziach wreszcie napisał bez ładunku żalu, goryczy i zawodu, co akurat mnie cieszy.
[#81] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Hexmage960, post #80

Przykro się robi, fakt. Proponuję, żebyś wypikselował coś pięknego w trybie HAM (a niechby i HAM8). Potem powrócisz w chwale i od razu zrobi się weselej, Amiga urośnie w siłę, a amigowcom będzie się żyło dostatniej.

#realitycheck, stary.
[#82] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Schizo_, post #61

@Hexmage960 oto filmik, sorry za jakość.

DP IV AGA.Tryb Mode/Mix w HAM8. Amiga 1200 stock'owa.
IMHO jeszcze gorzej niż w HAM8 320x256 w trybie Color.


Ostatnia aktualizacja: 20.09.2017 21:10:49 przez Schizo_
[#83] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Schizo_, post #82

Widzę komunikat "Film jest niedostępny".

Już widzę. Pamiętaj, że MIX służy do mieszania barw, a nie rysowania na gołym tle.

Mam nadzieję, że znasz Mixer. Jest to edytor palety na dole ekranu, który zawsze otwiera się w trybie HAM i służy do miksowania barw. Tryb MIX w programie głównym działa w podobny sposób.

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2017 21:19:11 przez Hexmage960
[#84] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Hexmage960, post #83

To jest domyślny kolor.
Dzięki za podpowiedź, niestety przy wyborze własnej palety (np. 16 pierwszych kolorów) w trybie HAM8 nic się nie zmienia. Działa tak samo wolno jak na w/w filmiku. Mam wrażenie, że paleta 8bit to granica możliwości "gołej" Amigi 1200 do komfortowego tworzenia grafiki.

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2017 21:55:56 przez Schizo_
[#85] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Schizo_, post #84

Właśnie sprawdziłem - polecam po prostu rysować za pomocą linii kropkowanej, a nie ciągłej. Tryb MIX tak już ma z prędkością przy linii ciągłej. Z kolei w trybie Color można pokusić się o linię ciągłą.

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2017 22:00:33 przez Hexmage960
[#86] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Hexmage960, post #80

Przykro mi się robi, jak czytam takie opinie.

To jakby napisać "Amiga to złom, dawno ją pogrzebano". W takim przypadku jaką to forum ma pełnić rolę?


A mnie wcale. Amiga to stary komputer, który miał swój czas w historii i np. dla mnie głównie takie historyczne ujęcie jest interesujące. Dla Ciebie nie musi. Dzięki forom i portalom tematycznym można docierać do informacji, które pozwalają lepiej rozumieć historię. W tym wypadku historię Amigi, czy firmy Commodore. Rozumiem, że nie każdego musi historia interesować, ale nie ma powodu sugerować, że jeśli forum nie będzie się bawić na Twoich albo moich zasadach to chyba jest do niczego. Jeśli natomiast to pytanie wynika z braku pomysłu do czego ono służy to proponuję lekturę spisu działów forum wraz z opisami. Uzyskasz odpowiedź na swoje pytanie.

Uważam, że normalnie powinno być tak, że artyści amigowi prezentują na Amidze wspaniałą sztukę, pokazują możliwości M680x0, AGA, czy Deluxe Painta.


Ja dla odmiany uważam, że raczej nie powinno się innym ludziom mówić co mają robić tylko samemu robić to co komu sprawia frajdę. Może to być używanie 30-letniego komputera. Przy okazji być może odnajdzie się jakiś jego niewykorzystany potencjał, funkcje które nie zostały do tej pory odkryte bądź użyte w odpowiedni sposób. I to może być fajne.
Ale dzisiaj mamy 2017 rok i czasy się zmieniły. Do tworzenia mamy wiele narzędzi, które kiedyś dostępne nie były. Jaki jest sens przekonywania, że da się tworzyć kolorowe rysunki na czarno-białym monitorze? A przecież tak kiedyś bywało! Więc da się? Da się tyle, że nie pokazuje to, że jest efektywne i że osiągnie się najlepsze możliwe rezultaty.
Warto sobie uświadomić jednak, że nie zawsze rezultat jest najistotniejszy. Nawiązując do wątku 'historycznego' użyłbym takiej paraleli: militarne grupy rekonstrukcyjne nie mają na celu wygrywania na nowo dawno rozegranych batalii. A jednak czerpią z tego frajdę. Pomyśl nad tym.

Jeszcze odnośnie puryzmu i idei, które rzeczywiście bądź rzekomo stały za 'Amigą' (dla mnie to nie ma znaczenia) to poczytaj kawałeczek historii trybu HAM w Deluxe Paincie, kiedy się on pojawił i kto go tam dodał. Fragment z "The Future Was Here: The Commodore Amiga" sugeruje, że umieszczanie tego trybu w DPaincie nie było zamysłem oryginalnego twórcy, a komercyjnym zabiegiem.




HAM to świetny tryb (mimo obiekcji Jaya Minera) do wyświetlania zdjęć na takim komputerze jak Amiga. Ale nie do pracy z grafiką.
[#87] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Hexmage960, post #85

O trybie Color napisałem wcześniej.
Nie wspomniałem o nim w pierwszej wypowiedzi bo jest po prostu trybem domyślnym Deluxe Paint'a i nie zwróciłem na to uwagi.
Nie zmienia faktu, że:
...swobodne rysowanie krzywych przy szybkich ruchach myszki powoduje że z łuku robi się łamana....

Reasumując jest podobnie. Niestety.



Ostatnia aktualizacja: 20.09.2017 22:34:50 przez Schizo_
[#88] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@nogorg, post #86

@Nogorg

Tak się ciekawie składa, że Dan Silva opuścił firmę Electronics Arts w 1989 roku, przed powstaniem Deluxe Paint IV. Czy opuścił EA dlatego, że chciano wprowadzić tryb HAM do Deluxe Paint IV w 1991 roku?

Wskazuje to na to, że w tej książce piszą niezgodnie z prawdą albo ubarwiają, mitologizują.

Ja jestem zdania, że takie szukanie rewelacji historycznych nie przynosi niczego dobrego.

Wiesz może czy piszą o genezie hasła "Only Amiga makes it possible", czy może i to hasło ktoś chce obalić.

Każdy człowiek ma swój kanon wartości, który buduje przez lata. Pewnie Ty też go masz i Amiga zajmuje w Twoim sercu honorowe miejsce mimo, że dzisiaj korzystasz z innych platform, systemów itp.

Po co poniewierać Amigę i poddawać pod wątpliwość jej wystarczająco burzliwą historię?

Wiem, że ja mam bardzo osobiste podejście do tego tematu i z wieloma osobami nie znajdę punktów wspólnych.

Ale dzisiaj mamy 2017 rok i czasy się zmieniły. Do tworzenia mamy wiele narzędzi, które kiedyś dostępne nie były.

Narzędzia są dostępne od dawien dawna, tylko że na PC. Kto chciał może od dawna (od 1994 roku) pracować na PC czy innych wiodących platformach.

@Schizo

Czy próbowałeś trybu kropkowanego w trybie Mix?
[#89] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Hexmage960, post #88

Tak się ciekawie składa, że Dan Silva opuścił firmę Electronics Arts w 1989 roku, przed powstaniem Deluxe Paint IV. Czy opuścił EA dlatego, że chciano wprowadzić tryb HAM do Deluxe Paint IV w 1991 roku?

Wskazuje to na to, że w tej książce piszą niezgodnie z prawdą albo ubarwiają, mitologizują.


Nie. Piszą tam, że choć mógł i był do tego namawiany to trybu tego nie dodał. Zapewne zdając sobie sprawę z tego jak bardzo będzie to się ślimaczyć wolał zająć bardziej praktycznymi narzędziami.

Ja jestem zdania, że takie szukanie rewelacji historycznych nie przynosi niczego dobrego.


A osoby, które tego typu materiały (książki, artykuły, filmy dokumentalne) opracowują uważają zupełnie inaczej. Ku zadowoleniu ich odbiorców, czytelników i widzów.

Wiesz może czy piszą o genezie hasła "Only Amiga makes it possible", czy może i to hasło ktoś chce obalić.


Zawsze możesz przekonać się sam.

Po co poniewierać Amigę i poddawać pod wątpliwość jej wystarczająco burzliwą historię?


Rzetelna ocena faktów to nie jest poniewieraniem. Tym bardziej, że nikt rozsądny historycznej roli Amidze nie odbiera. Przeciwnie - to właśnie drążenie tematu jest na to dowodem.

Narzędzia są dostępne od dawien dawna, tylko że na PC. Kto chciał może od dawna (od 1994 roku) pracować na PC czy innych wiodących platformach.


Ale ten wątek został założony w 2017 roku, a miejscami wygląda jakby komuś wylała bateria w zegarku systemowym.
[#90] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@nogorg, post #89

A osoby, które tego typu materiały (książki, artykuły, filmy dokumentalne) opracowują uważają zupełnie inaczej. Ku zadowoleniu ich odbiorców, czytelników i widzów.

Chodziło mi o szukanie "rewelacji", a nie faktów historycznych. Fakt i rewelacja to dwie skrajnie przeciwne sprawy. Mógłbym przytoczyć rewelacje z prasy brukowej ale się wstrzymam.

Nie. Piszą tam, że choć mógł i był do tego namawiany to trybu tego nie dodał. Zapewne zdając sobie sprawę z tego jak bardzo będzie to się ślimaczyć wolał zająć bardziej praktycznymi narzędziami.

Użyto tam formy perhaps, czyli chyba.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem